Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja ja, det är hans pengar som uteblir , jag hade ringt soc o fk på måndag
Soc ska jag ringa, även om de mest beklagar att det är jobbigt och säger att han har rättigheter som vårdnadshavare.
Fk vet jag inte vad jag ska ta kontakt med om? Antingen har han gjort fel och blir utan pengar eller så har han gjort rätt och jag blir utan pengar. I vilket fall lär jag märka det.

Det jobbigaste är att jag aldrig haft tankar på att hindra honom från att träffa nåt av barnen. Inte Lilla heller. Jag har haft alla planer på att samarbeta så att han har regelbunden och vardaglig kontakt med Lilla också. Tänk att kunna städa, träna, ringa telefonsamtal, träffa en vän - och inte ha en bebis med sig samtidigt! Och på samma gång veta att bebisen är med sin förälder och inte på en överfull förskola.
Men han ska bara "ha hen". Utan att delge mig med ett ord hur han tänker att Lilla och jag ska ses. Bara att vi ska det.

Prata med soc så att du inte gör nåt som blir negativt för dig sen.

Sen tycker jag att ni bör hitta någon (soc? Familjerätten?) som styr upp det och hjälper avtala hur ni ska göra med barnen så att det blir bestämt. Han ska inte kunna bestämma så här bara och skrämmas för att få som han vill.

Givetvis säger han detta en fredag kväll efter att myndigheterna har stängt för helgen.

Om det är så att du enligt plan ska vara föräldraledig nästa vecka så kan han inte vara samtidigt.

Detta är bara ytterligare ett sätt för honom att kontrollera och djävlas med dig.

Har du skickat in ansökan om skilsmässa? Det gör du digitalt med BankID.

Vi kommer åka till en vän ute på landet imorgon och förhoppningsvis kan vi stanna där över natten. Jag packar just nu ner kläder och grejer och lägger i bilen så vi bara kan åka imorgon. Jag vet inte vad jag ska säga till barnen, vi brukar inte åka till vänner tidigt på lördagsmorgonen...
Det kan vara dumt att lämna huset.
Det ger honom möjlighet att flytta in i det och sedan vägra att flytta ut.
Han verkar vilja komma åt huset.
Att ta ut föräldraledighet och ta hand om barnen kan också vara ett sätt att komma åt huset.
Då behöver han bostaden bäst.

Du bör också kontrollera om han har satt GPS på din bil eller fixat spårning till barnens mobiler.

Prata med soc så att du inte gör nåt som blir negativt för dig sen.

Sen tycker jag att ni bör hitta någon (soc? Familjerätten?) som styr upp det och hjälper avtala hur ni ska göra med barnen så att det blir bestämt. Han ska inte kunna bestämma så här bara och skrämmas för att få som han vill.
Soc kontor är stängt...

Jag har ansökt om samarbetssamtal hos familjerätten i måndags men han vägrar signera så ansökan kommer aldrig in.

Givetvis säger han detta en fredag kväll efter att myndigheterna har stängt för helgen.

Om det är så att du enligt plan ska vara föräldraledig nästa vecka så kan han inte vara samtidigt.

Detta är bara ytterligare ett sätt för honom att kontrollera och djävlas med dig.

Har du skickat in ansökan om skilsmässa? Det gör du digitalt med BankID.
Nej det har jag inte gjort än. Vill inte provocera mer innan samarbetssamtalen genomförts tänkte jag.

Det kan vara dumt att lämna huset.
Det ger honom möjlighet att flytta in i det och sedan vägra att flytta ut.
Han verkar vilja komma åt huset.
Att ta ut föräldraledighet och ta hand om barnen kan också vara ett sätt att komma åt huset.
Då behöver han bostaden bäst.

Du bör också kontrollera om han har satt GPS på din bil eller fixat spårning till barnens mobiler.
Jag tror inte han tänkt så kring huset. Säker kan jag ju inte vara dock.
Men jag orkar inte vara där hela dagen med honom och barnen och hans förtäckta hot och försök att starta gräl. Det går liksom inte.

Bilen bör vara ok. Jag har lånat en bil eftersom han har nycklarna till min. Barnens mobiler kan han ha installerat nåt på men jag är ju ändå skyldig att uppge var de är så🤷‍♀️

Kollade FK hemsida och han har inte gjort nån ansökan än iaf. Om drt inte är så att den inte syns förrän måndag förstås.

Jag vet inte om jag ska vara hemma på måndag eller inte. OM han inte har sagt nåt om att komma för Lillas skull så kan jag omöjligt ha nån skyldighet att sitta hemma och vänta? Om jag vill äta lång frukost med Släkting eller åka till skogen och ta en promenad när stora barnen är lämnade i skolan så får jag väl det även om han meddelat att han tänker vara föräldraledig.
Däremot vet jag att jag inte får hindra honom att hämta Lilla. Jag får uttrycka att jag tycker det är fel och dåligt för Lilla men jag får inte stå ivägen eller så. Jag är ju heller inte rädd att han ska göra Lilla illa fysiskt i ärlighetens namn. Bara att jag(och soc+familjerätten håller med om jag uppfattade rätt)inte tror att det är barnets bästa att en person som alltid funnits där helt plötsligt försvinner och barnet dessutom tas till en främmande miljö. Jag har verkligen alltid varit med Lilla. Hen känner inte till en verklighet där mamma inte finns som längst bort i rummet intill. Lilla är en "cool" bebis som tar det mesta med ro och gillar folk. Det jag är rädd för är att han aldrig kommer tillbaka med hen. Att han sabbar anknytningen genom att hålla Lilla från mig. Vad jag förstår kan soc inte heller göra så mycket om han vägrar lämna Lilla till mig iom att han inte anses farlig för hen. Utan jag får stämma i domstol för att få vårdnad och boende eller umgänge. Det kan ta månader😥

Jag vet inte om jag ska vara hemma på måndag eller inte. OM han inte har sagt nåt om att komma för Lillas skull så kan jag omöjligt ha nån skyldighet att sitta hemma och vänta? Om jag vill äta lång frukost med Släkting eller åka till skogen och ta en promenad när stora barnen är lämnade i skolan så får jag väl det även om han meddelat att han tänker vara föräldraledig.
Däremot vet jag att jag inte får hindra honom att hämta Lilla. Jag får uttrycka att jag tycker det är fel och dåligt för Lilla men jag får inte stå ivägen eller så. Jag är ju heller inte rädd att han ska göra Lilla illa fysiskt i ärlighetens namn. Bara att jag(och soc+familjerätten håller med om jag uppfattade rätt)inte tror att det är barnets bästa att en person som alltid funnits där helt plötsligt försvinner och barnet dessutom tas till en främmande miljö. Jag har verkligen alltid varit med Lilla. Hen känner inte till en verklighet där mamma inte finns som längst bort i rummet intill. Lilla är en "cool" bebis som tar det mesta med ro och gillar folk. Det jag är rädd för är att han aldrig kommer tillbaka med hen. Att han sabbar anknytningen genom att hålla Lilla från mig. Vad jag förstår kan soc inte heller göra så mycket om han vägrar lämna Lilla till mig iom att han inte anses farlig för hen. Utan jag får stämma i domstol för att få vårdnad och boende eller umgänge. Det kan ta månader😥
Men om du har en pågående föräldraledighet kan den inte brytas bara sådär. Man kan ju ta ut dubbeldagar och jag antar att han har kvar sina 90 som inte kan föras över. Självklart kommer soc hjälpa till om han ”tar” barnet och nekar dig umgänge, så kan ingen av er göra utan att de kommer försöka hjälpa till. Har som sagt sett detta på nära håll med ett barn i den åldern och även om det var mycket slit för den föräldern som försökte på alla sätt att få det bra så blev det ganska bra, och de fick mycket stöd av socialtjänsten med samarbetssamtal och behövde aldrig dra det till rätten. Men de godkände inte att någon av föräldrarna ”tog” barnet vilket på många sätt var ganska bökigt då en av föräldrarna under över ett år aldrig kunde lämna hemstaden (med eller utan barn) mer än 2 dagar och hade släkt 60 mil bort. Sånt kan man ju lösa föräldrar emellan om man har en hyfsad relation men den ene föräldern sa nej till det och då gick det inte utan risk för utökade insatser/rättsliga processer. Så det kommer inte hända. När du vet att han är ledig på riktigt bör du meddela ditt jobb att du kommer tillbaka, ni kan ha dubbeldagar i 60’dagar och ditt jobb behöver 1 månad på sig. Sen om han är ledig så hämtar/lämnar du barnet där de dagar som är dina. I teorin kan det bli så att ni är utan varandra i 2 dygn, men om du vill ha boende även när han är ledig låter det ju som att det ganska snabbt kommer bli så. De här tvära kasten är bara till hans nackdel, vuxna, vettiga personer diskuterar sånt här i god tid innan.

Jag begriper fortfarande inte hur han kan besluta om sin egen föräldraledighet från en dag till nästa - utan att komma överens med dig först. Du kan ju inte bara hoppa på ett jobb med nån dags notis! Skulle det gå till på det där viset bleve det ju kaos, och det är inte avsikten och knappast tillåtet. Föräldraledighet ska planeras, i samförstånd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat