Att inte täcka sina hästar

Men en häst som är grinig när man tar på den täcke, ska man tolka det som att den inte vill ha täcke eller bara som "trams". För mitt fjordsto hatar verkligen att bli påklädd med täcke men inga problem med t ex sadeln.
Det gjordes någon undersökning på det där, vill jag minnas. Man lärde hästarna att tala om ifall de ville ha täcke eller inte, och de allra flesta av dem som var med i undersökningen ville INTE ha täcke, med få undantag (typ när det var regn på tvären). Så ja, jag skulle nog säga att hon antagligen inte vill (det är sällan som hästar bara "tramsar", oftast försöker de säga något). En fjordhäst har ju normalt också rätt bra med päls, så hon tycker säkert för det mesta att hon klarar sig utan täcke. Prova!
 
Hej igen! Har nu fått läsa alla kloka tankar och råd och kommit fram till att jag måste titta på mina hästar och se vad dem trivs med!

Men jag kommer definitivt ändra mitt utgångsläge från att täcka till att inte täcka. Det är många gånger som jag lagt på täcke på morgonen för att jag själv känt mig frusen och sen när jag har kommit ut i hagen vid 10 tiden har dem varit svettiga under täcket och har då fått täcka av och skämmas lite 😔 (OBS, jag har mina hästar bredvid min arbetsplats så jag sköter om dem parallellt med min arbetsdag!)

Men en häst som är grinig när man tar på den täcke, ska man tolka det som att den inte vill ha täcke eller bara som "trams". För mitt fjordsto hatar verkligen att bli påklädd med täcke men inga problem med t ex sadeln.

För övrigt så är mina hästar ute 12 h/dygn oavsett väder, så vidare det inte stormar, går i en skyddad hage och vi bor i nordvästra Skåne.

Med Vänlig Hälsning
Jonna 😊
Min unghäst har aldrig lärt sig uppskatta just när man lägger på täcken och fixar med tex bogspännen. Men tror inte det (i hennes fall) säger så mkt mer än att hon inte uppskattar just påklädningsmomentet. Hon är likadan när man lägger på ett schabrak..
 
Det gjordes någon undersökning på det där, vill jag minnas. Man lärde hästarna att tala om ifall de ville ha täcke eller inte, och de allra flesta av dem som var med i undersökningen ville INTE ha täcke, med få undantag (typ när det var regn på tvären). Så ja, jag skulle nog säga att hon antagligen inte vill (det är sällan som hästar bara "tramsar", oftast försöker de säga något). En fjordhäst har ju normalt också rätt bra med päls, så hon tycker säkert för det mesta att hon klarar sig utan täcke. Prova!
Alltså, jag hade en äldre shetlandsponny som vid 29 års ålder började få ha täcke på sig (för att inte behöva lägga energi på att hålla hullet, eftersom han fick stora kala fläckar pga pälsätare, mitt i vintern, och då började frysa) Och han blev jätteglad av att få ha kläder på sig! Vilket kanske låter ologiskt för en shetlandsponny, men han fick som han ville.... Så han fick fortsätta med täcke på sig de kommande vintrarna också.
 
Hej igen! Har nu fått läsa alla kloka tankar och råd och kommit fram till att jag måste titta på mina hästar och se vad dem trivs med!

Men jag kommer definitivt ändra mitt utgångsläge från att täcka till att inte täcka. Det är många gånger som jag lagt på täcke på morgonen för att jag själv känt mig frusen och sen när jag har kommit ut i hagen vid 10 tiden har dem varit svettiga under täcket och har då fått täcka av och skämmas lite 😔 (OBS, jag har mina hästar bredvid min arbetsplats så jag sköter om dem parallellt med min arbetsdag!)

Men en häst som är grinig när man tar på den täcke, ska man tolka det som att den inte vill ha täcke eller bara som "trams". För mitt fjordsto hatar verkligen att bli påklädd med täcke men inga problem med t ex sadeln.

För övrigt så är mina hästar ute 12 h/dygn oavsett väder, så vidare det inte stormar, går i en skyddad hage och vi bor i nordvästra Skåne.

Med Vänlig Hälsning
Jonna 😊
Min connemaraponny klädde av sig och hängde snyggt upp sitt täcke på en gren och gick därifrån när han var ung. Han ville helt klart inte ha täcke. När han blev gammal trivdes han med att ha täcke när det var kallt. Så det kan ju förändras med åren också ;)
 
Min connemaraponny klädde av sig och hängde snyggt upp sitt täcke på en gren och gick därifrån när han var ung. Han ville helt klart inte ha täcke. När han blev gammal trivdes han med att ha täcke när det var kallt. Så det kan ju förändras med åren också ;)
Det här tror jag är lite viktigt.

Att man är öppen för att hästar är individer, att det kan ändras med tiden och att man
-hela tiden- är uppmärksam och följsam med saker och ting.
 
Jag har både och så tänker ta mig friheten att svara.

I dagsläget har jag 3 hästar varmblod/halvblod de är inne på nätterna, har fri tillgång till hö under dagen och en lösdrift att gå in i.

Ena hästen är pensionerad hon får enbart täcke på sig när det regnar som tusan eller är riktig blötsnö.
En helklipps på vintern så henne håller jag täckad. Nu på hösten är det dock regntäcke sen kommer jag slänga på ett tunt fodrat för att inte sätta så mycket päls och för att spara på klippningen (ja jag är lat)
Unghästen kommer inte klippas däremot kommer han få ett regntäcke som sedan bytas ut mot ett med lite fodring för att inte sätta riktigt så mycket päls.
 
Jag har en robust häst som sätter bra led päls. Han vst oklippt i vintras med gick trots det gå med 300 g vintertäcke när drt var blåsigt eller nederbörd, annars frös han så han skakade.
Fri tillgång är inget alternativ, han är lättfödd och var tjock nog så det räckte iom att han vilade pga skada.
Så det är väldigt individuellt om det behövs täcke eller inte.
 
Forskning har ju visat att hästen själv reglerar kroppstemperaturen mellan +5 till +25 grader. Människan kan bara reglera temperaturen själv mellan +25 och +30 grader, så när vi sätter på oss en jacka behöver liksom inte hästarna göra det.
Eh, alltså, det där låter helkonstigt, särskilt att människan bara skulle kunna reglera sin temperatur mellan 25 och 30 grader. Du kanske fryser om det är 17 c men du kan definitivt reglera kroppstemperaturen utan problem. Likaså kan det definitivt vara varmare än 30. Vi är ju däggdjur, inte reptiler. Hela grejen är att vi kan hålla jämn kroppstemperatur i ett stort spann.
 
Eh, alltså, det där låter helkonstigt, särskilt att människan bara skulle kunna reglera sin temperatur mellan 25 och 30 grader. Du kanske fryser om det är 17 c men du kan definitivt reglera kroppstemperaturen utan problem. Likaså kan det definitivt vara varmare än 30. Vi är ju däggdjur, inte reptiler. Hela grejen är att vi kan hålla jämn kroppstemperatur i ett stort spann.
Om du inte har kläder på dig i 17 grader skulle du nog inte må så bra efter en stund, typ nedkyld. Så utan kläder stämmer nog 25-30 grader ganska bra som ett spann där människan kan justera sin temperatur.
 
Jag vet inte om jag haft den här tråden i bakhuvudet, men nu när hösten börjat komma så tänkte jag först att "nä, hon är ju inte klippt än och den är typ 10 grader och uppehåll ute. Hon klarar sig utan täcke". Klarat sig har hon ju men tycker hon blir så spänd, nu fick hon på sig täcke iaf och skulle tro att hon kommer vara mer avslappnad mentalt. Väldigt typiskt min häst, även om hon inte synbart fryser så blir hon lite extra stissig om jag inte klär på henne tillräckligt. Skulle tro att hon spänner sig lite i kroppen och då även påverkas mentalt. Inte lätt det här!
 
Beror ju på individ, hull, om de har fri tillgång på mat, hur mycket de rör sig, hur stor hagen är, finns det vindskydd mm

Jag har köpt ett sto som går på lösdrift med fri tillgång, de har hagar på 10ha att röra sig på men hon är lite av den bekväma sorten 😇 Nu är hon även lite tunn så när det kommer nederbörd kommer hon ha 100g på sig.
 
Om du inte har kläder på dig i 17 grader skulle du nog inte må så bra efter en stund, typ nedkyld. Så utan kläder stämmer nog 25-30 grader ganska bra som ett spann där människan kan justera sin temperatur.
Men angivelsen på 5 till 25 grader för häst är ju rena fantasierna. Om det var så så skulle ingen häst kunna gå naken på vintern men helt uppenbart klarar de det. Det är ju inte heller direkt ovanligt att tjockpälsade hästar har problem med stallet pga värme vintertid då pälsen helt enkelt är anpassad till lägre temperaturer än det är inomhus.
Mina arabkorsningar står i utebox utan täcken och det funkar utmärkt numera. Tidigare behövde den ena täcke om det blev kallare än -10 till- 15. Enligt temperaturangivelsen ovan hade de haft stort behov av täcke
 
Men angivelsen på 5 till 25 grader för häst är ju rena fantasierna. Om det var så så skulle ingen häst kunna gå naken på vintern men helt uppenbart klarar de det. Det är ju inte heller direkt ovanligt att tjockpälsade hästar har problem med stallet pga värme vintertid då pälsen helt enkelt är anpassad till lägre temperaturer än det är inomhus.
Mina arabkorsningar står i utebox utan täcken och det funkar utmärkt numera. Tidigare behövde den ena täcke om det blev kallare än -10 till- 15. Enligt temperaturangivelsen ovan hade de haft stort behov av täcke
Termoneutral zon innebär bara att det inte kräver någon extra energi alls för kroppen att hålla en lagom temperatur. Det betyder inte att man inte klarar att reglera över eller under denna zon, det kräver bara mekanismer som "kostar energi" för kroppen.
 
Om du inte har kläder på dig i 17 grader skulle du nog inte må så bra efter en stund, typ nedkyld. Så utan kläder stämmer nog 25-30 grader ganska bra som ett spann där människan kan justera sin temperatur.
Lite kul att du skriver detta till en person som har max 16 c inne på vinterhalvåret, gärna närmare 10 c, och gärna går i bara t-shirt eller så. Tror du har bra förklaring nedan (men uppenbarligen är det individuella skillnader). Vi däggdjur kan definitivt hålla värmen i ett bredare spann om vi inte är sjuka. Inte bekvämt för många, som sagt, men inte så att en blir nedkyld vid 17 c :laugh:
Termoneutral zon innebär bara att det inte kräver någon extra energi alls för kroppen att hålla en lagom temperatur. Det betyder inte att man inte klarar att reglera över eller under denna zon, det kräver bara mekanismer som "kostar energi" för kroppen.
 
Termoneutral zon innebär bara att det inte kräver någon extra energi alls för kroppen att hålla en lagom temperatur. Det betyder inte att man inte klarar att reglera över eller under denna zon, det kräver bara mekanismer som "kostar energi" för kroppen.
Ursprungsinlägget som nämnde dessa temperaturintervall använde inte ordet termoneutralzon utan satte kategoriska gränser för när olika arter kunde reglera kroppstemperaturen.
 
Lite kul att du skriver detta till en person som har max 16 c inne på vinterhalvåret, gärna närmare 10 c, och gärna går i bara t-shirt eller så. Tror du har bra förklaring nedan (men uppenbarligen är det individuella skillnader). Vi däggdjur kan definitivt hålla värmen i ett bredare spann om vi inte är sjuka. Inte bekvämt för många, som sagt, men inte så att en blir nedkyld vid 17 c :laugh:
Jag skulle definitivt bli nedkyld :D
Vi är verkligen olika!
 
Men angivelsen på 5 till 25 grader för häst är ju rena fantasierna. Om det var så så skulle ingen häst kunna gå naken på vintern men helt uppenbart klarar de det.
Fast det går ju åt mer mat vid de lägre temperaturerna. Tuggandet genererar ju värme.
 
Men en häst som är grinig när man tar på den täcke, ska man tolka det som att den inte vill ha täcke eller bara som "trams". För mitt fjordsto hatar verkligen att bli påklädd med täcke men inga problem med t ex sadeln.
Det kan mycket väl vara så att hon inte behöver täcke, vill hon hellre gå utan och inte verkar frysa så hade jag låtit henne slippa täcket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 183
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp