Bukefalos 28 år!

Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Man kanske inte ska jämföra sig med de som skriver i sådana trådar. Tänker lite att om man skriver där så är man en sån som städar och håller rent. Finns jättemånga som inte fixar att hålla det på den nivån och det är okej.

Jag städar för att jag har besök ofta och då vill jag ha det rent. Om jag inte har folk hemma hos mig regelbundet blir jag kass på att städa.
Och ibland kan man undra om det är sant, eller om det är som de här skämtmemesena på facebook. Som jag säger till vänner att jag har det vs hur jag har det... Och på ena bilden, som taget ur ikeakatalogen och på andra bilden, en soptipp.

Så som sagt. En del, ska man nog ta med en nypa salt. Även om många ÄR pedanter. Men inte jag! :heart
 
Jag förstår verkligen inte det här ibland skriver du att du BARA ligger i soffan hela dagarna och inte orkar något annat än surfa på nätet, i andra inlägg skriver du att du pluggar och åker till en skola långt ifrån hemmet varje dag och ska börja jobba heltid?

Jag hade slängt ut allt du inte behöver om jag vore du och bara haft ett fåtal möbler och därmed fria ytor som är hur enkla som helst att städa vid behov.
Alltså, jag måste studera för att få pengar. Och när studierna är slut måste jag kunna ta ett jobb för att få inkomst. Det handlar alltså om måsten. Jag piskar mig för att jag måste. Det mesta utanför studier eller jobb är inte måsten. Det enda man egentligen måste göra är att sova, äta, gå på toa, klä sig, och så är det en fördel om man duschar ibland.

Jag kan verkligen inte slänga ut mina möbler. Var skulle jag förvara mina saker? De är mina möbler som gör att jag slipper ha prylar överallt. Och jag kan inte påstå att jag äger något onödigt.

Och det är saker man använder som hamnar på bord och bänkar där de orsakar stök. Saker jag använder varje dag kan inte heller slängas ut.
 
Och ibland kan man undra om det är sant, eller om det är som de här skämtmemesena på facebook. Som jag säger till vänner att jag har det vs hur jag har det... Och på ena bilden, som taget ur ikeakatalogen och på andra bilden, en soptipp.

Så som sagt. En del, ska man nog ta med en nypa salt. Även om många ÄR pedanter. Men inte jag! :heart
Men alltså vad är felet på att ha det fint hemma?
Jag skulle spy om jag hade det så stökigt och snuskigt som en del har, skulle verkligen må fysiskt illa av dessa lukter och syner.

Jag har nog ett "Ikeakatalog" hem som du kallar det eller i min värld ett vanligt rent och fint hem och NEJ det tar inte någon särskild större tid att hålla det så fint heller.
 
Senast ändrad:
Släng ner blommor och papper i papperskorgen och ställ in bricka och glas där dom ska vara torka sedan av bordet.
Fem minuters jobb bara gör det :)
Blommorna är inte sopor. Inte pappren heller. :mad:

Brickan används varje dag som underlägg till min mattallrik så jag inte ska söla ner min bordsduk.
 
Alltså, jag måste studera för att få pengar. Och när studierna är slut måste jag kunna ta ett jobb för att få inkomst. Det handlar alltså om måsten. Jag piskar mig för att jag måste. Det mesta utanför studier eller jobb är inte måsten. Det enda man egentligen måste göra är att sova, äta, gå på toa, klä sig, och så är det en fördel om man duschar ibland.

Jag kan verkligen inte slänga ut mina möbler. Var skulle jag förvara mina saker? De är mina möbler som gör att jag slipper ha prylar överallt. Och jag kan inte påstå att jag äger något onödigt.

Och det är saker man använder som hamnar på bord och bänkar där de orsakar stök. Saker jag använder varje dag kan inte heller slängas ut.
Är det något du kan eller vill i hemmet? Har följt dina trådar och du verkar ju vantrivs i ditt hem?
Kanske du kunde hyra en markplansetta i stan istället? Och sälja möbler och prylar och må bättre?
 
Och ibland kan man undra om det är sant, eller om det är som de här skämtmemesena på facebook. Som jag säger till vänner att jag har det vs hur jag har det... Och på ena bilden, som taget ur ikeakatalogen och på andra bilden, en soptipp.

Så som sagt. En del, ska man nog ta med en nypa salt. Även om många ÄR pedanter. Men inte jag! :heart

Väldigt få är pedanter, de flesta är helt vanliga svenssonmänniskor som vill ha skaplig ordning, rent och fräscht omkring sig.
 
Är det något du kan eller vill i hemmet? Har följt dina trådar och du verkar ju vantrivs i ditt hem?
Kanske du kunde hyra en markplansetta i stan istället? Och sälja möbler och prylar och må bättre?
Jag vill kunna ligga ute i min hängmatta och titta på molnen. Jag vill njuta av blommor. Jag vill ha drömmar. Jag vill sova ute på sommaren. Jag vill odla. Jag vill äta det jag odlar. Jag vill ha en skogsträdgård.

Jag skulle vantrivas fruktansvärt i en lägenhet. Där skulle jag bara känna att jag förvarades tills döden kommer och avlöser mig. Inga drömmar. Ingen frisk luft. Ingen frihet. Ingen glädje. Bara instängdhet. Och jag skulle antagligen inte tåla att ha grannar så tätt inpå heller.

Jag tänker inte flytta för att jag har en depression. Det vore att ge upp hoppet om att bli frisk. Det vore att ge upp det som är värt att leva för. Jag vill ha något att komma tillbaka till när jag mår bättre.
 
Okej men vad är stöket isåfall?
Pappren? Måste ju ta en minut att raffsa ihop och slänga dom?
Pappren ska inte slängas!

Allt ligger i oordning och det ligger saker på golvet som inte ska ligga där. Och så är det pågående projekt på bordet som aldrig blir klart. Vill ha bort blommorna från bordet men då blir jag ju aldrig klar med min krans som jag håller på med.
 
Men alltså vad är felet på att ha det fint hemma?
Jag skulle spy om jag hade det så stökigt och snuskigt som en del har, skulle verkligen må fysiskt illa av dessa lukter och syner.

Jag har nog ett "Ikeakatalog" hem och trivs fruktansvärt bra med det och NEJ det tar inte någon särskild större tid att hålla det så fint heller.

Självklart tar det tid/energi även för dig att plocka/torka/städa även om du själv inte noterar det. Ingen disk hoppar av sig själv ner eller upp ur diskmaskinen, ingen tom toapappersrulle flyger själv ner i papperskorgen, ingen behållare för returpapper tar sig själv till återvinningen osv. Men du kanske inte märker energin det tar om du inte har problem med brist på energi eller svårt komma igång med saker. Eftersom du också verkar ha svårt för att INTE få göra fint, så blir det ju också något som gör att det blir lätt att inte notera allt du faktiskt gör. Det bara händer liksom, och du behöver inte starta upp varje aktivitet.

Delvis KL

Jag tänker att vi alla är olika. I den bästa situationen så passar ens ribba och ork ihop. Antingen så har man en önskan om ett prydligt, välstädat, ständigt undanplockat hem och ett överskott på energi och en effektiv startmotor. Eller så har man brist på energi och startmotor, men trivs samtidigt bra i ett hem som inte är så pedantiskt välstädat. Båda de varianterna funkar. Men om man har behov/önskan om en högre nivå än vad man mäktar med, då har man problem. Och då kan livet bli ganska jobbigt.
 
Ursäkta men det där på listan är ju de lätta grejerna, skulle jag lätt klara att göra en gång i veckan OM DET INTE var så att det var en massa grejer som behövde plockas undan och flyttas och grejas.
Okej? För mig så funkar det bra som underhållsstädning så för mig är listan bra. Behöver dock inte plocka undan och flytta grejer för att kunna byta sängkläder, moppa eller rengöra toalettstolen osv men där är vi kanske olika…
 
Fota viktiga papper och släng sedan de fysiska exemplaren.
Behöver du åtgärda papper: gör det direkt och låt dem inte bilda högar någonstans på vägen.
Då försvinner de. Har ingen ordning alls på digitala saker. Vill ha dem fysiskt.

Vissa papper som kommer vet jag inte vad jag ska göra med.

Jobba skift? Sjölv jobbar jag enbart kvällar för att få livet att fungera. Ett dagjobb kan jag inte ta.
Vill inte. Skulle inte palla att jobba natt heller. Och de allra flesta jobb är trots allt under kontorstid.
 
Mitt liv innehåller studier. Och sedan kommer det bli heltidsjobb. Det är stora och viktiga bitar av mitt liv. Jag prioritera det högt och tycker inte att mitt liv utanför detta ska behöva inkräkta på det. Städning, matlagning och sånt ser jag som saker som ska skötas på fritiden. Jag vill heller inte förlora arbetsinkomst för att jag inte kan få hjälp att rodda mitt liv utanför arbetstid.

När jag börjar jobba måste jag klara mig utan boendestöd. Jobbet är prio 1.
Jag håller med om att det är uruselt att du inte kan få bostöd utanför arbetstid, men det innebär inte att det behöver vara kört att få hjälp.

Det är liksom inte så svartvitt att man inte jobbar alls eller att man arbetar heltid.

Det behöver inte vara så att du måste jobba heltid, det kan finnas möjlighet till sjukpenning eller sjukersättning på deltid för att man ska kunna orka med sin vardag också utan att det påverkar inkomsten för mycket

Det finns folk som väljer frivilligt att jobba tex 80% för att det är vad de behöver för att orka med sitt liv, utan att de får ersättning någonstans ifrån, eftersom det de förlorar i arbetsinkomst väger upp att de på det sättet i alla fall orkar jobba tex 80% och ändå har lust och tid med sin fritid.

Har man turen att ha ett tillräckligt bra betalt jobb kan man leja bort de bitar som värst.

Sen tänker jag, att även om det i sak inte hjälper dig, så skulle du kanske vinna lite på att förstå att det inte är så att "alla andra" orkar jobba en massa, lägga massa tid på hobbys och familj, ha ett perfekt städat hem och jättefin trädgård.

Alla har 24 timmar om dygnet, alla har dock olika energinivåer och förmågor och de flesta behöver i större eller mindre utsträckning prioritera bort något för att prioritera något annat.

En del orkar hålla igång massa timmar efter jobbet i tex stallet varje dag och andra av oss orkar göra det en kväll i veckan...
 
Då försvinner de. Har ingen ordning alls på digitala saker. Vill ha dem fysiskt.

Vissa papper som kommer vet jag inte vad jag ska göra med.


Vill inte. Skulle inte palla att jobba natt heller. Och de allra flesta jobb är trots allt under kontorstid.
Na, skulle säga att allt mer jobb går åt i alla fall 2 skift. Förmiddag eller eftermiddag/kväll.

Alla butiksjobb, typ 90% av alla jobb i vården, industrier, kollektivtrafikjobb osv. Är väl nästan bara kontorsjobb som är dagtid må-fr. Skulle för övrigt inte klara ett sånt jobb. Har de senaste 20+ åren haft heltidstjänst och lön men i praktiken jobbat/jobbar jag ca 80% pga att alla timmar på kvällar/helger (och förr natt) kompenseras upp.

1 timme kväll = 1,15 timme
1 timme natt = 1,5 timme
1 timme helg = 1,5 timme

Hos Polisen jobbade jag 4 dagar i veckan 8 timmar eller som nu, nästan varje dag (12 dagar, 2 ledigt, 12 dagar, 2 ledigt) men bara 5-6 timmar varje kväll istället vilket gör jag har hela dagen fram till ca 16.30 ledig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp