Tack för alla svar!
Har fått många idéer på hur jag kan jobba framöver.
Problemet finns inte på arbetsplatsen eller bland mina kollegor, de vet varför jag bara äter medhavd matlåda och det är nada problem.
Problemet ligger egentligen inte när jag träffar människor i arbetets lokaler. Där kan jag (oftast) få en frukt och alla som arbetar med mat vet att jag är allergisk mot det mesta.
Det stora problemet är hembesök där jag ofta möter människor som varit med om svåra saker. Det viktigaste jag har är mitt förtroendekapital.
Jag är där för deras skull, för att hjälpa, lyssna och vara en boxningsboll. Gränssättning är inte problemet.
Problemet är att mitt förtroendekapital blir lägre när jag inte äter det som bjuds.
Jag förstår absolut, mat och fika är (tyvärr) en komplicerad social grej. Jag tror lite på idén som kom tidigare i tråden, att förvarna. Då slipper personen ha ansträngt sig och frågan är ur världen redan när du kommer dit. Att till och med öppna sig och säga att du vet om att många vill anstränga sig för din skull och att du verkligen uppskattar omtanken, men att du inte kan på grund av ”komplicerade hälsoskäl/allegier” eller någon annan snitsig formulering kan ju till och med göra att du närmat dig den du ska träffa redan innan ni ses. Du har öppnat upp dig om en lite klurig social grej och din hälsa, förtroendet har stärkts redan där?