Att komma till start

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har velat tävla sedan jag var typ 10 år gammal. Nu är jag 45. Det har inte gått så bra för mig att komma till start. För det första så måste man lära sig rida. Sånt kostar pengar och det har jag inte alltid haft tillräckligt av. Sen behöver man en häst också. Hästarna jag ridit under åren har varit av varierande sort. En del har varit väl utbildade, andra inte. Vissa har jag trivts med, en del har jag passat mindre bra med. Sen har hästarna varit olika svåra. Senioren exempelvis, var ju otroligt välutbildad, men ack så svår att rida. Det var lärorikt att rida honom men jag kom inte till start då heller. Och nu rider jag en travare. Han är jättetrevlig och så men det är synd att han är en travare för med det så kommer svårigheter som jag hade sluppit brottas med på en häst av annan ras. Ägaren är också bussig och jag kan rida rätt fritt. Det är helt okej också om jag skulle vilja åka iväg och träna, men då är det ju det där problemet att jag inte äger en transport. Kompisen vill ha 200 för att låna ut sin. Vips, så ökade kostnaden för en ridlektion med 40-50%. Och så var vi vid det där med pengar igen, eller rättare sagt bristen av det.

Sen så behöver man en tränare som hjälper en framåt. Det har inte varit alltför enkelt att hitta någon jag trivs med. Den jag ridit för nu på sistone är lyckligtvis en jag trivs att rida för. Men jag har ju fortfarande inte tillgång till någon häst som jag kan hoppas på att komma till start med.

Det är liksom alltid något som strular. Brist på pengar, brist på häst, brist på transport, brist på tränare, eller en kombination av orsaker.

Halva livet har gått och här står jag och stampar. Nu lär jag inte heller kunna komma tillbaka till ett heltidsjobb så det där med pengar lär förbli en bristvara. Och möjligheterna att någonsin komma till start krymper.
 

Du tror inte så att det kan vara att du tänker att du inte kan, hästen kan inte ditt eller datt och bara för du tänker det, tror du att det är sant.
Det sägs att det vi tänker tror vi att det är sant, därför våra egna tankar är våra värsta fiender.

Just nu känns det som du har låst fast dig vid att se alla problem, men lösningarna då det behöver inte va så avancerat som dina tankar får dig att tro bara du vågar öppna dörren och kolla läget.
Det är aldrig försent för att tävla, jag vet några 60+ som tävlar och känner även till många som inte har egna hästar, som tävlar, även de som inte ens har körkort. Istället för att se problemen är det bästa att försöka se lösningarna.

"Jag vill, jag kan, jag ska" är en bra slogan som ryttarinspiration använder, om du har möjlighet skulle jag varmt rekommendera att gå på en av hennes föreläsningar, jag tror du skulle ha nytta av det. Jag har själv varit på en och det gav mig en ögonöppnare, helt klart värt att lyssna på. Kan du ej gå på föreläsning googla "ryttarinspiration" och läs, finns mycket bra på nätet också.
Du har inte sett hästen galoppera. Det har jag. Och den kan inte.

Jag har tidigare kört med mantrat "där det finns en vilja finns det en väg". Tyvärr är det inte sant, har jag upptäckt.
 
Håller med @niphredil!
Jag tycker det låter rimligare att satsa på att ha kul och träna och se vart det leder än att satsa och lägga ner jättemycket jobb med mål dressyrtävling med travaren. Kan du inte försöka njuta och ha kul istället för att lägga energi på att tänka att det kunde vara så mycket bättre "om bara".
 
Men du lyckades, dvs. är det inte omöjligt, men uppenbarligen jävligt svårt. Kanske vore en idé att kolla upp svenska ridtravarförbundet för inspiration? Tror det finns vissa specialanpassade tävlingar i vissa distrikt, eller har funnits iaf.
Det är nog bara P&R som kan vara aktuellt med den där eller klubbtävlingar. Kostnaden för licens till både mig och hästen blir lite väl hög om jag bara kan starta en gång. Det vimlar ju inte av LD-klasser och det är en klass som inte ens finns med i TDB. Jag har faktiskt bara sett LD-klass en gång och det är om två veckor på klubben där jag är medlem.
 
Håller med @niphredil!
Jag tycker det låter rimligare att satsa på att ha kul och träna och se vart det leder än att satsa och lägga ner jättemycket jobb med mål dressyrtävling med travaren. Kan du inte försöka njuta och ha kul istället för att lägga energi på att tänka att det kunde vara så mycket bättre "om bara".
Tävlingsbiten fattas hela tiden för mig.
 
Men om det är viktigt att tävla just nu så skulle jag kolla på grenar där en bra galopp inte är viktigt. Jag tänker spontant på prova på distans. På högre nivå är det ju galopp man nog borde man kunna trava runt en prova på ?

Samtidigt skulle jag be om övningar från tränaren för att jobba med galoppen så den i alla fall blir starkare.
 
Men om det är viktigt att tävla just nu så skulle jag kolla på grenar där en bra galopp inte är viktigt. Jag tänker spontant på prova på distans. På högre nivå är det ju galopp man nog borde man kunna trava runt en prova på ?

Samtidigt skulle jag be om övningar från tränaren för att jobba med galoppen så den i alla fall blir starkare.
Det finns typ inga distanstävlingar som "prova på". I TDB ser jag bara en i november. Det är 3 timmar bort, enkel väg. Jag är inte heller särskilt tänd på distans.
 
Det bästa i nuläget måste väl ändå vara att boka in en tid med tränaren - tillsammans med travaren - och åka dit och se hur det går? Med tränarens hjälp går det kanske att lösa problemen med galoppen inom en överskådlig framtid.

Vad har hästen gjort tidigare i livet? Har den tävlats något?
Jag har pratat med tränaren om att boka in en tid och fått info om vilken dag som kan passa, men har inte fått någon bekräftelse på tid.

Den har mest blivit riden i dressyr och i skogen. Den har hoppat lite också, men jag vill inte ge mig på det så länge den inte kan galoppera för när den galopperar som den gör kan jag inte reglera något ö.h.t. Vi tar oss liksom bara över "på något sätt, på vinst och förlust". Det testade jag med lite bommar och cavalettiblock. Jag vet inte ens alltid vilken gångart den går i när den gör som den gör.

Jag vet inte om den har tävlat något.
 
Det är nog bara P&R som kan vara aktuellt med den där eller klubbtävlingar. Kostnaden för licens till både mig och hästen blir lite väl hög om jag bara kan starta en gång. Det vimlar ju inte av LD-klasser och det är en klass som inte ens finns med i TDB. Jag har faktiskt bara sett LD-klass en gång och det är om två veckor på klubben där jag är medlem.

Fråga din klubb om du får starta LD'n utom tävling? De kör säkert det som en rekryteringsklass, så de kanske bara blir glada ju fler som vill vara med?

Och kolla upp Dressage Anywhere (googla). De har tävlingar varje månad som man kan vara med på även utan transport, licenser, kavaj eller annat. Flera av mina kompisar brukar vara med, och en har vunnit massor med rosetter där. :)
 
Jag har pratat med tränaren om att boka in en tid och fått info om vilken dag som kan passa, men har inte fått någon bekräftelse på tid.

Den har mest blivit riden i dressyr och i skogen. Den har hoppat lite också, men jag vill inte ge mig på det så länge den inte kan galoppera för när den galopperar som den gör kan jag inte reglera något ö.h.t. Vi tar oss liksom bara över "på något sätt, på vinst och förlust". Det testade jag med lite bommar och cavalettiblock. Jag vet inte ens alltid vilken gångart den går i när den gör som den gör.

Jag vet inte om den har tävlat något.
Det är ju mycket roligare att träna en sådan häst, som ingen trodde på och med dåliga förutsättningar. Att komma till start och veta att hur det än går så har man gjort ett bra jobb, för sig själv och för hästen. Och går det bra så är det så mycket mer tillfredsställande att slå ur underläge! Tycker jag.
 
Jag har pratat med tränaren om att boka in en tid och fått info om vilken dag som kan passa, men har inte fått någon bekräftelse på tid.

Den har mest blivit riden i dressyr och i skogen. Den har hoppat lite också, men jag vill inte ge mig på det så länge den inte kan galoppera för när den galopperar som den gör kan jag inte reglera något ö.h.t. Vi tar oss liksom bara över "på något sätt, på vinst och förlust". Det testade jag med lite bommar och cavalettiblock. Jag vet inte ens alltid vilken gångart den går i när den gör som den gör.

Jag vet inte om den har tävlat något.
Har du pratat med hästägaren om problemen du upplever med hästens galopp? Tycker hon likadant? Har hon några tips?
 
Fråga din klubb om du får starta LD'n utom tävling? De kör säkert det som en rekryteringsklass, så de kanske bara blir glada ju fler som vill vara med?

Och kolla upp Dressage Anywhere (googla). De har tävlingar varje månad som man kan vara med på även utan transport, licenser, kavaj eller annat. Flera av mina kompisar brukar vara med, och en har vunnit massor med rosetter där. :)
Det här Dressage Anywhere låter ju som en riktigt rolig och cool grej :up: !
 
Fråga din klubb om du får starta LD'n utom tävling? De kör säkert det som en rekryteringsklass, så de kanske bara blir glada ju fler som vill vara med?

Och kolla upp Dressage Anywhere (googla). De har tävlingar varje månad som man kan vara med på även utan transport, licenser, kavaj eller annat. Flera av mina kompisar brukar vara med, och en har vunnit massor med rosetter där. :)
Lät jätteroligt. Tom så jag, som inte är tävlingsmänniska inom hästvärlden, kan tänka mig prova i framtiden (när jag inte har en triangelmärkt häst) :).
 
Fråga din klubb om du får starta LD'n utom tävling? De kör säkert det som en rekryteringsklass, så de kanske bara blir glada ju fler som vill vara med?

Och kolla upp Dressage Anywhere (googla). De har tävlingar varje månad som man kan vara med på även utan transport, licenser, kavaj eller annat. Flera av mina kompisar brukar vara med, och en har vunnit massor med rosetter där. :)
Sajten dressage anywhere såg lite svår och rörig ut, men ska kolla om jag begriper bättre om jag ser den via datorn.

Det finns en svensk motsvarighet, men utan priser och sånt. Man får bara sin ritt bedömd. Där är dock lägsta klassen LC, så man måste kunna galopp.

Har du pratat med hästägaren om problemen du upplever med hästens galopp? Tycker hon likadant? Har hon några tips?
Nej, jag har inte pratat med henne om det. Hon har tidigare inte heller kunnat ge mig tips angående traven, utan jag har fått knäcka koden själv.

Och vad gäller hästens galopp så handlar det inte om tyckande, det är ett faktum att galoppen är fyrtaktig. Han är född med en sådan galopp vilket är vanligt hos travare. För att få en sådan galopp tretaktig så krävs det träning, träning och åter träning. Jag är i ärlighetens namn inte alltför peppad på att träna något som bara borde funka.
 
Sajten dressage anywhere såg lite svår och rörig ut, men ska kolla om jag begriper bättre om jag ser den via datorn.

Det finns en svensk motsvarighet, men utan priser och sånt. Man får bara sin ritt bedömd. Där är dock lägsta klassen LC, så man måste kunna galopp.


Nej, jag har inte pratat med henne om det. Hon har tidigare inte heller kunnat ge mig tips angående traven, utan jag har fått knäcka koden själv.

Och vad gäller hästens galopp så handlar det inte om tyckande, det är ett faktum att galoppen är fyrtaktig. Han är född med en sådan galopp vilket är vanligt hos travare. För att få en sådan galopp tretaktig så krävs det träning, träning och åter träning. Jag är i ärlighetens namn inte alltför peppad på att träna något som bara borde funka.
Helt krasst är väl inte den fyrtaktiga galoppen ett absolut hinder för att ställa upp i en dressyrtävling på lägre nivå? Självklart lär det bli kommentarer och poängavdrag för just den biten, men gör du allt annat rätt kan det väl gå riktigt bra ändå?

Det är ju lite synd att inte ens ge det en chans, om det nu är tävla som du så tvunget känner att du vill. Hästen är ju - enligt dig själv - bussig och arbetsvillig. Mycket viktiga ingredienser som man kan komma långt på!
 
Helt krasst är väl inte den fyrtaktiga galoppen ett absolut hinder för att ställa upp i en dressyrtävling på lägre nivå? Självklart lär det bli kommentarer och poängavdrag för just den biten, men gör du allt annat rätt kan det väl gå riktigt bra ändå?

Det är ju lite synd att inte ens ge det en chans, om det nu är tävla som du så tvunget känner att du vill. Hästen är ju - enligt dig själv - bussig och arbetsvillig. Mycket viktiga ingredienser som man kan komma långt på!
Jag klarar tyvärr inte av att rida den fyrtaktiga galoppen. Den är ursvår att sitta i och sjukt obekväm. Ibland vet jag inte ens om han faktiskt galopperar när han går så där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp