Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

En blivande pappa ska ha karaktär och utstrålning. Men hur ska man ta "problemet" med H.G Balder då, som saknar riktig kallblodsprägel? Där kan jag ärligt säga att jag är lite tveksam till om jag skulle betäcka med den hingsten, just av den anledningen, samtidigt är han ju väldigt bra.
Behöver väl inte gå så långt som till Norge för att se skräck exempel. Jag tycker själv att Röste Bo såg ut som ett undernärt takras. :eek: ...:D

Angua skrev:
"Höjdarna" har nog varit två pers (vid olika tillfällen) som tittat på L med beundran och frågar om han är en frieser och när jag berättar vad det är besviket sagt, jahaaa och sett lite nedlåtande ut och förklarart att ja, han var ju fin ÄNDÅ.. :rofl:
Känner igen detta - det är många som misstar min kille för en frieser också (för er andra så är båda två efter Lappello :) ). Och reaktionen är samma när man förklarar att, nej, han är en kallblodstravare. "Jahaaaaa"... Inte för att jag egentligen förstår helt och hållet varför man skulle missta dem för frieser - de är ju så mycket finare! :confused: :D *kaxig*
Jag blir bara less - varför vill svenskar att allt ska vara så "exotiskt"?
I andra länder är man väl duktigare på att ta vara på sina raser och se dem?

Ja, det kan man undra. Ta portugiserna och hur otroligt stolta de är över sina hästar, även om det finns en hel del debatt även där.
L väckte en del uppståndelse i Portugal, men bara positivt nyfiken sådan :D
Vi har all anledning att vara stolta över vår ras, och bör se till att bevara den (känns som jag upprepar mig nu tror jag *host*)

Ja, Alm Viktor är jättefin!

Angående min häst och avsaknad av rumpa har jag tagit nya bilder, ska lägga in dem, hon har fått mer muskler därbak men tyvärr också på magen :D
så nu är hon ännu mer lik matte...:angel:

Men allvarligt talat är det nog brist på träning som speglar sig i hennes ändalykt. Vi får se hur det blir när hon kan köra igång på allvar igen (just nu är hon sjukskriven).

Fortsätt diskutera, alla! Jag tycker att det är jätteintressant! Jag lär mig massor!:bump:

Det gör inget (att du upprepar dig). Drick nått varmt och knyt åt halsduken ordentligt nätar gång du går ut, så att du blir kvitt den där hostan....*hehe*;)

Rikkan skrev:
Jo, Alm Viktor gillade jag!!
Alm Viktor.... *bläddrar i katalogen*
IAK på avkomman blir 6,2 Tycker det är lite mycket. Alm Viktor själv har ju hög IAK på grund av linjeavel på Oleanne, men därtill kommer ju Troll Jahn som mitt sto också har i sin stam...

Det måste finnas en passande hingst... Jag tror att jag ger upp snart. :confused: Tänk om Hårfagre hade varit godkänd, han har i alla fall bevisad ridbarhet. :smirk:

Angua skrev:
Ja, det kan man undra. Ta portugiserna och hur otroligt stolta de är över sina hästar, även om det finns en hel del debatt även där.
L väckte en del uppståndelse i Portugal, men bara positivt nyfiken sådan :D
Vi har all anledning att vara stolta över vår ras, och bör se till att bevara den (känns som jag upprepar mig nu tror jag *host*)
Jag menar det! Tänk vilka fantastiska hästar vi har! Så allsidiga! Travhästar, dressyrhästar, körhästar, draghästar... :) Vi måste ta vara på den allsidigheten och inte styra in aveln på endast ett användningsområde.

Ja, det var högre än vad jag trodde.

Jasså, har han så mycket Oleanne, det har jag inte kollat (eller hunnit glömma).
Bläddra vidare. Du hittar nån. jag lovar!

Hur passar Bork Rigel dig då? Förutom den låga dräktighetsprocenten, då. När man läser domarkritiken blir man ju sugen ändå. Det verkar inte vara något fel alls på honom...

Bork Rigel tyckte jag bara var såååå läcker när han sprang!:love:

knyttet skrev:
När det gäller rastypen så ska det ju tas fram ett nytt förslag, vet inte hur långt Sleipner kommit med det? Några varmblod vill man ju inte ha, ditåt ska inte aveln gå, det tror jag att de flesta inser inom "travvärlden" också. Hästar som breddar bak har jag inte sett något av, däremot att en del har en dålig rastyp; varmblodslika och med dålig kallblodsprägel. Jag hoppas att det nya förslaget kring rastyp hjälper till att styra upp detta.

Har sett några som breddat bak, inte kul. Men de såg inte ut som varmblod i typen. En rasbeskrivning/standard vore verkligen på sin plats och att titta på brukshästarna är väl inte fel då, de är ju inte särskilt långt från varandra.

knyttet skrev:
Sen har jag ett nytillskott sen förra veckan som jag hoppas kunna rida och träna (har lite abstinens nu). Hon är 9 år, har mest gått i travträning. Men det verkar vara en trevlig häst!

Trist med fång, många som drabbats av det år. Håller tummarna att det går bra med nytillskottet! Har du några bilder? Stam?

Jammen han eller farsan hans har väl fött upp Lanser som var e. Plogglans. Jag tror att dom även hade Plogglans??
Gubben har hästar _överallt_ på gården. Dottern är mkt duktig på monté.

Angua skrev:
Håller tummarna att det går bra med nytillskottet! Har du några bilder? Stam?

Den nya madamen är efter Pål Lunar och u. Gusta - Bestmin. Har lagt upp lite bilder på henne på min hemsida, har fått så många frågor om henne pga färgen så jag är jättenyfiken på vad folk tycker...
Jag gillar henne skarpt, det är en trevlig och cool häst!:)

http://web.telia.com/~u52406922/

Ja, det var han verkigen. Mer "harmonisk" än många av dagens topphingstar.

tazza skrev:
Hur passar Bork Rigel dig då? Förutom den låga dräktighetsprocenten, då. När man läser domarkritiken blir man ju sugen ändå. Det verkar inte vara något fel alls på honom...
Bork Rigel skulle fungera bra. Har gått och grubblat på honom. :) 3,350 i IAK Han ser riktigt snygg ut också, gillar hans typ. Fast det är ju en risk med så låg dräktighetsprocent. Blir det inget får man ju vänta ett helt år igen... :(

Vi kanske kan låna hem honom och låta honom gå med våra ston hela sommaren?:idea: :angel: :D

tazza skrev:
Vi kanske kan låna hem honom och låta honom gå med våra ston hela sommaren?:idea: :angel: :D
Ingen dum idé :) Då borde det väl ändå bli små fölisar till slut ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 319
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka