Avkall i och med stigande kostnader överlag

Oj det är mycket.. men jag har det redan tight och sparar in på det mesta som går så jag funderar på om jag ska stänga av kylskåpet/frysen och klara mig utan den jag tror den drar väldigt mycket. Sänka värmen inomhus i vinter fast jag fryser lätt behöver egentligen 20-22 grader.. man kanske kan vänja sig om man måste, hur kallt kan man ha inomhus egentligen?
 
Försöker även äta så lite som möjligt och gå på dates och events där man blir bjuden på gratis mat men det blir ju inte alltid så ofta. Försöker hitta sambo för att halvera boendeutgifterna men vill helst bo med någon jag kan stå ut med och helst också tycker om. Bor i Norge.
 
Ingen har väl undgått att nära på allt har ökat i kostnad sista året. El, bensin, mat, foder... och därmed alla poster som själva blir drabbade av det tex hovslagaren.

Vad gör ni avkall på nu mot tidigare?
Bregott, hiskeligt vad priset ökade. Jag tog bort en ständig rehab-häst, dvs ett så kallat hagsmycke som både var skodd och åt massa mat. Saknar henne.

Nu har vi mer tid. Vi har stor potatisodling och odlar lite lök, lite rödbetor. Hinner med nu att ta vara på vinbär etc mer. Plockat blåbär och ska plocka lingon.
 
Jag pluggar så ekonomin är begränsad. Har redan dragit ner på träningar med hästen, har bunkrat foder för hela vintern. Kläder köper jag begagnat, fika och utelunch är numera väldigt sällan. Sån tur är sker mesta plugget på distans, brukar också köpa kursböcker begagnat. Köper tyvärr mindre frukt numera men har istället gjort mycket saft och sylt så det finns i frysen. Det som oroar ni inför vintern är elpriset eftersom vårt avtal går ut i dagarna och det ser ut som att rörligt är det enda alternativet.
 
Jag kommer få ökade månadskostnader från i höst då jag bytt jobb och kommer ha 14 mil till jobbet och en bostad på nya orten. Får inte upp lönen speciellt mycket men får göra avdrag, så jag räknar med runt 4000 mindre i plånboken. Vi har dock goda marginaler så jag får försöka dra ner på "lyx" dvs köpa mat ute, kläder, prylar.
 
Oj det är mycket.. men jag har det redan tight och sparar in på det mesta som går så jag funderar på om jag ska stänga av kylskåpet/frysen och klara mig utan den jag tror den drar väldigt mycket. Sänka värmen inomhus i vinter fast jag fryser lätt behöver egentligen 20-22 grader.. man kanske kan vänja sig om man måste, hur kallt kan man ha inomhus egentligen?

Personligen är jag inte så frusen och klarar mig fint på en bra bit under 20 grader, tips är att investera i en värmefilt och en elektrisk fotvärmare när du sitter stilla vid tv/dator etc. De drar cirka 100 watt vardera så du kan ha på båda i fem timmar om dygnet till priset av en ynka kwh. Man får trixa på lite olika sätt för att inte värma upp större ytor än nödvändigt och det går snabbt att tjäna in värmefilten och fotvärmaren på att dra ner resten av uppvärmningen ett par grader eller mer.

Däremot stänga kylen skulle jag personligen inte vara så lockad av förrän om jag ev var nere på 5 - 6 plusgrader inomhus (så illa brukar det inte vara). Har du frostat av frysen och dammat bakom så kan det också ge mindre förbrukning.
 
Personligen är jag inte så frusen och klarar mig fint på en bra bit under 20 grader, tips är att investera i en värmefilt och en elektrisk fotvärmare när du sitter stilla vid tv/dator etc. De drar cirka 100 watt vardera så du kan ha på båda i fem timmar om dygnet till priset av en ynka kwh. Man får trixa på lite olika sätt för att inte värma upp större ytor än nödvändigt och det går snabbt att tjäna in värmefilten och fotvärmaren på att dra ner resten av uppvärmningen ett par grader eller mer.

Däremot stänga kylen skulle jag personligen inte vara så lockad av förrän om jag ev var nere på 5 - 6 plusgrader inomhus (så illa brukar det inte vara). Har du frostat av frysen och dammat bakom så kan det också ge mindre förbrukning.
Jag tänker att utan kyl och frys borde matkostnaden gå upp så kraftigt att det inte blir en besparing ändå.
 
Jag har gått från att ibland köpa läsk/loka/saft/juice till att aldrig dricka annat än vatten. Har också börjat samla på mig kollegornas pantburkar (väldigt enkelt gjort och om inte jag tar dem så slängs de i sopen. Flera kollegor dricker minst en energidryck per dag). Fortsätter leta nya jobb som är inom cykelavstånd från hemmet för att slippa köra bil och slippa den svindyra kollektivtrafiken.
 
Jag tänker att utan kyl och frys borde matkostnaden gå upp så kraftigt att det inte blir en besparing ändå.
Beror väl på vad man använder istället. Har man fått en konserveringsapparat och ett gäng burkar av mormor och kan soltorka en hel del saker eller har lyxen med en jordkällare eller kallt förråd så tror jag man klarar sig rätt bra. Jag skulle säkert kunna ställa ut saker i förrådet på vintern istället för att använda kylskåpet men tror inte jag kommer orka med något sånt :grin: Är alternativet att leva på köpemat så lär det bli betydligt dyrare.
 
Mat, restaurangbesök, resor. Jag bor i Australien men det är samma här, allt går upp (utom lönen)
 
Ingen har väl undgått att nära på allt har ökat i kostnad sista året. El, bensin, mat, foder... och därmed alla poster som själva blir drabbade av det tex hovslagaren.

Vad gör ni avkall på nu mot tidigare?
Inget än så länge. :)
Jag har många hästar och är ekonomisk men inte snål. Noga med deras mat, har ett bra hö och mineraler och dom hästar som behöver får kraftfoder, släcker lampor som inte behövs stå tända. Kommer fortsätta att unna mig god mat och bra råvaror. Kanske minska körningen lite.
 
Börjar plugga till hösten, så det kommer nog inte bli helt lätt att få ihop ekonomin (inte för att jag har fått det innan heller iofs :angel:)

Skippar månadskortet för kollektivtrafik och ska promenera till och från skolan. Om/när jag får extrajobb blir det högst 2-3 ggr/v som jag ev. behöver åka buss, då blir annan typ av biljett billigare.
Har jämfört och bytt till billigaste avtal för bredband och el för ett tag sedan.
Kommer köpa ut min mobil och byta till kontantkort istället för mobilabonnemang. När mobilen pajar (vilket nog sker snart) så får jag nöja mig med en simpel, begagnad som jag har råd att köpa kontant.
Kämpa stenhårt för att inte äta ute eller köpa mat på impuls ex. lunch. Vecko-/månadshandla på nätet och jämföra priser mellan nätbutiker. Planera måltider minst en vecka åt gången.
Äta mer växtbaserat och efter säsong.
Får skippa medlemskap i facket och hyresgästföreningen.
Bytt till det billigaste gymmedlemskapet.
Katten har fått byta till billigare mat (han verkar dock obrydd över detta :up:)
Ingen julbelysning i år!
Försöker hänga med på sociala aktiviteter i skolan i början, men efter det finns inte mycket utrymme för nöjen som kostar.
Spara ihop till en IPL för hemmabruk, så jag inte behöver gå till salong
 
Har ställt in våran årliga tokshopping ullaredresa.
Och bytt våran andrabil från en pickup till en liten Ford Ka
 
Något som jag funderar över är måltidsdrycker. Svenskt kranvatten är ju väldigt gott. Men inte vårt från vår brunn. Min mjökkonsumtion är stor och jag vill inte dra ner på den speciellt mycket.
 
Något som jag funderar över är måltidsdrycker. Svenskt kranvatten är ju väldigt gott. Men inte vårt från vår brunn. Min mjökkonsumtion är stor och jag vill inte dra ner på den speciellt mycket.

Har en släkting som lärde mig blanda mjölk med upp till halvt med vatten för att spara på mjölk, det blir fort en vanesak jag har testat. Om inte vattnet hos dig ger dålig smak då med förståss... Man kan ha i gurkbitar, citronskivor eller blanda i någon saft i drickvattnet, bara lite grann (inte så bra för tänderna kanske).
 
Jag tänker att utan kyl och frys borde matkostnaden gå upp så kraftigt att det inte blir en besparing ändå.

Ja i kylskåpet behöver jag nästan ingengting, smör kan ju stå i rumstemperatur egentligen och äter inte ost då det är så dyrt. Jag har bara ett litet frysfack, hade jag en stor frys så hade jag nog sparat in på maten ganska fort men har inte råd att köpa en frys. Måste köpa mat varje dag jag tänkt laga "ordentlig" middag isåfall.
 
Har en släkting som lärde mig blanda mjölk med upp till halvt med vatten för att spara på mjölk, det blir fort en vanesak jag har testat. Om inte vattnet hos dig ger dålig smak då med förståss... Man kan ha i gurkbitar, citronskivor eller blanda i någon saft i drickvattnet, bara lite grann (inte så bra för tänderna kanske).
Hehe, jag skulle aldrig ta utspädd mjölk i munnen. På jobbet har dom bara lättmjölk och det dricker jag inte, mellanmjölk är också odrickbart. På jobbet finns det gott vatten dock.
 
Just det, jag håller på att se över mobilabonnemang. Har kontantkort i dag men en månads laddning kostar 210 kr, hallon/fello/vimla har ju abonnemang runt 100-lappen tillsamman med en större surfpott. Tänker testa och så får jag se om det låga priset är värt den urusla (?, enligt recensionerna) kundservicen.

Vi har väl egentligen goda marginaler, vi har rätt stor procent av inkomsterna som går till sparande och det vill jag gärna behålla så gott det går trots alla prisökningar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 606
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp