Autistic meltdown

Bukefalos 30 år!

Jag började skriva om hur allt är kopplat till flytten och varför jag inte bara börjar packa och rensa inför visningar och flytt och insåg att det nog kommit till en punkt där det inte bara handlar om det.

Om man tänker på sitt mående på en skala från 1-10 där 10 är jätte bra och 1 är absoluta botten så är jag på 2.

Jag är så långt under botten och dom sakerna jag borde göra för att må bra klarar jag inte av, jag borde ta tag i min yoga för jag har ont och är spänd i hela kroppen, jag borde äta regelbundet och nyttig, laga någon forn av mat, jag borde ut på långpromenader med hundarna två gånger per dag, jag borde duscha,borsta håret, städa, packa inför flytten men jag orkar inte något av det

Det har varit så mycket. Jag har träffat människor varje dag och allt går för fort i livet. Jag ska träffa två mäklare den här veckan och en nästa måndag. Men jag klarar inte allt det som det innebär just nu.

Jag sover på dagarna och om jag fick bestämma skulle jag inte gå upp alls. Hur ska jag först få ordning på mig och sen förbereda en flytt?

Jag blir så ledsen också när läkaren skrivit att mina gränspsykoser/psykoser inte beror på någon sjukdom utan det är tydligen min personlighet. Hur kan psykoser vara en del av mig som person på samma sätt som att min personlighet är snäll, målinriktad, väldigt höga krav på mig, älskar djur och är gränspsykostisk? Det låter ju hel knasigt. Jag har ingen personlighetsstörning så jag blir lite kränkt, Tror verkligen inte på det.

Idag är det en toppen dag hittills. Hundarna har får springa lösa och leka fritt två gånger och jag byggde en agillityplan så då tränade vi lite Trassel första gång med hinder.

Vädret är fantastiskt. När jag gick upp runt 5 var det iskallt och jag hade som ofta somnat sittandes i något projekt men då tände jag en brasa och det blev jätte skönt.

Jag har en sån där hängstol som jag sitter i. Jag har tänkt rensa i boden men i det är fantastiskt vädret så vill jag njuta istället så jag kanske gör det senare om det blir tråkigt på altanen och efter nästa promenad eller ikväll för nu vill jag bara lyssna på fåglar läsa och inser att tiden för frukost passerat för det har jag varken kommit ihåg eller haft tid för men nu knorrade magen och påminde mig så dags att äta!

Är klar med en bod nu!!! 2 återstår! Det tar sån tid att fixa men jag är ju ute i god tid. Jag kommer förhoppningsvis hinna men jag är rädd att det inte ska räcka , jag oroar mig över om jag slängt tillräckligt men jag kan inte slänga mer.
Får slänga och sälja mycket nu

Men så bra jobbat 💪
Tack, underbart! Jag hoppas kunna glida på den här vågen imorgon så som jag gjorde idag. Det är lite komplicerat för jag är både hypoman/manisk och deprimerad samtidig i samma stund eller att det svänger så snabbt att det inte går att hänga med i hastigheten i svängarna eller med energi till massor och jätte deprimerad tankar eller hypoman/manisk med depressiva tankar och känslor. Idag har jag varit igång sen 5 och varit igång till nu med korta pauser, det gick inget vidare bra att slappa på altanen för jag var så rastlös.

Nu har jag rusande tankar som är helt skilda från varandra med lika hög styrk båda två. En motorväg för depressiva och destruktiva tankar och en väg som bara haft positiva känslor och tankar och energi till tusen och som haft en fantastisk dag.

Och jag har försökt flytta fokus till annat precis som i terapin och jag har ju tagit mig igenom dagen helskinnad så något rätt måste jag gjort.

Jag vaknade glad dag igen. Men jag skulle rensa nästa bod och då slog det bakut i huvudet. Hur tusan gör man? Hur röjer man i ett sånt extremt kaos. Till slut fick jag ihop en låda med ett duntäcke och ett ringtäcke, en låda med vinterskor och en med träningsskor och vanliga promenadskor. Plockade bort näringsdrycker som gått ut i tid och det var många. Och slängde lite saker också.

Men sen blev det inte mer för att det dränerade mig helt på lust att göra något mer. För mycket intryck och oreda och jag vet inte var man börjar och vad man gör med allt. Kan inte sortera i huvudet så försöka vara nöjd med insatsen ändå. Jag har i alla fall börjat.

Men efter att dagen går dalar jag bara mer och mer i måendet. Just nu har jag så många jobbiga tankar men jag bestämde i måndags att aldrig mer vara elak mot mig själv. Men det är så jäkla svårt att hantera känslor på vettiga sätt för dom gör ont men jag måste det nu. Jag har liksom lovat mig själv och jag har berättat för mina föräldrar, bästa vännen och psykologen.

Jag vet att det är rätt, svårt men rätt. Men jag lyckades ta mig igenom den tiden jag var sjuk i anorexi som varade i över halva mitt liv. Fast det har gått upp och ner genom åren. Säkert kommer det här kanske gå upp och ner det med men jag hade en milstolpe i måndags.

Att det ens ska vara svårt är sjukt. Men jag traskar på i rätt riktning.

Flyttar fokus till annat. Lär mig om fåglar utövar mina specialintressen och jobbar med fokusövningar där jag flyttar fokus utan att göra något annat.

Jag går all in för behandlingen nu.

Jag behöver ta tag i rensandet nu men jag är så trött. Jag och pappa ska gå långpromenad i stora skogen där jag knappt vågar gå själv för att det är helt galet lätt att gå vilse och i perioder massor av vildsvin men dom har inte setts på ett bra tag så då vågar vi gå där. Grabbarna får vara kopplade nu vid häcknings och parningstiden. Annars älskar Trassel att hoppa eller krypa under fallna träd och rötter och stenar. Dom får vara lösa hemma istället.

Jag vill så galet mycket vara mer stabil. Jag vill ta itu med bod nummer 2 men samtidigt är jag som paralyserad och har suttit och stirrat rakt ut i 2,5 timmar. Det känns oöverstigligt att gå ut med Trassel och Milou nu innan rensandet. Jag vill inte. Jag vill gråta. Men jag har bättre saker för mig. Och ärligt talat bra mycket viktigare saker.

Så nu ska jag gå ut med hundarna, rensa, äta och skogen med pappa.n

Idag har jag kämpat på med städning här hemma i huset. Jag har gjort så mycket annat viktigt och jag orkar bara inte allt. Fick en pik av pappa om att jag behöver städa i söndags. I lägenheten var jag tvångsmässig och städade allt var femte dag oavsett om det var smutsigt eller inte.

Det släppte jag i huset, det är mer en stuga än hus egentligen och det märks ändå inte så mycket som i lägenheter. Men nu tyckte visst pappa det var dags. Och jag med men har bara inte ork till allt. Skulle till exempel gjort det igår men när jag kämpat på med jackorna somnade jag och vaknade 18.30 och försökte börja städa men jag var helt yr så det gick inte.

Som vanligt är Trassel och Milou prio ett, prio två rensa, slänga, sälja, skänka. Ska be mina föräldrar fixa lite i trädgården, det dom orkar och får. Visningar och hitta lägenhet. Och där någonstans ska jag tydligen få plats.

Jag tänker absolut att du ska göra dig av med dom då. Det finns ingen anledning att ha kvar kläder som inte längre passar. För pengarna du får kan du ju sen skaffa kläder som passar istället.
Ja och min ekonomi är nog den värsta sen jag var tonåring, jag tittar på kontoutdragen och det ser normalt ut men pengarna är borta. Jag är luspank och har satt mig själv på helt köpstopp. Oförutsedda kostnader som inte gått att undvika på 15 000 kr i mars/april gjorde inte saken bättre så alla pengar in är extremt viktiga.

Ja det kommer ju finnas fina kläder sen när jag flyttat och kanske har råd med nya kläder. Jag går och drömmer om att komma i dom där klädena igen,som något slags mål. Men jag orkar inte med en runda med ätstörningen igen för att jag blev triggad av lite kläder,

Ja och min ekonomi är nog den värsta sen jag var tonåring, jag tittar på kontoutdragen och det ser normalt ut men pengarna är borta. Jag är luspank och har satt mig själv på helt köpstopp. Oförutsedda kostnader som inte gått att undvika på 15 000 kr i mars/april gjorde inte saken bättre så alla pengar in är extremt viktiga.

Ja det kommer ju finnas fina kläder sen när jag flyttat och kanske har råd med nya kläder. Jag går och drömmer om att komma i dom där klädena igen,som något slags mål. Men jag orkar inte med en runda med ätstörningen igen för att jag blev triggad av lite kläder,
Är inte anledningen till att de inte passar längre att din kropp mår bättre för att du inte övertränar och svälter? Alltså det är ett sundhetstecken att de inte passar. På samma vis som att man inte ska kunna ha samma kläder när man är 18 som när man var 12. Din kropp ska förändras under hela livet, om den inte gör det är det ett problem.

Är inte anledningen till att de inte passar längre att din kropp mår bättre för att du inte övertränar och svälter? Alltså det är ett sundhetstecken att de inte passar. På samma vis som att man inte ska kunna ha samma kläder när man är 18 som när man var 12. Din kropp ska förändras under hela livet, om den inte gör det är det ett problem.
Det var var klokt sagt. Jag intalar mig själv det varje dag. Jag är närmare 40 än 30. Jag kan ju inte jämföra mig med tonåringar och tjugoåringar eller närmare 30. Min kropp såg helt annorlunda ut för bara några år sedan och jag har svårt att acceptera det. Jag vill också vara så där naturligt smal igen men min kropp verkar ha ändrat synen på vad som är jag. Jag är nog inte smal om jag inte svälter mig. Den acceptansen försöker jag hitta.

Jag har ett projekt på gång, bli en excentrisk dam.

Det började förra året när jag insåg att jag inte längre behöver bry mig om att försöka passa in. Jag har aldrig gjort det ändå.

Så jag slutade bry mig och tar med glädje och vilja på mig kläder som inte matchar i färg, började använda benvärmare bara för att jag tyckte det var fint men som jag inte ser någon annan ha, sen läppstift och idag färgade jag håret och köpte nagellack som jag målat på och köpte nya glasögon som jag hämtade ut idag och som jag älskade så fort jag såg hur jag såg ut i jämfört med dom jag haft och hatat.

Jag har ett projekt på gång, bli en excentrisk dam.

Det började förra året när jag insåg att jag inte längre behöver bry mig om att försöka passa in. Jag har aldrig gjort det ändå.

Så jag slutade bry mig och tar med glädje och vilja på mig kläder som inte matchar i färg, började använda benvärmare bara för att jag tyckte det var fint men som jag inte ser någon annan ha, sen läppstift och idag färgade jag håret och köpte nagellack som jag målat på och köpte nya glasögon som jag hämtade ut idag och som jag älskade så fort jag såg hur jag såg ut i jämfört med dom jag haft och hatat.
Om du mår ok och har koll på läget är detta toppen, men igår beskrev du dig som luspank och hade köpstopp - då tycker jag detta låter lite oroande? ❤️

Om du mår ok och har koll på läget är detta toppen, men igår beskrev du dig som luspank 🥰 pphade köpstopp - då tycker jag detta låter lite oroande? ❤️
Läppstiftet är länge sen jag köpte, kanske för två år sen men som hållit sig så bra och nagellacken var var på rea, utförsäljning för 2 för 50, benvärmarna köpte jag förra hösten så inget nytt det heller men dom använder jag ju inte nu på våren men i höstas och vintras. Hårfärgen är en hårmask som kostar 200 kr för typ 4-5 färgningar. Så piffandet blev 250 kr igår och det tycker jag är rimligt eftersom jag tycker det är jätte jobbigt att jag börjat få grått hår redan nu. Känns för tidigt och jag har gått runt och känt mig obekväm länge.
.
Hade det rört sig stora summor och på helt random saker vore det ett varningstecken på att jag kan vara på väg in i eller redan är hypoman/ manisk men jag är helt okej nu . Men väldigt fint att du frågade :heart

Ett maniskt köpande ser ofta annorlunda ut för just mig, jag snöar in på saker, nu sist när jag var manisk var jag väldigt orolig för en samhällskollaps och att det viktigaste var att ha vattentermosflaskor med sugrör som håller vattnet kallt:meh:. Så nu behöver jag inte oroa mig för ljummet eller varmt vatten under en zoombieattack eller utomjordingar eller krig eller att hela demokratin rasar och det blir alla mot alla.

Läppstiftet är länge sen jag köpte, kanske för två år sen men som hållit sig så bra och nagellacken var var på rea, utförsäljning för 2 för 50, benvärmarna köpte jag förra hösten så inget nytt det heller men dom använder jag ju inte nu på våren men i höstas och vintras. Hårfärgen är en hårmask som kostar 200 kr för typ 4-5 färgningar. Så piffandet blev 250 kr igår och det tycker jag är rimligt eftersom jag tycker det är jätte jobbigt att jag börjat få grått hår redan nu. Känns för tidigt och jag har gått runt och känt mig obekväm länge.
Okej, vi har lite olika uppfattningar om vad "luspank" innebär. När jag var luspank innebar det att räkna kronorna till ett paket havregryn, definitivt inte att lägga 250:- på skönhet. 250:- var en veckas mat så jag hade aldrig kunnat köpa hårfärg.

Men du skrev förut nåt om att allt ser normalt ut på kontoutdragen men pengarna är borta. Då brukar det vara att det rinner iväg sådär, småsummor till saker man "måste" ha, som inte alls är nödvändiga egentligen. Förut köpte du ju hundselar som du sen insåg att du inte borde ha köpt, och lämnade tillbaka. Oavsett maniskt eller ej så är det kanske värt att fundera över om det rinner iväg pengar på onödiga saker, om varje krona räknas och din ekonomi är så dålig som du beskrivit (fundera själv menar jag, inte att du ska redovisa din ekonomi på buke).

Men det är ju bara du som vet hur din ekonomi ser ut, och har du möjlighet att unna dig lite "ompysslande" av dig själv är det ju jättebra ❤️

.
Hade det rört sig stora summor och på helt random saker vore det ett varningstecken på att jag kan vara på väg in i eller redan är hypoman/ manisk men jag är helt okej nu . Men väldigt fint att du frågade :heart

Ett maniskt köpande ser ofta annorlunda ut för just mig, jag snöar in på saker, nu sist när jag var manisk var jag väldigt orolig för en samhällskollaps och att det viktigaste var att ha vattentermosflaskor med sugrör som håller vattnet kallt:meh:. Så nu behöver jag inte oroa mig för ljummet eller varmt vatten under en zoombieattack eller utomjordingar eller krig eller att hela demokratin rasar och det blir alla mot alla.
Fast glasögon är ju snordyrt..

jag tycker det är jätte jobbigt att jag börjat få grått hår redan nu. Känns för tidigt och jag har gått runt och känt mig obekväm länge.

Jag förstår att det känns jobbigt för dig, men det är rätt normalt att börja få gråa hår i 30-årsåldern och du skrev ju nyss att du närmar dig 40. En del börjar bli grå ännu tidigare än så, det är väldigt individuellt och finns inget rätt eller fel.

Med det inte sagt att det är fel att färga håret, självklart ska du göra det om du vill. Men jag tror att på sikt är det nog bättre att försöka sluta fred med dom grå håren, så att det inte blir ännu en sak du stressar massor över.

Jag förstår att det känns jobbigt för dig, men det är rätt normalt att börja få gråa hår i 30-årsåldern och du skrev ju nyss att du närmar dig 40. En del börjar bli grå ännu tidigare än så, det är väldigt individuellt och finns inget rätt eller fel.

Med det inte sagt att det är fel att färga håret, självklart ska du göra det om du vill. Men jag tror att på sikt är det nog bättre att försöka sluta fred med dom grå håren, så att det inte blir ännu en sak du stressar massor övef

Är väl en process antar jag

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Ensam och ledsen
  • Alkohol
  • Miumius stora flytt-tråd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur