Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Du har ju inte fattat nånting. Det är en jävla skillnad att mot sin vilja pressas att göra något och att med sin fria vilja göra något man läser om.

Jag upplever att jag pressats mot min vilja i den här tråden för fan ta mig som inte följt några råd. Jag har ju fått skit för att jag inte gjort som folk har sagt.
Fast det är ingen som har tvingat dig till något. Du själv har valt att se det så. Folk här försöker ge tips och råd på hur det skulle kunna bli bättre för dig men tydligen så är inte det rätt tips/råd. Men vi kan inte veta vad som funkar och inte funkar för dig. Vi kan bara ge tips och råd och sen väljer DU själv vad DU vill testa. Ingen tvingar dig att testa tipsen och råden. Det är ett eget val som du tar i såfall.

Det är ingen som gett dig skit för att du inte testar alla råd. Däremot så är det mer eller mindre slut på alla tips och råd som går att ge och det gör nog att en del blir lite frustrerande eftersom man vill hjälpa men du är inte mottaglig för hjälpen fast att du ber om hjälp. Det går bara runt runt och du blir inte nöjd och folk här tröttnar på att försöka hjälpa dig.

Ha det precis som du vill där hemma men be inte om hjälp/råd/tips om du vet med dig själv att inga råd kommer duga. För du vill ha saker på ett visst vis

Det finns tyvärr inga enkla lösningar som gör att man magiskt får massa energi och byter personlighet och blir en städglad människa som har perfekt ordning.
 
Du har ju inte fattat nånting. Det är en jävla skillnad att mot sin vilja pressas att göra något och att med sin fria vilja göra något man läser om.

Jag upplever att jag pressats mot min vilja i den här tråden för fan ta mig som inte följt några råd. Jag har ju fått skit för att jag inte gjort som folk har sagt.

Jag tror att folk blir väldigt frustrerade eftersom du nästan aldrig provar några av de sakerna som folk föreslår. Allt är dåligt och ingenting någon säger duger att ens prova.

Du har ju skapat många trådar där du ber om råd men i alla möts alla förslag av negativitet. Här finns människor som har många olika erfarenheter. Inte bara människor som alltid lyckats med allt, alltid varit friska och lyckliga med perfekta liv och hem. Och trots all denna erfarenhet (och välvilja) så är det ingen som någonsin har ett förslag som du reagerar det minsta positivt på. Inget som du säger kanske skulle fungera och att du ska prova. Jag ser det som rätt osannolikt att alla förslag som du fått varit helt kassa. Sen passar ju inte alla förslag en. Men av alla förslag du fått så måste nåt av dem varit bra.
 
Du har ju inte fattat nånting. Det är en jävla skillnad att mot sin vilja pressas att göra något och att med sin fria vilja göra något man läser om.

Jag upplever att jag pressats mot min vilja i den här tråden för fan ta mig som inte följt några råd. Jag har ju fått skit för att jag inte gjort som folk har sagt.

Man måste pressa sig själv mot förändring om det är det man vill ha. Är det inte det man vill ha, så kan man låta sin "fria vilja" fortsätta styra och därmed aldrig komma framåt eftersom ens fria vilja inte riktigt existerar när man är sjuk. Åtminstone inte på ett sunt sätt. Hade jag låtit min "fria vilja" styra när jag var sjuk så hade jag fortfarande varit sjuk. Förändring kommer med obehag, det är en del av arbetet.
 
Tänker att om jag i stället hade haft problem med att äta viss mat, skulle folk säga åt mig att det är ju för fan bara att äta? Det är precis det som sker men för mina problem då.
Jag funderar på om det är så att du tänker att du helt plötsligt ska få LUST att städa och att du sedan ska vara nöjd, glad och pepp för att du har städat?

I så fall förstår jag om du blir besviken. Det finns visserligen folk som funkar så, men för rätt många är det skitmotigt,tråkigt och man avskyr att göra det.
Och då gäller det att hitta strategier som gör att man ändå gör det man kan bibehålla någon slags minimumnivå för att hemmet ska vara funktionellt och inte bli en sanitär olägenhet, orkar man göra det så att man trivs så är det en bonus.
Och är det väldigt jobbigt så behöver man hitta genvägar till hur man gör det så lätt som möjligt.'Och det är helt okey om man behöver muta sig själv till det, eller sätta en klocka och så städar man 15 minuter och det man inte hinner så hinner man inte, eller om man plockar EN sak till sin rätt plats.

Jag säger inte att mirakel inte kan ske, men det är extremt sällan folk som inte "har det i sig" att tycka det är roligt att städa bara vaknar upp en dag och blir lycklig av att dammsuga...
 
Men svårt att ta städhjälp när de inte vet vart jag vill ha mina saker. Tror inte städhjälp plockar grejer. Och det är den stora biten.
Städhjälp gör det man ber dem göra.

Jag har haft städhjälp några gånger när jag inte orkat städa ordentligt.

Då har det kommit folk som frågat precis vad jag vill ha gjort och så har de gjort det. De har bytt sängkläder åt mig samtidigt, slängt de gamla lakanen i tvätten. Dammsugit, torkat damm, våttorkat, städat badrum, fejat i köket och varit mycket noggrannare än jag någonsin orkar vara själv.

Det går bra att vara hemma när städfirman kommer, så kan man berätta vart man vill att de sätter ens saker.

Det är klart de plockar undan om det är massor med grejer framme. De kan ju inte städa RUNT saker t.ex på köksbänkar och bord.

Det är nog bara kontorsstäd som inte rör bordsytor. Hemstäd gör det definitivt. (Om man inte specifikt ber dem att inte göra det, men då försvinner ju en del av poängen med att ha städhjälp).
 
Tänker att om jag i stället hade haft problem med att äta viss mat, skulle folk säga åt mig att det är ju för fan bara att äta? Det är precis det som sker men för mina problem då.
Nej inte riktigt, då hade du skrivit en tråd om att du va imponerad av att andra kan äta så mycket olika mat, och att du själv skulle vilja det för din viss mat begränsar dig och du skulle frågat om tips hur.
 
Städhjälp gör det man ber dem göra.

Jag har haft städhjälp några gånger när jag inte orkat städa ordentligt.

Då har det kommit folk som frågat precis vad jag vill ha gjort och så har de gjort det. De har bytt sängkläder åt mig samtidigt, slängt de gamla lakanen i tvätten. Dammsugit, torkat damm, våttorkat, städat badrum, fejat i köket och varit mycket noggrannare än jag någonsin orkar vara själv.

Det går bra att vara hemma när städfirman kommer, så kan man berätta vart man vill att de sätter ens saker.

Det är klart de plockar undan om det är massor med grejer framme. De kan ju inte städa RUNT saker t.ex på köksbänkar och bord.

Det är nog bara kontorsstäd som inte rör bordsytor. Hemstäd gör det definitivt. (Om man inte specifikt ber dem att inte göra det, men då försvinner ju en del av poängen med att ha städhjälp).
Jag har också haft städhjälp, hon plockade undan grejer om jag inte sa till, annars lyfte hon på grejer och städade under och la tillbaka. Jag brukar dock röja dagen innan så hon hinner damma/torka/skura så mycket som möjligt. Sjukt skönt när orken inte finns!
 
Städhjälp gör det man ber dem göra.

Jag har haft städhjälp några gånger när jag inte orkat städa ordentligt.

Då har det kommit folk som frågat precis vad jag vill ha gjort och så har de gjort det. De har bytt sängkläder åt mig samtidigt, slängt de gamla lakanen i tvätten. Dammsugit, torkat damm, våttorkat, städat badrum, fejat i köket och varit mycket noggrannare än jag någonsin orkar vara själv.

Det går bra att vara hemma när städfirman kommer, så kan man berätta vart man vill att de sätter ens saker.

Det är klart de plockar undan om det är massor med grejer framme. De kan ju inte städa RUNT saker t.ex på köksbänkar och bord.

Det är nog bara kontorsstäd som inte rör bordsytor. Hemstäd gör det definitivt. (Om man inte specifikt ber dem att inte göra det, men då försvinner ju en del av poängen med att ha städhjälp).
Jag tror inte att städhjälp kommer fungera för Wille. Hon måste ha exakt koll på vart sina saker är och jag tror att det är svårt att lämna över till städhjälp då för då har hon inte längre kontroll.
Jag hade själv stora problem med sånt när jag var yngre. Om mamma städade mitt rum så fick jag panik för jag hade inte längre koll på vart alla saker låg. Det blev totalkaos för mig. Och jag tror att det kommer bli samma för Wille för hon måste ha kontroll på sina saker (kanske för att det är en sak som går att kontrollera? Man kan inte kontroll hur man mår men man kan kontrollera sin omgivning hemma.)
 
Du startade en tråd och bad om tips/råd att skapa ordning.
Därefter plockade du upp några papper som ngn föreslog. Sen känner du dig kränkt över att du kände dig på ngt vis tvingad att plocka upp papperna. Kan du inte lägga tillbaka papperna igen? Du kan ha papperna precis hur du vill, det är dina papper.
Startar du en tråd där du ber om tips och råd lär det ju komma just detta. Även om du ber om tips är det ju dock inget tvång att följa tipsen.
 
Senast ändrad:
@Wille jag vet inte om det kan göra någon skillnad och inte heller om du hittar ork att starta eller genomföra, men vår kultur har verkligen kapacitet som grundantagande vilket kan göra oförmåga dubbelt och trippelt smärtsamt eller svårt att förhålla sig till.

Jag har nyligen blivit otroligt mycket mindre kapabel av fysiska skäl, och har haft massor ut av att läsa om ableism, som i grunden handlar om att människovärde är en konstant. Helt fristående från kapacitet. Vår kultur tänker inte direkt så.

Min brorsa pratar tydligen i radio idag. Jag tänkte på dig och den här tråden när jag lyssnade, på det tråkiga klimatet som jag tycker blivit. Han sätter ord på alternativa sätt att se på sig själv som jag tycker är fint. Hoppa till 15:50 om du vill slippa intro och kyrkoprat.

Har du någon känsla för vad som ger dig driv och lust i livet? Min erfarenhet är att när den inre kompassen pekar för långt ifrån det som är ens vardag, då stänger hela driven och orken ner. Vår kultur tenderar ta tag i det genom att göra handlingar som imiterar driv och ork. Jag tror ett alternativ är att säga till dig själv ”jag bryr mig vad du vill och tycker. Jag vet att jag och andra inte gjort det förut så att det är svårt att våga lita på det. Jag kommer fortsätta lyssna och fråga tills du orkar börja veta och uttrycka det igen”.

Nåväl, jag vet att detta inte ligger för alla, men det är ett sätt som är annorlunda än de lösningsförslag som inte funkat.

:heart
 
Wille du får ju naturligtvis starta vilka trådar du vill, men eftersom det aldrig fungerat med lösningsorienterade trådar kanske ett tips skulle kunna vara att starta mer ”snackiga trådar” utan en specifik problemställning.
Alla dina trådar blir loops av en massa kreativa förslag/tips/lösningar som du avfärdar. Sen skapas frustration både hos de som försökt komma med förslag och hos dig vilket mynnar ut i inget alls mer än att du säkert mår ännu sämre och folk blir irriterade och frustrerade på olika sätt.

Alla trådar behöver ju kanske inte ha en frågeställning och ett problem utan kan ju vara mer ”hej jag mår inte så bra, vill ha lite sällskap, låt oss prata lite”?
 
Senast ändrad:
Nu tog du i från tårna. Jag har aldrig sagt att det är bra att någon känner sig kuvad, men man måste kanske också inse att bara för att man känner något betyder det inte att det ÄR så, TS känner sig kuvad, den känslan är äkta, men TS är absolut inte kuvad. Tar man hela tiden sina känslor för absolut sanning så gräver man bara sin grop djupare.

Ingen här kan behandla TS det stämmer, men då får väl TS sluta be om råd? Jag vet inte om du märkt det men de svar som TS svarar positivt på och reagerar positivt på är de svar precis som dina, som gör andra som skriver här till mobbare och som om de skulle vilja TS något ont. DÄR får svar medhåll. Jag tror dessa svar i längden är betydligt skadligare för TS än vad någon form av tough love är för det bekräftar TS världsbild om att hon är ett stackars hjälplöst offer.

Är man deprimerad och har noll självkänsla, noll självförtroende och tycker allt man gör är värdelöst och att man är sämst i världen, då söker man också andras bekräftelse i det. Jag vet inte varför men det är jättevanligt, man VILL att andra ska hålla med, erkänna att ja du är ju värdelös för det känns som en seger, det enda man kan göra rätt är att få andra att förstå hur kass man är typ. Och det är steg ett till någon form av förbättring att sluta med det.

Jag har ytterst sällan sett något inlägg i någon av TS trådar som varit genuint elakt utan jag ser en massa människor som fortfarande bryr sig och fortfarande försöker hjälpa. Sen får ju TS göra vad hon vill med den informationen men detta är fortfarande ett internetforum och ingenstans man bara kan förvänta sig medhåll eller enbart de svaren man vill ha.
Jag tänker inte diskutera och analysera en person på det här viset och definitivt inte ner hen är närvarande. Jag skrev hur jag uppfattade dig, det får räcka.
 
Jag funderar på om det är så att du tänker att du helt plötsligt ska få LUST att städa och att du sedan ska vara nöjd, glad och pepp för att du har städat?

I så fall förstår jag om du blir besviken. Det finns visserligen folk som funkar så, men för rätt många är det skitmotigt,tråkigt och man avskyr att göra det.
Och då gäller det att hitta strategier som gör att man ändå gör det man kan bibehålla någon slags minimumnivå för att hemmet ska vara funktionellt och inte bli en sanitär olägenhet, orkar man göra det så att man trivs så är det en bonus.
Och är det väldigt jobbigt så behöver man hitta genvägar till hur man gör det så lätt som möjligt.'Och det är helt okey om man behöver muta sig själv till det, eller sätta en klocka och så städar man 15 minuter och det man inte hinner så hinner man inte, eller om man plockar EN sak till sin rätt plats.

Jag säger inte att mirakel inte kan ske, men det är extremt sällan folk som inte "har det i sig" att tycka det är roligt att städa bara vaknar upp en dag och blir lycklig av att dammsuga...
Jag kan inte säga att jag gått från att hata att dammsuga till att älska det, men jag har gått från att bara ta tag i det om jag var nödd och tvungen (och då ofta skjuta upp det så jag inte hunnit riktigt ändå) till att inte ha några problem att hålla ordning på en hyfsad nivå. Och jo det gick snabbare än över en natt, men inte en magi utan en del annat arbete med mig själv och det som hindrade och gjorde det "omöjligt" att komma igång. Jag fokuserade för övrigt inte alls på att få rätt på mina känslor kring städning, det var en bonus.

Numera är städning något jag gör när jag anser att det behövs och utan att lägga någon större energi på det. Det är snarare återhämtning att diska det lilla jag har än ett jobb.
 
Jag väljer nu att låsa denna tråd och flytta ut en mer allmän diskussion om Dagböcker till Bukefalos-forumet.
Om TS vill radera hela den här dagbokstråden har hon den möjligheten, något som endast går med egna dagbokstrådar och ibland utnyttjas av de som startat en dagbokstråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp