Att inte täcka sina hästar

Min häst går på lösdrift. Nu sätter han en mammut päls så han är redan klippt i år. Det blir för varmt för honom annars. Eftersom han rids så måste han spår klippas för att inte bli för svettig. 100 gr täcke vid ihållande regn och blåst. Ofodrade täcken kyler. Men rider man inte hästen svettig överhuvudtaget hade jag inte klippt. Ser man att hästen fryser i hagen så mår den ju naturligtvis bra av att komma in och torka upp samt ge mat. Hästar är inte människosmarta och söker skydd innan dom fryser.
 
Jag har sällan täcke på min islandshäst. I år är vi i ett nytt stall med nya hagar så vi får se om det kommer behövas eller inte då det är blåsigare här än i förra stallet. Sen står han numera även på box istället för lösdrift så det är många saker som har ändrats. Visar det sig att han behöver täcke så får han täcke men annars får han gå utan (förutom när jag själv behöver ha honom ren för behandlingar, träning, tävling eller vad det nu skulle kunna vara).
 
Min häst går på lösdrift. Nu sätter han en mammut päls så han är redan klippt i år. Det blir för varmt för honom annars. Eftersom han rids så måste han spår klippas för att inte bli för svettig. 100 gr täcke vid ihållande regn och blåst. Ofodrade täcken kyler. Men rider man inte hästen svettig överhuvudtaget hade jag inte klippt. Ser man att hästen fryser i hagen så mår den ju naturligtvis bra av att komma in och torka upp samt ge mat. Hästar är inte människosmarta och söker skydd innan dom fryser.
Jag köper inte det där med att ofodrade täcken kyler. Jag har tidigare haft en äldre häst som blev stel i ryggmusklerna av att bli kall och våt. Han var i allmänhet spårklippt på vintern och hade just ofodrat regntäcke när det var ihållande regn. Det gjorde jättestor skillnad! Även en islandshästpäls blir ju så småningom blöt (eller det krävs i alla fall en hel del kroppsvärme/energi för att hålla den torr längst in vid huden) och utan täcket blev han stel, medan han med täcke var mjuk o fin i musklerna (och jag kunde rida även dagar med ihållande regn).
 
Nu har vi bara varmblodstravare kvar men förr hade vi islandshästar med och tror knappt de hade sätt ett täcke i hela sitt liv 🙈 Möjligtvis något fleece täcke när de behövde hjälp och torka upp lite.

Så just nu har jag tre helt skilda individer var av två är frusna och en är halvt om halvt frusen beroende på väder. Fölstoet fryser vid ihållande regn, samma med ena vallacken han fryser direkt när de börjar regna och är missnöjd tills du tar in honom eller sätter på täcke, likadant vid minusgrader han fryser. Han var dessutom helklippt förra året. Den tredje hästen också en vallack får ganska tjock päls han fryser mest om de regnar hela dagen och gärna blåser lite då tycker han att de är dags för täcke. Vintertid vid snö fryser han sällan bara de inte snöar, så uppehåll och minus tio grader bryr han sig inte. Han har typ aldrig täcke och har han de så max 100 gram men oftast bara ett tunt regntäcke på 50 gram. Aldrig innetäcke eller liknande som den andra fryslorten.

Alla går på fritillgång på hö vintertid.
 
Mitt varmblod får ofodrat regntäcke om det regnar mer än vara duggregn även om det är 15-20 grader, hon är känslig över ryggen och spänner sig. Är det under ca 10°C alternativt blåser mycket får hon 100g. Vid kallare väder (nollgradigt) när det inte blåser eller är nederbörd klarar hon sig också med 100g. Hon har som mest haft 200g med hals, det har varit när det varit typ 10-°C och blåsit. Detta har funkat bra förra vintern då hon var oklippt pga skada, får se vad som behövs iår när hon är igång.

Islänningen var också oklippt förra året (har bara haft honom ett år) och fick bara på sig ett ofodrat regntäcke när det var blött och jag skulle rida, sen fick han gå ut utan efter ridning. Iår tänkte jag filtklippa honom och tror att det kommer funka bra med bara ha regntäcke för att ha honom torr inför ridning.

Fullblodet vi hade hade knappt någon vinterpäls alls och var känslig mot att bli blöt över ryggen, funkade fint med 100g hela vintern (han gick nästan bara som sällskap).

Shettisarna har klarat sig fint utan täcke utöver ofodrat regntäcke för att vara torra inför träning.
 
Mina nuvarande har täcke när det är runt nollan och regnar och eller blåser, piskar regnet riktigt i sidled så kan mina nuvarande behöva 200g med hals för att vilja lämna ligghallen.
Har ju inte utedrift för att hästarna ska hänga i ligghallen dagar i sträck bara för det regnar.
 
Jag har mina två halvblod på lösdrift, den ena halvklippt båda utan täcke. Dom har fri tillgång på hö och kan ju gå in om dom vill komma undan dåligt väder. Den ene är väldigt tydlig med att hon inte vill ha täcke och då ska hon ju få slippa. Frysa verkar dom inte göra.
 
Hej!

Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte.

Själv har jag en fjording och en shettis som jag helst skulle vilja minska ner mitt täckesanvändande på. Hade varit inspirerande att få läsa lite om folks tankar som INTE täcker sina hästar. (Om de finns)

Förstår att man definitivt har delade åsikter men jag läser mest om folk som tycker att regn är lika med täcke. Hade varit uppfriskande att få höra en annorlunda åsikt 😊

Med bästa hälsningar
Jonna
Mina shettisar har aldrig täcke. Mitt ena varmblod har heller inte täcke särskilt ofta. När det har spöregnat i flera dagar i streck brukar jag lägga på täcke på honom, för då är han kall. Det andra varmblodet har täcke när det regnar och är under -10 eller så (dock inte soliga kalla dagar). Så jag tycker det är väldigt individuellt vad hästarna trivs med. Mina går på lösdrift med tillgång till halmad ligghall ska tilläggas.

Jag är för täcke på hästar när de mår bra av det. Jag tycker inte om täcke på hästar för att undvika att behöva borsta lerig häst ( om man är dammallergiker eller inte kan stå ute och borsta har man skäl förstås).
 
Förra året då min var oklippt (sätter ordentligt med päls kan tilläggas) hade hon för det mesta ett 30 g täcke vid oväder. I vintras hade hon allt som oftast 100 g vid minusgrader och som mest 200 g de dagar då det var - 20-30. Hon blev på riktigt asförbannad när hon övertäcktes.

Nu är hon helrakad sen igår så blir spännande att se hur detta år blir i täckesväg!
 
Jag är för täcke på hästar när de mår bra av det. Jag tycker inte om täcke på hästar för att undvika att behöva borsta lerig häst ( om man är dammallergiker eller inte kan stå ute och borsta har man skäl förstås).

Allergi eller inte, jag tror faktiskt inte att stå i ett dammoln varje dag typ 7 månader om året är bra för någon, varken häst eller människa.
Ingen av mina hästar har heller gillat att bli borstade med den typ av borste som behövs för att få bort tjockt lager med intorkad (eller ännu värre halvkletig) lera, så det är ju inte bara sig själv man gör en tjänst! Hästar som inte rids kan ju få vara hur leriga de vill.
 
Jag köper inte det där med att ofodrade täcken kyler. Jag har tidigare haft en äldre häst som blev stel i ryggmusklerna av att bli kall och våt. Han var i allmänhet spårklippt på vintern och hade just ofodrat regntäcke när det var ihållande regn. Det gjorde jättestor skillnad! Även en islandshästpäls blir ju så småningom blöt (eller det krävs i alla fall en hel del kroppsvärme/energi för att hålla den torr längst in vid huden) och utan täcket blev han stel, medan han med täcke var mjuk o fin i musklerna (och jag kunde rida även dagar med ihållande regn).
Håller med.
Hästar har päls som isolerar och regntäcket håller.pälsen torr och vinden borta.
 
Jag är för täcke på hästar när de mår bra av det. Jag tycker inte om täcke på hästar för att undvika att behöva borsta lerig häst ( om man är dammallergiker eller inte kan stå ute och borsta har man skäl förstås).
På riktigt? Varför ska både häst och människa utsättas för risken att få stendammslunga eller andra luftvägsproblem? Det är inte direkt så att lerdamm är nyttigt att andas in och att borsta ute är en minimal lättnad jämfört med inne om det inte blåser typ storm.
Jag känner folk som täckar sina lergrisar just pga leran och jag stöder dem fullt ut i det beslutet för både sin och hästens hälsa.
 
Mina shetlandsponnyer går nästan alltid utan täcke. Det händer vid enstaka tillfällen att de får på sig ett regntäcke (0-100g) om jag vill hålla dem torra av någon anledning. Men det är enbart för människans bekvämlighet i så fall...
Min new forest måste hållas varm (pga köldutlöst fång) och har alltid täcke på sig den kalla årstiden.
Min irländare kommer få ha kläder på sig, för min bekvämlighets skull. Jag tror egentligen att han skulle överleva utan, men kommer inte prova, inte den här vintern i alla fall.
 
På riktigt? Varför ska både häst och människa utsättas för risken att få stendammslunga eller andra luftvägsproblem? Det är inte direkt så att lerdamm är nyttigt att andas in och att borsta ute är en minimal lättnad jämfört med inne om det inte blåser typ storm.
Jag känner folk som täckar sina lergrisar just pga leran och jag stöder dem fullt ut i det beslutet för både sin och hästens hälsa.
Hade jag inte täckat min häst, hade jag inte kunnat rida under lerperioden pga att leran fortfarande hade vart blöt när jag kom till stallet.
 
Har hästen tillgång till skydd och grovfoder så klarar det regn och dåligt väder utan problem. Om man rakar hästen bör man dock täcka vid dåligt väder.
Sedan finns det visa individer som får ont i ryggen eller på annat sätt blir dåliga vid dåligt väder, och då ska självklart dessa individer täckas efter behov :)
 
Förra hästen hade täcke när det regnade, för min bekvämlighets skulle. Hästen rullade sig sällan ute, men rullade den sig valdes det torra platser. Nuvarande täckas höst, vinter och vår pga lera, då hästen älskar att rulla sig i lera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 916
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp