Att tänka på som hyresgäst

Jag kan fråga om de gjorde en bygganmälan.. Men det gjorde de nog inte då det enda de sökte var fasadändringen, som enligt dem var vad kommunen sa åt dem skulle räcka.
Men de har nog inget bevis på att det.

Jag funderar mest på hur jag ska kunna bo kvar där ett tag, det de har gjort fel får de lösa själva. Men tänker på mig nu.

De har inte gjort en bygganmälan om komplementbostadshus, eller iaf inte fått igenom det. Ett Attefallshus kan vara högst 25 kvm stort (nyligen ändrats till 30). Och eftersom din bostad är större än 25 kvm var det inte möjligt att göra det till attefallshus med bygganmälan.
 
Börjar fundera på en annan lucka här.
De skrev att de hade bygglov på fasadförändringen. TS säger att det varit garage innan.
Hur är det med bygglov för ändrad användning? Brukar inte det vara krav om ett garage ska bli bostadsrum. (alltså en annan fråga än göra det till en självständig bostadsenhet, men bara få rummen klassade för bostadsbruk) Eller är det kanske vad de håller på att efterhandssöker nu och därför det ska kontrolleras på plats för att godkännas?

Om du ändå lägger tid på att prata med en jurist så hade jag lagt tid på ett prata med bygglovkontoret innan dess. Bara för att få höra deras bild av vad ärendet handlar om, vad de sagt och vilka krav som ställts. Alternativt begära ut handlingarna för att läsa.

Det beror ju lite på vad du ska göra. Att göra om ett garage tillhörande ett bostadshus till bostadsyta kräver nödvändigtvis inte bygglov. Är vanligt att tex folk som bor i kedjehus bygger om garaget till bostads och sånt behöver inte alltid kräva bygglov. Men det kan vara beroende på fall, hur förutsättningarna är och vad detaljplanen säger. Lagen säger "väsentlig ändring av användning" kräver bygglov.

Att ändra användningen till ytterligare en bostad kräver däremot alltid bygglov (eller bygganmälan om de faller inom attefallsåtgärder). Alltså kan bedömningen vara olika om ombyggnaden av garaget ska bli sovrum åt tonårsbarnet, eller hyras ut till ett annat hushåll.
 
Som kontrast så betalar min systerdotter 6000:-/månad för en lika stor lägenhet med fullt utrustat kök, diskmaskin, tvättmaskin och hundtillåtet. 700m från Uppsala C.

Som kontrast kostar min lilla lägenhet i Sthlm innerstad dubbelt så mycket som en hästgård i Västerbottens inland ;)

Det är ju knivigt att jämföra rent allmänt. Men tycker att det låter meckigt då @Asko har ett kort kontrakt. Då hade jag inte orkat med större förändringar/ombyggnationer förnågra månaders boende.
 
Vad var det som föranledde denna "genomgång" just nu?

Jag utgår från att det är ett av dessa alternativ:
- Någon har tipsat
- Fastighetsägaren har sökt lov eller liknande för annan åtgärd och detta har då upptäckts.

Att kommunen (Speciellt i en sån här typ av kommun) oanmält utan anledning skulle lägga resurser på att kolla vad folk gör i sina komplementbyggnader känns väldigt otroligt.
 
Jag utgår från att det är ett av dessa alternativ:
- Någon har tipsat
- Fastighetsägaren har sökt lov eller liknande för annan åtgärd och detta har då upptäckts.

Att kommunen (Speciellt i en sån här typ av kommun) oanmält utan anledning skulle lägga resurser på att kolla vad folk gör i sina komplementbyggnader känns väldigt otroligt.
Kan det inte vara en typ av slutbesiktning efter den ändringen av fasaden de anmälde också? Och då framkom detta med boendet.. men jag tror mest på ett tips från en granne ändå :D
 
Kan det inte vara en typ av slutbesiktning efter den ändringen av fasaden de anmälde också? Och då framkom detta med boendet.. men jag tror mest på ett tips från en granne ändå :D

Rent generellt så kan det ju absolut vara så. (Är dock osäker på om det görs slutbesiktning på fasadändringar). Men i det här fallet fanns det ju en tidigare hyresgäst och då lär ju inte eventuell slutbesiktning varit nu.
 
Absolut, har inte sagt något annat? Juristen är endast för rådgivning.
Jag har nu läst hela tråden. Ställer följande frågor.

1. Jag tror det var @Inte_Ung som tipsade om en lägenhet för under 9 000 kr bredvid tåget, fullt utrustad antar jag. Låter inte det som ett roligare alternativ än i den situationen du sitter i nu? Du kanske kan söka den?

2. Har du redan flyttat in och bor i stugan?

3. Du visste innan du skrev på kontraktet att det verkade något skumt och framför allt dyrt, men har ändå fortsatt till steget att skriva på kontraktet. Det är nu du ska fundera på om det var värt det? Magkänslan säger allt när man ska hyra, lita på den. Verkar något konstigt, misstänkt, skumt, okunnigt, märkligt, luddigt, osannolikt, rörigt- se dig om efter annat, låt någon annan stackare orka med en sådan hyresvärd, du behöver inte den i ditt liv. Det finns många BRA hyresvärdar, sedan finns det latmaskiga hyresvärdar, som visserligen inte är omöjliga eller okunniga eller krångliga, det är bara lata, och så finns det rent av asdåliga. Alla privata hyresvärdar är inte dåliga, jag har god erfarenhet av den sorten överlag. Så inför nästa gång får du jämföra med hur det nu med krånglet som uppstått, hur värt det är/har varit, eller om du ska välja bort sådana hyresvärdar när magkänslan signalerar att något inte stämmer.

4. Att rota i deras krångel ger dig egentligen bara huvudbry och stress. Visst kanske de blir motiverade att sänka hyran, men du måste ändå flytta tids nog, klumpen du har i magen på av detta blir bara större ju mer du engagerar dig. Problemet med ugn och spis är i sig ett icke-problem eftersom det fungerar utmärkt med löstagbara sådana, det är hela scenariot runt det som jag har tagit mig ifrån om jag vore du, så snabbt jag kan utan att se mig om.

Mitt råd är att söka annat, ett boende som ger, och inte tar.
 
Eftersom du har råd att betala 12 000 i månaden för ett osäkert andrahandskontrakt tycker jag att du borde kalkylera på att köpa ngt istället. Jag vet att du tex inte vill bo i en etta och har olika krav. MEN det är ändå bättre än att betala ockerhyror till tveksamma andrahandsvärdar. Köp en etta, börja så och jobba dig vidare. Om alternativet är detta eller att bo hemma hos föräldrarna, nog är det väl ok att bo i en etta man ändå äger själv?
 
Eftersom du har råd att betala 12 000 i månaden för ett osäkert andrahandskontrakt tycker jag att du borde kalkylera på att köpa ngt istället. Jag vet att du tex inte vill bo i en etta och har olika krav. MEN det är ändå bättre än att betala ockerhyror till tveksamma andrahandsvärdar. Köp en etta, börja så och jobba dig vidare. Om alternativet är detta eller att bo hemma hos föräldrarna, nog är det väl ok att bo i en etta man ändå äger själv?
@Asko har nåt slags hyresbidrag, står det tidigare i tråden om jag inte minns fel.
 
I Knivsta byggs det mycket nu och om jag inte minns fel satsas det även på ungdomsbostäder, för de som skaffar sin första egna bostad. Pendeltåg in till Stockholm.
 
Problemet är väl mer att det måste vara ett korttidskontrakt som jag förstod det eftersom bostadsbidraget tar slut om nio månader? Så alla tillsvidare kontrakt går bort då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp