Att vara "hård" mot sin hund..

Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

vad säger att hunden inte tänker "nää jag tänker inte komma till matte" under tiden matte står och ropar?
.

För att det är en hund och inte en människa kanske :confused: Bara en :idea:

För att "djävlas" krävs det enligt mig ett uppsåt och en medveten tanke bakom olydnaden och djur fungerar inte så.

Skulle jag se någon behandla sin hund på det sätt du beskrivit skulle jag absolut reagera och agera :cool:
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Att sla sin hund i syfte att korrigera eller straffa ar alldrig ratt, inte heller att 'kasta ner' eller satta sig pa sin hund. Jag har en stor hund... en rottis som jag tavlar lydnad och IPO med. Jag har aldrig slagit henne, eller 'kastat ner', alpha rullat, eller anvant nagon form av vald. Jag har dock varit mycket konsekvent fran hon var mycket liten. Jag skriket och gormar inte heller, men jag ser till att inte ge henne uppgifter annat an om jag vet att hon kan utfora dom ...och jag kan se till att hon gor vad hon ar tillsagd att gora.
Det ar inget personligt nar en hund 'misbehave' sa att ta det som en personlig forolampning och reagera kanslomassigt blir nastan alltid fel.

Om man blir attakerad sa ar det forsvar och en helt annan sak.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

För att det är en hund och inte en människa kanske :confused: Bara en :idea:

För att "djävlas" krävs det enligt mig ett uppsåt och en medveten tanke bakom olydnaden och djur fungerar inte så.

Skulle jag se någon behandla sin hund på det sätt du beskrivit skulle jag absolut reagera och agera :cool:

Det känns som att du försöker förlöjliga mig? MÅSTE jag veta svaret för att få ställa frågorna? Jag har aldrig sett forskningarna som visar att hundarna inte tänker så, jag har bara hört helt främmande människor säga det.
Du får ursäkta min okunnighet, jag ska genast sluta fråga saker :grin:

Och hur behandlar jag min hund :eek: Nu börjar du verkligen bli lite väl på, vad gör jag för fel med min hund?
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Sorry, just den delen skulle inte vara riktad till dig utan till NataliTM. Blandade ihop er tyvärr.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

IQ fiskpinne !

Jag blir inte provocerad det minsta av ditt inlägg, tycker enbart det är jä*ligt sorgligt att du känner att det är en bra teknik att först slänga ner hunden på marken och sedan sätta dig på den.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag är alltid hård (=bestämd och konsekvent) med min hund, tänker väldigt mycket svart eller vitt så att allt blir tydligt för hunden.
Jag använder mig också av fysiska korrigeringar, kan både rycka till i kopplet eller peta till han med foten, knäppa han med fingret i sidan om han ex fryser fast mot någon hund eller kasta kopplet i baken på honom om han luktar på någon fläck och inte kommer när jag kallar. Vissa skulle kalla det att jag slår min lilla hund.

Slå definerar man olika,endel tycker att "slå" är verkligen att smacka till hunden medans andra räknar in slå som en "hörredudu" puff i sidan. Din uppfödare kanske inte menar smacka till....

Sen tycker jag det även är skillnad på att smacka till en hund och prygla en hund. En smack i en allvarlig situation ser jag inte som något jätte hemskt men att riktigt prygla hunden är totalt förkastligt.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag tycker fortfarande att det är fel att slå ett djur!

Vad jag skulle göra i en sådan situation, ingen aning. Svårt att sätta sig in i då jag aldrig varit i närheten av en direkt aggresiv hund. Hoppas inte jag skulle slå den iallafall :crazy:

Slå låter hårt..daskar till..jag vet inte. Beroende på vem som observerar händer det nog att jag slår till mina hundar. Lilla hanhunden har vid något tillfälle markerat inomhus hos en annan människa och då har jag daskat till honom på rumpan. Är helt övertygad om att dasket inte gjort ont, men givetvis är nog upplevelsen obehaglig när matte är arg och markerar fysiskt.
Visst, jag kunde använt en vattenflaska, men jag hade inte en sådan till hands.

Likaså min tik. När jag började träna skydd med henne hände det då ibland att hon vid hets vände sig om och högg mig i benet, omvänd frustration vilket absolut inte har med folkilska att göra. Jag valde att drämma till henne över nosen när hon gjorde så. Dels för att det gör förbannat ont för hon biter stenhårt, och dels för att man faktiskt inte får göra så. Reglerna stod klart och hon lärde sig snabbt vem hon skulle fokusera på istället. Det är absolut inte en aggressiv hund i övrigt.

Jag kan bli fysisk om jag vill ha bort ett beteende omedelbart, men jag skulle ju aldrig slå för att göra dem illa. Däremot väljer jag nog hellre att ta ordet "daska" för att slå ger mig associationer till något som gör riktigt ont, typ knytnävslag. Föredrar dock om jag väljer att bli handgriplig att ta tag i tex nackskinnet.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det finns en anledning till att jag lade till "tolka som tolkas vill" och vill bara med detta inlägg informera om att jag inte tar några vidare diskussioner i ämnet då ingen av er som tycker att jag misshandlar min hund har träffat mig eller min hund. (allvarligt talat är det ganska skoj att provocera folk :devil:)

Om någon vill komma med en anmälan utan grunder (mer än fri tolkning av ett rörigt inlägg på ett forum) så får ni gärna skicka PM så ni kan få alla uppgifter om mig och hunden så ni åtminstone har lite kött på benen när ni skickar in anmälan :)
Passa på att anmäla min hästhållning också. Jag har ett arabiskt fullblod som står ute året runt utan täcke! ;)

Du har PM.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

det har hänt när jag har gått med min hund kopplad o han har blivit attackerad av andra hundar, då har jag sprkat för att få bort dem så jag kunnat lyfta upp min hund o skydda honom.
Jag tycker ta i örat fungerar på min hund, han vet att han gjort fel att brotta ner honom känns bara överdrivet, han är en liten peke...
Han kan inte bita sönder en strumpa o jag skulle verkligen inte sparka på honom om han nu mot all förmodan skulla attackera en annan hund jag förstår inte hur du menar riktigt.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det finns en anledning till att jag lade till "tolka som tolkas vill" och vill bara med detta inlägg informera om att jag inte tar några vidare diskussioner i ämnet då ingen av er som tycker att jag misshandlar min hund har träffat mig eller min hund. (allvarligt talat är det ganska skoj att provocera folk :devil:)

Men hur kan det tolkas fel? Trycker du ner din hund i marken och sätter dig på den, eller inte?

Hur man kan tycka att det är roligt att provocera genom att framstå som en människa som faktiskt gör sin hund illa övergår mitt förstånd.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Om en hund hugger dig i armen (eller liknande), är du fortfarande lika övertygad om att det är ett starkt NEJ att slå hunden?

Jag tror inte att jag hade slagit hunden i den situationen. Av oro för att trigga den mer.

Att vara hård är för mig konsekvent och att "sura till" när hunden inte lyssnar. Inte att slå.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Nej, hundar tänker sällan i framtid, bara i nutid. Men vad säger att hunden inte tänker "nää jag tänker inte komma till matte" under tiden matte står och ropar?

//Johanna, som fortfarande är helt övertygad om att både katter, hundar och hästar kan jävlas. Dock att det inte är så vanligt.

Jag är övertygad om att när min hund inte kommer omedelbart på inkallning, så är det inte för att jävlas. Det handlar om att den fläck han står och luktar på är mer intressant än vad jag är. Jag är (oftast) kvar en halv minut senare också.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Nej, hundar tänker sällan i framtid, bara i nutid. Men vad säger att hunden inte tänker "nää jag tänker inte komma till matte" under tiden matte står och ropar?

//Johanna, som fortfarande är helt övertygad om att både katter, hundar och hästar kan jävlas. Dock att det inte är så vanligt.

Det handlar inte om att den jävlas. det handlar om att den har något bättre för sig. För att jävlas måste hunden förstå att du blir sur och själv må bättre av det av anledningen att du blev sur. Annars är det inte att jävlas.

Edit: Gnists var i frågan var mycket bra.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det finns lika många sätt att hantera hundar som det finns hundägare!

Jag skall snabbt erkänna att jag "slår" mina hundar ibland!
Däremot skulle jag ALDRIG som vissa här nypa hunden eller dra den i örat eller brotta ner den!

För mej skall en korrigering vara exakt, kort och snabbt övergående för att åtföljas av ett komando som kan permieras när det utförs rätt.

Ex. Vi är ute och går och möter en bil, jag säger till hunden att gå vid sidan. Hunden är ivrig och glider fram och går förbi mej - dvs den bryter mitt kommando. I detta läget kan jag absolut påtala mitt missnöje genom att "daska till" hunden på rumpan med handen och kräva bättre uppmärksamhet!

/Swat
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag kan be mina hundar om samma sak på olika sätt.

Jag kan skrika GÅ NED FRÅN SOFFAN.
Jag kan be dem stanna i hallen hos någon vi hälsar på genom att skrika och kasta dem ned på golvet.

Då är jag hård.

Eller så kan jag BE dem gå ned från soffan. Det passar inte idag.
Jag kan BE dem stanna i hallen. Ligg där matte kommer snart.

Inte vet jag vad jag är då, men det blir i alla fall samma utfall och jag väljer det senare.

Min äldre hund har jag lappat till några gånger och det säger jag utan att skämmas. Det har varit för att avbryta beteenden. För att hindra att hon kastat sig över en annan hund och hon varit lös. Eller hindrat henne för att äta upp en katt eller annat djur. Skulle jag låtit henne fullfölja sina utfall hade nog folk undrat varför jag inte gjort allt för att hindra henne... Dock inte kopplad eftersom kopplet funnits där och hindrat fullföljandet av utfallet.

Ja jag vet speciellt en gång vilken blick jag fick när jag i panik gjorde något mot henne. Jag vet knappt vad som hände men jag skrek till och slog nog till henne. Vi var inne hos dem och hon skulle kasta sig över ett annat djur. Men jag vill än idag inte veta vad hon gjort med det djuret om hon fick tag i det. Då struntade jag i att jag blev impopulär, för jag räddade något mycket tråkigare än så.

*************************

Det är rätt lustigt att läsa hur många som anser att man INTE SLÅR HUNDAR men samtidigt hur många som säger i andra diskussioner att de lätt skulle kicka andras hundar om de kom för nära. Jag förstår faktiskt inte riktigt resonemanget... Det är okej att ge andras hundar en känga för att de har korkade ägare eller??
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

För mej är det HELT SJÄLVKLART att jag skulle kunna utstätta andras hundar för saker som jag aldrig någonsin skulle göra med mina egna hundar!! Utan minsta lilla tvekan!!

Mina hundar är MINA hundar = MITT ansvar!!
Det är upp till MEJ att se till att de är trygga, säkra och skyddas från "omgivningen" - i den mån de behövs!

Om andra hundägare inte håller ordning på sina hundar så är det upp till dem! MINA hundar skall inte behöva drabbas av andra människors bristande kontroll på sina hundar!

Jag sparkar, stampar, slår eller gör vad som behövs! Utan minsta tvekan!

/Swat
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Låter inte klokt enligt mig, slå hunden för att den äter bajs? Om ni visste att uppfödaren gjorde det på hunden som vilp, hur kunde ni då lämna den där när ni åkte bort? Jag tror inte på att utöva makt över djur på det sättet, jag kör alltid med positiv förstärkning och det fungerar utmärkt. Jag drar inte min hund i öronen eller i nackskinnet, och jag använder inte spö eller sporrar på mina hästar. Mina djur mår fint, dom är trevliga individer. Många stör sig på mitt sätt att hantera dom, men det bryr jag mig inte om, Vi är en flock, och vi håller ihop. Det fungerar fint för oss. Jag tror inte på att djuren har ledare som tvingar dom dit dom vill i det vilda, varför skulle dom det? Tvingar dom varandra att sitta? Ligga? eller ännu roligare: Rulla runt?? Visst kan man leka fram saker hos djuren, det kan dom tycka är roligt, men det är ju olika individer.LALL gillar det ju inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 919
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 871
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 000
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp