Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Du har inte kommit till det läget ännu, det var grymt bra gjort att ställa undan papperna!
Och du, oroa dig inte för att du känner att det är bra, det är få personer som tycker att det är kul och känns bra att städa. Man måste bara göra det liksom.
Känner mig ledsen över att jag tog undan pappren.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
För jag känner mig kuvad. Folk har gått på mig så hårt idag. Och då tog jag undan pappren, fast jag inte orkade eller tyckte jag hade en bra plan för dem. Det var inte min vilja som styrde.
Men fina du, du vet väl att det här bara är ett internetforum. :heart Det spårar så ofta i dina trådar, men ignorefunktionen finns alltid där om det blir för mycket och det finns ingen här som vet om du plockar undan papper eller låter bli. Jag hoppas i alla fall att det ska kännas som att det funkar för dig att ha papperen ur vägen en stund, annars är det ju bara att lägga tillbaka dem så att de är mer lättillgängliga igen.
 
För jag känner mig kuvad. Folk har gått på mig så hårt idag. Och då tog jag undan pappren, fast jag inte orkade eller tyckte jag hade en bra plan för dem. Det var inte min vilja som styrde.
Men känns det inte lite bättre att dom faktiskt inte ligger på golvet/bordet nu och tar upp plats och riskerar att åka ner och bli trasiga/osv. Nu vet du vart dom är. Det är ju jättebra
 
Men fina du, du vet väl att det här bara är ett internetforum. :heart Det spårar så ofta i dina trådar, men ignorefunktionen finns alltid där om det blir för mycket och det finns ingen här som vet om du plockar undan papper eller låter bli. Jag hoppas i alla fall att det ska kännas som att det funkar för dig att ha papperen ur vägen en stund, annars är det ju bara att lägga tillbaka dem så att de är mer lättillgängliga igen.
Jag har redan en hel hög personer på ignore för att överhuvudtaget kunna vistas här. Lägger jag fler där så finns det snart inget forum kvar.
 
Känns inte bra alls.
Flytta tillbaka dom då om det kommer kännas bättre?
Jag tycker att det var jättebra av dig att få flyttat dom till ett bättre säkrare ställe så att du har koll på vart dom är och att dom inte går sönder eftersom det var viktiga papper.
Och då kan du sen lättare flytta dom dit där du har en plan för vart dom ska vara sen när du har ork till det. :)
 
För jag känner mig kuvad. Folk har gått på mig så hårt idag. Och då tog jag undan pappren, fast jag inte orkade eller tyckte jag hade en bra plan för dem. Det var inte min vilja som styrde.
Men vet du, du orkade visst. För du gjorde det! Det var superbra gjort! Klappa dig själv på axeln, du gjorde en förändring. Förändringar av tankesätt krävs för att du ska må bättre. Nu gick DU emot det där
trollet inom dig som gör ditt liv till ett ångestfyllt skit och som bara hackar på dig. DU fixade ju det! 🤩
Sen kvittar det om du lägger tillbaka papperna igen, för du gör du ett aktivt val igen.
 
För jag känner mig kuvad. Folk har gått på mig så hårt idag. Och då tog jag undan pappren, fast jag inte orkade eller tyckte jag hade en bra plan för dem. Det var inte min vilja som styrde.
Förlåt men jag förstår inte riktigt?
Du ville få undan dem på ett bra sätt innan (?) men när du plocka undan dem så är inte bra och då är det andras fel ?
Det är ju ingen som tvingar dig - däremot försöker man komma på lösningar på de problemen du själv säger dig ha. För att vara hjälpsamma.

Och just städning tror jag är att "ta sig i kragen" för ganska många av oss - annars skulle det inte bli gjort.
Själv köpte jag en robotdammsugare för att åtminstone slippa en sak i vardagen.
 
Förlåt men jag förstår inte riktigt?
Du ville få undan dem på ett bra sätt innan (?) men när du plocka undan dem så är inte bra och då är det andras fel ?
Det är ju ingen som tvingar dig - däremot försöker man komma på lösningar på de problemen du själv säger dig ha. För att vara hjälpsamma.

Och just städning tror jag är att "ta sig i kragen" för ganska många av oss - annars skulle det inte bli gjort.
Själv köpte jag en robotdammsugare för att åtminstone slippa en sak i vardagen.
Räcker upp en hand. Jag måste ta mig i kragen när det gäller att städa.
 
Om att känna sig kuvad gör att man plockar upp papper man lidit av ligger på golvet, så kanske det är bra att känna sig kuvad eftersom man då gör saker man inte skulle gjort annars. Just saying.

Jag skulle ge en del bukefalister ett nervöst sammanbrott med hur det ser ut hemma hos mig och att städa, tvätta och diska är bland de värsta jag vet - särskilt som man måste börja om från början varje gång man är klar. Urrk. Men det är livet. Är jag skyldig till att ha det ungefär tio gånger värre hemma än TS har visat på bilder ibland? Yup! Sedan har jag tvingat mig själv till att göra vardagssysslor, inte för att jag känner någon som helst belöning, min hjärna kanske inte heller fungerar så? Men det måste göras förr eller senare.

Vad jag skulle få ett nervöst sammanbrott av (ok överdriver) är att ha viktiga papper liggande på bordet där de lätt hamnar på golvet och försvinner, särskilt om jag har katter. Jag har ett viktigt/inte viktigt, papper någonstans och misstänker att jag slängde det med en skrivare/skanner, men låtsas inte om det. Hittar man inte tidningsstället, Måla det i rött så ser man det direkt. Vill man inte en korg eller ett tidningsställ, köp en pappersmapp med gummiband. Jag använder dem för att sortera viktiga papper för sig innan jag ställer in dem i pappersställare, men det momentet kan man hoppa över.

1639864474495.png


Frågan är: Mår man mer dåligt av att ha papper på golvet/bordet, än att ha en ful låda/pappersställ/mapp. Sedan väljer man det som gör att man mår minst illa. Ingen har det helt perfekt hemma eller är helt nöjda, inte ens Bill Gates eller Sultanen av Brunei, för då skulle de inte behöva köpa nytt.
 
Om att känna sig kuvad gör att man plockar upp papper man lidit av ligger på golvet, så kanske det är bra att känna sig kuvad eftersom man då gör saker man inte skulle gjort annars. Just saying.
Bra att känna sig kuvad? Jag har svårt att tro det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp