Avkall i och med stigande kostnader överlag

Hehe, jag skulle aldrig ta utspädd mjölk i munnen. På jobbet har dom bara lättmjölk och det dricker jag inte, mellanmjölk är också odrickbart. På jobbet finns det gott vatten dock.

Det finns vattentillbringare med filtrering mot lukt/smak. Kanske testa en sådan? Ett par vänner har också vatten som inte alls smakar gott och köpte en sån kanna som de fyller upp och sen har i kylskåpet.
 
Det blir lite mindre till sparkontot. Jag lever billigt, bor i gammal bostadsrätt, ingen bil, ingen häst, inga extra tv-kanaler, äter frukost gratis på jobbet, dricker mest vatten och te, besöker frisören en gång om året, köper sällan kläder o s v.
 
Störst påverkan kan vi nog göra genom att se över vad vi handlar i matväg. Har sedan länge handlat och anpassat veckomatsedeln efter vad som finns på erbjudande. Handlar nästan uteslutande på willys numera, då det faktiskt blir betydligt billigare än både ICA och COOP

I vinter kommer vi inte hålla lika varmt i huset som vi gjort tidigare. Normal ligger vi på 22-23 grader, men får sänka till 20. Trist, men få istället klä på oss mer. Köpa varma täcken, så vi inte behöver värma i sovrummen.

Har avslutet 2 streamingtjänster

Kommer behöva dra ner på sparande ( dock ej dotterns, vi sparar hela barnbidraget för framtiden)

Äter frukost/ lunch på jobb.

Maken får börja duscha på jobb innan han kommer hem (byggbranschen)

Får se över kurser/tävlingar med hunden. Det är en stor del av mitt intresse, men kommer få stå åt sidan om det verkligen krisar med elräkningen i vinter.

I övrigt lever vi rätt sparsamt som det är redan. Svårt att dra in på mer än vad vi redan har innan inflationen drog iväg

Satt även och räknade på att sälja huset och flytta till hyres eller bostadsrätt, men insåg ganska snabbt att vi inte skulle komma billigare undan, samt att vårt välmående nog skulle påverkas av att bo i lägenhet.
 
Utöver ökade priser på det mesta så ska jag börja plugga på heltid igen till hösten (ska dock jobba minst 25% också) så blir en rejäl omställning ekonomiskt för mig.
Har möjlighet att förändra vissa grejer och har extremt billigt boende som det är så det känns ändå bra inför hösten.

Detta måste jag göra:
* Byter bensinkostnaden mot busskort. Studierna sker på annan ort än där jag jobbar och jag vägrar bil den sträckan. Blir då mindre slitage på bilen också = färre servicetillfällen.
* Får sluta ta den där lunchen på stan och planera maten bättre, mindre spontanshopping.
* Sagt upp en streamingtjänst och ska förhandla nytt abonnemang på mobilen
* Får vänta något med att börja träna (för tränare) och tävla den egna hästen, har en häst på utbildning där jag kan träna och tävla utan egen kostnad så blir inte utan det helt i alla fall.
 
Sänka värmen inomhus, jag trivs bäst när det är runt 23 grader men får stå ut i vinter med sockor, varma tröjor och filtar. Har precis installerat solceller så till nästa vinter hoppas jag ha tjänat in tillräckligt under sommaren så jag kan ha lite varmare inne.

Inte köpa onödiga saker. Tänka mig för inför köp av t ex böcker, kläder, mat m m.
Telefonen som har både spricka och lite dåligt batteri får hänga med ett tag till.

Borde avboka en hundkurs jag just bokat mig på då bilens AC gått sönder, men ska räkna på det. AC:n ska lagas då jag tänker ha kvar bilen ca 5 år till. Den är avbetald och därmed relativt billig trots att det är en dieselbil.

Kan minska min amortering på huset om det krisar, betalar mer än jag behöver för att minska lånet. Hade dock tur och band större delen av lånet i december på fem år till bra ränta.

Kan också sluta äta i lunchrestaurangen på jobbet och ta med matlåda om det behövs, men tycker det är urtråkigt att laga mat.
 
Till vintern blir det att börja elda igen i kaminen för värme. Slutade med det och skaffade luftvärmepump för miljön men måste nog gå tillbaka igen.
Tur skorstenen blivit kollad och okejad av sotare även om det inte blivit eldat mer än enstaka gång senaste +10 åren.
 
Helt ärligt, än så länge har jag inte gjort några avkall alls.

Men, det kommer att behövas, framför allt då vi flyttat till hus och kommer få skyhöga elräkningar i vinter. Så då kommer det handla om att värma smart, försöka få tag på billig ved, framför allt göra mer medvetna matinköp och fundera över hur vi nyttjar bilen/bilarna.

Jag kommer ta bort hästen (pga ålderdom) nästa vecka så där sparar jag ju annars in en hel del pengar och bensinpengar. I rättan tid.
 
Äh, vatten är väldigt billigt, så skulle du ta 5l i en dunk skulle ingen rycka det var konstigt om du förklarade att det var mycket godare än ditt eget!
Jag har stått på jobbet och tappat upp tiolitersdunkar med vatten när vår pump dog i vintras. Inte ens till mig själv utan till mina grannar. Ingen på jobbet lyfte på ögonbrynen mer än att de skickade med önskningar om att det skulle fixa sig snabbt.
 
Intressant tråd! Läser ju nyheterna i Sverige men föräldrarna säger inte så mycket om hur de påverkas när jag pratar med dem så har lite dålig koll på hur alla påverkas! Har sagt åt mamma att skaffa höns igen men hon säger att hon tänker stjäla ägg av grannen istället :rofl:

Här märks det inte så mycket (Kina), import varor (som ost och smör) har alltid varit dyrt (och svårt att få tag på, min supermarket började precis sälja smör och grädde, ost måste jag åka in till stan för). Lokalproducerad frukt och grönsaker köper man billigt från flaket på någon trike/pickup/van en bonde parkerat runt hörnet. Gamla damen med aprikoser utanför covid test centralen har varit en favorit. Jag har ingen bil, cyklar överallt i närheten och taxin in till stan är fortfarande tillräckligt billigt att det är ett bättre alternativ än en egen bil.

Spenderar nog mest el just nu då det har varit nära 40 grader i flera veckor (nere på 30 äntligen) så en stor AC enhet står på hela dagen (eftersom jag har semester) men den är fortfarande inte särskilt dyr (men vet att de har elavbrott på flera timmar varje dag i Sichuan för tillfället då vattennivåerna är för låga för att producera tillräckligt). Värmen är central och betald till fast pris varje år (man kan inte kontrollera när den ställs på eller av för säsongen, och det går inte att kontrollera nivån så det var sjukt varmt i lägenheten förra vintern, tills de stängde av den för då var det super kallt i tre veckor), ingen kontroll över priset utan du betalar vad staten säger att du måste betala (min är redan betald).
 
Jag har ännu inte gjort någon anpassning alls, utan handlar som vanligt. Men jag fick också en löneförhöjning på 8% av min arbetsgivare i år så det gjorde ju lite skillnad i plånboken. Däremot så har jag tänkt se över ekonomin allmänt så att jag ska kunna öka mitt sparande, samt dra ner på mina konsumtionsvanor utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
 
Shit vad varmt folk har inne? 23?

Vi har 18 och då har vi en accumulerande spis och sprillans nya och effektiva värmeelement. Och en jävligt dyr elräkning.

Vi håller just nu på byta värmesystem till vattenburen och 100% vedeldad eftersom vi har skog/ved för resten av livet gratis. Det kommer att vara en enormt bra grej även om det kostar en bra slant att bygga om bastu till pannrum och allt vad det innebär.
 
Shit vad varmt folk har inne? 23?

Vi har 18 och då har vi en accumulerande spis och sprillans nya och effektiva värmeelement. Och en jävligt dyr elräkning.

Vi håller just nu på byta värmesystem till vattenburen och 100% vedeldad eftersom vi har skog/ved för resten av livet gratis. Det kommer att vara en enormt bra grej även om det kostar en bra slant att bygga om bastu till pannrum och allt vad det innebär.
Kallt hus är en av anledningarna till varför jag vägrar bo i hus :o vi hade 14 grader inne på mornarna när jag bodde hemma.
 
Shit vad varmt folk har inne? 23?

Vi har 18 och då har vi en accumulerande spis och sprillans nya och effektiva värmeelement. Och en jävligt dyr elräkning.

Vi håller just nu på byta värmesystem till vattenburen och 100% vedeldad eftersom vi har skog/ved för resten av livet gratis. Det kommer att vara en enormt bra grej även om det kostar en bra slant att bygga om bastu till pannrum och allt vad det innebär.

Skulle typ avlida av att ha 18 grader inne. Är så galet frusen av mig.
 
Kallt hus är en av anledningarna till varför jag vägrar bo i hus :o vi hade 14 grader inne på mornarna när jag bodde hemma.
Vi har 13 inne (när man kliver upp) om elementen går fullt och det är mer än 15 minus ute. Då får man motivation till att tända kaminen fort. I vinter lär väl den sjunka om man tar bort några element för att överleva ekonomiskt. Och elda mer.
 
Senast ändrad:
aah, jag lever i ett utvecklingsland.

av mina 7 lägenhetrr de senaste 10 åren vet jag bara 1 som ens hade termostat inne.
Annars sattrs värmen på när det var för kallt med tjocktröjor och stora strunpor på inne.

Det "positiva" är väl att med det rekordvarma året vi har haft hittils, så är väl oddsen föe en hyfsat varma vinter också ganska låga..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 606
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp