Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är bara det att enligt honom ska ju då Lilla bo med honom från imorgon tydligen men idag behöver han hämta mig efter 20 min för att amma när Lilla inte ens sagt ett pip utan verkar hur nöjd som helst.
Ja han räknar liksom med att få dig på köpet så att han kan kontrollera dig
Det handlar inte alls om att han vill ta hand om Lilla.

Det blir väldigt tydligt så här.

Jag hade varit helt okej med upplägget om bara Lilla var hemma. Hen förstår ju inte. Men de två stora hamnar ju i en jättekonstig situation.
Jag har själv erbjudit mig att göra så som du skriver. Han kan vara här och jag kan ta en promenad, träffa en kompis, handla, you name it.
Men jag fick sms om detta knappt en halvtimme innan han dök upp. Och inte som nån fråga utan bara "du får vara i sovrummet".
Det är du som skall erbjuda tider för umgänge.
Inte han som skall styra när han vill komma.

Du ger honom en tid och så har du ordnar med Lillas mat och annat som behövs på samtalet som till en barnvakt.
Och så går du någon annanstans och gör annat när han är där.
Säkra sådant som han inte skall rota i och tag med dig nyckel hem.
Han kan få för sig att låsa dig ute.
Å andra sidan så skulle du då kunna bryta dig in och byta lås.

Installer ett nytt lås på ert sovrum, lås innan du går iväg. Det är också bra om han kommer hem oväntat när du inte är hemma. Nytt ytterlås får du inte installera, men vad jag vet så finns det ingen lag mot dörrar i huset.
Tänkte på det men var osäker på om jag får. Det kan jag ringa polisen och kolla kanske.

Meh…. Det kan väl inte han bestämma?!? Du får röra dig fritt i ditt eget hem! Vägra lyda!!!!!
Tro mig. Jag ville göra en ful gest och säga åt honom att han fan inte bestämmer längre. Men barnen ska inte behöva höra det och jag börjar uppskatta hans påhitt - det märks ju att han inte är normal. Eller tänker samarbeta.

Sin tvätt verkar han ha glömt bort trots att det var så viktigt häromdagen.

Mycket möjligt. Har man dock ett ex som vill se bra ut inför utomstående ögon och hålla uppe en fasad så kan samarbetssamtal räcka ganska långt. Vet flera fall där struliga och trasslande fd partners som till slut skärpt till sig efter samarbetssamtal och börjat följa överenskommelser.
Ja han är ju helt annorlunda när vi sitter på möte. Men å andra sidan följer han inte det som bestämts där heller även om han gått med på det. T ex samarbetssamtalen som han sa ja till men nu säger sig aldrig hört om. Eller föräldraledigheten som han skulle avvakta med men nu istället la en vecka tidigare än han själv sa. Men jag är som sagt allt mer nöjd. Han kan hålla på såhär några veckor nu så lär jag ha bevis på hans ovilja att samarbeta och oförmåga att sätta barnen först.
Jag håller stenkoll på mig själv. Aldrig neka honom att träffa nåt barn, aldrig försöka styra vad han gör med dem, inte skicka känslosamma arga sms och ifrågasätta hans existens. Bara sakligt. "När lämnar du barnen? När hämtar du? Vill du vara här med Lilla och jag åker iväg eller vill du ta med hen?", "Jag skulle behöva veta när du hämtar barnen så att vi är hemma då, barnen undrar också", "Du kan lämna mina bilnycklar när du ändå hämtar barnen ".

Ok!

I de kommuner där jag arbetat har man inte samarbetssamtal när det förekommit våld vilket jag tycker är rätt.

Och håller med om att alla som har sådana samtal inte har samma inställning till hur de ska hållas. Själv brukade jag vara tydlig med att jag är samtalsledare och att jag styr. Man brukade snabbt kunna identifiera de som inte lyssnade på andra utan tyckte att de skulle styra.
Jag ville ha skilda samtal eftersom jag blir så.... (avdomnad typ?)när han är med. Men det verkade behöva vara dokumenterat våld typ polisanmälan för att få det. Första samtalet var separat iaf, ska försöka förklara då hur jag tappar förmågan att tänka klart när.han sitter bredvid.

Om du inte behöver bilen så ställ av den.
Då slutar den att kosta pengar och han kan inte köra den.
Nycklarna blir värdelösa då han inte heller kan kontrollera dig med dem.

Han vill att du skall komma och böna och be för att få nycklarna.
Ge honom inte det nöjet.
Oskadliggör bilen, tag den ur trafik.
Nja jag har lånat en bil nu men bäst hade ju varit att få min egen. Jag skulle behöva sälja den dessutom då jag omöjligt har råd att tanka den som ensamstående.
Men den står på min uppfart. Och blockerar dörrarna till garaget. Som är fullt av skräp jag skulle behöva slänga inför visningar och fotografering.

Nja jag har lånat en bil nu men bäst hade ju varit att få min egen. Jag skulle behöva sälja den dessutom då jag omöjligt har råd att tanka den som ensamstående.
Men den står på min uppfart. Och blockerar dörrarna till garaget. Som är fullt av skräp jag skulle behöva slänga inför visningar och fotografering.
Det är ju just det som han försöker förhindra genom att hålla nycklarna som gisslan.
Men det skall du också ta upp med socialtjänsten.
Att han saboterar för dig i det dagliga livet.

Jag ville ha skilda samtal eftersom jag blir så.... (avdomnad typ?)när han är med. Men det verkade behöva vara dokumenterat våld typ polisanmälan för att få det. Första samtalet var separat iaf, ska försöka förklara då hur jag tappar förmågan att tänka klart när.han sitter bredvid.

Disassociation? Jag får så också. Låter som en bra idé att ni har separata samtal först, så dom får lära känna dig som du är vanligtvis, och inte när du är i skyddsläge runt honom.

Nu smsade han halv åtta att han kör barnen till skolan idag.
De åkte precis, kl 7.56. Stora behöver vara vid skolan minst 10 min i förväg för att hinna till sitt skåp och sen till rätt klassrum.
Han har bestämt med Mellan att hen ska ha mobilen med hela tiden, antagligen för att kunna runt mig i kontakten.

Det blev jättestressigt när de skulle ta på ytterkläderna och jag fick säga till en massa. Mellan tog så illa vid sig och bad om ursäkt 😭 Hen har ju inte gjort nåt fel!

Nu smsade han halv åtta att han kör barnen till skolan idag.
De åkte precis, kl 7.56. Stora behöver vara vid skolan minst 10 min i förväg för att hinna till sitt skåp och sen till rätt klassrum.
Han har bestämt med Mellan att hen ska ha mobilen med hela tiden, antagligen för att kunna runt mig i kontakten.

Det blev jättestressigt när de skulle ta på ytterkläderna och jag fick säga till en massa. Mellan tog så illa vid sig och bad om ursäkt 😭 Hen har ju inte gjort nåt fel!
För din egen skull behöver du släppa kontrollen. Om han säger att han ska skjutsa till skolan är det hans problem om de inte kommer i tid. Ja, det går ev ut över barnen men tio minuters sen ankomst gör varken till eller från. Jättebra att du skriver ner sådana grejer men går du med på dessa saker måste du också släppa dem åt pappan oavsett hur resultatet blir. Det kommer äta upp dig annars för du har såklart dina rutiner och pappan måste ha sina. Kommer det att upprepas att barnen kommer sent varje gång pappa har dem är det faktiskt skolan som får flagga om det, inte du. Det är en strid du kan hoppa över. Samma med mobil, antar att skolan säger ifrån där med och jag vet inte hur gamla barnen är fortfarande, men släpp den striden.

I övrigt tycker jag du ska läsa varenda inlägg igen från separationen, det är helt uppenbart för oss som sitter utanför att han fortfarande kontrollerar dig och utövar psykiskt våld. Stampa ner foten. Ställ av bilen som @Inte_Ung var inne på, för du vet att du betalar skatt och försäkring oavsett om du inte kör den så länge den är påställd va? Är ju bara att ställa på den när du fått nycklarna eller bodelning är gjord, det är liksom inget argument att du behöver sälja den för att ställa av den för det gagnar bara honom.

Lämna in de där skillsmässopapperen. Nu. Det är ändå sex månaders betänketid men då är processen igång.

Och sätt ner foten så han inte kommer hem i tid och otid. De större barnen är svåra om de har egna mobiler men för dig själv, du måste ju ha lugn och ro. Ge honom tider han kan komma och vara med barnen men gör klart för honom att han inte kan komma och gå som han vill.
Låt honom inte behålla kontrollen på dig, det är så uppenbart att det är vad han håller på med.

Och ring socialen. Nu.

Om han ska köra till skolan så ska han göra det. Du ska inte vara där när kläder och väskor ska fixas. Se till att allt finns tillgängligt och gå nån annanstans. Pussa adjö kan du göra precis när han kommer.

Jag tror att du behöver släppa kontroll.
Han är vuxen och behöver inte dig som dadda.

Om han ska köra till skolan så ska han göra det. Du ska inte vara där när kläder och väskor ska fixas. Se till att allt finns tillgängligt och gå nån annanstans. Pussa adjö kan du göra precis när han kommer.

Jag tror att du behöver släppa kontroll.
Han är vuxen och behöver inte dig som dadda.
Ett litet tillägg till ts: det går faktiskt att säga nej också. Skickar han sms vid halv åtta kan man svara att ”det passar inte idag då vi redan är klädda och klara att i princip åka och barnen behöver vara på plats till åtta”. Ingen förutom möjligen pappan skulle tycka ett sådant svar vore konstigt.

För din egen skull behöver du släppa kontrollen. Om han säger att han ska skjutsa till skolan är det hans problem om de inte kommer i tid. Ja, det går ev ut över barnen men tio minuters sen ankomst gör varken till eller från. Jättebra att du skriver ner sådana grejer men går du med på dessa saker måste du också släppa dem åt pappan oavsett hur resultatet blir. Det kommer äta upp dig annars för du har såklart dina rutiner och pappan måste ha sina. Kommer det att upprepas att barnen kommer sent varje gång pappa har dem är det faktiskt skolan som får flagga om det, inte du. Det är en strid du kan hoppa över. Samma med mobil, antar att skolan säger ifrån där med och jag vet inte hur gamla barnen är fortfarande, men släpp den striden.

I övrigt tycker jag du ska läsa varenda inlägg igen från separationen, det är helt uppenbart för oss som sitter utanför att han fortfarande kontrollerar dig och utövar psykiskt våld. Stampa ner foten. Ställ av bilen som @Inte_Ung var inne på, för du vet att du betalar skatt och försäkring oavsett om du inte kör den så länge den är påställd va? Är ju bara att ställa på den när du fått nycklarna eller bodelning är gjord, det är liksom inget argument att du behöver sälja den för att ställa av den för det gagnar bara honom.

Lämna in de där skillsmässopapperen. Nu. Det är ändå sex månaders betänketid men då är processen igång.

Och sätt ner foten så han inte kommer hem i tid och otid. De större barnen är svåra om de har egna mobiler men för dig själv, du måste ju ha lugn och ro. Ge honom tider han kan komma och vara med barnen men gör klart för honom att han inte kan komma och gå som han vill.
Låt honom inte behålla kontrollen på dig, det är så uppenbart att det är vad han håller på med.

Och ring socialen. Nu.
För Stora är 10 min sent jättejobbigt! Hen skäms och tycker det känns urjobbigt att börja dagen med att vara sen.

För Stora är 10 min sent jättejobbigt! Hen skäms och tycker det känns urjobbigt att börja dagen med att vara sen.
Bra att du sa nej. Även om det är jobbigt så behöver du i dig själv släppa den kontrollen för alldeles oavsett så är det skolans strid i så fall och ni kommer inte göra lika om ni har delat umgänge i alla fall. Du har betydligt värre strider att ta, lägg inte energi på de du inte kan ta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat