Att inte ha hunden försäkrad

M

Mindra

Tycker att det är intressant att så många tycks tycka att man är en dålig hundägare bara för att man inte försäkrar sin hund (mina ÄR försäkrade så det gäller inte mig). Mina föräldrar har valt att inte ha sina två hundar försäkrade dock är det redo att betala OM ngt händer, dvs de har möjligheten att lägga ut för ev operation osv.

Nu kan man ju dividera i all evighet om att "har de råd att betala operationer osv så har de ju råd att ha hunden försäkrad" å ja de stämmer utmärkt, men deras erfarenheter av försäkringsbolagen är inte speciellt bra och därför har de valt att göra så.

Min fråga jag ställer är mest hur det kommer sig att de mer eller mindre framställs som sämre hundägare än ngn som har hunden försäkrad, på vilket sätt skulle det göra ngn skillnad för hunden?? Hur kommer det sig att så många kommer med pekpinnar om totalt menlösa saker, hundarna far ju inte illa och de ekonomiska möjligheterna att rädda dem om ngt händer finns ju.

Min mor berättade hur de suttit och pratat med några bekanta "hundmänniskor" som tyckte att det var alldeles hemskt att mina föräldrar inte brydde sig om sina hundar:grin:

Folk har så mkt åsikter om så menlösa saker..
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag lägger mig öht inte i andras val i att ha oförsäkrade djur, men jag blir heligt förbannad när man står där med kostnader upp över öronen och väljer att avliva sitt djur för man har inte råd.

Det skrämmande är ju att det inte bara behöver bli 1 operation utan flera under samma år och man kan ha sådan otur att priset skenar till riktigt höga summor + all medicinering osv.

Men vet man att man alltid har råd, oavsett vad det kommer att kosta så är inte jag den som dömmer någon.

Men i de flesta fall ( som jag hört om ) så handlar det om kostnad för försäkring och dessa människor skulle inte ha råd med en räkning på 50-100 000 :- . Då drar dom istället ut på tiden innan dom låter en veterinär undersöka djuret som i värsta fall har lidit alldeles för länge helt i onödan ..
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag vet flera med många hundar som inte har sina hundar försäkrade, istället sätter de in motsvarande på ett hundkonto, o har alltid pengar när det behövs.

Skulle vara trevligt att slippa alla tiggeritrådar av folk som inte har råd att behandla sina hundar, nu senast lilla PKn Albin som det gråts över på FB, o AoH utpekas som djurhatare eftersom man ifrågasätter sanningshalten i skriverierna.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag lägger mig öht inte i andras val i att ha oförsäkrade djur, men jag blir heligt förbannad när man står där med kostnader upp över öronen och väljer att avliva sitt djur för man har inte råd.
Väljer man att avliva för att man inte har råd tycker jag att det är helt ok, då lider inte djuret. Går man däremot inte till veterinär för att man är rädd för räkningen...
Det kan ju faktiskt kosta ganska mycket även om hunden är försäkrad.

Hade jag haft råd att betala veterinärräkningarna på alla mina djur utan försäkringsstöd hade jag inte heller matat försäkringsbolagen med pengar.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Väljer man att avliva för att man inte har råd tycker jag att det är helt ok, då lider inte djuret.

Så kan man väl inte resonera!?
Om man inte har möjlighet att ställa upp för djuret när det behöver det så ska man inte skaffa djur från början.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Nej visst djuret lider inte, men det är så jäkla onödigt att man ska avliva ett djur som med rätt behandling skulle ha blivit helt återställd.

Sådant gör mig förbannad.

Jag tycker det hör till ägarens plikt att ombesörja en veterinär om djuret man valt att köpa blir sjukt, har man inte råd att antingen ombesörja hela räkningen själv eller betala försäkring som hjälper och täcker stora delar vid ett större ingrepp bör man inte ha djur alls enligt mig.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag vet flera med många hundar som inte har sina hundar försäkrade, istället sätter de in motsvarande på ett hundkonto, o har alltid pengar när det behövs.

Men då skulle man ju behöva en rejäl buffert redan när man köper djuret, för om man börjar spara i samma veva som när man köper djuret så står man ju ändå med skägget i brevlådan om hunden 3 månader senare behöver opereras!?


Zagas försäkring kostar mig ca 200kr i månaden ( om jag minns rätt ), på ett år så skulle summan då vara 2 400:- och det täcker inte en stor operation på långa vägar, knappt ett vanligt besök med lite pyssel ..

Så jag har liksom inte fått ihop

istället sätter de in motsvarande på ett hundkonto, o har alltid pengar när det behövs
:)
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Om man hållt på i 20-40 år o har 10-20 hundar hemma så blir det snabbt ganska lönsamt att inte ha försäkring.
Jag har aldrig haft fler än 3 o betalar snällt försäkringen.
Mina två senaste hundar har varit rena förlusten för försäkringsbolaget.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Om man hållt på i 20-40 år o har 10-20 hundar hemma så blir det snabbt ganska lönsamt att inte ha försäkring.
.

Ja då blir det ju en annan femma, vilket inte framgick i ditt första inlägg. Även om det alltid är en risktagning i början av sparandet.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Okej ja då är det ju lite annat och framgick inte av den text du postade förut.

Dessutom frågade jag hur man gör i början när man inte har försäkring, även om man hållit på med hund i 20-40 år så har man väl fortfarande varit nybörjare med sin första hund?

Jag bara undrar hur man får ihop det, har man en större summa redan innan man köper eller hoppas man på att hunden inte går sönder de första åren :)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag tycker det hör till ägarens plikt att ombesörja en veterinär om djuret man valt att köpa blir sjukt, har man inte råd att antingen ombesörja hela räkningen själv eller betala försäkring som hjälper och täcker stora delar vid ett större ingrepp bör man inte ha djur alls enligt mig.

Jag håller med men ändå inte.

Ibland kan ju summan man själv får betala, trots hjälp av försäkringsbolaget, rusa upp til både 15- och 20 000. Jag kan inte se att man inte alls skulle få ha hund om man inte alltid har möjligheten att ta fram de pengarna.

Hellre att en hund får ha ett bra liv där den tas om hand och vårdas så långt det bara går men får avsluta sina dagar istället för fortsatt lidande den dag matte/husse faktiskt inte KAN få fram pengarna för ett större ingrepp eller medicinering... än en hund som inte tas till veterinär eller omvårdas alls. Hårddraget jag vet, men bara för att visa hur jag menar.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Ursäkta om jag var otydlig!
Hur de gjort i början vet jag inte, men de jag tänker på har samtliga jordbruk som huvudförsörjning o hundarna ingår i verksamheten, o är alltså avdragsgilla.
Förutom de som tas in för träning.

mvh
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag lägger mig öht inte i andras val i att ha oförsäkrade djur, men jag blir heligt förbannad när man står där med kostnader upp över öronen och väljer att avliva sitt djur för man har inte råd.

Du formulerar precis det jag tänkte skriva! :)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

En intressant tråd tycker jag. Jag har sagt upp försäkringen på mina båda hundar för ett bra tag sedan. Anledningen var helt enkelt att självrisk + årskostnad var så hög trots att försäkringen täckte så lite.

Mina hästar
är försäkrade och där täcker försäkringen 50 eller 100t beroende på vad man valt. Jag kan också ha ett livvärde uppåt 100t som jag får ut om hästen behöver avlivas. För det betalar jag ca:1500kr/mån för fem hästar samt ca:2800kr självrisk + 10%.

För Hundarna gällde följande: Tak på 20t (lågt om det verkligen gäller), självrisk på 1800 + 25%, samt månadsavgift på ca:500kr för två hundar. Jag räknade som så att jag lika gärna kan lägga undan pengar till mig själv. Händer något och det blir dyrt ja då får jag vackert länsa sparkontot men skadar sig hundarna inte har jag ett fint sparkonto när hundarna ej längre finns.

Sedan jag tog bort försäkringen har jag opererat ena hunden för ca:10t kronor, för mig helt självklart att betala och jag gör det igen.

Så länge man vet med sig att man har råd att betala ser jag inga problem med att inte ha försäkring. Det är en sån enorm skillnad på villkoren att försäkra häst och hund!
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Mina föräldrar har alltid haft sina djur försäkrade innan. Men fick problem när det väl gällde ngt, dvs det fanns alltid dittan och datten anledning att försäkring inte täckte osv. De har en bra ekonomi och resonerade helt enkelt som så att skadar sig hundarna så betalar de hellre då.

Det som jag tycker är konstigt är att folk reagerar så negativt för att de inte är försäkrade trots att de säger att det är självklart att de betalar om ngt händer.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Men så är det, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Människor som letar fel och påpekar, lägger sig i och håller låda...
Bästa sättet är att bara ignorera sådana människor!
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Hellre att en hund får ha ett bra liv där den tas om hand och vårdas så långt det bara går men får avsluta sina dagar istället för fortsatt lidande den dag matte/husse faktiskt inte KAN få fram pengarna för ett större ingrepp eller medicinering... än en hund som inte tas till veterinär eller omvårdas alls. Hårddraget jag vet, men bara för att visa hur jag menar.

Absolut..

Men hellre en behandlad och levande frisk hund än en död..

Nu drog jag det stenhårt åt andra hållet jag vet ;)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

min är inte försäkrad, skulle varit men då min far tyckte det var onödigt och har erbjudit sig att betala om något händer, känner jag att försäkring är onödig.

händer något lillen, står pappa för det.


*pappa betalar* ^^
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Helt ok om man kan betala ev operationer o dyl själv, och det är väl helt ok ändå kan jag tycka för det är ju inte min business. Det finns folk som HAR försäkrat men har ändå inte råd att ta självrisken eller åtaganden strax under 1000lappen.
Men att t ex operera flera ggr på ett år en oförsäkrad hund, då är det väl lika bra att avliva den pga djurskyddsskäl..även om den var fullt försäkrad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 703
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 864
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp