Att tänka på som hyresgäst

Därför att oerhör mycket undervisning sker på distans i stället för på plats. Det gör att många studenter låter bli att flytta till studieorten. Vissa flyttar t.o.m. tillbaka till hemorten för att spara hyrespengar.
Lägg där till att många studenter från utlandet inte kan komma, så blir det nog ännu fler lediga boenden...
 
Du skriver om covid19, är det pendlingen du vill undvika? Annars rekommenderar jag att titta på t.ex Norrtälje, där dyker det upp andrahandsboenden dagligen. Nu ligger en lägenhet i ett litet hus ute hos mig typ ute med, men tillgången till kollektivtrafik är ju inte lika bra som Danderyd eller Norrtälje. Inga djur heller.
 
Hej alla, många inlägg att svara på så jag försöker svara lite allmänt.

Angående flytt till en annan lägenhet - jag undviker helst det, jag vill inte flytta igen då jag ska bo så kort tid för både allt en flytt innebär och för min katts skull som inte trivdes bra med en flytt. Plus att jag inte vill flytta för långt bort, för pendlingens skull som påverkar min mentala hälsa, vilket minskar på möjligheterna till bostäder kraftigt.

Så med tanke på den typ av hyresbostäder som finns i mitt "område" så är priset tyvärr inte så himla orimligt, med tanke på marknadspriset alltså. Men bristen på spis/ugn gör det till en intressant fundering över hur populär den här bostaden skulle vara på marknaden, risken finns dock att det skulle finnas andra som gärna tar över trots allt med tanke på bostadsbristen.

Jag ska som sagt ha ett telefonmöte med en jurist i veckan, och då ska jag passa på att fråga om huruvida lagligt det är att bo här med egen bänkspis med tanke på att hyresvärden egentligen inte får ha en annan matlagningsplats etc... Jag vill bara se till att inget annat dyker upp.

Det finns nog säkert en del att rota i om jag bara nystar i saken noggrannare men det är jag inte intresserad av, jag vill bara bo kvar den tid jag har med lägre hyra pga allt detta.

I värsta fall så har jag en uppsägningstid på tre månader och då är det bara 4 månader till, och jag har en nödlösning att flytta tillbaka till om det krävs.
 
Senast ändrad:
Angående att köpa en egen bostad, tro mig när jag säger att jag har försökt!
Men pga min form av anställning så vill ingen bank låna mig särskilt mycket pengar, det lilla de kan erbjuda räcker inte till en bostad i detta län. Om jag "bara" hade fast anställning så skulle det inte vara något problem.
Så jag försöker satsa på att plugga till något yrke nästa år som förhoppningsvis leder till en fast anställning.
 
Lägg där till att många studenter från utlandet inte kan komma, så blir det nog ännu fler lediga boenden...
Om det finns en massa lediga studentboenden i Uppsala (vilket jag starkt betvivlar), vad hjälper det TS? Hon är inte student.

KL.

Vi har en pågående pandemi. Att börja pendla mellan Uppsala och Stockholm i det läget är knappast optimalt. Rekommendation är att undvika lokaltrafiken.
 
Om det finns en massa lediga studentboenden i Uppsala (vilket jag starkt betvivlar), vad hjälper det TS? Hon är inte student.
Det lättar på trycket på den övriga bostadsmarknaden.
Titta på Blocket och Facebook-grupper för bostad i Uppsala.
Du kan hitta ett boende med omedelbar inflyttning.
Kanske litet dyrt och trångt, men finns gör det.
 
Om det finns en massa lediga studentboenden i Uppsala (vilket jag starkt betvivlar), vad hjälper det TS? Hon är inte student.

KL.

Vi har en pågående pandemi. Att börja pendla mellan Uppsala och Stockholm i det läget är knappast optimalt. Rekommendation är att undvika lokaltrafiken.
Man måste bo. Och kan man inte ta sig till tex jobb utan att pendla så får man göra det. Onödiga resor ska undvikas.
Jag hade inte velat bo i ett litet mini hus som ägaren saknar rättigheter för, där ventilationen är undermålig och min egen hemförsäkring inte ens inte kommer gälla eftersom det inte får vara bostad. Och ovanpå allt betala ockerpris för det. Inte när det går att få lägenhet någon annanstans, även om det innebär en flytt, pendling och att katten och jag sjäv tycker att det är jobbigt.
 
Det där tvivlar jag på att det stämmer.

Vi ska komma ihåg att det inte är olagligt för TS att bo i bostaden. Det är bara otillåtet för fastighetsägaren att ge byggnaden den användningen.
Tillägg:
Och i detta fall var det väl inte otillåtet att rummen rent allmänt fungerade som bostadsutrymme, utan bara att det tillskapades ytterligare en självständig bostadsenhet. (om jag tolkat saken riktigt)

Det går ju att ha en fungerande hemförsäkring som inneboende. Frågar de ens om vilken typ av hyreskontrakt man har?
 
Men alltså. TS vill inte pendla långt. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Vad spelar det för roll att ni, jag och andra skulle tagit nått annat längre ut och pendlat när TS inte vill det? Om hon anser det värt att betala 11000, så är det hennes val.
 
Men alltså. TS vill inte pendla långt. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Vad spelar det för roll att ni, jag och andra skulle tagit nått annat längre ut och pendlat när TS inte vill det? Om hon anser det värt att betala 11000, så är det hennes val.
Problemet är att TS inte trivs utan har fått problem.
Hon undrar om hyran.
När man frågar så får man ju svar på det.

Att TS inte vill pendla är fullt begripligt.
Mitt argument är att situationen med covid-19 inte är något som automatiskt stoppar all pendling.

För den hyran borde det gå att hitta något med ett korrekt bygglov och fullständigt kök.
 
Problemet är att TS inte trivs utan har fått problem.
Hon undrar om hyran.
När man frågar så får man ju svar på det.

Att TS inte vill pendla är fullt begripligt.
Mitt argument är att situationen med covid-19 inte är något som automatiskt stoppar all pendling.

För den hyran borde det gå att hitta något med ett korrekt bygglov och fullständigt kök.

Ja och det har ni väl svarat på. Men att sen nästan kräva att hon ska söka lägenhet i Knivsta, Uppsala och annat är inte att svara på frågan. Hyran i sig verkar hon inte ifrågasätta utan jag tolkar det som hyran ihop med att förutsättningarna i boendet har ändrats är ämnet. Boenden i den kommunen lär inte växa på träd och hittar man nått, så är det dyrt.
 
Men alltså. TS vill inte pendla långt. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Vad spelar det för roll att ni, jag och andra skulle tagit nått annat längre ut och pendlat när TS inte vill det? Om hon anser det värt att betala 11000, så är det hennes val.

Tror att det är få som VILL pendla långt? För många är det inget val, utan de blir tvungna till det. Rent krasst är ju frågan om TS kan välja bort pendling, välja att bo större än en etta... välja.. ?
Jag vet inte hur pass privilegierad TS är att välja men många har inte den möjligheten som bostadsmarknaden ser ut i Sthlm, de flesta gör avkall på något.
 
Tror att det är få som VILL pendla långt? För många är det inget val, utan de blir tvungna till det. Rent krasst är ju frågan om TS kan välja bort pendling, välja att bo större än en etta... välja.. ?
Jag vet inte hur pass privilegierad TS är att välja men många har inte den möjligheten som bostadsmarknaden ser ut i Sthlm, de flesta gör avkall på något.

TS har uppenbarligen möjlighet att betala relativt hög hyra, då är möjigheterna mycket större. De flesta gör avkall för att de inte vill betala höga hyror.
TS har dessutom tagit upp covid19 som orsak till att hon inte vill pendla. Vilket kan tyda på riskgrupp. Det borde inte vara helt okänt att vi inte har en normal situation i landet nu och om det hade sett annorlunda ut kanske TS också valt att prioritera lägre hyra och gjort avkall på pendlingstiden.
 
Med hjälp av ganska ordentligt bidrag, något de flesta inte har möjlighet till.
Eftersom TS har en sparad slant som skulle fungerat som insats OM bankerna hade gett lån så kan hon antagligen betala även om hon inte har "ordentligt" med bidrag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 175
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 421
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp