Autistic meltdown

Bukefalos 30 år!

Jag började skriva om hur allt är kopplat till flytten och varför jag inte bara börjar packa och rensa inför visningar och flytt och insåg att det nog kommit till en punkt där det inte bara handlar om det.

Om man tänker på sitt mående på en skala från 1-10 där 10 är jätte bra och 1 är absoluta botten så är jag på 2.

Jag är så långt under botten och dom sakerna jag borde göra för att må bra klarar jag inte av, jag borde ta tag i min yoga för jag har ont och är spänd i hela kroppen, jag borde äta regelbundet och nyttig, laga någon forn av mat, jag borde ut på långpromenader med hundarna två gånger per dag, jag borde duscha,borsta håret, städa, packa inför flytten men jag orkar inte något av det

Det har varit så mycket. Jag har träffat människor varje dag och allt går för fort i livet. Jag ska träffa två mäklare den här veckan och en nästa måndag. Men jag klarar inte allt det som det innebär just nu.

Jag sover på dagarna och om jag fick bestämma skulle jag inte gå upp alls. Hur ska jag först få ordning på mig och sen förbereda en flytt?

Jag har aldrig ätit Haldol men jag har sett den ha god effekt. Som med andra mediciner finns det biverkningar men de är för de jag tänker på att föredra framför hur det mås utan Haldol. Trötthet är en biverkning jag förstått är vanlig men min erfarenhet utifrån är att Haldol kan vara väldigt bra.

Jag har aldrig ätit Haldol men jag har sett den ha god effekt. Som med andra mediciner finns det biverkningar men de är för de jag tänker på att föredra framför hur det mås utan Haldol. Trötthet är en biverkning jag förstått är vanlig men min erfarenhet utifrån är att Haldol kan vara väldigt bra.
Tack, jo jag har förlikat mig med den biverkningen just nu. Jag är inte ens lika trött längre. Sover inte hela dagen. Vaknar till då och då på natten men är inte uppe hela nätterna med projekt. Jag upplever lite mindre rusande tankar, jag har fortfarande ångest men det känns ändå lite lugnare i huvudet.

Det är nog bara tillfälligt att jag har den. Jag ska bli av med typ alla mediciner hur nu det ska gå till. Som sagt så har dom flesta läkare aldrig stött på en sån kraftig medicinering och jag vet inte hur ofta jag blir ifrågasatt om jag verkligen tar alla för det borde inte gå att fungera med alla mediciner och över maxdoser. Kanske går det att byta ut något och behålla Haldol om den visar sig fortsätta ha den här effekten.

Men den är skrämmande när man läser om den, varför man får den och biverkningarna. Det känns som en medicin man inte vill nämna namnet på i vardagen om någon skulle googla.

Jag skäms till och med inför min psykolog. Han har ingen erfarenhet av bipolär sjukdom eftersom det är en psykiatrisk sjukdom som behandlas av läkare med mediciner och han som psykolog jobbar med psykiska sjukdomar där terapi är behandlingen.

Jag tycker det är hemskt pinsamt efter jag kommit ur olika episoder och inser hur jag betett mig. Jag är aldrig aggressiv vilket också står i journalerna, det hade varit hemskt om jag hade varit det. Men jag gör annat konstigt. Tycker det är så läskigt att jag inte har riktig koll på vad jag gör.

Som en mini version så hittade personalen mig på golvet mitt i natten för att jag hade bestämt mig för att yoga. Det kommer jag inte ihåg. Vid 4 var jag så uppe i varv att skötaren fick kontakta läkaren för att ge mig ännu mer mediciner. Det är pinsamt.

Jag skäms till och med inför min psykolog. Han har ingen erfarenhet av bipolär sjukdom eftersom det är en psykiatrisk sjukdom som behandlas av läkare med mediciner och han som psykolog jobbar med psykiska sjukdomar där terapi är behandlingen.
Är han relativt ny? Jag fick ju (felaktigt) diagnosen bipolär och de psykologer jag träffade på hade definitivt erfarenhet eftersom många patienter har flera diagnoser. Så pass mycket erfarenhet se att de tvivlade på om diagnosen var korrekt, vilket den ju inte var.

Är han relativt ny? Jag fick ju (felaktigt) diagnosen bipolär och de psykologer jag träffade på hade definitivt erfarenhet eftersom många patienter har flera diagnoser. Så pass mycket erfarenhet se att de tvivlade på om diagnosen var korrekt, vilket den ju inte var.
Nej han är rutinerad och väldigt välutbildad men han känner att när jag faller i depression eller uppvarvning så går det inte att ha fullständigt verkande på terapin.

Han kan saker och jobbar med säkerhet och rutiner och förebyggande och i situationer men när han känner att det går överstyr ner/upp så behövs oftast mediciner som nu med Haldolen och det kan han inte skriva ut och har ju inte samma utbildning i läkemedel som en överläkare i psykiatrin.

Någon som vet något om det här provet dom tog i onsdags? Det låter ju rätt allvarligt om det inte är normalt så jag oroar mig lite eftersom jag ligger över referensramen. Googlade och det lät hemskt. Någon som har mer erfarenhet än Google?

P-LD (Laktatdehydrogenas).

Jag kommer ju inte träffa läkaren på ett tag så vet inte när jag ska kunna fråga om det och psykiatrin skulle ändå behöva remittera vidare om det vore något vilket det förhoppningsvis inte är. Men jag förstår om mina organ inte mår så bra.

Någon som vet något om det här provet dom tog i onsdags? Det låter ju rätt allvarligt om det inte är normalt så jag oroar mig lite eftersom jag ligger över referensramen. Googlade och det lät hemskt. Någon som har mer erfarenhet än Google?

P-LD (Laktatdehydrogenas).

Jag kommer ju inte träffa läkaren på ett tag så vet inte när jag ska kunna fråga om det och psykiatrin skulle ändå behöva remittera vidare om det vore något vilket det förhoppningsvis inte är. Men jag förstår om mina organ inte mår så bra.

"Laktatdehydrogenas (LD) är ett enzym som finns i kroppens celler och frisätts vid vävnadsskada. Förhöjda nivåer av laktatdehydrogenas (LD) indikerar cellsönderfall och vävnadsskada som kan relateras till hjärtmuskulatur, skelettmuskler eller lever."

Skulle väl gissa antingen muskler (överansträngda) och/eller lever, pga alla starka mediciner du får.

"Laktatdehydrogenas (LD) är ett enzym som finns i kroppens celler och frisätts vid vävnadsskada. Förhöjda nivåer av laktatdehydrogenas (LD) indikerar cellsönderfall och vävnadsskada som kan relateras till hjärtmuskulatur, skelettmuskler eller lever."

Skulle väl gissa antingen muskler (överansträngda) och/eller lever, pga alla starka mediciner du får.
och anemi

Jo jag läste just det citatet men jag ville inte riktigt tro på det för jag blev jätte rädd.

Men min första gissning är också levern för den mådde riktigt, riktigt dåligt när jag hade anorexi, jag fick inte äta saker som kanel på gröten för kanel är inte bra för levern och inte vissa mediciner. Levern kan ju läka fint men den kan ju blivit sämre igen.

Jag är orolig för hjärtat. Jag fick pga anorexin efter x antal år motsatt problem med hjärtat än det vanliga med lågpuls (den fasen var förbi) att hjärtat började rusa och jag fick Takykardi och jag fick inte äta vanliga portioner mat på behandlingshemmet för att det skulle bli en för stor ansträngning på hjärtat på ungefär en månad men det läkte aldrig helt och vid covid hade jag vilopuls på 130-150 och åt hjärtmedicin fram tills bara något år sedan. Nu har jag normal puls fast i tisdags när jag var så uppe i varv hade jag 118 men nu är det normalt igen så jag hoppas hjärtat mår bra nu.

Jag undrar vad läkaren kommer göra åt saken om dom misstänker medicinerna. Dom brukar typ säga saker när jag vill ta bort mediciner att jag behöver dom lika mycket ändå för att resultatet om man tar bort medicin är lika allvarligt men det tycker inte jag.

Jag har försökt bli av med Litium sen jag fick den typ, byta ut den mot annat men det går bara inte.

Der stod i proverna min kroppsvikt. Jag är rätt säker på att jag inte sagt det till någon. Kan dom se på proverna vad jag väger?

Vet inte hur avvikande ditt prov var men jag hade avvikande leverprover nån gång och dessa togs om nån månad senare och var då bra. Fanns ingen förklaring, typ kan bli så bara.

Leta inte katastrofscenarier innan du vet mer.

Det kanske hade varit bättre för dig att du inte sitter och läser dina journaler, utan tar dina funderingar vid samtal med läkare istället?
Ja kanske, men jag vill liksom ha koll. Kontrollbehov eftersom jag inte litar på vården. Behöver ju inte fylla hela dagboken av panik.

Vet inte hur avvikande ditt prov var men jag hade avvikande leverprover nån gång och dessa togs om nån månad senare och var då bra. Fanns ingen förklaring, typ kan bli så bara.

Leta inte katastrofscenarier innan du vet mer.
Ja, nu får jag låta det vara. Det går ändå inte att göra något åt det just nu

Det är typ omöjligt att få träffa läkare inom psykiatrin här. Krävs i princip självmordsförsök (inte aktuellt för mig nu) eller att man är jätte dålig så vi som tuffar på och vrider ut och in på oss själva och lider får klara oss utan. Visserligen har min psykolog rätt mycket kontakt med läkaren om mig så det blir som att han blir en budbärare hela tiden. Men ändå får jag aldrig träffa min läkare. Får se om det blir telefonsamtal om Haldolen eller om jag får träffa honom personligen

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Ensam och ledsen
  • Alkohol
  • Miumius stora flytt-tråd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026