Avkall i och med stigande kostnader överlag

Själv är jag varm av mig och lider om inomhusvärmen stiger över 21 grader. Därför passar vår vedeldade kamin i köket utmärkt. Självtryckssystem, så ingen el går åt att dra runt värmen och veden kommer gratis från egen skog. Vintertid har vi precis som @sjoberga ca 13-15 grader när vi vaknar.

Jag kan tycka att det är på gränsen till miljövidrigt att dra upp värme genom eldrivna element till över 21 grader inomhus. En varmare tröja och ett par tofflor kommer man långt på.
 
Själv är jag varm av mig och lider om inomhusvärmen stiger över 21 grader. Därför passar vår vedeldade kamin i köket utmärkt. Självtryckssystem, så ingen el går åt att dra runt värmen och veden kommer gratis från egen skog. Vintertid har vi precis som @sjoberga ca 13-15 grader när vi vaknar.

Jag kan tycka att det är på gränsen till miljövidrigt att dra upp värme genom eldrivna element till över 21 grader inomhus. En varmare tröja och ett par tofflor kommer man långt på.

Vi har också ett ganska litet hus i 1,5plan som är byggt 1850, så det är liksom ganska smart byggt runt kaminen och skorstensstocken och går hyfsat fort att få upp värmen när man eldar. Och med litet hus, och lågt i tak, i förhållande till antal boende så har ger också de gratis värmeelementen på sådär 100w per boende en del.

Har i sommar jobbat en del med isolering på punkter där vi upplevt att den varit dålig och ersatt mössens härjningar med lite nytt material. Kanske kan ge litegrann utan att minska den välbehövliga omsättningen på luft för mycket.
 
Jag fryser (och får ont i händer och fötter) om det är runt 20 grader inne men luftpumpen står på 20 ca och sen eldar jag upp resten. Jag hoppas att den nya går att programmera för den behöver ju inte hålla så varmt under natten. Men det visar sig när det är dags.

Golvet isolerades rejält förra året och taket sprutisolerades för ca 10 år sedan, det märks speciellt nu på sommaren när det är behagligt svalt större delen av dagen trots varmt ute.
 
Jag tänker att om en fryser inne vid 20 grader så är det ventilationen som är kass. Ingen fryser ju ute vid 20 om en har långbyxor och långärmat.
Jodå, jag fryser alltid oavsett om jag är inne eller ute om det är under 23 grader och jag inte har rejält varma kläder på mig. Går konstant i tofflor och merinoullskläder för att inte frysa sådär nio månader om året :meh: Tror iof oftare problemet inomhus är att det är kallt på golvet, speciellt i äldre hus, så tofflor och ullmattor kan göra stor skillnad om man inte vill höja värmen.
 
Jag tänker att om en fryser inne vid 20 grader så är det ventilationen som är kass. Ingen fryser ju ute vid 20 om en har långbyxor och långärmat.

Jag tycker dock att det är stor skillnad på 20 ute och inne.
Fryser lätt och har definitivt inte kass ventilation där vi bor.

Jag är känd för att vara en fryslort. Fryser alltid på jobbet där alla ska ha svinkallt i bilen tex.
Mår på riktigt både fysiskt och psykiskt dåligt av att frysa och är mycket hellre varm och svettig än fryser.
 
Själv är jag varm av mig och lider om inomhusvärmen stiger över 21 grader. Därför passar vår vedeldade kamin i köket utmärkt. Självtryckssystem, så ingen el går åt att dra runt värmen och veden kommer gratis från egen skog. Vintertid har vi precis som @sjoberga ca 13-15 grader när vi vaknar.

Jag kan tycka att det är på gränsen till miljövidrigt att dra upp värme genom eldrivna element till över 21 grader inomhus. En varmare tröja och ett par tofflor kommer man långt på.

Precis, du är varm av dig och lider av värme över 21. Jag är kall av mig, jag älskar värme, känner mig typ född i fel land och skulle må skit av en inomhustemp på 15 grader. Har absolut haft det när vår värmepump var trasig i mitt barndomshem, och då frös jag som ett svin trots långärmat och raggsockar. Skulle må skit av såna temperaturer en längre period
 
Vår största utgift är helt klart mat, framför allt kött och lyxigt "gott". Sambon får helt enkelt lära sig att inte äta kött motsvarande en veckas konsumtion på ett par dagar och jag kommer få avstå fredags- och helgmysets goda ostar och charkuterier. Grönsaker odlar jag redan det mesta själv, har nog bara köpt avokado och tomat sedan juni. Det kommer bli mindre avokado framöver... Tittar på kolonilott för att framöver kunna odla i större utsträckning av rotsaker och lök, behöver dock lära mig mer om hur man tar till vara allt så det inte går till spillo efter skörd.
Vi kommer behöva sluta röka. Där rinner tusenlappar(och år av våra liv)iväg. Det blir mindre middagsbjudningar, tidigare har släkt/vänner ofta ätit med oss och vi har aldrig nämnt nåt om att dela på kostnaderna eller så. Tyvärr kommer det nog inte funka i vinter att ha 2-3 extra(vuxna)personer i maten flera dagar i veckan som inte bjuder tillbaka.
Barnens kompisar kommer nog få vänja sig vid att inte plocka fritt i vårt fruktfat när de är här också, senast igår invaderades vi av 4 grannbarn och vips hade fatet tömts på apelsiner, bananer och nektariner. Kilovis. Jag vill såklart gärna bjuda men vi har både plommon, körsbär och äpplen i trädgården - gratis. Medan apelsiner kostar multum.
Vi köper sällan kläder men kan bli bättre på att köpa secondhand, även till barnen.
Vi ska se över uppvärmningen, troligen behöver systemet rengöras och blir då mer effektivt(luftvärmepump). Korta ner duscharna...
En av oss får cykla till jobbet. Det räcker att den som lämnar barnen har bil, vi jobbar båda två 800 m hemifrån... Tack vare att jag bytt arbetsplats har jag fått ny lön flera tusenlappar högre än tidigare vilket räddar oss nu. Och det faktum att vi låste elavtalet samt band räntorna på huslånet när vi flyttade hösten 2020 vilket inte ska avtalas nytt om förren 2025.
 
Jag tänker att om en fryser inne vid 20 grader så är det ventilationen som är kass. Ingen fryser ju ute vid 20 om en har långbyxor och långärmat.

Jag gör 😅
Har inget med ventilation att göra, fryser lika mycket oavsett vart jag är.
Vi har 23 - 24 grader inne, jag har tofflor, långärmat och långbyxor. Filt om jag sitter i soffan, annars blir mina händer iskalla och min näsa blir en isbit 🥶
 
Precis, du är varm av dig och lider av värme över 21. Jag är kall av mig, jag älskar värme, känner mig typ född i fel land och skulle må skit av en inomhustemp på 15 grader. Har absolut haft det när vår värmepump var trasig i mitt barndomshem, och då frös jag som ett svin trots långärmat och raggsockar. Skulle må skit av såna temperaturer en längre period

Den inomhustempen är ju dock högst tillfällig, när vi eldar kommer vi upp i 19-21 grader. :) Vi börjar elda samtidigt som vi går upp, dvs runt 05.15 och lägger in sista veden när vi går och lägger oss.

Min sambo är en fryslort men han får glatt klä på sig, helt enkelt. Klart han fryser när han går omkring i byxor och tröjor som främst består av polyester. :laugh:
 
Just det, jag håller på att se över mobilabonnemang. Har kontantkort i dag men en månads laddning kostar 210 kr, hallon/fello/vimla har ju abonnemang runt 100-lappen tillsamman med en större surfpott. Tänker testa och så får jag se om det låga priset är värt den urusla (?, enligt recensionerna) kundservicen.

Vi har väl egentligen goda marginaler, vi har rätt stor procent av inkomsterna som går till sparande och det vill jag gärna behålla så gott det går trots alla prisökningar.
Beroende på hur mycket surf du behöver kanske comviq också kan vara ett alternativ? 175 kr betalar jag för 8 GB på mitt abonnemang.
 
Jag har äntligen fått fingrarna ur och sagt upp 2 onödiga försäkringar. Borde gjort det för längesedan (haft dom sen 2018),men det har alltid känts "fel" att säga upp sånt. Men nu är det gjort. En olycksfallsförsäkring och en trygghetsförsäkring. Olycksfall ersatte inte en krona när jag för 1,5 år sedan ramlade av en häst och bröt handleden (en annan försäkring fick jag ut runt 25k från) och trygghet ersätter inte vid sjukskrivning pga psykiskt sjukdom eller egen uppsägning, och jag ska ju plugga I 2 år så då kommer den verkligen inte kunna användas.
240 kr mindre I mån iaf I utgifter 👌
 
Jag har faktiskt köpt en cykel och cyklar till stallet, det är en mil dit och en mil hem. Så nu bävar jag inför vintern när jag kommer vara tvungen att ta bilen istället. Måste cykla ca 5km efter en 70 väg(där bilarna kör 90) så törs fasen inte ut med dubbdäck o lampa 😓

Skulle behöva bryta min cola zero konsumtion men så svårt det är.

Passande betalade jag av två lån nyligen vilket ger ca 4.000 extra varje månad.
Dock står jag med två hästar i vinter istället för en. 🤪
 
Jag har i februari i år bytt till ett billigare gym och pga. Friskvårdsbidrag börjar jag inte betala förrän i september. Annars har jag inte gjort någonting ännu, har alltid varit duktig på att kolla rabatter när jag handlar mat. Skulle behöva kolla på ett bättre sparande då ett av kontona inte ger någonting.
 
Jag har abonnemang med fri* mobildata, då ingår 100GB men jag har inte märkt att det blir för trögt efter det heller. Går att dela från mobilen till pcn. Blev billigare att säga upp min wifi hemma och byta till det.
 
Har kommit fram till att jag inte kommer att ha råd att äta keso varje dag till frukost i höst när jag pluggar. Så får försöka hitta någon alternativ till frukost. Har varit bortrest sen i måndags och sen jag handlade keso i fredags så hade den billiga keson gått upp med fyra kronor per burk till 31,50 kronor per burk. Tror knappast prisökningen stannar där utan lär fortsätta uppåt. Inte hållbart att jag sänker min inkomst med 40 procent och fortsätter äta frukost för 10 kronor per dag känns det som utan får hitta åtstramningar där det går. Särskilt som att det inte bara är mat som blir dyrare utan allt känns det som.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 607
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp