Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Förresten, baserat på trådens ursprung. Just när man ska hämta upp någon i oklart skick och kanske inte helt säkert umgänge (antar att man hämtar människan av en anledning) tycker jag att det låter fullt befogat att ta bilen. Sannolikt inte absolut nödvändigt i de flesta situationer där avstånden och kollektivtrafiken inte kräver det, men jag ser ändå rimligheten i att välja bilen.

Jag hade känt mig så galet begränsad utan körkort och bil, trots att jag bor med bra kommunikationer.
Srt betyder inte att att köra en massa korta sträckor, gillar att både cykla och promenera.

Jag kör till jobbet eftersom jag jobbar skift, brukar passa på att handla på vägen hem. Visst skulle jag kunna cykla 14 km, men jag har inte obegränsat med tid och jag skäms inte över att säga att jag är så pass bekväm att jag inte vill cykla i ösregn , storm osv.

Sen har jag häst, vill träna och tävla och då är bil ett måste.
Har även katter och det är en trygghet att kunna åka till något av de stora djursjukhusen på en kvart istället för att krångla med pendeltåg och buss.

Snarare: om det är en timme tills bussen går, gör jag något annat än att vänta under tiden.
Gäller det även om du måste förflytta dig t.ex. 12 km för att komma till bussen?

Vilka saker gör du om det är så att du måste byta från annan buss/tåg/tunnelbana/spårvagn, och den anslutande bussen går först om en timme? Eller när tåget du kom med varit försenat, så att du måste vänta 1 timme på "nästa buss"?

Jag är så förundrad över tråden.

Varför ge sig på bilen? Om man hävdar att det finns bilägare som inte behöver den så är det nog sant. Men varför attackera just bilen? Av alla saker mä niskor äger men inte behöver.
Jag bor i ett hus från 1800-talet. Med uthus. Behöver jag det? Nä sannolikt inte. Men jag VILL bo här.
En bekant har en pool. Behövs den? Knappast. Drar stöm, vattnet kloreras och det går åtmassor av vatten. De har den för att de vill ha den.

Så - .varför just bilen? :confused:
Jag trodde i min enfald att det där allmänna föraktet mot "folk som använder bilen" skulle lugna ner sig när allt fler bilar blir fossilfria.

Men av den här tråden att dömma, så är bilanvändare tydligen en latare och sämre sorts människor fortfarande.

Så då var det egentligen inte mer eller mindre giftiga och stinkande avgaser det handlar om egentligen, utan det verkar handla om något annat?

Fast jag vet inte riktigt vad.

Varför tänker sig så många att krishantering sker genom att man kör bil?
Därför att det då är lätt att få med sig mycket saker och man har en plåtlåda att låsa in sig i.
En låda där det går att få torrt och varmt (eller kallt) vid behov.

Och den är inte beroende av någon tidtabell som man måste passa.

Om man skall hämta någon som inte mår så bra, är det rätt behändigt att kunna stoppa in den i en bil.
Att be den cykla i en mil skulle inte riktigt fungera.

Man ser gärna sina egna utmaningar av systemet och kulturen som man väljer att göra själv för att man vill - men att välja att bo i tätort verkar inte så normutmanande när 9 av 10 väljer det. De flesta jag känner i storstaden väljer bort att äga bil och åker kollektivt/cyklar. Är ett fantastiskt ekonomiskt slukhål att äga bil som måste parkeras, underhållas och tappar värde snabbt om man inte verkligen har användning för den mest hela tiden. Tyvärr tror jag det där sistnämnda också gör att de används mer (”jag betalar ju ändå för bilen.”).

Sen finns det en samhällsnytta med att så många som möjligt kan välja och väljer bort att ha bil - och att använda den. Det vore bra om det vore lättare för fler.

Efter 3 semesterdagar i hufvudstaden är jag mätt på det och återvänder med stor nöjdhet till ingenstans, vid änden av alla vägar, där ingen annan bor i sikte. Det är normutmanande - men det går inte samtidigt att utmana normen med att ha tillgång till bil. Det är vansinnigt (läs förbluffande - inte som något negativt) hur bra kollektivtrafiken funkar i Estocolmo, eller taxi, missar man sitt tåg så dyker ett nytt upp på 5 minuter och finns massor av alternativ med tåg, bussar, taxi och hyrcyklar och allt möjligt. Missar man här sin buss, efter att gjort sin timmes promenad längs vägen utan vägren, så är det i bästa fall ungefär 3 timmar till nästa . Ofta går ingen mer den dagen så då får man traska hem igen.
Jag får regelbundet förklarat för mig att man måste ha bil, när man gör sådant som jag gör. Tex hör jag, och läser i tråden, att man måste ha bil när man har häst. Tidigare i livet sa folk att man måste ha bil när man har barn.

Har man automat och bara trycker på skärm på den sidan man har fungerande, kanske det kan fungera. Och om man struntar i det där med att blinka, det går ju bra ändå...
Kör jag automatväxlad bil så kan jag hantera blinkers med vänstra foten.
Så det borde fungera för mig.

Jo det gör det.
Dels så lagas och städas bussen under natten och dels så laddas elbussar och bussar med förbränningsmotor står kopplade med vattenburen (fjärr)värme.
Det är knappast något måste att mecka på natten, eller att MV ska gå på fjärrvärme.

Men det är klart att varje verksamhet i sina val kan göra planeringen på ett sätt så att de styr vilka förutsättningar de blir bundna till.

Det är knappast något måste att mecka på natten, eller att MV ska gå på fjärrvärme.
Alltså bussarna måste meckas med och städas när de inte körs.
Vilket i de flesta fall är just på natten.
Bussen har inte endast motorvärmare, den värms upp i hela passagerar-utrymmet.
Mellan 24kvm till över 40kvm.
Som en liten stuga.
Det kräver en enorm mängd el på vintern.
Typ 3-fashandske med 3 st 16A säkringar.
Den står också uppkopplad på tryckluft till bromsarna så att man skall slippa stå och köra på tomgång för att kunna ta sig iväg.
Det är inte många som har det tillgängligt hemma.

Så visst, det går att ha bussen hemma.
Men det finns anledningar till att det inte alltid fungerar.

Alltså bussarna måste meckas med och städas när de inte körs.
Vilket i de flesta fall är just på natten.
Bussen har inte endast motorvärmare, den värms upp i hela passagerar-utrymmet.
Mellan 24kvm till över 40kvm.
Som en liten stuga.
Det kräver en enorm mängd el på vintern.
Typ 3-fashandske med 3 st 16A säkringar.
Den står också uppkopplad på tryckluft till bromsarna så att man skall slippa stå och köra på tomgång för att kunna ta sig iväg.
Det är inte många som har det tillgängligt hemma.

Så visst, det går att ha bussen hemma.
Men det finns anledningar till att det inte alltid fungerar.
Det är inte bara bussar som underhålls när dom slutat gå för dagen utan tåg, T-bana, spårvagnar mm, så ser verkligheten ut. Vissa bussterminaler i mindre orter kopplas till fjärrvärmenätet så att ha bussen hemma är nog mer ett undantag än en regel.

Således undviker folk det, tex genom att köra bil.
Ja såklart. För vem har 4-5 timmar extra om dagen eller några dagar i veckan?
Och ja, har du barn och bor utan kollektivtrafik måste du ha bil, även i dagsläget. Att skeppa runt på 2-3 barn som ska på träningar, träffa kompisar eller gud förbjude gå i skola så måste man ha bil om man inte bort centralt, oavsett om det är en tätort eller inte.

Det ser man lite här och var här. Är smart och lönsamt för alla att de inte behöver köra X mil för att hämta bussen och sedan X mil tillbaka till var bortersta skolbarnet finns för att börja turen där. Och egentligen finns ingen anledning att bussen behöver stå just vid garaget över natten.

Det beror helt på. Nyare bussar behöver extra ström och dessutom cirkulerande kylvätska för att vintertid hålla den värmen vi har rätt till när vi tar ut en buss.

För övrigt så är det väl så att de som inte har bil oftast förlitar sig på att andra har det om det skulle uppstå problem och behov för dem att åka någonstans. Om man har häst och vare sig bil eller körkort lär man ju behöva förlita sig på att någon annan kan köra ens häst till klinik vid behov, till exempel.

Jag får regelbundet förklarat för mig att man måste ha bil, när man gör sådant som jag gör. Tex hör jag, och läser i tråden, att man måste ha bil när man har häst. Tidigare i livet sa folk att man måste ha bil när man har barn.
Ibland så känns din argumentation litet som att man inte skulle behöva traktor för att bedriva jordbruk.
Det finns ju häst.

Skördetröska, så onödigt, det är bara för lata människor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar