Att släppa sina bebisar

Men du menar alltså då att rasen pudel istället har en gen som gör att dom äter dåligt eller inte alls?
Om de inte åt alls skulle rasen inte finnas. Men ja, en kvalificerad gissning på de gentester jag sett och det jag hört om pudlar så ja. Har dock inte läst någon forskningssammanställning om pudeln.
Kan ju säga så här, att de pudelhanar jag använt har inte haft den genen.
 
Om de inte åt alls skulle rasen inte finnas. Men ja, en kvalificerad gissning på de gentester jag sett och det jag hört om pudlar så ja. Har dock inte läst någon forskningssammanställning om pudeln.
Kan ju säga så här, att de pudelhanar jag använt har inte haft den genen.
Hm okej och dom hanar du använt har inte haft den genen men dina valpar vill ändå inte äta?
Cocker spaniel då?
 
Har du labradorer? Det finns forskning på att det är rasspecifikt. Pudel har inte den genen.
Nej, labrador har jag aldrig fött upp. Däremot har jag under mina 26 år fött upp:

Finsk lapphund
Finsk spets
Jämthund
Basset fauve de bretagne
Australisk terrier

Ingen av de raserna har någonsin uppvisat någon som helst kräsenhet eller stressmagar. Tvärtom.

Känner efter 26 år väldigt många uppfödare både inom "mina" raser och de som har andra raser och vi har avhandlat allt mellan himmel och jord när det kommer till avel, valpar osv.
Förutom de med pudel -där de flesta säger att rasen generellt är fisig på att äta- så är inte kräsenhet hos valpar (eller vuxna) speciellt vanligt och magras i samband med valpflytt ännu mer ovanligt.

Anekdotiskt kanske, men vore det generellt sett supervanligt med fisätande och magras hos valpar så hade jag garanterat hört talas om det.
 
Ja, man kan skriva avtal om allt men nej, det är inte alls säkert att de skulle gälla vid en rättslig prövning. Pacta non sunt semper servanda.


SKK:s jurister - gör bl a sin bedömning utifrån tidigare rättsfall där hunduppfödare räknas som näringsidkare även vid väldigt liten uppfödning.
Avtalslagen gäller. Det är oberoende av SKK eller annan förening. SKK tog bort våra möjligheter att ha sådana bilagor till köpekontrakten och hänvisade då (20 år sedan ungefär) till konsumentköplagen och resonerade ungefär som TS gör här.
Men går man direkt till rätten så gäller självklart alla lagar och det är långt ifrån så att konsumentköplagen per automatik gör intrång på avtalslagen eller tvärtom. Det är fullt möjligt att teckna avtal utan att den ena lagen skulle behöva ge vika för den andra.
 
Avtalslagen gäller. Det är oberoende av SKK eller annan förening. SKK tog bort våra möjligheter att ha sådana bilagor till köpekontrakten och hänvisade då (20 år sedan ungefär) till konsumentköplagen och resonerade ungefär som TS gör här.
Men går man direkt till rätten så gäller självklart alla lagar och det är långt ifrån så att konsumentköplagen per automatik gör intrång på avtalslagen eller tvärtom. Det är fullt möjligt att teckna avtal utan att den ena lagen skulle behöva ge vika för den andra.

Avtalslagen gäller, inklusive 36 §, men Konsumentköplagen är mer relevant när det gäller avtal mellan näringsidkare och konsument.
Den senare innehåller striktare regler till förmån för konsumenten som inte får avtalas bort.

Jag vet inte vad du menar med "går direkt till rätten". SKK:s jurister har gjort sin tolkning av gällande rätt, du har träffat jurister som verkar ha gjort en annan.
I konsumentsammanhang är SKK i vart fall inte ensamma om att tro att ett avtalsvillkor som begränsar äganderätten förmodligen skulle bedömas som oskäligt.
 
Jag googlade lite för att hitta en studie om valpars bakterieflora i magen och fastnade på en som hade studerat sambandet mellan tik - valp. Valpen skapar i mångt och mycket genom tarmfloran från tiken, vilket jag drar slutsatsen att tiken har en "bra och tålig" mage är av ganska stor vikt. Har tiken en tarmflora och är van vid att äta både det ena och det andra borde gagna valparna.

Jag var precis på en föreläsning där det förespråkades två veckors invänjning och byte av foder på valpar och kände bara jisses.
 
Jag googlade lite för att hitta en studie om valpars bakterieflora i magen och fastnade på en som hade studerat sambandet mellan tik - valp. Valpen skapar i mångt och mycket genom tarmfloran från tiken, vilket jag drar slutsatsen att tiken har en "bra och tålig" mage är av ganska stor vikt. Har tiken en tarmflora och är van vid att äta både det ena och det andra borde gagna valparna.

Jag var precis på en föreläsning där det förespråkades två veckors invänjning och byte av foder på valpar och kände bara jisses.
Det lärs ju också ut vid veterinärutbildningar att om tiken får äta "lite av varje" så är det mindre risk att valparna får allergier jämfört med om tiken enbart äter en sorts torrfoder under hela dräktigheten. Finns studier på det (som jag inte har tid/ork att leta upp just exakt nu) :)
 
Avtalslagen gäller. Det är oberoende av SKK eller annan förening. SKK tog bort våra möjligheter att ha sådana bilagor till köpekontrakten och hänvisade då (20 år sedan ungefär) till konsumentköplagen och resonerade ungefär som TS gör här.
Men går man direkt till rätten så gäller självklart alla lagar och det är långt ifrån så att konsumentköplagen per automatik gör intrång på avtalslagen eller tvärtom. Det är fullt möjligt att teckna avtal utan att den ena lagen skulle behöva ge vika för den andra.
Om du säljer till andra näringsidkare så gäller köplagen som dessutom är en ramlag.

Om du säljer till privatperson gäller köplagen som ram och sedan konsumentköplagen som är tvingande.

Du kan inte bestämma själv vilka som är näringsidkare eller privatperson.

Dessutom gäller generalklausulen i köplagen alltid samt att om du inte lider skada av att ngn gör fel kan du inte få ersättning. Detta gäller även mellan näringsidkare

Sammanfattningsvis verkar du ha bra avtal, men inte förstått varför de är bra.
 
Jag googlade lite för att hitta en studie om valpars bakterieflora i magen och fastnade på en som hade studerat sambandet mellan tik - valp. Valpen skapar i mångt och mycket genom tarmfloran från tiken, vilket jag drar slutsatsen att tiken har en "bra och tålig" mage är av ganska stor vikt. Har tiken en tarmflora och är van vid att äta både det ena och det andra borde gagna valparna.

Jag var precis på en föreläsning där det förespråkades två veckors invänjning och byte av foder på valpar och kände bara jisses.
Tack, det kan vara svaret. Mina hundar äter ju normalt enbart färskfoder, alltså även tiken. De är inte dåliga I magen och klarar av kolhydrater, men fiser ju såklart. Vi har ju en tjuv som stjäl allt (hänglås på choklad) så de senare gångerna har tiken garanterat ätit rostbröd (tjuven delar gärna med sig) men någon vana vid torrfoder har de alltså inte

Så lösningen borde vara att ge TIKEN ett bra torrfoder för att valparna ska klara det.

Det skulle ju förklara det mesta i denna kontrovers och att jag känner att valparna behöver flera veckor för att anpassa sig till torrfoder.
 
Om du säljer till andra näringsidkare så gäller köplagen som dessutom är en ramlag.

Om du säljer till privatperson gäller köplagen som ram och sedan konsumentköplagen som är tvingande.

Du kan inte bestämma själv vilka som är näringsidkare eller privatperson.

Dessutom gäller generalklausulen i köplagen alltid samt att om du inte lider skada av att ngn gör fel kan du inte få ersättning. Detta gäller även mellan näringsidkare
Sammanfattningsvis verkar du ha bra avtal, men inte förstått varför de är bra.
Jag vet det.
Jag har förstått så mycket jag behöver förstå. Det som är viktigt för mig är att det fungerar. För så lite friktion som möjligt och för att det ska vara så tydligt för båda parter som möjligt. Att alla känner sig trygga och att det finns anledning, för mig och valpköpare, att veta att man kan luta sig mot det som är skrivet där.

Du bestämde massa saker där innan, ex att jurister bara ville sälja mig avtal osv.
Det är inte under de förhållandena jag verkar, jag väljer sådana personer bland människor jag litar på i olika sammanhang.
Innan trodde jag att det var såsom SKK sade till oss, dvs att det inte går att ha bilagor om utvärdering (i AfBvs fall handlade det eg bara om röntgen, dvs att valpköparna åtog sig att röntga hunden inom ett visst ålderspann och att Belgaruppfödarna betalade hälften när detta skedde). Men sen fick jag redda på hur det var, tog upp det men fick ej igenom det.
Men utan SKK går det utmärkt. De fallen det blivit krångel för mig så fick jag rätt.
Jag vet andra fall där uppfödaren (säljaren) fått rätt kring väldigt liknande rutiner.
Därför blir jag ställd till att det här i tråden antyds på att det är svårt att få rätt i sådant.
Jag känner inte till de fallen där uppfödaren inte fått rätt att utvärdera hunden om det finns avtal på det.
Men du gör det, antar jag, Vill du berätta om dem?
 
Senast ändrad:
Det lärs ju också ut vid veterinärutbildningar att om tiken får äta "lite av varje" så är det mindre risk att valparna får allergier jämfört med om tiken enbart äter en sorts torrfoder under hela dräktigheten. Finns studier på det (som jag inte har tid/ork att leta upp just exakt nu) :)
Jag har hittat lite olika intressanta studier, så jag kommer säkert till den biten!
 
Jag vet det.
Jag har förstått så mycket jag behöver förstå. Det som är viktigt för mig är att det fungerar. För så lite friktion som möjligt och för att det ska vara så tydligt för båda parter som möjligt. Att alla känner sig trygga och att det finns anledning, för mig och valpköpare, att veta att man kan luta sig mot det som är skrivet där.

Du bestämde massa saker där innan, ex att jurister bara ville sälja mig avtal osv.
Det är inte under de förhållandena jag verkar, jag väljer sådana personer bland människor jag litar på i olika sammanhang.
Innan trodde jag att det var såsom SKK sade till oss, dvs att det inte går att ha bilagor om utvärdering (i AfBvs fall handlade det eg bara om röntgen, dvs att valpköparna åtog sig att röntga hunden inom ett visst ålderspann och att Belgaruppfödarna betalade hälften när detta skedde). Men sen fick jag redda på hur det var, tog upp det men fick ej igenom det.
Men utan SKK går det utmärkt. De fallen det blivit krångel för mig så fick jag rätt.
Jag vet andra fall där uppfödaren (säljaren) fått rätt kring väldigt liknande rutiner.
Därför blir jag ställd till att det här i tråden antyds på att det är svårt att få rätt i sådant.
Jag känner inte till de fallen där uppfödaren inte fått rätt att utvärdera hunden om det finns avtal på det.
Men du gör det, antar jag, Vill du berätta om dem?
Det handlar om vad som bedömts skäligt i varje specifikt fall. Letade precis efter prejudikat men hittade rätt dåligt med det. Men de jag hittade så förlorade säljaren (återtagsklausul om hunden for illa) det var ju inte riktigt vad detta handlade om. Har dock inte tillgång till bra sökmotor för prejudikat.

Jag skulle be advokaten berätta vilket prejudikat hen stöder sig på. Skk stöder sig på prejudikat, men de har ju också avtal med bibehållen avtalsrätt. Deras jurister är inte idioter och jobbar inte på en säljbyrå. Det gör mig ont, men jag måste säga att jag litar 1000 ggr mer på skks jurister än en advokat.

Hittade iaf ingen när jag googlade som trodde att inskränkningar I äganderätten gäller i allmänhet, men det är möjligt att mindre sådana, som en att möjliggöra röntgen skulle anses eller har ansets vara skälig.

En sker jurist är en dålig jurist. Tycker du ska lyssna på skk, de kanske är försiktiga, men har faktiskt ingen anledning att hitta på dåliga avtal.

När du säger att du och din bekannt vann, var det genom dom eller lyckad förlikning?
 
Finns det någon funktion för att spara en tråd på något vis? Hade velat ha kvar den här tråden i minnet då den var mycket bra angående mat till valpar och tikar 👍
 
Det handlar om vad som bedömts skäligt i varje specifikt fall. Letade precis efter prejudikat men hittade rätt dåligt med det. Men de jag hittade så förlorade säljaren (återtagsklausul om hunden for illa) det var ju inte riktigt vad detta handlade om. Har dock inte tillgång till bra sökmotor för prejudikat.

Jag skulle be advokaten berätta vilket prejudikat hen stöder sig på. Skk stöder sig på prejudikat, men de har ju också avtal med bibehållen avtalsrätt. Deras jurister är inte idioter och jobbar inte på en säljbyrå. Det gör mig ont, men jag måste säga att jag litar 1000 ggr mer på skks jurister än en advokat.

Hittade iaf ingen när jag googlade som trodde att inskränkningar I äganderätten gäller i allmänhet, men det är möjligt att mindre sådana, som en att möjliggöra röntgen skulle anses eller har ansets vara skälig.

En sker jurist är en dålig jurist. Tycker du ska lyssna på skk, de kanske är försiktiga, men har faktiskt ingen anledning att hitta på dåliga avtal.

När du säger att du och din bekannt vann, var det genom dom eller lyckad förlikning?
Jag har ju lyckats med det jag har, så jag är nöjd. Och jag har fått förklarat för mig varför det gäller, så jag är trygg med att det skulle gälla även framöver.

Ena gången var det genom dom (tikägare som hindrat genom att ge abortspruta)
Andra gången var det äg som kastrerat bakom min rygg och fick betala mellanskillnaden samt potentiell förlust fast räknat i pengar).

Sen har det hänt 2 gånger att jag ej kunnat utvärdera, men det har inte handlat om att folk sätter sig på tvären så där har jag ej gått vidare.
 
Jag har ju lyckats med det jag har, så jag är nöjd. Och jag har fått förklarat för mig varför det gäller, så jag är trygg med att det skulle gälla även framöver.

Ena gången var det genom dom (tikägare som hindrat genom att ge abortspruta)
Andra gången var det äg som kastrerat bakom min rygg och fick betala mellanskillnaden samt potentiell förlust fast räknat i pengar).

Sen har det hänt 2 gånger att jag ej kunnat utvärdera, men det har inte handlat om att folk sätter sig på tvären så där har jag ej gått vidare.

Aha, men då är det bara ett fall som avgjorts i rätten och det gäller bibehållen avelsrätt, som SKK också använder sig av i avtal? Detsamma antar jag gäller den kastrerade hanen? Eller har du ett allmänt förbud mot att man kastrerar hundar man köpt av dig? Det vore i så fall intressant att pröva rättsligt. Samma sak med krav på att hundar ska utvärderas.
 
Jag har ju lyckats med det jag har, så jag är nöjd. Och jag har fått förklarat för mig varför det gäller, så jag är trygg med att det skulle gälla även framöver.

Ena gången var det genom dom (tikägare som hindrat genom att ge abortspruta)
Andra gången var det äg som kastrerat bakom min rygg och fick betala mellanskillnaden samt potentiell förlust fast räknat i pengar).

Sen har det hänt 2 gånger att jag ej kunnat utvärdera, men det har inte handlat om att folk sätter sig på tvären så där har jag ej gått vidare.
Förutsatt att bibehållen avelsrätt är giltigt (vilket det verkar kunna anses vara) är ju abortsprutan klockren skadegörelse och du borde få ersättning för alla utgifter och kalkylera förlust. Är inte alls förvånad att du vann det (men hade kanske inte drivit det själv pga risken som alltid finns att förlora).

Däremot dumt av henne att erkänna, vet har ju tystnadsplikt så om tiken bra gått tom hade du inte kunnat driva det.

Kastrationen var ju förlikning och säger mer om din eller ditt ombuds övertalningsförmåga. Där hade jag som köpare drivit att det är oskäligt för köpare och hund att hålla okastrerad hund, men osäkert utfall minst sagt.

Jag råder ingen att driva ngt I rätten under 100 000. Det är bara advokater som tjänar på det.

Största poängen med tydliga avtal är som jag ser det att man kan visa att detta var vi faktiskt överens om och vädja till allmän moral.
 
Finns det någon funktion för att spara en tråd på något vis? Hade velat ha kvar den här tråden i minnet då den var mycket bra angående mat till valpar och tikar 👍
Du borde kunna lägga till den på 'bevaka'. Jag använder sällan den funktionen så hos mig hade det blivit tydligen. Sen brukar jag annars skärmdumpa det jag vill spara, då sparas det ner årsvis på datorn sen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 789
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 643
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 531
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 586
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Bra liten bil?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp