Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Fast det är viktigt att komma ihåg att bara för att något går, behöver det inte alls vara rekommendabelt.

Jag rider ut (ensam, dvs bara jag och hästen) från första gången jag sitter upp t ex, men det är inget jag försöker framhålla som 'bevis' för hur bra sätt det är att rida in en häst. Jag föredrar att unga hästar får gå framåt redan från första gången, och inte 'runt runt', men jag rekommenderar inte att helt solo rida in en häst ute i det fria. Det går, det går faktiskt alldeles utmärkt. Men det är INTE att rekommendera.

Och det är det som är viktigt komma ihåg i diskussioner tycker jag, att även om något fungerar kanonbra och har gjort det om och om igen/med häst efter häst - så behöver det inte vara ett rekommendabelt sätt. Det är inte nödvändigtvis ett DÅLIGT sätt heller dock. Men faktum kvarstår, att den där dagen när något går på tok, så är och förblir det en enorm säkerhetsrisk att vara solo med en grön unghäst ute i det fria t ex.

Och sunt förnuft är ju också att kunna veta att fungerande inte är likvärdigt med rekommendabelt t ex. Sen finns det ju en lång rad legitima anledningar till att man gjort på ett visst sätt - men det sunda förnuftet vet ju då också varför det egentligen INTE är det säkraste sättet t ex =)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Jag red in mig egen häst, det var inga problem, dock läste jag böcker samt kollade film och läste på internet om tips och råd, red dock inga ridlektioner på henne för själva utbildningen, ebda problemet var att det bara var jag som kunde rida henne då hon inte förstod alls va alla andra ville då jag utbildade fel, men själva inridningen var inga problem. Egentligen tror jag att vilken erfaren ryttare som helst klarar av att rida in en häst, dock tror jag att själva utbildningen KAN bli fel haha :) Nästa häst som jag rider in kommer få ett riktigt utbildning haha :)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Kanske borde tillägga att jag bara var 11 år när detta hände, hur mina föräldrar tänkte och hur ägaren tänkte har jag ingen aning om faktiskt, men kul hade både jag och hästen :) Jag lärde mig väldigt mycke som jag fortfarande har erfarenhet av idag :)
 
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Red in min connemara själv och det gick bra. Under hösten/senvintern har jag pysslat med en islänning och det gick också bra (lite assistans av medåkare på den dock).

Men man måste veta när man inte längre klarar av det själv, innan det händer olyckor.

De hästar jag har haft att göra med är rakt igenom snälla och hyffsat samarbetsvilliga individer (och den som inte var så samarbetsvillig från början var ändå SNÄLL och ville vara med).

Men jag har alltid varit på ställen där det rör sig mkt folk och även meddelat vart vi är. Enda gången det hände ngt med connemaran så var vi precis vid stallet, ironiskt nog.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida in en häst själv utan erfarenhet

Mycket man ska tänka på men viktigast tycker jag är:

- Var aldrig ensam!
- Lyssna inte på vad andra tycker att du ska göra om det inte känns bra för dig och hästen.
- SKYNDA LÅNGSAMT var mitt motto under hela inridningen.
- Internet (min bästa vän) och böcker!

Bara för att du kanske anses som en mer oerfaren "inridare" så betyder det inte alltid att de som har gjort det hundra gånger gör allt rätt, ta åt dig av det du tycker låtter vettigt.

Allt har en första gång, se till att det blir rätt = lugnt och försikigt. Glöm inte att prata med hästen ;)

-första hängningen
-första uppsittningen
-första avsittningen
-första gången du reser dig upp på hästens rygg (jag hoppade alltid upp och låg mot halsen för att sedan resa mig försiktigt upp)
-första skrittstegen
-första travstegen

Detta har jag tänkt på när jag red in min första häst, som jag gjorde helt själv för inte alls länge sen. Använde mig av min egen erfarenhet och läste på nätet. Det gick riktigt bra och hästen är en pärla. Men det gäller att hitta rätt "första häst", ta dig inte an något som du inte tror dig klara av, man måste tro på sig själv.
Lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 940
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp