Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om jag ska vara hemma på måndag eller inte. OM han inte har sagt nåt om att komma för Lillas skull så kan jag omöjligt ha nån skyldighet att sitta hemma och vänta? Om jag vill äta lång frukost med Släkting eller åka till skogen och ta en promenad när stora barnen är lämnade i skolan så får jag väl det även om han meddelat att han tänker vara föräldraledig.
Däremot vet jag att jag inte får hindra honom att hämta Lilla. Jag får uttrycka att jag tycker det är fel och dåligt för Lilla men jag får inte stå ivägen eller så. Jag är ju heller inte rädd att han ska göra Lilla illa fysiskt i ärlighetens namn. Bara att jag(och soc+familjerätten håller med om jag uppfattade rätt)inte tror att det är barnets bästa att en person som alltid funnits där helt plötsligt försvinner och barnet dessutom tas till en främmande miljö. Jag har verkligen alltid varit med Lilla. Hen känner inte till en verklighet där mamma inte finns som längst bort i rummet intill. Lilla är en "cool" bebis som tar det mesta med ro och gillar folk. Det jag är rädd för är att han aldrig kommer tillbaka med hen. Att han sabbar anknytningen genom att hålla Lilla från mig. Vad jag förstår kan soc inte heller göra så mycket om han vägrar lämna Lilla till mig iom att han inte anses farlig för hen. Utan jag får stämma i domstol för att få vårdnad och boende eller umgänge. Det kan ta månader😥
Har han köpt blöjor till Lilla? Känner han till vilka blöjor som fungerar för just Lilla? Vet han vilken sorts mat Lilla äter och dricker? Har han kläder till bebisen?? Jag fick intrycket att han inte varit särskilt involverad - förrän nu helt plötsligt. Har han vagn/sele etc till Lilla eller ska hen bäras i famnen enbart?

Har han köpt blöjor till Lilla? Känner han till vilka blöjor som fungerar för just Lilla? Vet han vilken sorts mat Lilla äter och dricker? Har han kläder till bebisen?? Jag fick intrycket att han inte varit särskilt involverad - förrän nu helt plötsligt. Har han vagn/sele etc till Lilla eller ska hen bäras i famnen enbart?
Jag vet inte men antar att han tänker ta det hon redan har. Alltså som finns hemma hos mig.
Matning löser han nog. Jag tror ju inte att han inte kan ta hand om henne alls, bara att han inte kommer vilja det dygnet runt alldeles själv. Han kommer lämna henne hos nån annan. Stora smsade igår att de var hos hans vän/släkting och att pappa åkt till apoteket. Halv nio på kvällen. Finns inga apotek öppna då i vår stad.

Jag vet inte men antar att han tänker ta det hon redan har. Alltså som finns hemma hos mig.
Matning löser han nog. Jag tror ju inte att han inte kan ta hand om henne alls, bara att han inte kommer vilja det dygnet runt alldeles själv. Han kommer lämna henne hos nån annan. Stora smsade igår att de var hos hans vän/släkting och att pappa åkt till apoteket. Halv nio på kvällen. Finns inga apotek öppna då i vår stad.
Men att lämna bort ett litet barn när man är föräldraledig, av den anledningen, är väl inte ok...? Eller ens tillåtet? Men du får avvakta och se, antar jag.

Förhoppningsvis inser han att strategin inte är så kul för honom, i längden. Och att ni istället kommer överens om nåt klokt som fungerar för alla. Det är ju väldigt nytt alltsammans. Och han låter mest trotsig medan du är samlad och klok. Fortsätt med det, du är jättebra!! :heart

Men att lämna bort ett litet barn när man är föräldraledig, av den anledningen, är väl inte ok...? Eller ens tillåtet? Men du får avvakta och se, antar jag.

Förhoppningsvis inser han att strategin inte är så kul för honom, i längden. Och att ni istället kommer överens om nåt klokt som fungerar för alla. Det är ju väldigt nytt alltsammans. Och han låter mest trotsig medan du är samlad och klok. Fortsätt med det, du är jättebra!! :heart

Självklart får man skaffa barnvakt även som föräldraledig om man behöver uträtta ett ärende t.ex. köpa medicin (som finns i mataffären).

Självklart får man skaffa barnvakt även som föräldraledig om man behöver uträtta ett ärende t.ex. köpa medicin (som finns i mataffären).
Jo, absolut. Jag fick mest intrycket av ts att det kunde röra sig om längre perioder, om det blev för besvärligt och obekvämt med Lilla. Får hoppas det inte blir så.

Jo, absolut. Jag fick mest intrycket av ts att det kunde röra sig om längre perioder, om det blev för besvärligt med Lilla. Får hoppas det inte blir så.

Det vet ju ingen nåt om än så länge. Onödigt att spekulera och reagera på det som kanske händer i framtiden när det finns så mycket som redan hänt att reagera på.

Jag tror att Pappan är tämligen omtumlad just nu.
Hans värld, som han känner den, är helt försvunnen.
Då blir det nog lätt att han skjuter vilt från höften på allt han kan.
För att på något sätt återta sin tidigare tillvaro.

Det gäller att inte vare sig agera eller reagera på det.
Eftersom det gissningsvis bara är olika desperata reaktioner från hans sida.
Antagligen så menar han ingenting alls med vad han gör eller säger utan det är bara ett utslag av allmän desperation.
Alla hans bekvämligheter har ju försvunnit.

Det jag är rädd för är att han aldrig kommer tillbaka med hen. Att han sabbar anknytningen genom att hålla Lilla från mig. Vad jag förstår kan soc inte heller göra så mycket om han vägrar lämna Lilla till mig iom att han inte anses farlig för hen. Utan jag får stämma i domstol för att få vårdnad och boende eller umgänge. Det kan ta månader😥
Det du beskriver att han skulle kunna göra kallas för umgängessabotage och även brottet egenmäktighet med barn med tanke på barnets ålder. Han kan inte lagligt förvägra barnet att träffa dig om det saknas dom eller beaktansvärt skäl till det. Beaktansvärt skäl kan vara att skydda barnet från våld eller annan farlig situation, men du verkar ju inte vara en fara för ditt barn alltså kan han inte hävda sådana skäl.

Det är alltså inkorrekt att han skulle kunna beröva barnet hens rätt att träffa dig bara genom att enväldigt bestämma det. Ni har ett gemensamt ansvar att barnet får träffa er båda.

Senast ändrad:
Jag tror att Pappan är tämligen omtumlad just nu.
Hans värld, som han känner den, är helt försvunnen.
Då blir det nog lätt att han skjuter vilt från höften på allt han kan.
För att på något sätt återta sin tidigare tillvaro.

Det gäller att inte vare sig agera eller reagera på det.
Eftersom det gissningsvis bara är olika desperata reaktioner från hans sida.
Antagligen så menar han ingenting alls med vad han gör eller säger utan det är bara ett utslag av allmän desperation.
Alla hans bekvämligheter har ju försvunnit.
Ja han såg rätt snopen ut när jag vägrade fixa med bilbarnstol utan bara gav honom instruktionsboken. Eller när jag bad honom vänta så jag fick lyssna färdigt på Släkting först.

Det här beteendet KAN ju inte vara okej för soc. Även om han är vårdnadshavare.

Jag begriper fortfarande inte hur han kan besluta om sin egen föräldraledighet från en dag till nästa - utan att komma överens med dig först. Du kan ju inte bara hoppa på ett jobb med nån dags notis! Skulle det gå till på det där viset bleve det ju kaos, och det är inte avsikten och knappast tillåtet. Föräldraledighet ska planeras, i samförstånd.
Dessutom ska arbetsgivare meddelas senast 2 månader innan föräldraledighet (https://www.forsakringskassan.se/ar...edarbetare-som-ar-foraldralediga-eller-vabbar), men han kanske är egenföretagare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat