Att tänka på som hyresgäst

De svarade såhär: "Det vi fick förklarat för oss att det gällde samma sak som för en bostadsrätt; om vi skulle hyra ut en bostadsrätt som vi ägde så skulle vi hyras ut den i andra hand. Detta för att det är så det fungerar med privatbostäder i och med besittningsrätt. Jag har dock ingen länk eller kollat upp det, men vi skulle ju såklart inte vilja att någon fick besittningsrätt om det var möjligt."
Fy så fult.
Dem skulle då inte jag vilja hyra av.
Jo du får visst besittningsrätt.
Privatuthyrningslagen gäller bara när man hyr ut den egna bostaden.
Men deras bostad är ju i andra huset. Så det fungerar inte så.
Antingen så är de okunniga eller så försöker de luras.
Jag gissar på det senare.
 
Hittade bara detta om standarden: "På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet."
Det lät ju dock väldigt luddigt?

Jag vill ju egentligen inte bråka, bara se till att allt går rätt till.
Fel.
Det gäller fritidshus.
Sök på lägsta godtagbara stadard på permanentbostad.
 
Fy så fult.
Dem skulle då inte jag vilja hyra av.
Jo du får visst besittningsrätt.
Privatuthyrningslagen gäller bara när man hyr ut den egna bostaden.
Men deras bostad är ju i andra huset. Så det fungerar inte så.
Antingen så är de okunniga eller så försöker de luras.
Jag gissar på det senare.
Hittade denna sida som förklarade saken ganska bra tyckte jag: https://mainhome.se/privatuthyrning-definition/
Länkade den till dem och ser vad de svarar för att ge dem en ärlig chans.

Jag vill dock bara hyra den i åtta månader så jag tror att det är lite skillnad då om jag uppfattat saken rätt.

Edit: De svarade: "Intressant! Vi har dock bott i huset själva i år och använder det ibland som gästhus för familj ifall det är ledigt. Hittade dock inget om andrahandskontrakt etc. Gjord du det?"
 
Påminner om bulvanuthyrning alltså men det finns ingen bulvan då de har helt enkelt inget förstahandskontrakt?
 
Jag hyr min stuga privat i första hand med besittningsrätten bortskriven ur kontraktet. Det har jag uppfattat som korrekt förfarande om någon som äger en bostad vill hyra ut den, men inte riskera bli "fast" med en hyresgäst. Jag blir spontant tveksam till ett andrahandskontrakt på något som inte hyrs ut i andra hand.
 
Hittade dock detta: http://www.boupplysningen.se/juridik/lagen-om-uthyrning-av-egen-bostad
Som bekräftar att man får hyra ut sin bostad i andra hand och slippa besittningsrätten etc.
Visst.
Men huset bredvid som du vill hyra är inte deras egna bostad.
De bor i det andra huset.
Det där håller aldrig i Hyresnämnden.
Om du sätter dig fast så har du besittningsrätt.
Men.
Om de hyr ut privat enligt Hyreslagen så kan de få tillbaka huset om de behöver det själva.
Men inte för att hyra ut till någon annan.

Det finns 3 olika uthyrningar.
Affärsmässig - med full besittningsrätt.
Privat uthyrning - besittningsrätt med vissa begränsningar.
Uthyrning enligt privatuthyrningslagen - ingen som helst besittningsrätt.
 
Visst.
Men huset bredvid som du vill hyra är inte deras egna bostad.
De bor i det andra huset.
Det där håller aldrig i Hyresnämnden.
Om du sätter dig fast så har du besittningsrätt.
Men.
Om de hyr ut privat enligt Hyreslagen så kan de få tillbaka huset om de behöver det själva.
Men inte för att hyra ut till någon annan.

Det finns 3 olika uthyrningar.
Affärsmässig - med full besittningsrätt.
Privat uthyrning - besittningsrätt med vissa begränsningar.
Uthyrning enligt privatuthyrningslagen - ingen som helst besittningsrätt.
Men tydligen räknas det som deras egen bostad då de använder det ibland? De har bott i det i år och använt det som gästhus för närstående.
 
Jag hyr min stuga privat i första hand med besittningsrätten bortskriven ur kontraktet. Det har jag uppfattat som korrekt förfarande om någon som äger en bostad vill hyra ut den, men inte riskera bli "fast" med en hyresgäst. Jag blir spontant tveksam till ett andrahandskontrakt på något som inte hyrs ut i andra hand.
Ja så kan man göra.
Det måste vara ett separat avtal för att vara gilltigt.
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...och-lokal/hyra-i-andra-hand/besittningsskydd/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 181
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 188
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp