Att inte täcka sina hästar

Jag köper inte det där med att ofodrade täcken kyler. Jag har tidigare haft en äldre häst som blev stel i ryggmusklerna av att bli kall och våt. Han var i allmänhet spårklippt på vintern och hade just ofodrat regntäcke när det var ihållande regn. Det gjorde jättestor skillnad! Även en islandshästpäls blir ju så småningom blöt (eller det krävs i alla fall en hel del kroppsvärme/energi för att hålla den torr längst in vid huden) och utan täcket blev han stel, medan han med täcke var mjuk o fin i musklerna (och jag kunde rida även dagar med ihållande regn).
På min häst kyler ofodrade regntäcken. Om det regnar hela dagen är min häst kall, spänd och stel med ett ofodrat regntäcke, men varm och fin med ett 50-100 grams täcke.
Jag tror att det beror på att hästen päls är gjord för att resa sig och bilda en luftspalt för isolering för värme, och att ett regntäcket som det regnat på hela dagen tynger ner så pälsen inte kan resa sig, och därför blir hästen kall.
 
Har hästen tillgång till skydd och grovfoder så klarar det regn och dåligt väder utan problem. Om man rakar hästen bör man dock täcka vid dåligt väder.
Sedan finns det visa individer som får ont i ryggen eller på annat sätt blir dåliga vid dåligt väder, och då ska självklart dessa individer täckas efter behov :)

Nej. Det stämmer inte. Med fri tillgång på mat och vindskydd frös min andra häst vid +18 C och regn.
 
Håller med.
Hästar har päls som isolerar och regntäcket håller.pälsen torr och vinden borta.
Hästen har päls som isolerar genom att pälsen reser sig och det blir ett luftspalt emellan pälsen som isolerar och därför hästen blir varm. Vi alla vet hur tungt ett rengtäcke blir efter en hel dags regn (även om täcket är torrt på insidan = inte regnat igenom), och då är det inte konstigt om täcket tynger ner så pälsen inte kan resa sig och isolera som den ska göra.

Hästens päls är även gjord för att isolera emot regn och vind egentligen. Men bristen på skydd i många hagar och för lite grovfoder gör att hästen fryser lättare.
 
Nej. Det stämmer inte. Med fri tillgång på mat och vindskydd frös min andra häst vid +18 C och regn.
" Sedan finns det visa individer som får ont i ryggen eller på annat sätt blir dåliga vid dåligt väder, och då ska självklart dessa individer täckas efter behov :) " ;)
 
Allergi eller inte, jag tror faktiskt inte att stå i ett dammoln varje dag typ 7 månader om året är bra för någon, varken häst eller människa.
Ingen av mina hästar har heller gillat att bli borstade med den typ av borste som behövs för att få bort tjockt lager med intorkad (eller ännu värre halvkletig) lera, så det är ju inte bara sig själv man gör en tjänst! Hästar som inte rids kan ju få vara hur leriga de vill.
Jag hade väl på känn att min åsikt skulle skapa protester. Täck på som du vill du, jag tycker och resonerar som jag vill.
 
På riktigt? Varför ska både häst och människa utsättas för risken att få stendammslunga eller andra luftvägsproblem? Det är inte direkt så att lerdamm är nyttigt att andas in och att borsta ute är en minimal lättnad jämfört med inne om det inte blåser typ storm.
Jag känner folk som täckar sina lergrisar just pga leran och jag stöder dem fullt ut i det beslutet för både sin och hästens hälsa.

På riktigt? Varför ska både häst och människa utsättas för risken att få stendammslunga eller andra luftvägsproblem? Det är inte direkt så att lerdamm är nyttigt att andas in och att borsta ute är en minimal lättnad jämfört med inne om det inte blåser typ storm.
Jag känner folk som täckar sina lergrisar just pga leran och jag stöder dem fullt ut i det beslutet för både sin och hästens hälsa.
Ja, på riktigt täckar jag mina hästar i de fall de behöver för att hålla sig torra och lagom varma och inte för att hålla eventuell lera borta. Så resonerar jag och jag bryr mig föga om andra resonerar annorlunda med sina hästar.

I den bästa av världar skulle hästar inte bli leriga över hela kroppen om de lade sig ner och rullade i sin hage. Eftersom hagen inte skulle vara lerig.
 
Ja, på riktigt täckar jag mina hästar i de fall de behöver för att hålla sig torra och lagom varma och inte för att hålla eventuell lera borta. Så resonerar jag och jag bryr mig föga om andra resonerar annorlunda med sina hästar.

I den bästa av världar skulle hästar inte bli leriga över hela kroppen om de lade sig ner och rullade i sin hage. Eftersom hagen inte skulle vara lerig.
Du har aldrig hört talas om individer som letar upp leran och rullar sig i den
 
Det är klart att du gör, och får! Men det behöver ju inte bara vara pga ”inte orka borsta” som andra väljer att täcka, även om hästen nog skulle klara sig bra utan.
Nej, och jag tog också upp dammallergi (både för hästens och borstaren) som exempel på anledning till att täcka för att slippa dammig/lerig häst.
 
Nej, och jag tog också upp dammallergi (både för hästens och borstaren) som exempel på anledning till att täcka för att slippa dammig/lerig häst.
Fast dammallergi är inte enda orsaken till att inte vilja borsta leta. Även om man inte är allergisk är lerdamm hälsovådligt. Att anse att folk är lata för att de inte utsätter sig för hälsofarliga saker gäller det även inom andra områden som tex att använda gasmask på jobbet?
 
Du har aldrig hört talas om individer som letar upp leran och rullar sig i den
Haha jag har en sådan 😂 Jag lovar han är som en målsökande misil och alltid varit sådan tydligen har jag fått höra av hans gamla hästskötare som hade han mellan 1 års ålder upp till typ 6 års ålder (!)
 
Jag gör det hästen mår bra av. Hade tex mitt halvblod på lösdrift utan täcke. Han fick björnpäls vintertid och de hade både enormt löstdriftshus och skogar att hålla till i för skydd.

Min islandskorsning klipptes och täckades IOM att han fick sådan päls att han svettades av att stå still i stallet(som inte var varmt).

I vintras fick halvblodet klippas och täckas iom att han hade björnpäls och svettades nattetid av att stå i stallet.
Vid regn(annat än en varm sommardag) brukar jag täcka också.
Och så tävlar jag mot broms vid behov IOM att hästen annars får panik och kutar.
 
Forskning har ju visat att hästen själv reglerar kroppstemperaturen mellan +5 till +25 grader. Människan kan bara reglera temperaturen själv mellan +25 och +30 grader, så när vi sätter på oss en jacka behöver liksom inte hästarna göra det.

Det finns en norsk studie som är riktigt intressant om hur hästarna klarar sig och den visade väl mer eller mindre att vi alla använder för tjocka täcken och att det skapar obehag hos hästarna, och även om vi människor tycker att det är mysigt att huden är varm och skön så tycker inte hästarna det.

Jag som bott utomlands i ett gäng år i ett land där det inte är minusgrader kan jag säga att täckesanvändningen är precis likadan där som i Sverige, trots att de inte har samma temperaturer. Det är 400 gr vintertäcken på vintern, för att det ju är vinter. ;) Så frågan är egentligen hur mycket hästarna behöver täcken och hur mycket vi tycker att de behöver täcken.
 
Fast dammallergi är inte enda orsaken till att inte vilja borsta leta. Även om man inte är allergisk är lerdamm hälsovådligt. Att anse att folk är lata för att de inte utsätter sig för hälsofarliga saker gäller det även inom andra områden som tex att använda gasmask på jobbet?
Varför ska man alltid behöva skriva en halv doktorsavhandling på buke för att folk ska inse att man egentligen har ganska lika åsikter i en fråga? Jag tycker att man ska täcka hästen för hästens skull. Täckets syfte är att erbjuda hästen termisk komfort samt i vissa fall skydd mot insektsangrepp. Täckets syfte är inte primärt att skydda hästen från att bli smutsig. Nu är det ju så att väldigt många hästar hålls på det sättet att de inte har tillgång till "lagom" lerig eller jordig yta att rulla sig på utan rullar sig i kletig lera som sätter sig över hela kroppen och blir både dammig och svår att borsta bort. Det kan vara en anledning att täcka hästen för att undvika det. Men att täcka en häst för att man är lat och inte vill erbjuda samhörighet och interaktion som en rykt skapar. Det anser jag vara att lägga på täcke i onödan.
Sedan är det oftast så att superleriga hagar beror på nederbörd så det löser sig själv rätt bra.
 
Hej!

Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte.

Själv har jag en fjording och en shettis som jag helst skulle vilja minska ner mitt täckesanvändande på. Hade varit inspirerande att få läsa lite om folks tankar som INTE täcker sina hästar. (Om de finns)

Förstår att man definitivt har delade åsikter men jag läser mest om folk som tycker att regn är lika med täcke. Hade varit uppfriskande att få höra en annorlunda åsikt 😊

Med bästa hälsningar
Jonna
Jag har två minishettisar varav den ena sätter så extrem päls att han får spårklippas för att inte svettas när han står rätt upp och ner under mild vinter (Blekingebo). Nackdelen med hans päls är att vid ihållande regn och blåst under period med -5 till +5 kommer vätan tränga igenom.

Jag fodrar alltid upp vid den typen av väder och försöker i första hand låta dom komma in några timmar och torka upp, men han kan behöva täckas.

Det jag märkt med de små är att de tål torr kyla bättre än vädret beskrivet ovan och jag har vid ett par tillfällen fått kolikanfall före tydliga tecken av nedkylning på hästarna. Efter det lärde jag mig att erbjuda mina hästar både frostfritt och uppvärmt vatten. Vid -20 och snö har det däremot inte varit några problem med att de blivit nedkylda.

Min stora häst testade jag att inte täcka förrän det var absolut nödvändigt, men han hanterar vårt väder dåligt. Han är uppfödd i Spanien. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men hoppas att han efterhand kommer att hantera vädret bättre.
Just nu lider han av sviterna efter en förgiftning med tuppspatt som resultat och jag får täcka honom under +15 annars syns en direkt försämring där.

*Min hästar går på lösdrift och är ute året om. Jag bäddar och fodrar upp för extra tuggtid med halm.
 
Varför ska man alltid behöva skriva en halv doktorsavhandling på buke för att folk ska inse att man egentligen har ganska lika åsikter i en fråga? Jag tycker att man ska täcka hästen för hästens skull. Täckets syfte är att erbjuda hästen termisk komfort samt i vissa fall skydd mot insektsangrepp. Täckets syfte är inte primärt att skydda hästen från att bli smutsig. Nu är det ju så att väldigt många hästar hålls på det sättet att de inte har tillgång till "lagom" lerig eller jordig yta att rulla sig på utan rullar sig i kletig lera som sätter sig över hela kroppen och blir både dammig och svår att borsta bort. Det kan vara en anledning att täcka hästen för att undvika det. Men att täcka en häst för att man är lat och inte vill erbjuda samhörighet och interaktion som en rykt skapar. Det anser jag vara att lägga på täcke i onödan.
Sedan är det oftast så att superleriga hagar beror på nederbörd så det löser sig själv rätt bra.
Det behöver man inte men man behöver å andra sidan inte heller tala om för folk som av olika skäl gör ett val att de är lata vilket du gjorde i ditt första inlägg. De flesta som har häst arbetar och har därmed begränsat med tid och jag tror nog hästen mår bättre av att ha ett lerskydd på sig och sedan bli ridna än att få pälsen genomborstad och sedan hamna i boxen.
Jag är helt ärligt jäkligt trött på den kultur som finns inom hästvärlden där folk försöker göra hästhållningen så bra de kan utifrån sina förutsättningar där omgivningen står och gråter krokodiltårar och säger " du tycker inte om din häst". Den typen av argument får man läsa om alldeles för ofta ett tag var det ju populärt att säga det om folk som hade djuren på helinakordering, vad hästen har för glädje av att just matte mockar har aldrig framgått.
 
Mina hästar har delat hage med en häst som på ett stort bete fullt med gräs skrapade/grävde en stor grop för spa-bad. 🙄 Hästarna hade gräs upp till magen och jag fattade inte hur de kunde vara så skitiga tills jag upptäckte hålet. :mad:

Fröken gjorde också så. På sommarbetet spenderade hon 3 dagar med att gräva fram ett bra hål som de sedan kunde använda.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 934
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp