Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Att en toppavlad häst inte blir den topphäst man förväntat sig/hoppats på innebär inte bara att man får en häst med för mkt nerv och för dålig kapacitet.
Det kan också bli tvärtom, en häst med enorm kapacitet men som saknar vinnarskallen/är för lugn. En sådan häst borde kunna bli en perfekt "hobbyhäst".

Sen tror inte jag på att topphästarna har så mkt mer nerv än den idealiska hobbyhästen. Mkt kommer med konditionen! Sätt en lagom hobbyhäst i toppträning och troligtvis klarar inte hobbyryttaren av den efter ett tag!

Kollar man på travarna så är det väl knappt nån som inte avlar för toppen? Där blir dom ju ändå hobbyhästar till slut.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag har inte helt förstått om det inte ska gå att stamboksföra ston som aldrig blivit ridbara. Kan handla om en skada de fått som unga eller innan de hunnit visas ridna. Någon som vet?
/U
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Man kan söka dispens för ston som inte kan ridas. För skada kan veterinärintyg krävas, kan säkert vara olika beroende på vad det gäller.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag vet inte om det inte kommer att gå.

Jag vet bara att jag var tvungen att göra ridprov på min fyraåring med föl vid sidan i år. Hon har inte gjort treårstestet så det fanns inga bevis för att hon går att rida på.
När jag hade ridit klart konstaterade dom att "hon var ju inte istadig i alla fall" och så var det inte mer med det.
Provet gick till som ett treårstest fast utomhus i paddock med föl vid sidan.
Det inkluderade även skritt på lång tygel, vilket jag inte tycker är så lämpligt ur säkerhetssynpunkt på en fyraåring med föl på främmande plats, det var utomhus i en paddock som inte ens var stängd.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag var i kontakt med asvh för ca 2 veckor sen, ang frågor om stamboksföring.
Mitt sto är endast riden som unghäst, har ej gjort treårs, fått 3 föl.
Jag sa bara att jag inte trodde att det skulle gå att rida henne, hon är fullt frisk inga skador, då sade personen jag pratade med att man kan söka dispans. Nu prov satt jag henne igår och skrittade en liten sväng, så hon är ju inte omöjlig att rida:)Men för min del är det inte aktuellt förns nästa år.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

*kl*

Jag håller helt och hållet med TS och detta är något jag har funderat mycket på själv. Jag köper inte argumeneten att "trevliga hobbyhästar får man ändå" samt "hobbyryttarna ska väl också rida på hästar av supermoderntyp och mycket gång och/eller hoppteknik".

Vad det gäller det första argumentet är min erfarenhet att temperamentet är det första som sätter sig och är tävlingsinriktat även när gången och hopptekniken inte finns där. Hästarna är tuffa som attan och ur detta föds även alla dessa rykten om att hingstarna lämnar kockoavkommor. Sällan är hästarna kocko-de har bara för hårde psyken för hobbyryttarna-psyken som passar utmärkt för tävlingst´ryttaren dock. Tuffa tävlingspsyken gör sällan hästarna särskilt behagliga att sitta avslappnat i skogen på. Dessutom är det så otroligt ofta man ser rädda ryttare på uppbetslade hästar med allskönshjälptyglar bara för att ryttaren ska våga rida sin alldeles vanliga häst.

När det kommer till andra argumnetet så säger jag också nej. Hobbyryttaren vill inte ha en häst med dundergånge och superhopp. Stor gång är skitjobbig att rida i och en häst som hoppar stort skjuter de flesta hobbyryttare ur sadeln. I första fallet med stor gång brukar det resultera i att ryttaren sitter och backar in hästen i lustrav för att öht ha en chans att sitta ner i sadeln-en och annan gramantygel hjälper också här... Givetvis betyder den ridning att hästen står mesta av tiden på box med kotledsinflammationer i frambenen. Samma öde drabbar hopphästen med det stora språnget hos hobbyryttaren. Den hoppar så stort att ryttaren backar sätter den i hinder och till slut är hästen knäckt, halt och förstörd och ryttaren har inte blivit gladare.

Nej fram för medelmåttiga hästar till hobbyryttaren! Lagom gångarter och fin exteriör med ett härligt temperament:).
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Och jag håller inte med dig.Eftersom att jag är till åren kommen så har jag ju förbrukat ett gäng tävlingshästar,alla med ett fåtal undantag har jag kunnat sätta upp småbarn eller vuxna rookis på och släppa ut dom i skogen,eller låta dom mindre erfarna låna för att pröva sina vingar lite högre upp i klasserna (läromästare) detsamma gäller nuvarande Fritte,kan ridas av alla i grimma,barbacka....:)
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Men visst är det då häst som först gjort karriär med riktig tävlingsryttare? Nu vet jag inte hur bra du rider själv, men jag har fått intrycket att du rider bättre än den "normala hobbyryttaren" också? En häst med en gedigen utbildning av riktigt bra ryttare gör det absolut mycket lättare för en hobbyryttare att ta över hästen sen och ha glädje av den. Men tyvärr hamnar dessa fina hästar lite för snabbt hos hobbyryttaren och där börjar problemen. För mig har vi större bekymmer med ryttarutbildningen i Sverige än vår avel av tävlingshästar.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

*kl*



Nej fram för medelmåttiga hästar till hobbyryttaren! Lagom gångarter och fin exteriör med ett härligt temperament:).


Jag skrev ett liknande inlägg tidigare MEN anser att vi skulle ha mindre problem om människor visste vad de skulle ha för häst.
Att hitta sin häst handlar minst lika mycket om kemi som talang och exteriör.
Många borde redan vid ridningen inse att den snygga talangfulla hästen är lite mer än vad de klarar av.

Var med en vän på provridning häromdagen.
Hon var med och gjorde iordning hästen, ledde den, red i ridhus och red ut hästen själv.
Vet man att den fungerar på hemmaplan så kan man vara rätt säker på att den med mer eller mindre jobb även kan fungera på ny ort.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Våra gamla tävlingsponny (inte SWB men ändå) kan nog vem som helst rida barbacka i grimma på idag, men vem som helst kan INTE rida henne på en hoppbana när hon är i tävlingskondition. Stor skillnad på henne när hon är "nertaggad" och när man ställer krav.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Men visst är det då häst som först gjort karriär med riktig tävlingsryttare? Nu vet jag inte hur bra du rider själv, men jag har fått intrycket att du rider bättre än den "normala hobbyryttaren" .

Där har du faktiskt en poäng :idea: tänkte inte på det,ja,det är ordentligt utbildade hästar,dock inte alltid gammla (13 åring tävlade avatar gulingen när hon var 4 år) själv har jag i många år varit för gammal för popcorn hästarna :devil: Även om det bara är 2 år sen jag sålde 2 av just den sorten,men båda hade gått 140-145 klasser + lite dressyr,båda sålda till ungdommar (dom enda som törs rida dom :eek: ;) )
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Våra gamla tävlingsponny (inte SWB men ändå) kan nog vem som helst rida barbacka i grimma på idag, men vem som helst kan INTE rida henne på en hoppbana när hon är i tävlingskondition. Stor skillnad på henne när hon är "nertaggad" och när man ställer krav.

Jag är för gammal för att hoppa utan sadel så det vet jag inte om man kunde,men rida henne i grimma,barbacka har funkat i många år (hon gick i pension från tävlandet senhösten 2008) och sen ridits sporadiskt.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Hobbyryttaren vill inte ha en häst med dundergånge och superhopp. Stor gång är skitjobbig att rida i och en häst som hoppar stort skjuter de flesta hobbyryttare ur sadeln.

Det är den uppfattningen jag också har fått. Hörde någon som sammanfattade sin drömhäst som "Sallys gång och storlek, men inte temperament", översatt en häst runt 160 med lite trippig trav (väldigt lätt att sitta på), men inte för skarpt psyke. Tror den uppfattningen delas av många.

Visst kan man göra en hobbyhäst av det mesta, med rätt arbete, men varför inte göra det lätt för sig? Har själv en fd. galoppör som nu, efter att jag jobbat med henne i flera år, kan ridas lös i hagen av en sjuåring, så det går. Samtidigt har mamma en uppfödning som man (om inte jag haft principer mot sånt) skulle kunnat släppa lös med samma sjuåring när hon var 2,5 år och jag suttit på henne en handfull gånger. Så mycket enklare.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Tuffa tävlingspsyken gör sällan hästarna särskilt behagliga att sitta avslappnat i skogen på. Dessutom är det så otroligt ofta man ser rädda ryttare på uppbetslade hästar med allskönshjälptyglar bara för att ryttaren ska våga rida sin alldeles vanliga häst.

Nej fram för medelmåttiga hästar till hobbyryttaren! Lagom gångarter och fin exteriör med ett härligt temperament:).


Jag skulle vilja vara jättefräck och sticka ut hakan och säga att det här med hjälptyglar och skarpa bett i de flesta fall beror på ren okunskap hos ryttaren, mer än på att hästen skulle vara särskilt tuff. Det finns ryttare som är rädda oavsett hur snäll hästen än är. Eller som har sett att "storfräsarna" minsann har både den och andra utrustningen.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Fast jag håller med dem som skriver att man som ryttare också måste inse vad man behöver för häst. Har man tänkt rida i skogen på härliga turer i morgonsolen och kanske träna lite ibland "till husbehov" så köper man inte GP-ämnet. Hur fin den än är. Man åker inte ens och tittar på GP-ämnet då.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag är fortfarande intresserad av idéer på hur man skulle kunna bedöma och avelsvärdera "hobbyhästar", inte istället för elithästavlen, utan som komplement.

Vilka egenskaper har en idealisk hobbyhäst? Vilka grundkrav måste uppfyllas? Och hur testa dessa?

Vilka egenskaper har din drömhäst?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Världen dräller av lämpliga hobbyhästar. Finns det verkligen ett behov att utvärdera dessa på något särskilt vis? Klarar inte hobbyryttaren av att ändå hitta en lämplig häst som passar behoven och inriktningen?

Behövs en andra klassens avel? Syfte? på vilket vis förbättrar man en ras på det sättet?
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Där jag har jobbat har vi alltid kunnat ta med nybörjare ut i skogen på GP hästarna...

Det är inte så att toppryttare uppskattar att en häst är lynnig eller stökig, visst kan de hantera det om det kommer in en talang som är svårriden, men det är absolut inget man eftersträvar. Alla vill väl ha en snäll, sammarbetsvillig och lätthanterad häst?

Jag upplever inte att en häst med dålig gång är lättare att sitta på, ett taktmässigt rörelsemönster är ofta lätt att följa.

Många hästar som hoppar stort gör det snarare av brist på talang än pga överskott av det. En häst som taxerar väl och har koll på sina fötter behöver inte överdriva. Däremot hästar som inte kan reglera sig själva framför hindret/inte kan hålla upp frambenen etc, kan ofta få en hög och kort språngkurva.

Jag tror som fler har varit inne på att det gäller att kunna välja häst. Är man en osäker ryttare är det väl bättre att välja en redan grundutbildad häst, istället för att försöka göra jobbet själv om man inte kan.

Jag tycker att det är en myt att bra hästar måste vara svårare att rida, jag tycker inte heller att man kan skippa prestationsmålen på halvblod - hellre då att man skippar halvblod om det inte är en sporthäst man vill ha.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Jag tycker att det är en myt att bra hästar måste vara svårare att rida, jag tycker inte heller att man kan skippa prestationsmålen på halvblod - hellre då att man skippar halvblod om det inte är en sporthäst man vill ha.

:bow:

Håller med.
 
Sv: Avelsföreningen för svenska varmblodiga ridhästen?

Världen dräller av lämpliga hobbyhästar. Finns det verkligen ett behov att utvärdera dessa på något särskilt vis? Klarar inte hobbyryttaren av att ändå hitta en lämplig häst som passar behoven och inriktningen?

Behövs en andra klassens avel? Syfte? på vilket vis förbättrar man en ras på det sättet?

:bow:

Under mina 30 år i häst-Sverige har det aldrig varit någon brist på hobbyhästar.

Sen är frågan vad man menar med hobbyryttare. Är det en ryttare som inte vill tävla på högre nivå? En ryttare som inte vill tävla alls? En ryttare som vill träna för bra tränare och utveckla sin ridning?

Jag undrar dessutom var alla dessa taggade svåra tävlingshästar finns? Jag har träffat på många olika typer av hästar men som många andra skrivit så har i princip alla i vuxen ålder när de varit korrekt utbildade kunnat ridas av vem som helst... Och än en gång kommer vi in på det här med vad "dåligt temperament" är. Och i de diskussionerna har jag fastnat många gånger. ;)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 909
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 378
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 437
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp