Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Då skulle jag kasta ut mattorna, jag har valt bort mattor eftersom jag tycker de samlar på sig så mycket skit! Och jag vill verkligen inte damsuga varje dag.

Vad har du testat för att komma in i rutiner med tänder/städ?:)
Swiffermopp tycker jag är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för städ, använder min ofta. Både torr och blöt. :) Mycket lättare att få städning gjort när jag slipper ta fram damsugaren och golvmopp.
Ja, swiffermoppen är jättebra att våttorka med :up: !
 
Plocka bort. Jag gör det med jämna mellanrum. Mattor är en dröm jag lagt ner. Dom är undanplockade. Jag gillar krukväxter men har bara 8 st. Sådana som bara behöver vatten varannan vecka men klarar sig utan 2 månader. Prydnadssaker ställs undan när jag får ett ryck och rensar. Har framme några väldigt kära och några som ser ok ut även med dammlager. Svärmors glaskonstlampor kanske får ett halvår till. Dom ser inget bra ut i vårt hus. Luddiga liksom. Har några i glasskåp där jag inte behöver damma alls.
 
Hur menar du att du aldrig dammar? Blir det inte dammigt hos dig :confused: ?
Hur svårt kan det vara att förstå att alla människor inte dammar. Den här bänken fick lite omsorg för något år sedan. När jag la dit förra årets julduk. Snart är det dags igen. Byrån innehåller alla bra ha grejer en kan tänka sig men det är aldrig någon som rör grejorna uppepå. Så den får bara vara.
 

Bifogade filer

  • 16394833571889193353987385656221.jpg
    16394833571889193353987385656221.jpg
    201,1 KB · Visningar: 271
Då skulle jag kasta ut mattorna, jag har valt bort mattor eftersom jag tycker de samlar på sig så mycket skit! Och jag vill verkligen inte damsuga varje dag.

Vad har du testat för att komma in i rutiner med tänder/städ?:)
Swiffermopp tycker jag är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för städ, använder min ofta. Både torr och blöt. :) Mycket lättare att få städning gjort när jag slipper ta fram damsugaren och golvmopp.
Åh, känner inte för att hiva ut mattorna.

Jag har nog inte testat annat för att få rutiner att fungera än att ta mig i kragen, gång på gång.

Har ingen aning om hur en swiffermopp ser ut.
Jag hade det likadant förutom att jag klarade av att röja och göra snyggt vid behov.


Jag testade sen hypnos, mest för att testa och det var helt andra saker jag tänkte på och tog upp, och städning var inget jag överhuvudtaget nämnde. Efter en session (jag hade städat så det var hyfsat pga gäster) så insåg jag att jag faktiskt höll ordning och plockade undan och det har hållit i sig. Det är inte så att det är perfekt på något vis men jag plockar undan efterhand utan någon större eftertanke. Det tar otroligt mycket mindre energi än att inte göra det.

Vad som gjorde att jag inte lyckades städa annat än när jag tvingades vet jag inte, jag kan bara spekulera men jag är säker på att det är något som hänt tidigare i mitt liv. Vi rotade en del i gamla händelser och det hade effekt på andra delar av livet också. Det behöver ju inte vara så för dig i och med att du allmänt saknar energi om jag förstått det rätt.
Otroligt spännande!

Hela mitt liv är ju en knut av problem. Depressionen är bara en del av det.
Hur menar du att du aldrig dammar? Blir det inte dammigt hos dig :confused: ?
Nä, jag dammar inte. Vet inte riktigt om det blir dammigt. Tittar nog inte.
 
Hur svårt kan det vara att förstå att alla människor inte dammar. Den här bänken fick lite omsorg för något år sedan. När jag la dit förra årets julduk. Snart är det dags igen. Byrån innehåller alla bra ha grejer en kan tänka sig men det är aldrig någon som rör grejorna uppepå. Så den får bara vara.
Om jag inte hade dammat i alla fall någon gång i månaden så hade det legat ett otroligt tjockt dammlager på allt hemma hos mig. Skönt om det inte är så hos alla :up: !
 
Jag har haft ett schema som jag gjorde tillsammans med boendestöd, men det fungerade inte.

Jag har boendestöd som hjälper mig. Tyvärr innebär det att jag missar skoltid och aldrig kommer att kunna jobba heltid kontorstider om jag behöver fortsätta med boendestöd.

Det är väl att det stör koncentrationen och det sinnet som vill att omgivningen ska vara estetiskt tilltalande.

När jag insjuknade blev det verkligen en sanitär olägenhet. Då visste jag inte att jag kunde få boendestöd.

Jag har hjälp av boendestödet. Vi diskar, städar och lagar mat bl.a. Med den hjälpen hålls en viss miniminivå. Min målsättning är att klara mig utan dem eftersom de hindrar mig att plugga eller jobba heltid. Jag var utan dem en period när jag började plugga, men då blev livet kaos.

Och ja, det är inte bara depressionen som är ett problem. De problem jag adresserade ovan har alltid varit problem med. Utan depression har jag ändå orkat fortsätta försöka.

Jag kan laga mat efter recept. Det är planering, igångsättning och att göra klart som är svårt. Tror inte en matlagningskurs kan råda bot på det.

Städtjänst skulle inte funka för de vet inte var jag vill ha mina saker. Tror inte de plockar undan heller.

Ja, det skulle gå lättare att borsta tänderna om jag inte vore rädd för att blöda. Nu har jag inte borstat tänderna sedan i våras. Men jag har alltid haft problem med att borsta dagligen och två gånger om dagen har nästan aldrig gått. Och det är bara för att jag inte kan få rutinen att fungera. Nu har jag fått munskölj utskrivet av tandläkaren och jag har svårt att använda det också. Det funkar ibland.

Jag tycker såna bilder stör. Och jag vill gärna ha resultatet av att ha städat. På en praktik var det en som inte sa "städa". Hon sa "göra fint". Och jag tycker det är så det är.

Jag kan stå stå ut med lite prylar här och där, men någon måtta får det vara. Jag försöker plocka lite dagligen men når inte riktigt till miniminivån.

Jag har en sopkvast, men det blir inte så stor skillnad. Det mesta skiten sitter i mattorna och på bord och bänkar.
Jag vet att du har boendestöd. Det ändrar alltså inget i mitt svar.
 
Åh, känner inte för att hiva ut mattorna.

Jag har nog inte testat annat för att få rutiner att fungera än att ta mig i kragen, gång på gång.

Har ingen aning om hur en swiffermopp ser ut.

Otroligt spännande!

Hela mitt liv är ju en knut av problem. Depressionen är bara en del av det.

Nä, jag dammar inte. Vet inte riktigt om det blir dammigt. Tittar nog inte.
Swiffermopp
20211214_132753.jpg
 
@Wille Vad tror du om att ta hjälp av någon för att organisera upp och rengöra, så att du har en ok grund att hålla ordning på? Som det är nu så verkar det mest vara övermäktigt att ens få till en början på ordning och reda och kanske blir det något enklare om du får hjälp så utgångsläget är att det redan är skaplig ordning och rent.
 
Skulle du kunna anlita en professionell organisatör som kunde hjälpa dig att sortera och organisera, få strukturer att upprätthålla?

Lånar från en sådans hemsida:

"Vad gör en organiseringskonsult?

Precis samma anledning som du anlitar en snickare, VVS-montör eller städhjälp, behöver du också någon som hjälper dig att rensa, organisera och inreda där tid och ork inte finns.

En organiseringskonsult hjälper dig genom denna process och är med både som profesionell organisatör och coach för att hjälpa dig ta beslut och få ny inblick och återupptäcka ditt hem som en trivsam miljö. Vi jobbar med alla typer av hem och med största konfidentialitet för att du ska känna dig så trygg som möjligt. "
https://decluttermom.se/
 
@Wille Vad tror du om att ta hjälp av någon för att organisera upp och rengöra, så att du har en ok grund att hålla ordning på? Som det är nu så verkar det mest vara övermäktigt att ens få till en början på ordning och reda och kanske blir det något enklare om du får hjälp så utgångsläget är att det redan är skaplig ordning och rent.
Jag får sådan hjälp av boendestödet. Tidigare har jag också fått hjälp av arbetsterapeut, men den jag haft nu senast har inte kunnat hjälpa mig med mer än att tipsa om att ha ett mindre köksbord (så att det inte får plats så mycket saker där, men jag belamrar det ändå). Problemet är att jag stökar till och klarar inte av att hålla efter. Behöver liksom hela tiden någon som pushar på så att det händer. Smågrejer kan jag klara av att plocka undan men att gå i mål och få det att se städat och fint ut är mer krävande. Och där kommer ju boendestödet in. Men jag skulle så gärna vilja klara av det själv också utan att det skulle kännas som ett maratonlopp. Att ha boendestöd är problematiskt eftersom det inkräktar på mitt liv. (Ställde in boendestöd idag för att inte missa viktig info i skolan.)

Det är boendestödet som föreslog att jag skulle skaffa en till bokhylla så att jag kunde få plats med mina tidningar som tidigare låg i drivor i köket. Hittade en bokhylla på Facebook som liknade den jag hade sedan tidigare. Sen köpte jag tidningsställ från IKEA.

Arbetsterapeuten jag haft nu senast har kört fast på att jag saknar energi och vet inte hur man kan kompensera för detta. Men mina problem går ju djupare än så. Har liksom alltid haft problem som jag själv försökt klara av.
 
Jag får sådan hjälp av boendestödet. Tidigare har jag också fått hjälp av arbetsterapeut, men den jag haft nu senast har inte kunnat hjälpa mig med mer än att tipsa om att ha ett mindre köksbord (så att det inte får plats så mycket saker där, men jag belamrar det ändå). Problemet är att jag stökar till och klarar inte av att hålla efter. Behöver liksom hela tiden någon som pushar på så att det händer. Smågrejer kan jag klara av att plocka undan men att gå i mål och få det att se städat och fint ut är mer krävande. Och där kommer ju boendestödet in. Men jag skulle så gärna vilja klara av det själv också utan att det skulle kännas som ett maratonlopp. Att ha boendestöd är problematiskt eftersom det inkräktar på mitt liv. (Ställde in boendestöd idag för att inte missa viktig info i skolan.)

Det är boendestödet som föreslog att jag skulle skaffa en till bokhylla så att jag kunde få plats med mina tidningar som tidigare låg i drivor i köket. Hittade en bokhylla på Facebook som liknade den jag hade sedan tidigare. Sen köpte jag tidningsställ från IKEA.

Arbetsterapeuten jag haft nu senast har kört fast på att jag saknar energi och vet inte hur man kan kompensera för detta. Men mina problem går ju djupare än så. Har liksom alltid haft problem som jag själv försökt klara av.
Jag menar alltså en professionell organisatör, inte boendestöd eller arbetsterapeut.
https://www.hemreda.nu/vanliga-frågor/
 
Jag menar alltså en professionell organisatör, inte boendestöd eller arbetsterapeut.
https://www.hemreda.nu/vanliga-frågor/
Jag hade ju samma problem om än i mindre skala och inget system i världen skulle kunnat få mig att städa även om jag kunde ta mig i kragen och städa om det verkligen behövdes (jag skulle ha gäster). När jag fick bort det som blockerade så kan jag hålla det städat omkring mig utifrån den nivån jag önskar och jag lägger betydligt mindre energi på att städa nu än jag gjorde på att inte städa tidigare.

Jag vet inte om TS har det samma på samma vis men för mig handlade det varken om kunskap eller energi för själva städningen utan att det tog enorm energi att bara komma igång. Jag vet inte hur jag egentligen ska förklara känslan men tänk dig att det är en mur du ska riva ner för att göra något alls åt röran, och inte en gång utan varje gång, varje pryl jag skulle lägga tillrätta var den j-vla muren där. Osynlig och egentligen inte märkbar förrän jag raserat den för gott, det var först då jag insåg att den fanns.
 
Kan väl visa en bild på min allmänna röra som alltid blir, men som inte kräver en professionell organisatör. Det som krävs är att man tar tag i det bara. Och det är där det brister.

20211214_173625.jpg
 
Absolut, det är verkligen något! Man kan ju dela upp den också, att man ta en sak per dag om det känns övermäktigt.
Jag tvättar när jag behöver rena kläder, vattnar blommor när blommorna vill ha vatten och tömmer återvinningskärlen när de är proppfulla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp