Att komma till start

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har velat tävla sedan jag var typ 10 år gammal. Nu är jag 45. Det har inte gått så bra för mig att komma till start. För det första så måste man lära sig rida. Sånt kostar pengar och det har jag inte alltid haft tillräckligt av. Sen behöver man en häst också. Hästarna jag ridit under åren har varit av varierande sort. En del har varit väl utbildade, andra inte. Vissa har jag trivts med, en del har jag passat mindre bra med. Sen har hästarna varit olika svåra. Senioren exempelvis, var ju otroligt välutbildad, men ack så svår att rida. Det var lärorikt att rida honom men jag kom inte till start då heller. Och nu rider jag en travare. Han är jättetrevlig och så men det är synd att han är en travare för med det så kommer svårigheter som jag hade sluppit brottas med på en häst av annan ras. Ägaren är också bussig och jag kan rida rätt fritt. Det är helt okej också om jag skulle vilja åka iväg och träna, men då är det ju det där problemet att jag inte äger en transport. Kompisen vill ha 200 för att låna ut sin. Vips, så ökade kostnaden för en ridlektion med 40-50%. Och så var vi vid det där med pengar igen, eller rättare sagt bristen av det.

Sen så behöver man en tränare som hjälper en framåt. Det har inte varit alltför enkelt att hitta någon jag trivs med. Den jag ridit för nu på sistone är lyckligtvis en jag trivs att rida för. Men jag har ju fortfarande inte tillgång till någon häst som jag kan hoppas på att komma till start med.

Det är liksom alltid något som strular. Brist på pengar, brist på häst, brist på transport, brist på tränare, eller en kombination av orsaker.

Halva livet har gått och här står jag och stampar. Nu lär jag inte heller kunna komma tillbaka till ett heltidsjobb så det där med pengar lär förbli en bristvara. Och möjligheterna att någonsin komma till start krymper.
 

Är det inte lättare för dig att ändra attityd till projektet istället?
Har du ens provat en fyrtaktig galopp med en travare? Det är så mot allt som är roligt med ridningen. En fyrtaktig galopp är så otroligt oharmonisk och det finns inget som är njutbart med det.
 
Jag tror inte att det går. Han måste lära sig att galoppera tretaktigt. Jag ser inte att det finns något annat alternativ faktiskt.
Det är det här jag menar med att det du tänker/tror är sant. Du har troligtsvis låst fast dig i tanken att det inte går. Det går visst att lära sig sitta ner i fyrtaktig galopp, den må inte va lika bekväm som tretraktig, men det går. Har själv ridit travare och andra hästar med fyrtaktig galopp.
Ta hjälp av en tränare som kan ge dig råd och tips på hur du ska göra, det är nog den snabbaste biten.
 
Har du ens provat en fyrtaktig galopp med en travare? Det är så mot allt som är roligt med ridningen. En fyrtaktig galopp är så otroligt oharmonisk och det finns inget som är njutbart med det.
Ja, vi är rätt många som harvat runt på dåligt utbildade hästar av varierande slag. Speciellt om man inte har så mycket pengar utan är väldigt glad åt vad man får.
Och att få rida en bussig och trevlig häst, möjlighet att få rida för en tränare och en vän som bara tar 200kr för att låna ut sin transport är en väldigt bra start. Även om hästen inte att har bra gångarter.
 
@Magiana jag tror siten är enklare att navigera i via dator. Det är relativt mycket information, men man behöver inte läsa absolut allt som står.

Undrar om du skulle kunna vara med i ex-racehorse competition med travaren? Introductury verkar vara bara skritt och trav.
 
Jag är i ärlighetens namn inte alltför peppad på att träna något som bara borde funka.

Fast då ska man nog inte ägna sig åt dressyr.... ;)
Galoppen behöver inte alls sitta för att man ska kunna tävla, men man måste vara beredd på att tävla för sin egen utvecklings skull i sådana lägen, och inte bli bitter över låga poäng. Jag tävlade en häst ett tag som till en början bara taggade i galoppen som en dåre, och max fick femmor på galoppmomenten och övergångarna. Det var ju bara att nöta på, bli glad över någon enstaka åtta i ett annat moment och tänka utveckling. Fixar man inte det ska man nog inte tävla alls.
 
@Magiana jag tror siten är enklare att navigera i via dator. Det är relativt mycket information, men man behöver inte läsa absolut allt som står.

Undrar om du skulle kunna vara med i ex-racehorse competition med travaren? Introductury verkar vara bara skritt och trav.
Det är rätt mycket att sätta sig in i gällande regler och sånt. Är inte en "racehorse" en galoppör? Vad en travare är vet jag faktiskt inte. Också racehorse?

Fast då ska man nog inte ägna sig åt dressyr.... ;)
Galoppen behöver inte alls sitta för att man ska kunna tävla, men man måste vara beredd på att tävla för sin egen utvecklings skull i sådana lägen, och inte bli bitter över låga poäng. Jag tävlade en häst ett tag som till en början bara taggade i galoppen som en dåre, och max fick femmor på galoppmomenten och övergångarna. Det var ju bara att nöta på, bli glad över någon enstaka åtta i ett annat moment och tänka utveckling. Fixar man inte det ska man nog inte tävla alls.
Fast de flesta hästar kan galoppera i tretakt. Jag har aldrig tidigare ridit någon som inte kan det. En tretaktig galopp är så grundläggande att det liksom ska vara lägstanivån.

Jag skulle aldrig starta med häst som taggar i galoppen. Allt ska liksom sitta på träning. Är man så dåligt förberedd att hästen inte ens på träning klarar alla moment, så är det inte värt besväret med allt som hör till tävlande (tidig morgon, puts av allt, tidspassning, kostnader o.sv.).
 
Jag skulle aldrig starta med häst som taggar i galoppen. Allt ska liksom sitta på träning. Är man så dåligt förberedd att hästen inte ens på träning klarar alla moment, så är det inte värt besväret med allt som hör till tävlande (tidig morgon, puts av allt, tidspassning, kostnader o.sv.).
Men lägg då pengar och energi på träning i nuläget, och sätt ett realistiskt mål för tävlingsdebut. Vettigt upplägg kan t.ex. vara att träna med hästen för tränare i höst och vinter, och planera första tävlingsstart till våren.
 
Men lägg då pengar och energi på träning i nuläget, och sätt ett realistiskt mål för tävlingsdebut. Vettigt upplägg kan t.ex. vara att träna med hästen för tränare i höst och vinter, och planera första tävlingsstart till våren.
Ägaren kanske flyttar hästen nästa månad. Det är fullt möjligt. Jag vet med andra ord inte hur länge jag får rida den.

Det kanske inte kommer fler möjligheter att starta LD. Jag räknar inte med att den hästen någonsin kommer att klara en LC.

Jag är hela tiden i sitsen att jag måste rida in mig på en ny häst för att ens komma upp i miniminivå. (Det här är liksom fjärde hästen under det senaste året.) Under tiden går åren och jag kommer aldrig till start.
 
Ägaren kanske flyttar hästen nästa månad. Det är fullt möjligt. Jag vet med andra ord inte hur länge jag får rida den.

Det kanske inte kommer fler möjligheter att starta LD. Jag räknar inte med att den hästen någonsin kommer att klara en LC.

Jag är hela tiden i sitsen att jag måste rida in mig på en ny häst för att ens komma upp i miniminivå. (Det här är liksom fjärde hästen under det senaste året.) Under tiden går åren och jag kommer aldrig till start.

Men mejla klubben och fråga ang att rida LD utom tävling då? Och mejla Dressage Anywhere och fråga om en standardbred trotter gälls som en "racehorse".

Om det kanske inte kommer fler möjligheter så får du snabba på så du inte missar denna. :) 💕 Vi hejjar på dig!
 
Det är rätt mycket att sätta sig in i gällande regler och sånt. Är inte en "racehorse" en galoppör? Vad en travare är vet jag faktiskt inte. Också racehorse?


Fast de flesta hästar kan galoppera i tretakt. Jag har aldrig tidigare ridit någon som inte kan det. En tretaktig galopp är så grundläggande att det liksom ska vara lägstanivån.

Jag skulle aldrig starta med häst som taggar i galoppen. Allt ska liksom sitta på träning. Är man så dåligt förberedd att hästen inte ens på träning klarar alla moment, så är det inte värt besväret med allt som hör till tävlande (tidig morgon, puts av allt, tidspassning, kostnader o.sv.).
Inte alls ovanligt att hästar har svårt för 3 takts galopp när man börjar titta sig omkring, alla har inte kvalité på gångarterns som en ridavlad häst.
 
Jag tror inte att det går. Han måste lära sig att galoppera tretaktigt. Jag ser inte att det finns något annat alternativ faktiskt.
Men det här är ju faktiskt ett omöjligt sätt att resonera på. Ryttaren, i detta fall du, måste lära sig att rida de gångarter hästen har. Därifrån kan utvecklingen av ekipaget ske. I något fall kan det vara för stor och rörlig trav, i detta fall är det fyrtaktsgalopp.

Jag fick rida en ridtravare hur mycket jag ville i sena tonåren. Min väldigt duktiga kompis tävlade dressyr på henne ibland. I de dåvarande dressyrprogrammen var galoppdelen i LC:1, som var det program de flesta började med, två varv på stora mittvolten. Det klarade inte hästen. Min kompis, som var en i det sammanhanget rutinerad tävlingsryttare, tävlade aldrig det programmet utan höll sig i andra (främst på LB-nivå, men hon startade även någon LA) där hästens problem med galoppen inte blev lika påtagliga. Hon galopperade bättre när det var mindre volter och mer arbete i galoppen istället för att mer rulla på. Naturligtvis blev det inga toppoäng på galoppdelen av programmet, men det tog kompisen igen på att alltid genomföra programmen otroligt väl och fokuserat. Sen red hen ju väldigt bra och trav och skritt var i sammanhanget helt ok. De placerade sig i stort sett alltid på våra klubbtävlingar.

Jag var inte lika duktig och hade precis börja lära mig rida hästen (efter ca 1,5 år) när jag slutade skolan och flyttade från min födelsestad. Galoppen var naturligtvis svårast och vi tränade mycket på uteritterna då det fanns mer naturlig bjudning och bärighet. Vi klättrade, gjorde tempoväxlingar, hoppade småhinder och annat som var bra för min sits och balans och hästens galopp. Min duktiga kompis red henne av och till och hen hjälpte mig med ridningen och att longera hästen i galopp så att hon fick träna på att rulla på och öka/minska utan ryttare på ryggen. Det var hårt arbete, men många år senare köpte jag en egen kallblodstravare och när jag utbildade henne hade jag nytta av erfarenheten.

Om tävling är väldigt viktigt tror jag faktiskt att det enklaste och billigaste sättet är att gå på ridskola och tävla på lektionshästarna.
 
Jag skulle aldrig starta med häst som taggar i galoppen. Allt ska liksom sitta på träning. Är man så dåligt förberedd att hästen inte ens på träning klarar alla moment, så är det inte värt besväret med allt som hör till tävlande (tidig morgon, puts av allt, tidspassning, kostnader o.sv.).

I just det här fallet så funkade det fint på träning, det var tävlingssituationen som taggade hästen. Men det var inte poängen. Jag förstår att vi har olika syn på varför och hur man tävlar, så jag släpper det. :)

Hur som helst så vore det kanske bäst att med en tränares hjälp ta reda på hur lätt eller svårt det är att lära hästen en tretaktig galopp, och därifrån tänka vidare på ev. tävling. Som jag minns det här du beskrivit hästen som positiv och arbetsvillig, så det finns ju verkligen möjlighet att utveckla den. Utan de egenskaperna hjälper det inte hur bra gångarter de än har!
 
Men mejla klubben och fråga ang att rida LD utom tävling då? Och mejla Dressage Anywhere och fråga om en standardbred trotter gälls som en "racehorse".

Om det kanske inte kommer fler möjligheter så får du snabba på så du inte missar denna. :) 💕 Vi hejjar på dig!
Med tanke på hur dåligt det gick att rida idag så är det tyvärr inte att tänka på. Vi kan inte prestera en LD ens på hemma plan och jag vill inte göra bort mig.

Inte alls ovanligt att hästar har svårt för 3 takts galopp när man börjar titta sig omkring, alla har inte kvalité på gångarterns som en ridavlad häst.
Konstigt att alla hästar jag ridit tidigare har varit bekväma att rida i galopp. Det har varit alla möjliga raser, typ frieser, halvblod, fullblod, travare, ridponny. Men just denna individ kan inte galoppera som den ska.

Då kan man vända på det och konstatera att du har haft en väldigt tur att det finns så många tillgängliga hästar som du har fått chansen att vara medryttare på!
Men jag har inte kunnat tävla med en enda av dem.
 
Med tanke på hur dåligt det gick att rida idag så är det tyvärr inte att tänka på. Vi kan inte prestera en LD ens på hemma plan och jag vill inte göra bort mig.


Konstigt att alla hästar jag ridit tidigare har varit bekväma att rida i galopp. Det har varit alla möjliga raser, typ frieser, halvblod, fullblod, travare, ridponny. Men just denna individ kan inte galoppera som den ska.


Men jag har inte kunnat tävla med en enda av dem.

Köp en egen om du vill ställa krav 👍🏻👍🏻
 
Med tanke på hur dåligt det gick att rida idag så är det tyvärr inte att tänka på. Vi kan inte prestera en LD ens på hemma plan och jag vill inte göra bort mig.


Konstigt att alla hästar jag ridit tidigare har varit bekväma att rida i galopp. Det har varit alla möjliga raser, typ frieser, halvblod, fullblod, travare, ridponny. Men just denna individ kan inte galoppera som den ska.


Men jag har inte kunnat tävla med en enda av dem.
Men är det inte så att du bara har ridit nuvarande sedan maj? På bara ett par månader - och utan hjälp av tränare - kanske du inte kan förvänta dig så mycket? Hur många gånger totalt har du galopperat?
 
Med tanke på hur dåligt det gick att rida idag så är det tyvärr inte att tänka på. Vi kan inte prestera en LD ens på hemma plan och jag vill inte göra bort mig.


Konstigt att alla hästar jag ridit tidigare har varit bekväma att rida i galopp. Det har varit alla möjliga raser, typ frieser, halvblod, fullblod, travare, ridponny. Men just denna individ kan inte galoppera som den ska.


Men jag har inte kunnat tävla med en enda av dem.
Jag förstår att tävling är viktig för dig, men är det viktigare att få tävla än att vara glad över en trevlig och bussig häst, även om galoppen är obekväm just nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp