Att inte ha hunden försäkrad

Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Oj det var en generös pappa, vet han om hur mycket en operation med eftervård och mediciner kan kosta :)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Tja, har man råd att pynta 30-40 000 på ett bräde och kanske ett par 10 000 till under hundens livstid så kan man väl ha hunden oförsäkrad.

Jag skulle kunna pynta 30-40 000 om krisen var framme men sen skulle jag vara urfattig och med lagen om alltings djävlighet så skulle säkerligen den andra hunden råka illa ut veckan efter - så jag ser till att vara försäkrad!
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Precis, för även om man har buffert så det täcker EN operation med behandling om medicin så kanske det tillstöter komplikationer så man behöver operera igen :/

Nej jag skulle inte våga stå oförsäkrad även om jag nog skulle klara iaf två operationer oförsäkrad, men sen då?

Då måste jag börja ta av annat sparande eller låna av föräldrar och det vill jag inte.

Men som sagt, upp till var och en hur man väljer att försäkra eller låta vara oförsäkrad. Men det gör mig heligt förbannad när djur måste sätta livet till för att ägaren inte har råd med en standard operation eller dylikt.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Om man hållt på i 20-40 år o har 10-20 hundar hemma så blir det snabbt ganska lönsamt att inte ha försäkring.
Jag har aldrig haft fler än 3 o betalar snällt försäkringen.
Mina två senaste hundar har varit rena förlusten för försäkringsbolaget.


Fast lite så där har vi tänkt här hemma. Vi har nio hundar, alla försäkrade. Ibland har vi pratat om att lägga undan pengar istället för lägga pengar på försäkring. Men då kom tanken upp...*tänk om flera skadar sig/blir sjuka samtidigt. Då kanske inte bufferten räcker till. Så vi betalar snällt i fortsättningen till försäkringsbolaget :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Varför? En död hund lider ju inte och i om att den måste opereras för så fasligt mycket pengar är den ju heller inte frisk. Rent krasst alltså. Då är det ju sommånga säger värre om dom inte en går til eten, och det finns folk som försäkrar sina hundar som inte har råd ändå pga höga kostnader.
Min dsg var med mig i stallet för några veckor sedan, spydde när han kom hem och det visade sig att han fått tag i råttgift...åkte till vetten, tog några prover ( hunden var fö frisk) Det kostade 1400 kr, åb 3 veckor senare, tog ett blodprov , max 10 min hos vet och det kostade 1100 kr....skandal
*jag har försäkrat, men ändå*
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Därför att jag tycker så ;)

Nej en död hund lider inte, men jag tycker inte att det är rätt att avliva ett djur vars operation är en rutinoperation som ger hunden ett bra liv efteråt, oavsett om den hunden inte lider så tycker jag att det är ett åtangande som man tar om man skaffar djur att betala för hundens vård.

Visst är det värre att betala försäkring och ändå inte ta hunden till veterinären om det behövs, men det klargjorde jag redan i mitt första inlägg.

Jag anser att om man skaffar djur så ansvarar man för att dom ska behandlas och få vård om så krävs, oavsett om man har försäkrat eller ej ( för det ger jag blanka sjutton i ).
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Vi har inte våra hundar försäkrade. Det är löjliga premier på rottisar, och det översteg med tusenlappar årspremien för hästarna. De pengarna lägger vi hellre på vård den dagen det behövs. De försäkringarna hade f ö inte täckt de kostnader vi idag har för vård och mediciner av våra (äldre) hundar.

Har i förväg pratat om vilka ingrepp vi kan tänka oss att göra på hundarna, vilka operationer som kan komma ifråga. Vi är inte beredda att vårda dem oavsett prognos, då får de hellre somna in. De ska ha chansen att komma tillbaka till ett sunt hundliv, inte som krymplingar.

Däremot lägger vi närmare 1000 kr/månad på kosttillskott och medicin för bägge nu när de på ålderns höst fått problem med lederna. De är pigga och glada, men behöver det lilla extra den här sista tiden. Och det är skönt att kunna ge dem den hjälpen, så länge de i övrigt har ett bra liv. Men den pengen OCH ev. försäkringspremie hade defintivt gjort att hundarna kostat för mycket.

Jag tror inte hunden bryr sig om varifrån pengarna till vården kommer - min plånbok eller försäkringsbolagets konto.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Fast lite så där har vi tänkt här hemma. Vi har nio hundar, alla försäkrade. Ibland har vi pratat om att lägga undan pengar istället för lägga pengar på försäkring. Men då kom tanken upp...*tänk om flera skadar sig/blir sjuka samtidigt. Då kanske inte bufferten räcker till. Så vi betalar snällt i fortsättningen till försäkringsbolaget :)

Din lösning heter flock försäkring (kan heta något annat i andra bolag):idea:
Det innebär att man betalar EN premie för samtliga hundar!
Billigt och bra om man har många hundar.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

*KL*

Jag själv funderar starkt på att säga upp försäkringen för mina vid nästa brytpunkt. Har 5 hundar försäkrade varav 2 utan livdel och jag betalar - hör och häpna - 11 700 kr per år - och det är med uppfödarrabatt etc (40% tror jag).

De senaste 6 åren har jag utnyttjat försäkringen en gång - det var för en månad sedan när äldsta tiken fick pyo och det kostade nästan 15.000 hos vet (betalde 2600 själv). För övrigt har mina hundar, peppar peppar, varit kärnfriska.
De tre yngsta (6 år, 2 år och 1 år) har aldrig varit sjuka i hela sitt liv.

Men ändå så vet man ju inte om man vågar....
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Absolut..

Men hellre en behandlad och levande frisk hund än en död..

Nu drog jag det stenhårt åt andra hållet jag vet ;)

Naturligtvis vore det det ultimata.

Jag skulle bli både knäckt & arg på mig själv om den dagen kom då jag måste ta bort Alabama för att jag inte har råd att ge henne den vård hon just då behöver. Men samtidigt vet jag med mig att hon har ett oerhört bra liv med bra mat serverad två gånger dagligen, långa härliga promenader med träning inlagd, hon är med mig på jobbet och är sällan eller aldrig lämnad ensam, hon har en klar roll i familjen och tas om hand enligt alla konsten regler. vaccinerad, avmaskad OCH försäkrad... Jag har redan en gång lagt ut 9000 utöver försäkringen på henne vid en operation.

Men skulle jag behöva hosta upp 15 - 20 000 nu direkt skulle det inte gå & jag skulle kanske bli tvungen att ta ett hemskt beslut (sedan att jag har en oerhört bra familj som skulle göra allt för att hjälpa mig är en annan femma)...

Borde jag inte ha hund alls?
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Det är jag inte jag rätt person att avgöra, det beror ju på en rad omständigheter..

Har du hunden bra försäkrad så ska det mycket till innan du får stå för 20 000:- själv och det är ju här omständigheterna kommer in i bilden.

Huvudpoängen är ändå att du väljer själv om du vill försäkra eller låta stå oförsäkrad. Låter man hunden stå oförsäkrad och sedan inte har råd att betala en rutinoperation så ja då tycker jag det är FEL.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Men i vårt fall - äldre hundar med omfattande kostnader för det där lilla extra som gör att de funkar. Det täcks inte av försäkringen men slukar många härliga tusenlappar. Alla har inte de tusenlapparna att lägga - och det har ju inte med försäkringen att göra.

Hur gör man då - måste man ha hur mycket pengar som helst för att ha hund, eller handlar det bara om omoral/ekonomi om det gäller operationer? Inte omvårdnad i övrigt?
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag tolkade dig från början som att du menade att även om man hade hunden försäkrad och inte kunde lägga till det som behövdes vid en stor operation så skulle man inte ha hund. Om jag tolkat fel så ber jag om ursäkt.

Utan försäkringen hade min Alabama inte levt idag.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag har bägge mina hundar försäkrade och kommer att försäkramina djur oavsett hur stort antal jag har. En olycka händer så lätt, och som flera säger...ibland skadar sig bägge hundarna. När vår tax fick akut diskbråck och fick åka in akut skulle rehabilitering och operation (er) för att åtgärda skadan stiga närmare 100.000 om vi inte hade haft honom försäkrad. Nu togs han bort istället pga av att risken för 100% återställdhet var liten, men hade vi beslutat att han skulle leva så kan jag bara tacka gudarna att han är försäkrad!

Man ska även tänka på vad andra utsätter ens hundar för, trots att man själv har ansvar för sin/sina hundar kan man inte ha kontroll på allt. Vad gör man vid en allvarlig hundattack? Tränar man någon bruksgren är risken relativt stor för skador...vad gör man då?

Folk får naturligtvis göra som dom vill, jag vet iaf att jag aldrig hade vågat stå utan försäkring.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Men i vårt fall - äldre hundar med omfattande kostnader för det där lilla extra som gör att de funkar. Det täcks inte av försäkringen men slukar många härliga tusenlappar. Alla har inte de tusenlapparna att lägga - och det har ju inte med försäkringen att göra.

Hur gör man då - måste man ha hur mycket pengar som helst för att ha hund, eller handlar det bara om omoral/ekonomi om det gäller operationer? Inte omvårdnad i övrigt?

Omständigheter som sagt...

Dethär förklarar väl ändå att jag tycker det gäller all omvårdnad :) ?

Jag anser att om man skaffar djur så ansvarar man för att dom ska behandlas och få vård om så krävs, oavsett om man har försäkrat eller ej

Bansan:

Nja det har jag väl inte skrivit iof, men som sagt omständigheter kan vi diskutera kring i all evighet. :)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Hur gör man då - måste man ha hur mycket pengar som helst för att ha hund, eller handlar det bara om omoral/ekonomi om det gäller operationer? Inte omvårdnad i övrigt?

Jag tycker nog att det handlar om framförhållning. Att ha dålig framförhållning när det gäller hundens ökade behov som äldre, i kombination med vetskapen om att utbetalningsbeloppet sjunker vid åtta års ålder, tycker jag är oetiskt.

Att hunden blir äldre ska inte komma som någon överraskning, utan man bör lägga undan pengar som kan plockas fram om hunden behöver ett ingrepp som kostar betydligt mer än vad försäkringen täcker.

Det handlar om att ansvara för att man tar sig an en levande varelse och det ansvaret anser jag sträcker sig längre än god omvårdnad (eller snarare faller under god omvårdnad) medan hunden lever. Det handlar också om att inte behöva avliva en levande varelse i onödan. Så jag tycker egentligen inte att det primärt är en fråga om ekonomi, utan det är en fråga om att vara beredd att axla det ansvar som följer med när man skaffar sig en hund. Det ansvaret menar jag framförallt handlar om framförhållning och planering. Sedan går det ju givetvis inte att i förväg veta exakt hur livet kommer att te sig i framtiden. Vissa saker är dock givna, och dessa bör man planera för.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

*kl* Jag har 2 blandrashundar, ingen av dom är försäkrade. Jag tycker inte att det är värt kostnaden helt enkelt.

Är också personligen emot dagen trend, Att operera till varje pris!!!! Både på hund och häst. Denna trend gör också att premierna blir högre och det blir en negativ ekonomisk spiral.....

Min gamla hund kommer att avlivas OM det händer henne ngt, jag har haft henne i över tio år och tycker jag är skyldig henne att SLIPPA operation och konvalecens osv....Hon får bara somna in.

Unghunden, 3 år kan jag lägga pengar på om det behövs, men inte orimliga summor......Och det är ju upp till var och en var gränsen går där.....

Blir lite ledsen när jag läser en del inlägg, inte sjutton skall man behöva ha dåligt samvete om man väljer att avliva sin hund! Död hund lider inte! Skulle jag av ngn anledning behöva omplacera mina hundar, så är avlivning ett alternativ, just för att man vet att dom inte lider i framtiden.

Personligen gör det mig mer ledsen när jag ser en hund eller annat djur som skulle behöva avlivas men som ägaren envisas med att hålla liv i!
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Blir lite ledsen när jag läser en del inlägg, inte sjutton skall man behöva ha dåligt samvete om man väljer att avliva sin hund! Död hund lider inte!

Jag tycker verkligen man ska skämmas när man resonerar så!

Man bör ha dåligt samvete om man avlivar en hund/häst för att man inte har råd att åtgärda det som behövs.
Det kan vara något som hunden kommer bli 100% återställd från efteråt.

Om din unga hund behöver en buköppning eller vad det nu kan vara som kanske kostar 30-40tusen så avlivar du med andra ord?

Då ska man ju inte ha djur kan jag tycka.



Jag tycker också försäkring är dyrt men jag har fått erfara hur bra den är att ha! :D
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Personligen gör det mig mer ledsen när jag ser en hund eller annat djur som skulle behöva avlivas men som ägaren envisas med att hålla liv i!

Hur förkastligt det än är så är det irrelevant för frågan.

Angående det du skriver i övrigt: Vad är det som gör att din hund ska "slippa" opereras när den är tio år? En hund lider inte mer av en operation när den är tio år än när den är tio månader så länge den har en vettig mentalitet och är tillräckligt stark.

"Död hund lider inte" tycker jag är ett mycket märkligt argument och jag har svårt att se någon substans i det. Men du kanske kan förklara hur du tänker?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 795
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
947
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 411
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp