Att vara "hård" mot sin hund..

Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Kl.

Det är ju som sagt skillnad på VARFÖR man "slår" ett djur.
Jag har använt både armar och ben för att ta mig ur en potientiellt farlig situation med hästar, och skulle inte tveka för att göra det med en hund heller. Jag har dock aldrig blivit attackerad.

Däremot; Att ha slag som träningsmetod för "vardagsproblem" (som man ju ändå får anse att bajsätning är, även om det...så att säga inte är delikat problem?) så nej, man slår inte sina djur. Att säga ifrån och bryta fokus ifrån bajset och sedan berömma "avhållsamhet från bajset" absolut, men att slå känns inte okej i en situation som inte kan bli farlig dvs där det finns risker inblandade.

Sedan beror det ju mycket på vad din uppfödare menar med slå. Det finns säkert tusen definitioner på det, precis som det gör med att "ta tag i"; för en person innebär det att peta till den och ha ett ilsket kroppsspråk, för en annan att man griper tag i nackskinnet, för en tredje att man vrider om örat och för den fjärde att man trycker ner hunden i backen, och så vidare...
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

personligen tänker jag såhär att ligger psykiskt hos hunden.. jag tror INTE på våld så jag tänker såhär:
får ni fortsatt problem med detta efter att den varit hos uppfödaren, så får man ta det därifrån, men i mina öron låter det där som nåt psykiskt hos hunden... att det har med den aggressivitet i uppfödaren att göra som gör hunden orolig, osäker eller nåt. otrygg.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Låter som att dina hundar inte har trivts nämnvärt hos uppfödaren :crazy: och man slår inte sina hundar.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

TS.
Rent spontant: Det är inte ok att slå en hund för att den äter bajs.
Jag skulle snarare utan att känna din hund tolka det hela som att er hund vantrivs hos sin uppfödare och har kommit att äta bajs i ren frustration/rastlöshet/stress. Därmed bör hunden hellre avledas från bajset och tränas/roas av sin uppfödare istället för att korrigeras.
Sen som tidigare nämnt här i tråden det enorm skillnad på att slå och slå. Och vad man menar när man säger slå.


jag skulle aldrig slå min hund, jag kan ta honom i örat om han gör ngt som är helt galet eller för att få honom att lyssna när han bli helt bestatt av ngt.

Däremot skulle jag kunna slå en hund som attackerar mig eller min hund, jag har sparkat flera hundar, inte för att jag tycker det är oligt men för att skydda min egen.

Detta argument tyckte jag var lite spännande. Om din hund skulle bära sig åt precis likadant som en hund som du sparkat (i vilka sammanhang och varför har du sparkat hundarna?), skulle du då ta din egen hund i örat istället? Visst, det är en jävla skillnad och du känner dig hund etc etc. Men du får gärna vidareutveckla lite vad du menar iaf.

Jag tar aldrig min hund i örat, däremot kan jag ta i nackskinnet på henne och slänga henne i backen och sätta mig på henne när hon är riktigt jävlig. Detta hör alltså inte till vardagligheterna och är min sista utväg när ingenting annat hjälper och hunden är i sina värsta perioder.
Många människor blänger, påpekar att jag misshandlar min hund osv. Konstigt nog aldrig en hundägare som själv har stor hund. Därifrån får man i regel ögonkontakt och en nick istället.

Jag kan också ärligt säga att jag slår min hund (i min tolkning av ordet "slå") mellan varven. Men detta hör heller inte till vardagligheterna. Däremot misshandlar jag inte min hund.
Jag kan daska till henne med baksidan av handen under fotkommando för att hon plötsligt glömmer bort hur stora fötter jag har och dessutom stänger av öronen. Jag kan daska till henne i sidan eller slänga ett koppel på henne när hon jävlas med mig/glömmer bort att hon har matte med sig på promenad också.
Jag använder mig också ibland (ve och fasa) av en lång pinne vid fokuserad träning eller dressyrspö när jag rider i skogen och har hunden med mig.
Inte för att göra min hund illa och inte för att slå henne hårt. Utan för att korrigera. Hindra henne från att ta korkade vägar (exempelvis under magen på hästen) osv.
Tolka som tolkas vill.
Ber om ursäkt för rörig text - hälften av orden smet på vägen. Blir lätt så vid den här tiden på dygnet när man har haft en lång dag.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Fel.
En hund ar inte sjuk i huvudet for att den hugger, inte heller behover det vara "agaren" som gjort nagot fel.
Det kan mkt val vara DU som gjort nagot fel.

..alla hundar kan bitas. Det har inget med att de ar "sjuka i huvudet" att gora, utan situationen runt i kring. Och gar det sa langt att hunden hugger dig skulle jag vilja pasta att du till 99% misstolkat/ inte tolkat hundens signaler. (Nog med moraltant har)


TS:
Att vara hard, dvs, ha raka regler, kora raka ror och vara konsekvent. Ja det ar jag. No bullshit regel galler hos oss.

Sla min valp? Sa som i att med kraft och knuten nave lappa till den? Nej.

Anfaller en hund mig? Ja. Jag skulle sla. Jag skulle rattare sagt sparka, och det samma galler om en annan hund anfaller min. For att bryta ett hundslagsmal? Ja.

Det finns situationer dar "till buds staende medel" inte alltid ar sockersota, men effektiva. Daremot for att en valp kakar bajs? Pah, lojligt!

Inte heller har jag behov av Dask, petpinne, smisk eller vad man nu vill kalla det for att fa min hunds uppmarksamhet - rost duger utmarkt. Och har alltid dugt utmarkt, jag vagar halsa fran maken: Man lar inte en hund sitta genom att sla den. Det ar som att tro att man kan sla en invandrare till att lara sig ett frammande sprak fortare.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Fel.
En hund ar inte sjuk i huvudet for att den hugger, inte heller behover det vara "agaren" som gjort nagot fel.
Det kan mkt val vara DU som gjort nagot fel.

Fast det är ju hon (dvs Du) som är just ägaren? :o

Din killes kommentar var klok, tycker jag.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

...om min hund biter Mig sa har -jag- gjort nagot forbaskat klantigt och borde ha forsokt hitta en annan vag att gora "Vad det nu var jag skulle forsoka gora".

Biter min hund nagon annan har jag brustit som agare i min kontroll over situationen, det ar mitt ansvar som hundagare att ha kontrollen over situationen runt min hund - inte for andra manniskors skull, utan for min hunds skull. Och ar jag inte narvarande och min hund skulle hugga nagon, sa bor man nog i forsta hand fraga sig Varfor hunden hogg, inte per automatik "sjuk" forklara hunden. Situationen spelar in i bedomningen utav hundens beteende. Hugger nagon av vara hundar nagon som a) hotar Oss, b) beter sig som en idiot mot hunden c) ar ett hot pa nagot vis mot var gard sa hejjar jag Stenhart pa hunden.


Maken min ar en klok karl. I synnerhet nar det kommer till hundar o hastar. :) (jaaa.. jag ar lyckligt lottad! :love:)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Fel.
En hund ar inte sjuk i huvudet for att den hugger, inte heller behover det vara "agaren" som gjort nagot fel.
Det kan mkt val vara DU som gjort nagot fel.

I dina ögon kanske det är fel. Det är ju jag som är ägaren.. :grin:


..alla hundar kan bitas. Det har inget med att de ar "sjuka i huvudet" att gora, utan situationen runt i kring. Och gar det sa langt att hunden hugger dig skulle jag vilja pasta att du till 99% misstolkat/ inte tolkat hundens signaler. (Nog med moraltant har)

Absolut kan alla hundar/djur bitas. Jag har inte sagt något annat om det du skrivit så där har jag inget att säga.


jag vagar halsa fran maken: Man lar inte en hund sitta genom att sla den. Det ar som att tro att man kan sla en invandrare till att lara sig ett frammande sprak fortare
.

Klok make!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Då kommer jag in och säger att det i vissa situationer är helt ok, men att det beror på situationen. Jag använder tex spö på mina hästar, dvs jag slår mina hästar.

Detta är inte riktat mot dig nu, utan en allmän fundering från min sida bara :D

Jag tycker det där är så lustigt. Skulle man slå en hund med pisk så skulle folk bli förskräckta, men slå en häst med pisk är helt ok.. Om man inte lyssnar på allas förklaringar som är att dom minsann inte slår utan petar till eller använder den som förlängd hjälp eller vad det nu kallas.

Men om jag hade gått runt med ridspö och "petat till" min hund hade nån djurorganisation var där omedelbums...

//Johanna, som inte använder spö och inte slår några djur, även om vissa smärre hotelser kan komma ut ur min mun ibland :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

NataliTM:
Jag tar aldrig min hund i örat, däremot kan jag ta i nackskinnet på henne och slänga henne i backen och sätta mig på henne när hon är riktigt jävlig.

men det där är alltså inte okej. jag mår illa när jag läser detta, och jag har själv två stora hundar. att man tar tag i det oömma nackskinnet är en sak, men man slänger inte hundar i backen och man sätter sig aldrig, aldrig på den!

mitt tips är att du hittar någon som kan hjälpa dig med din hund. du verkar inte bara ha tappat kontrollen över din hund utan också över dig själv. det kommer aldrig kunna leda till en balanserad och harmonisk relation.

när det gäller försvar så tycker jag att man får ta till de medel som behövs för att hålla den attackerande hunden borta. så när grannens arga amstaff kom rusande mot oss med ett gurglande morrande, så tyckte jag att det var helt på sin plats med en spark i sidan på den. det gjorde att den sprang tillbaka till husse och mina hundar slapp bli söndertrasade.

du får ju observera den stora skillnaden här mellan din behandling av din hund och min behandlig av grannens hund. din hund kan inte fly.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

*Kl*

Tråden är ju på glid känns det som.

Likheten mellan att slå till en hund som hugger dig i armen vs en hund som äter bajs ?

Saetas uppfödare tillhör som Gnist skrev den idiotgruppen som ska slå in vett i skallen på sin hund ( yeaj )!

Lämna aldrig hunden där igen och sök dig till andra erfarna om du behöver råd är mitt tips till dig Saeta.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

NataliTM skrev:
Jag tar aldrig min hund i örat, däremot kan jag ta i nackskinnet på henne och slänga henne i backen och sätta mig på henne när hon är riktigt jävlig. Detta hör alltså inte till vardagligheterna och är min sista utväg när ingenting annat hjälper och hunden är i sina värsta perioder.
Många människor blänger, påpekar att jag misshandlar min hund osv. Konstigt nog aldrig en hundägare som själv har stor hund. Därifrån får man i regel ögonkontakt och en nick istället.

Då är väl jag en av dom som faktiskt skulle säga till om jag såg dig behandla din hund så. Vilket jäkla beteende USCH!

Ja jag har haft stora hundar med betoning på stora ( vad nu det har med saken att göra öht )
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

NataliTM:


men det där är alltså inte okej. jag mår illa när jag läser detta, och jag har själv två stora hundar. att man tar tag i det oömma nackskinnet är en sak, men man slänger inte hundar i backen och man sätter sig aldrig, aldrig på den!

mitt tips är att du hittar någon som kan hjälpa dig med din hund. du verkar inte bara ha tappat kontrollen över din hund utan också över dig själv. det kommer aldrig kunna leda till en balanserad och harmonisk relation.

när det gäller försvar så tycker jag att man får ta till de medel som behövs för att hålla den attackerande hunden borta. så när grannens arga amstaff kom rusande mot oss med ett gurglande morrande, så tyckte jag att det var helt på sin plats med en spark i sidan på den. det gjorde att den sprang tillbaka till husse och mina hundar slapp bli söndertrasade.

du får ju observera den stora skillnaden här mellan din behandling av din hund och min behandlig av grannens hund. din hund kan inte fly.

:bow::bow:
Mycket väl skrivet Cilla! (och grattis :D)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag kan nog av många anses vara "hård" med min hund medan jag själv anser att jag är konsekvent, visar vad som är rätt och fel och uppfostrar min hund som den hade blivit uppfostrad i en vargflock. Och ni behöver inte tro att jag slår min hund för så är inte fallet.

Jag tar tag i en hund för att visa att den har gjort fel olika hårt beroende på vad som har hänt. Om den har gått iväg från sin plats (tex buren) så går jag och hämtar hunden, tar den i nacken (inte så det gör ont) och visar med hjälp av mina händer att det är här du ska vara. Däremot om hunden gör någonting som den vet att det är totalt förbjudet tex, rymmer, inte lyssnar m.m så jag tar jag tag i nacke eller öra, och ja det känns.

Sen beror det ju på vad man har för hund, en "stryktålig"hund är man lite mer på medan en osäker behöver man knappt röra för att fatta att det här är fel. Kan ju passa på och tillägga att jag inte straffar min hund fysiskt varje dag inte ens en gång i veckan men jag tar tag i honom när det behövs.
Kan ju däremot säga att jag tycker det är åt h-vete fel när en hund visar att den är rädd för sin ägare, då har man oftast bara rört hunden i korrigeringssyfte men aldrig i ömhet och tillitssyfte.
 
Senast ändrad:
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det finns en anledning till att jag lade till "tolka som tolkas vill" och vill bara med detta inlägg informera om att jag inte tar några vidare diskussioner i ämnet då ingen av er som tycker att jag misshandlar min hund har träffat mig eller min hund. (allvarligt talat är det ganska skoj att provocera folk :devil:)

Om någon vill komma med en anmälan utan grunder (mer än fri tolkning av ett rörigt inlägg på ett forum) så får ni gärna skicka PM så ni kan få alla uppgifter om mig och hunden så ni åtminstone har lite kött på benen när ni skickar in anmälan :)
Passa på att anmäla min hästhållning också. Jag har ett arabiskt fullblod som står ute året runt utan täcke! ;)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det finns en anledning till att jag lade till "tolka som tolkas vill"

Frågan är ju hur det ska kunna misstolkas när du beskriver precis vad du gör. Dessutom kan inte en hund "jävlas" med dig. Hon vaknar inte en morgon och tänker "idag ska matte få, jag ska då INTE komma på någon inkallning eller gå fint i kopplet".
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

om det inte är misshandel att slänga hunden i backen och sätta sig på den, ja då vet jag inte vad misshandel är. att du tycker att det är roligt gör att jag misstänker att något är riktigt galet tyvärr. jag kan nog inte skriva så mycket mer utan att det räknas som personangrepp, men du bör kanske fundera på varför du känner så, alternativt träffa en proffessionell person som kan hjälpa dig att reda ut dina känslor.

när det gäller att sitta på sin hund så hade min mormor en new foundlandshund på 70-talet. hon gick en lydnadskurs med den och när den inte ville sitta på kommando kom instruktören och satte sig på hunden. efter den händelsen kunde hunden aldrig mera gå normalt. så det kan gå riktigt riktigt illa.

det står inte i lagen att hästar inte får gå ute utan täcke. om den har tilläckligt med päls, vilket de flesta araber brukar ha, så mår den nog bara bra av att slippa bli påklädd. så den jämförelsen var bara löjlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Frågan är ju hur det ska kunna misstolkas när du beskriver precis vad du gör. Dessutom kan inte en hund "jävlas" med dig. Hon vaknar inte en morgon och tänker "idag ska matte få, jag ska då INTE komma på någon inkallning eller gå fint i kopplet".

Nej, hundar tänker sällan i framtid, bara i nutid. Men vad säger att hunden inte tänker "nää jag tänker inte komma till matte" under tiden matte står och ropar?

//Johanna, som fortfarande är helt övertygad om att både katter, hundar och hästar kan jävlas. Dock att det inte är så vanligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 919
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 871
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 000
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp