Att tänka på som hyresgäst

Det har poppat upp attefallare på var varannan tomt i t ex Täby, även på små tomter. Jag är ganska säker på att de är en förutsättning för en vettig ekonomi för de som har dem.
Jag tycker att det är roligt och en bonus att detta inte ser ut som en vanlig attefallare, utan det är fint och de har ansträngt sig för att det ska likna det stora huset.
 
Jag tycker att det är roligt och en bonus att detta inte ser ut som en vanlig attefallare, utan det är fint och de har ansträngt sig för att det ska likna det stora huset.
Fast det väl ofta med attefallarna? Husägarna har dem ju som sin utsikt och ofta ligger husen ganska trångt.
Jag fattar lite varför hyran är dyr förresten, de har golvvärme i hela stugan :eek: elvärmen måste ju bli..!
Tillgång och efterfrågan. Kan man få 10' så tar man det
 
Fick en titt på kontraktet, klippte lite i det så kan ni kanske komma med synpunkter också om ni har några.
Del 1:
20200703_174034.jpg
 
Det verkar som att de hyr själva också, kan nog förklara den dyra hyran då de har säkert dyr hyra själva också.
Nu så blir det komplicerat.
Då så kan du antingen räknas som inneboende eller så måste de ha tillstånd från ägaren att få hyra ut.
Det där är ett upplägg som jag verkligen inte gillar.
Bättre att ägarna hyr ut husen var för sig.
 
Hur menar du? Varför behöver jag inte berätta det för dem?
De behöver ju inte veta att du kan kräva minimistandard då det är ett boende som de hyr ut.
Du behöver inte acceptera "befintligt skick".
Dessutom så kan du överklaga den sjukt höga hyran i Hyresnämnden.
Du har massor av lagliga rättigheter som de antingen inte vet om eller inte låtsas om och kör på ändå.
 
Nej det stämmer inte.
När man hyr direkt av fastighetsägaren så är det ett förstahandsavtal.
Enligt hitta.se så är det rätt personer namngivna på rätt ställe.
Jag frågade om de kunde förklara valet av andrahandskontrakt bättre eller länka till något som förklarade det 😅
Börjar känna mig lite besvärlig .. :o
 
Nej det stämmer inte.
När man hyr direkt av fastighetsägaren så är det ett förstahandsavtal.
De svarade såhär: "Det vi fick förklarat för oss att det gällde samma sak som för en bostadsrätt; om vi skulle hyra ut en bostadsrätt som vi ägde så skulle vi hyras ut den i andra hand. Detta för att det är så det fungerar med privatbostäder i och med besittningsrätt. Jag har dock ingen länk eller kollat upp det, men vi skulle ju såklart inte vilja att någon fick besittningsrätt om det var möjligt."
 
De behöver ju inte veta att du kan kräva minimistandard då det är ett boende som de hyr ut.
Du behöver inte acceptera "befintligt skick".
Dessutom så kan du överklaga den sjukt höga hyran i Hyresnämnden.
Du har massor av lagliga rättigheter som de antingen inte vet om eller inte låtsas om och kör på ändå.
Hittade bara detta om standarden: "På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet."
Det lät ju dock väldigt luddigt?

Jag vill ju egentligen inte bråka, bara se till att allt går rätt till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 120
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 184
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 433
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp