Att släppa sina bebisar

Klart att en hund ska VILJA äta allt man ställer fram till den. Den är opportonistisk allätare
En 8 veckors valp är precis lika färdig för att vara sin art som en 2 veckors valp eller en 13åring. Den är precis lika mycket hund i alla åldrar.
Säger du så när du ställer fram lever, oliver och kaffe till en mänsklig 3-åring också?
 
Säger du så när du ställer fram lever, oliver och kaffe till en mänsklig 3-åring också?
Småbarn stoppar ju allt i munnen, det ingår i att vara människa.

Inget konstigt alls med 3-åringar som äter oliver, diverse kött, grönsaker, frukt, rotsaker osv osv.

Varför någon skulle ge något energigivande/uppiggande som kaffe regelbundet till en treåring är ju en gåta.
De är som duracellkaniner ändå liksom, men när de smakar kaffe (vilket garanterat majoriteten av barn gör under uppväxten) så händer inget farligt, inget magras, ingen diarré.
 
Med tanke på att mina valpar (som jag köpt) försökt äta stenar, snus och fimpar när vi varit ute, så har åtminstone "min" uppfödare lyckats föda upp väldigt nyfikna små krabater.

Inomhus har allt från strumpor till fjärrkontroller fått sig ett nyp av pirayatänderna.

Låter ju självklart inte hundarna äta något farligt (sten och tobaksvaror är farligt), men gräs, bark, pinnar får ätas fritt. En hund åt blomjord ur krukor.

Har f.n en allergisk hund men det beror mer på generna än miljön i detta fall. Ingen annan hund i detta hushåll, med samma livsbetingelser har haft några allergier eller problem.

Tillägger att jag har hundar som älskar frukt och grönt, och som alltid fått smaka på allt möjligt i köket.
 
Handlar det här om att dina valpar av någon anledning skulle var kräsna allihopa?
De smakat vl på allt som alla påpekar att valpar gör. Men frågan är väl snarare om de äter upp en hel portion varje gång den ställs fram och får bra lugna rutiner.
 
De smakat vl på allt som alla påpekar att valpar gör. Men frågan är väl snarare om de äter upp en hel portion varje gång den ställs fram och får bra lugna rutiner.
Men varför ger du inte blandat torrfoder och färskfoder då, om du ändå vet att flera valpköpare kommer att ge det? Om du nu har haft problem med att valparna inte tålt kolhydrater i sina nya hem?

Menar inte att vara otrevlig men förstår inte hur detta kan vara ett bekymmer?
 
Hundar är allätare, och i att äta "allt" ingår också kolhydrater (och kolhydrater finns i färskfoder också, men inte i form av spannmål). Det finns väl också misstankar om ett samband mellan hjärtproblem hos hund och spannmålsfritt foder (fast då oftast spannmålsfritt torrfoder om jag förstått rätt). Så jag håller med om att hundar bör få äta lite allt möjligt, med det foder man själv väljer som "bas".
Kan vi snälla sluta ge den här grejen så mycket utrymme. Det finns ett fåtal (ca 1200 rapporter i USA, ett land med 80milj hundar) om foderrelaterad DCM. Det är ingen fara att ge spannmålsfritt.
Det är intressant ur forskningssynpunkt - men man behöver verkligen inte fundera på om man ska ge det eller inte.

"8. Is this an issue with only grain-free diets or diets containing legumes or pulses?​

No. FDA has received reports of non-hereditary DCM associated with both grain-free and grain-containing diets. Most of the diets associated with reports of non-hereditary DCM have non-soy legumes and pulses (e.g., peas, lentils, etc.) high in their ingredient lists. However, it is important to note that legumes and pulses have been used in pet foods for many years, with no evidence to indicate they are inherently dangerous. CVM’s data show that pulse ingredients are likely used in many “grain-free” diets in greater proportion than in most grain-containing formulas."
https://www.fda.gov/animal-veterina...work-potential-causes-non-hereditary-dcm-dogs
 
Ja du går skriva vad som helst, men frågan ät snarare om det går att driva din tes i domstol och vinna.

Det är alltså inte olagligt el förbjudet med inskränkningar i köperätten, bara inte bindande.

Det som du gör anses fungera, men leder också ofta till tvist med svårgissade utfall.

Att det ligger som bilaga hindrar ju att köparen säger att den inte visste, men inte att den bara säger stäm mig jag skiter i det.

Att sälja, men ändå ha på foder är prövat och går inte, likaså kastrations eller återköpskrav

Att jurister skriver avtal betyder inte ett smack. De tjänar pengar på att sälja avtal som du tror på och gillar. Sedan tjänar de väldigt mycket mer om någon processar På det. Du anar inte hur dåliga avtal som skrivs av jurister. Väldigt ofta får du det du vill ha.

Det jag verkligen syftar på är de som har kastrationskrav med vite och hotar med stämningar.

Det är ingen tes detta med att man kan skriva avtal om vad som helst i Sverige. Avtal gäller!

Varför frågar du inte det då?
Jag har haft två sådana fall. Det ena (en hanhund som kastrerades) hann jag aldrig gå vidare med, de betalde när jag gjorde klart att jag är fel människa att försöka blåsa.. Den andre trodde på sådant som skrivs på nätet (typ som du skriver här) och den stackarn fick betala så mycket att jag mådde dåligt och betalde tillbaka en del till henne.
Känner mig inte orolig alls för arr rätten inte står på min sida faktiskt. Det som gäller, det gäller!

Vilken syn du har på jurister! Det finns olika sorters människor där som överallt annars,

Nä, oftast leder det inte till problem med sådana avtal. Men om det gör det så har jag rätten på min sida...det är ju det man försöker säkra upp.

Jag har inga kastrations-krav (av alla tänkbara anledningar med ffa för att jag är emot att kastrera på rutin/utan tydlig anledning och att det då är utifrån hunden och inte människans behov) men varför skulle de som har det inte få vite?.
Rätten ser hundarna, kullarna, aveln i pengar. Förlust av pengar som ska kompenseras. Det är inte pengar för "sveda och värk", det är väldigt konkret.
Varför skulle det inte gälla det som står i avtal? Det är oftast så att man utformar dem så tydligt att det inte finns så mycket utrymme för tolkning.
Jag fick ju pengar fast jag inte hade någon bestämd summa för vad som gäller om man bryter mina avtal, fick mer pengar än jag trodde man kunde få.

SKK är kända för att vara lama där....men går man direkt till de verkliga instanserna och har rätten på sin sida så är det en annan sak.
 
Men varför ger du inte blandat torrfoder och färskfoder då, om du ändå vet att flera valpköpare kommer att ge det? Om du nu har haft problem med att valparna inte tålt kolhydrater i sina nya hem?

Menar inte att vara otrevlig men förstår inte hur detta kan vara ett bekymmer?

Får väl göra så, men hade hellre haft den plan jag tror på och att valpköparna följer den planen om de väljer att köpa av mig.
Jag tror ju på det systemet om det följs (och det leder till en hund som kan äta allt, bara lite senare)
 
Alltså, en valp som inte vill äta är det väl nog något fel på?
De ska ju helst äta lika fort som syskonen. Det finns ju alltid någon som gärna äter tre portioner. Men ja, om jag delar upp dem i grupper på 2-3 som äter lika fort så brukar de äta bra.
 
Mina valpar skulle lätt gobbla i sig dubbla portioner varje gång de får mat och det redan från när första smakportionerna introducerades.
Skulle nån kull inte bli eld och lågor över mat skulle jag bli seriöst bekymrad faktiskt.
Har du labradorer? Det finns forskning på att det är rasspecifikt. Pudel har inte den genen.
 
Det är ingen tes detta med att man kan skriva avtal om vad som helst i Sverige. Avtal gäller!

Varför frågar du inte det då?
Jag har haft två sådana fall. Det ena (en hanhund som kastrerades) hann jag aldrig gå vidare med, de betalde när jag gjorde klart att jag är fel människa att försöka blåsa.. Den andre trodde på sådant som skrivs på nätet (typ som du skriver här) och den stackarn fick betala så mycket att jag mådde dåligt och betalde tillbaka en del till henne.
Känner mig inte orolig alls för arr rätten inte står på min sida faktiskt. Det som gäller, det gäller!

Vilken syn du har på jurister! Det finns olika sorters människor där som överallt annars,

Nä, oftast leder det inte till problem med sådana avtal. Men om det gör det så har jag rätten på min sida...det är ju det man försöker säkra upp.

Jag har inga kastrations-krav (av alla tänkbara anledningar med ffa för att jag är emot att kastrera på rutin/utan tydlig anledning och att det då är utifrån hunden och inte människans behov) men varför skulle de som har det inte få vite?.
Rätten ser hundarna, kullarna, aveln i pengar. Förlust av pengar som ska kompenseras. Det är inte pengar för "sveda och värk", det är väldigt konkret.
Varför skulle det inte gälla det som står i avtal? Det är oftast så att man utformar dem så tydligt att det inte finns så mycket utrymme för tolkning.
Jag fick ju pengar fast jag inte hade någon bestämd summa för vad som gäller om man bryter mina avtal, fick mer pengar än jag trodde man kunde få.

SKK är kända för att vara lama där....men går man direkt till de verkliga instanserna och har rätten på sin sida så är det en annan sak.
Nu vet jag inte hur ditt avtal såg ut, men jag skrev ju att den versionen kan fungera, eftersom du inte säljer avelsrätten.

Däremot jättesvårt för dig att vinna om det finns någon halvbra ursäkt (typ misstänkt allergi på hunden).

Det finns två anledningar till att saker som står i avtal inte gäller.

1. Generella oskälighetsprincipen paragraf 33 i köplagen tror jag. Inskränkning i äganderätten är en sådan. Sålt är sält
Oskäligt utnyttjande av maktförhållande är ett annat. Att tex kräva att köparen ska göra dyra åtgärder eller resa långritt skulle kunna vara ogiltigt
2 det skrivna gäller (kanske) men prövas inte eftersom du inte lider förlust (du kan inte avla på en hund med allergi, det är ingen förlust att inte få köpa ett djur till marknadspris tex, det är ingen förlust att jag avlar om det inte stör din avelsrrätt)


De allra flesta av sådana här ärenden leder till förlikning vilket innebär att alla förlorar utom advokaterna.

Det låter faktiskt som just du har koll på dina avtal, men tror du är lite för säker, även om du har vunnit i rätten 1 gång (och det inte var en lyckad förlikning). Det är ett jättesvårt område.

Ja det händer att jag träffade en hederlig advokat som inte bara är en slipad säljare, men jag blev lika förvånad varje gång. Jag har träffat måååånga (i tjänsten), både enklare affärsavtal och familjerätt. Helt galen bransch. Fråga någon som klivit av byråarbete till organisation.

Jag skriver helst mina avtal själv.

Och ja, jag har juridisk utbildning inom handelsområdet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det kan väl ändå inte finnas en hel ras som ”äter dåligt”?
Genetik är komplext, men det finns genetiska orsaker till att labradorer är glupska ja, och den genen är inte lika utbredd i andra raser.
Som alltid inverkar 7000 andra saker, men någon gen som påverkar (och finns hos alla labradorer) är identifierad.
 
Det är ingen tes detta med att man kan skriva avtal om vad som helst i Sverige. Avtal gäller!

Ja, man kan skriva avtal om allt men nej, det är inte alls säkert att de skulle gälla vid en rättslig prövning. Pacta non sunt semper servanda.


SKK:s jurister - gör bl a sin bedömning utifrån tidigare rättsfall där hunduppfödare räknas som näringsidkare även vid väldigt liten uppfödning.
 
Genetik är komplext, men det finns genetiska orsaker till att labradorer är glupska ja, och den genen är inte lika utbredd i andra raser.
Som alltid inverkar 7000 andra saker, men någon gen som påverkar (och finns hos alla labradorer) är identifierad.
Men du menar alltså då att rasen pudel istället har en gen som gör att dom äter dåligt eller inte alls?
 
Ja, man kan skriva avtal om allt men nej, det är inte alls säkert att de skulle gälla vid en rättslig prövning. Pacta non sunt semper servanda.


SKK:s jurister - gör bl a sin bedömning utifrån tidigare rättsfall där hunduppfödare räknas som näringsidkare även vid väldigt liten uppfödning.
Precis, men Idiko har rätt i att det killgissas åt båda håll.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 789
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 643
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 528
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 581
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp