Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Ja men detta gäller för alla hästsporter.
Men man ser inte en travhäst ägare köpa en avkomma efter 2 travhästar som bara sprungit i snöre därför att det kan ändå gå åt h-lvete när man börjar träna dem. :crazy:
Man vill gärna ha så höga odds som möjligt när man startar så därför köper man en häst med de bästa förutsättningarna för detta ändamål.
Så var det inte för många år sedan inom travet men efter att under många år seriös satsande avel inom travet så ligger Sverige på topplistan över travaveln. ;)
Ja det finns mer pengar där och därför mera attraktivt det vet jag oxå men det är mer tanken som slår mej.
Vi kan avla och tävla på prestation och börjar alla distansryttare att kräva prestationsblod så kommer förhoppningsvis fler hingst ägare och uppfödare att se detta och om vi betalar för de arbete de lägger ner så kommer det att bli ännu bättre.
Så kan man se det i ett långt perspektiv.
Eller så går det lika bra med selleri..................
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gizoba skrev:
Och sedan tycker jag personligen att när många araber passerar 155 cm sträcket tappar de mycket av det som för mej är arab.
:D
En arab är inte arabtypisk bara för den är under 155, storleken behöver absolut inte betyda att de förlorar i typ. En av de vackraste och mest använda arabhingstarna i Europa är tex.160!
//Eva
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ja, där har vi ytterligare en aspekt på "prestationsavel" att ta hänsyn till. Det skulle svida att lämna över en uppfödning till någon som man vet är tveksam förvaltare, bara för att denna kan betala. Ska man dessutom välja en köpare som är förenlig med den egna synen på hästhållning och det efter att äntligen ha hittat kombinationen mellan rätt hingst och sto, ja då är det lätt att välja att behålla för att inte kasta pärlor för svin, även om man inte kan nyttja hästens kapacitet i samma utsträckning som målet var från början... och då blir det ju inte många föl..
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gizoba skrev:
Ja men detta gäller för alla hästsporter.
Riktigt, men ändå inte riktigt jämförbart hos oss där distansen är en allt för liten gren med för få tävlande individer.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Vem har sagt något om att jag skall tävla med min 4-åring? Aldrig jag iaf.
Däremot ska jag köra pp med honom nästa år och då är han 5 år gammal.
Och genvägar? Vem nämnde något om det?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Japp, om jag hade de pengarna skulle jag lägga det (och mer därtill!) på en bra individ! Tyvärr är jag en fattig student som inte ens får banklån av den anledningen, så några högre summor till hästköp det kan jag bara drömma om ännu så länge. Ibland kan det även vara svårt att få min äkta hälft att förstå varför en häst är så "himla dyr"!! Som det ser ut nu har jag köpt en hyfsat billig oinriden arab som är en ren chansning. Det var vad jag hade råd med (dessutom var han så gudabenådat vacker med underbara, stora, markvinnande gångarter) och helst av allt vill jag ju tävla distans såklart. Vi kommer att träna för det, men han skall även utbildas i dressyr och hoppning. Jag är mycket väl medveten om att han förmodligen inte blir en stjärna, men vi rider och har kul så får vi se hur långt det räcker. En vacker dag önskar jag att jag har väldigt mycket pengar att lägga på en riden, frisk, väl fungerande individ med meriterade föräldrar. *drömmer* Så länge gör jag det bästa jag kan av den hästen jag har nu.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Om jag oxå ska vara lite petig och märka ord kanske??
Jag skrev vad som är arab för mej och inte arab typisk :devil:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag vill ju tro allt inte distansritt i Sverige alltid kommer vara den lilla ankdamm vi är idag så jag drömde nog om framtiden där.
Alla har ju sina visioner och det var väl ändå Avla för distans? Funderingar som gällde tror jag. :confused:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

På tal om utställningsaraber...
Någon nämnde unga lovande distanshingstar som Barett, Euros vilka båda faktiskt är utställningschampions :)
Sen kom jag att tänka på det väldigt vackra "utställnings"stoet Harmonika som lämnat fina tävlingshästar bl.a Hendrix(distans) Heroika (på G inom distans) Hillman (galopp).
En fadershingst som ibland nämns i s.k. prestationsavel är Gokart som även han var en mycket typad arab. Gokart blev under sin tid framgångsrik både på galoppbanan och i utställningsringen (bl.a hingstchampion på riks 1982).
Det ena behöver inte utesluta det andra :)
Jag är övertygad om att det finns många vackra araber som bara går och väntar på att "rätt" ryttare ska dyka upp så de tillsammans kan nå framgångar inom distanssporten ;)

//Eva
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Hur kan det komma sig att distansare är fattigare än andra ryttare?
Det förstår jag inte riktigt.
Har halvblodsfolket mer pengar som gör att de kan snyta ur 200 000 kr ur sin ficka medans medeldistansaren bara får upp 20 000???
Jag tror inte det faktiskt...

PS. Ingrid - jag har ett excel-blad med uträkningar vad det kostar att ha en häst från 0 till det år du tävlar 16 mil... Jag har även lagt in vad jag tror det går att få betalt. (Redovisning för det första året skickade jag till DR). Skrämmande läsning...

///Anna
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tror inte att det har med fattig att göra. Det som har hög status får också kosta, det är kanske halva grejen med att ha en dyr dressyrhäst, att visa, att detta har jag råd med.

Distans har låg status och följdaktligen är det få som vill glänsa med en dyr häst, det behövs helt enkelt inte. Det ligger mera prestige i att visa att den där arma stackars hästen som gick i en hage utan framtid, den gick minsann att göra till en elithäst, om så i distans. Har man köpt en med bästa förutsättningar, med kanonstam och dessutom dyr, då är man ju en looser om man inte lyckas göra den till en stjärna :confused:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Intressant!
Jag har fått 7 pm medans jag var ute i höst rusket och red.Angående 2 saker. Klargör nu:
Jag är ingen uppfödare av distanshästar jag har 3 hästar 2 som jag köpt och en som jag avlat fram för privat bruk förhoppningsvis på distansbanorna.
Hon är inte till salu. :smirk:
Jag har däremot en nära vän som föder upp jättefina araber med bra prestationsblod som jag kan tipsa er om. :rofl:

Och sedan är det tydligen så att folk är inne och läser på Bukefalos men vågar inte skriva in sina egna åsikter offentligt utan skriver hellre privat och håller med.
Om ni bara skriver till mej så är det ju ingen annan som vet vad ni tycker!! :p
Kan kanske delvis bero på att inom distansen vet alla vem alla är och man upplever kanske att man inte vill bedömd pga av något man skrivit här.
Är det så tro?
Neeeeej då blir jag ledsen. :cry:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Isolde skrev:
Jag tror inte att det har med fattig att göra. Det som har hög status får också kosta, det är kanske halva grejen med att ha en dyr dressyrhäst, att visa, att detta har jag råd med.

Distans har låg status och följdaktligen är det få som vill glänsa med en dyr häst, det behövs helt enkelt inte. Det ligger mera prestige i att visa att den där arma stackars hästen som gick i en hage utan framtid, den gick minsann att göra till en elithäst, om så i distans. Har man köpt en med bästa förutsättningar, med kanonstam och dessutom dyr, då är man ju en looser om man inte lyckas göra den till en stjärna :confused:


Ditt inlägg fick mig att komma att tänka ett steg längre.

Tror till att börja med inte att dressyr-/hoppryttare köper en dyrare häst för att glänsa eller bara visa att de har råd.

Däremot finns det en viktig anledning att köpa en dyrare häst för hopp och dressyr som kanske inte riktigt gäller för distansryttare.

Man får nämligen betala extra för sådana hästar man kallar för Läromästare. D v s en häst som redan kommit en bra bit i sin utbildning och som kan hjälpa en lite mindre rutinerad ryttare att bli ännu bättre i sin ridning. Den hästen svarar rätt på rätt hjälper och då behöver inte ryttaren vara mer utbildad än hästen för att klara av ganska svåra dressyrrörelser eller hopp.

Finns det läromästare inom distans?
Möjligtvis en tävlingsrutinerad häst som reser och övernattar bra och inte får spunk på tävlingsbanan. Men jag vet inte om en erfaren distanshäst kan hjälpa en oerfaren distansryttare att bli bättre ryttare..? En äldre läromästare inom distans kanske mest känns som att köpa begagnad taxibil?

När vi kommer till de dyra, yngre hästarna inom hopp och dressyr så tror jag att det faktiskt är kapaciteten man betalar för och inte "guldglanskänslan". De hästarna köper man nog inte förrän man själv är en så bra ryttare att man kan få fram det där lilla extra som de troligtvis också har och som kommer att bli avgörande när ekipaget sedan kommer ut på tävlingsbanorna. Många av de bästa (framför allt dressyr-) hästarna kommer också från välkända linjer. Det dyker sällan upp okända stjärnskott där. Det kanske, kanske inträffar oftare inom hoppningen. (?)

Så - distansläromästare vet jag inte riktigt om det finns eller kommer att finnas. Däremot distanshästar som tagits fram på ett vettigt sätt, som fötts upp och förvaltats väl och som startat 120 km och mer och visat att de kan gå bra på tävlingar.
Men att göra allt det jobbet och sedan sälja hästen för ungefär samma pris som en otränad unghäst? Näh.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

a_schuber skrev:
Hur kan det komma sig att distansare är fattigare än andra ryttare?
Det förstår jag inte riktigt.
Har halvblodsfolket mer pengar som gör att de kan snyta ur 200 000 kr ur sin ficka medans medeldistansaren bara får upp 20 000???
Jag tror inte det faktiskt...

PS. Ingrid - jag har ett excel-blad med uträkningar vad det kostar att ha en häst från 0 till det år du tävlar 16 mil... Jag har även lagt in vad jag tror det går att få betalt. (Redovisning för det första året skickade jag till DR). Skrämmande läsning...

///Anna

Jag tror inte att distansfolk är fattigare än hoppfolk. Däremot tror jag att distansfolk är en annan typ av människor. Om man kollar in hästkärror och bilar på en parkering på en distansritt och sedan jämför det med en hopptävling, så är det en bra äldre och risigare bil- och kärrpark på en distanstävling.

Sedan är inte jag fattigare än vad det hoppfolk jag känner, men de har mer och dyrare prylar ändå. Jag har mina prioriteringar - och en familj som har samma typ av prioriteringar, även om vi inte är fattig, så har vi varken ny bil eller dyr häst. Hästar är ett lyxintresse och att köpa dyra hästar går nog stick i stäv mot min och min mans värderingar.

Så enkelt kan det vara.

Om distansen får en högre status så kommer säkert "hoppfolket" att börja rida distans och då kommer 200 000 kr för en distanshäst inte vara konstigt. Är det inte så i Frankrike?

Maja som inte är fattig och inte är rik
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag håller med om både ditt och Majas resonemang, distansfok är en annan typ av ryttare och strävar efter andra saker än mina gamla stallkamrater som gärna köpte för att det skulle vara fint, både för sin egen skull och för andra. Men jag har upplevt att där kan man åtminstonde lägga ut 60 000 på en till synes medioker häst, som man sedan kanske hoppar några LC med, vilket borde vara måttstocken på en grundutbildad häst. Ytterst få skulle lägga ut lika mycket på en distanshäst, även med kapacitet, just för att det finns så många mer, med lite mindre utbildning och kanske utvecklingsmöjligheter.

Många gånger är det nog också så att den typen av ryttare som distansarna är, är mera öppensinnade och ser det kanske inte som en katastrof om ens häst inte passar för distans och istället kanske hittar andra aktiviteter som stimulerar minst lika mycket. (många rider distans på en häst och återkommer sedan inte på tävlingsbanorna med ny häst)

Det är intressant att läsa alla inläggen och för att återknyta till den inledande rubriken på tråden, funderade jag igår på att ett bra alternativ till att själv avla är att lägga undan 1000 kr/månad i 5 år (tid motsvarande 6 månader innan betäckning, 11 mån. dräktigt och 3,5 års uppväxt) då skulle jag ha 60 000 smärtfria kronor - dvs som inte medför några andra oväntade kostnader som det är med uppfödning och det till ett lägre prs än att föda upp, passar bra när man själv har barn i familjen och prioriterar annorlunda än förr.

Fast det är bara en hake, uppfödarna får inte resonera som mej :smirk:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

*lånar knapp*
Vad är igentligen prestationsblod inom distans i Sverige idag?
Vilka linjer ska man satsa på? Finns det några få "säkra" hingstar? Ska man välja en av de få hingstar som har meriter i distans bara för att de gått distans eller är det ok att välja även bland "utställningshingstar"?
Jag tillhör kategorin "jag köpte en ohanterad tre-åring som såg söt ut i hagen". Han var givetvis avlad med tanke att bli en vacker utställningshäst. Han har ganska fel stam om man synar den även bakåt dessutom för liten i andras ögon. Vi har inte klättrat speciellt högt men det beror mer på mig än honom. Han är både uthållig, har framåtanda och vägvinnande gångarter. Så frågan är vad han kunde presterat med en annan ryttare? Hade då hans stam setts som prestationsstam?
För några år sedan var det Eldorado alla skulle ha, hans avkommor gick bra. Det finns fortfarande några enstaka avkommor och några med honom som morfar men han dominerar inte längre. Var han bra nog?
Är det lönt att satsa på prestationsblod?
Hur får vi distansaveln att gå framåt om man inte avlar vidare på bra distansindivider?
// Linda
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jo, så tänker nog de allra flesta. Dessutom kan man då ta ett lån och ha pengarna idag. Så är det en 3,5 åring att sätta igång man är ute efter så gör man givetvis så.

Men du Mia. Du har din fina Isolde. Hur skulle hennes föl se ut? Hur skulle det bli? Och vilken pappa skulle bli bäst? Sedan dagen när fölet föds och du är först att se det komma ut och landa i den tjocka halmen. Hjälpa till att ta bort hinnorna och vänta kvar tills mor och föl är på benen och ungen diar. Se det växa.

Jisses vad tråkigt att jag bara har en hingst och valack nu. Det där får jag inte vara med om igen. Sedan å andra sidan skall jag inte ha några fler barn heller - alltså egna barn, för jag har tre. Men det har varit underbart att få barn och kul att få föl.

Så att ta ett föl behöver inte handla om att det skall löna sig. Hade jag varit du hade jag valt hingst med omsorg och gjort det bara för mig själv, det föl som komma skall. Sedan är det väl en sak om du i framtiden ändå säljer det. Det är inte så svårt att hitta den perfekta nya ägaren om man inte måste ha vinst. Fast som en riktig uppfödare så kan man givetvis inte resonera så här.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag personligen aldrig betäcka med en hingst som bara gått bra på utställning eftersom det inte är en merit i den prestationsavel jag tycker är viktig.
Om de gått bra på utställning så är det bara ut och visa att det håller på tävlingsbanorna oxå.
Om man har en hingst så kan jag förstå att man vill visa den och kanske eventuellt få några som vill betäcka pga att de har bra poäng.

Men som stoägare till tävlings ston som man lagt ner en massa energi och pengar på så vill jag givetvis att de ska betäckas med hingstar som har presterat oxå.
Och vi har fortfarande en mängd hästar som kan ha gått bra på utställning och skulle ha gått bra på tävlings bana men har de inte varit på tävlingsbanan så vet vi inte något om hållbarhet,psyke eller hur de stod sej i jämförelse till andra hästar.
Och då kan jag inte förstå varför jag ska använda dem när det finns hingstägare som ser till att vi sto ägare får se deras hingstar på tävlingsbanorna. Jag lyfter på hatten och bugar och bockar. :bow:
Ni gör ett bra jobb för framtidens distanshästar!!
Mona (som förmodligen hade varit en jävel på golf men inte fått visa det så jag väljer att inte kalla mej golfspelare, ha ha :D )
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Efter att ha följt denna tråd ett tag kan jag inte låta bli att lägga mig i, och det som slår mig är bristen på professionalism.
Det verkar som om dom flesta vill ha distanssporten på den nivån vi har idag.
Jag själv vill hela tiden lära mig mer och komma framåt, för mig vore det drömmen om det fanns fler Jondykurser, träningsläger, avelsföreläsningar, träningslära med tester gjorda på distanshästar mm. ja allt som kan föra mig och distansen framåt.
Jag hade en illusion om att alla distansryttare tänker som jag gör ,men nu är det tydligen inte så.
Det är ju vi som är distansen och bara vi som kan göra den proffisionell och inte vara en andra klassens tävlingsryttare med andraklassens hästar.
Är det inte värt att lägga pengar på din tävlingshäst som bär dig mil efter mil, vill du inte att din häst skall ha dom bästa generna för att klara det du begär av den.
Jag tror på framtiden och envisas med att föda upp hästar som med rätt ryttare kan komma hur långt som helst.
Och det är klart att Isolde skall ha ett föl eller fler, det är bara att ställa er i kö och beställa ett av Mia.
Ingela Brinkefeldt
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Dessutom är det väl så att när nu ingen egentligen "vet" riktigt vilket blod som lämpar sig särskilt bra för distansavel så är det ju svårt att få ut mycket pengar för ett föl eller en oinriden unghäst oavsett stam. Inom halvblodsaveln finns ju ett helt annat system! Hur gör man i de mest framstående distansnationerna? Vad avlar man på i Förenade Arabemiraten? Hur väljer de ut avelshingstar och avelsston? Hur tränar de?

Vi tillhör också den skaran som varken är fattig eller rik, men tillräckligt fattiga för att vara tvungna att prioritera. 200 pix är en kontantinsats till hus/gård i min värld och sedan finns det inget över...
Sedan måste man ju fråga sig om man är ryttare nog att förvalta en dyr häst! Är jag det bästa för hästens framtid? Personligen halkade jag in på distansen på det berömda bananskalet och blev fast för det är så himla kul! Men den tiden, ekonomin och uppbackningen jag har räcker inte till VM, det är bara att inse. Jag har svårt att fixa groomar och hundvakt till några få tävlingar under somrarna som det är och då kan man också fråga sig om jag kan göra en potentiell VM-häst rättvisa - nej, inte i nuläget. Nu tänker ju inte jag vara student hela livet utan helst få ett jobb med en bra lön i framtiden att leva på. Då kanske det kommer i ett annat läge rent ekonomiskt. Fortfarande kvarstår problemet att min familj inte är ett dugg intresserade av att flänga land och rike runt på tävlingar. Hur utbildar man dem? ;)
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 235
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 479
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 285
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp