Att säga att man hatar någon för att man är arg?

Bukefalos 30 år!

Han säger att vi ska komma överrens om 1,65 pga vi ej gjort något på huset och det är onödigt att ta ut mäklare som ska ha betalt för detta. Han vill bo kvar så handlar inte om att sälja. Men jag har mejlat mäklaren som sålde vårt hus vad han tror de är värt idag för att se på ett ca så ja inte blir helt blåst. Han säger att han inte kan ta över lånen om de ligger på 1,7 då måste vi sälja men tror samtidigt de bara är något han säger..

Han säger att vi ska komma överrens om 1,65 pga vi ej gjort något på huset och det är onödigt att ta ut mäklare som ska ha betalt för detta. Han vill bo kvar så handlar inte om att sälja. Men jag har mejlat mäklaren som sålde vårt hus vad han tror de är värt idag för att se på ett ca så ja inte blir helt blåst. Han säger att han inte kan ta över lånen om de ligger på 1,7 då måste vi sälja men tror samtidigt de bara är något han säger..
Vad betalade ni för det när ni köpte?

1,65 känns ändå helt okej på så sätt, då slipper ni kostnad för annons + mäklare, vilket hade blivit ungefär den summan ändå tänker jag. Så det är plus minus noll. Men det är bara min tanke. Att slippa krångla är värt en del om man frågar mig.

Ja huset kostade 1,7. Betalade 144 000 kr var i insats med pantbrev lagfart. Jag hoppas bara att få tillbaka den summan jag lagt.. Sen om jag inte går plus de är ok då de är så kort tid men vill heller inte gå back flera tusenlappar..
Förstår, men då är det nog bäst att acceptera exets bud om han får lån. För stor risk att det blir lägre om det ska ut på marknaden efter så kort tid. Beror ju helt på marknaden.

Värdering brukar inte vara dyrt, jag hade definitvt värderad hör med flera mäklare om vad de tar för värdering. https://www.fastighetsbyran.com/sv/...MImeLAzvndkwMVmguiAx12kw0NEAAYASAAEgIJ4fD_BwE

https://www.lansfast.se/vara-tjanst...MImeLAzvndkwMVmguiAx12kw0NEAAYAiAAEgJJ0_D_BwE

Klart du kan göra en gratis värdering med några mäklare. Men jag hade inte chansat när exet gett dig ett bra bud. Värt väldigt mycket att få ett snabbt avslut än att ge sig in i försäljning som inte går att sia om hur det slutar, då kanske inte ens exet står kvar som spekulant i slutändan. Nu går ju att slippa mäklararvode (bara att be banken om hjälp), ev betalannonser som hemnet, varje månad som går kostar bostaden, flyttstäd mm

1,65 och ni har ägt det ett tag, borde inte det betyda att du får tillbaks minst hela det du lagt ut? Eftersom ni har amorterat?

Det finns inget "ta över lånen" idag. Han köper din del av dig, eller tekniskt sett så köper den nya enheten "enbart han" hela huset av den gamla enheten "du och han". Han gör en helt ny bolåneansökan hos banken osv.

Och det innebär att du ska få pengar av han, du kommer inte att gå back.

Boka ett möte med banken så dom får förklara det för dig. Det är viktigt att du förstår processen så att ditt ex inte kan lura dig.

Jag har faktiskt lite svårt att tro att banken går med på 1,65 men inte 1,7 med han som ensam låntagare, 50 000 brukar inte vara något dom jiddrar om...

Så ta absolut ut några mäklare för gratisvärdering (den är bara ett riktmärke, men säger dom en rätt hög siffra så är det nog läge att betala för en officiell värdering). Kolla boolis grova uppskattning av värdet. Och skaffa dig dina egna personer att prata med, såsom en ekonomisk rådgivare på banken.

Jag skulle aldrig lita på en manipulativ person utan kolla med mäklare om värdering. På egen hand kan man kolla vad liknande bostäder i området gått för den senaste tiden.

Att ge ett bud som han gjort kan mycket väl vara en manipulering, det ska verka enkelt och lockande för ts.

När jag kollar värdering på Booli så har de gått ner och värderat till under 1,5. En del behöver renoverats som inte är gjort, dranering, byta fönster, nytt badrum, kök osv. Nytt tak. Så jag tänker om jag börjar bråka och dra in mäklare så kan de nog bli tjafs om detta..

Det finns inget "ta över lånen" idag. Han köper din del av dig, eller tekniskt sett så köper den nya enheten "enbart han" hela huset av den gamla enheten "du och han". Han gör en helt ny bolåneansökan hos banken osv.
Ska man vara superpetig så är köpet att han köper din del av dig, medan låneprocessen är att nya enheten "enbart han" ska skaffa helt nya lån från banken.

Men om ni separerar och det är en gemensam bostad så gör man det väl oftast som en bodelning snarare än en försäljning. Och då blir det väl en uppskjuten skatt inblandad också, som kan påverka vilket belopp som han ska ge dig? Nu kanske det inte är någon stor vinst/förlust att beakta i detta fall, men se till att du har koll på att det blir rätt räknat sett till den aspekten också om det är aktuellt.

När jag räknar på de så kommer jag gå minus. Om de är värderat till 1,650 och vi har nu kvar i lån 1413 592 så blir de 236 408 /2 = han ska betala mig 118 204 kr. Så sa banken man räknade.

Han skrev räkneexempel:
Värde 1 500 00
Lån 1 00 0000
500 mellanskillnad

Då ska personen som bor kvar ta över lånet och betala 50 % av 500 till motparten.

Å jag har lagt 144 i insats..

Så ta ut mäklare för ett hum om vad marknadspriset är!

Kan inte ditt ex få lån för den summan kan du kräva att ni säljer på öppna marknaden.

Eller så äter du den lilla förlusten för smidighetens skull, det är ju nog med pengar över för insats till en liten lägenhet ändå, bara 10% numera.

När jag kollar värdering på Booli så har de gått ner och värderat till under 1,5. En del behöver renoverats som inte är gjort, dranering, byta fönster, nytt badrum, kök osv. Nytt tak. Så jag tänker om jag börjar bråka och dra in mäklare så kan de nog bli tjafs om detta..
Booli är inte sanningen. Enligt Booli värderades vår lägenhet till 4,35. Enligt banken värderades den till 4,7. Mäklaren sa att 4,7 är fullt rimligt.
Den blev såld för över 4,7.
Gå på vad 1-2 mäklare säger.

Booli är inte sanningen. Enligt Booli värderades vår lägenhet till 4,35. Enligt banken värderades den till 4,7. Mäklaren sa att 4,7 är fullt rimligt.
Den blev såld för över 4,7.
Gå på vad 1-2 mäklare säger.
Och då ska man ändå beakta att Boolis värderingar fungerar hyfsat i storstadsområden, och i princip inte alls i mer glest bebodda trakter. Så jag håller med, en mäklare har betydligt bättre koll på betalningsviljan för ett enskilt objekt.

Liknande trådar

• Drunknar i sambons känslor
  • När berätta att jag vill separera?
  • Hur skulle du reagera?
  • Säga till att barn stör?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat