Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Det måste väl gå att införa en distanshäst-länk på Bukefalos/Annonsdirekt om man frågar?
En länk är ju för westernhästar.

///Anna
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ja Eva, Euros tänkte jag också på! Jag minns när han var med på RIKS som unghingst. Han var så dishad och rörde sig extremt showigt. bredvid mig på läktaren sades att han var avlad som en prydnad och vem vill ha en sådan porslinshäst... Kul att han bevisat att han håller för mer än prydnad!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ja såg honom på Göinge där han gick 8 mil. Jättefint!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag har själv köpt en häst utan att tänka speciellt på vare sig stam eller bra exteriör - jag tänkte helt enkelt mer med hjärtat och tyckte om hans psyke. Nu har vi tränat och tävlat distans i fem år och om jag nu kommer att köpa en distanshäst till så kommer jag definitivt att titta mycket mer på stammen och framförallt exteriör och uppfödningsförhållanden. Hade jag gjort det med Spirre så skulle jag visserligen ha missat världens mysigaste individ men som tävlingshäst så är han mindre hållbar och kräver mycket mer av mig som ryttare/hästägare än vad en sundare häst kräver.

Så vad jag vill säga är att jag tror att det är kul att lägga ner allt jobb och se hur långt man kan få den helt okända hästen EN GÅNG, men när man köper nästa häst har man lärt sig mängder av den första och är mer noggrann vid inköpet och är beredd att lägga mer pengar.

Jag som gillar unga hästar som jag får forma själv kommer nästa gång (OM det blir någon mer distanshäst) att köpa en 1,5 åring (hingst) med bra stam och bra uppfödning och som är så korrekt som möjligt med lite längre rygg. För en sån är jag beredd att betala en bra slant.

/Camilla
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Avel och träning.

När det gäller vår gren Distansritt här i Sverige så har vi ju inte kommit ända fram varken när det gäller avel, träning eller tävlig
Det är kul med olika infallsvinklar på debatten om avel.
Vi har inte facit i många frågor, så åsikterna kan variera. Och alla väljer ju själva vilken profet man ska lyssna på……….

Själv föredrar jag lite större hästar. Oavsett ras vill jag gärna att de ska var minst 155 cm i mankhöjd. Även om en av mina favorithästar Animus ox. låg på gränsen för ponnymått utan skor. Animus vann SM 1996 och hade inga problem att hålla takten med nog så stora hästar.

Jag tror att man gör fel att jämföra meriter ( för avel) på galoppen med värdet av distansmeriter. Träning och tävling är olika speciellt när det gäller hållbarhet och individens ålder för att uppnå prestationen. Inom galoppen har det flesta presterat allt innan vi inom distansen ens har startat våra hästar.

Varför galopp träning ?...... och argument för att inte köpa galopptränade araber.
Jag skulle föredra att köpa en arab vid 5-6 års åldern som bara är grundriden och inriden vid 3-4 år ej galopp ränad. Varför det?
Araber växer till 5-6 års ålder. Galoppträning är mycket fartträning och det är bättre att börja med hållbarhetsträning. Galoppträningen med snabbare jobb kan ge fel muskler, fel sätt att galoppera och träningen är med lätta ryttare. oftast står hästarna uppstallade med lite möjlighet att röra sig med andra hästar och om de får gå i hage är det i små platta hagar. Fodring med mycket energiinnehåll dvs. mer kraftfoder och proteinrikt hö. Självfallet finns det undantag från detta.

Jag tror mer på att;
Grundträning ska bestå av- naturligt umgänge med hästar i samma ålder. Stora hagar. med backar samt stock och sten.
Normal utbildningsridning med mycket uteritter i långsamt tempo i kuperad terräng. Gärna resor till träningar i dressyr eller hoppning.
Gärna " tunga" ryttare men ritter i långsamt tempo. Jag tror det är viktigt för hästen att hitta sin plats i flocken samt miljö träna i olika miljöer.
Utfodring mycket strå foder- havrehalm i hagarna bete på somrarna.
Då araberna blir gamla och kan prestera bra , inom distansen tills de är minst 15 år Så jag tycker att det är bättre att ta det lugnt i unghäståldern. Starta CR vid femårsåldern, tävlingar upp till 80 km 100 km i sex års åldern och sedan 120- 160 men långsamt vid sju år.
Och återigen ha en avel som ger hållbara och korrekta hästar
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

De allra flesta araber i sverige tränas av tränare som insett vikten av det du skriver, så det är nog inget problem.
Jag tror inte jag på rak arm vet NÅN arabhäst som står uppstallad på Jägers eller Täby...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ah, nu hittade jag honom i distanslistan, jag måste varit blind förut. :cool:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tror att du har träffat huvudet på spiken om att man som första häst kanske tar vad man har eller tittar efter en trevlig individ, men att man är mer medveten om de problem som kan uppstå pga felaktig exteriör när man skaffar nästa häst.

Jag själv skaffade som första häst en treårig helbror till min medryttarhäst. Han var från en uppförare som föder upp "utställningsaraber", och både min häst och hans bror var inte tillräckligt snygga, så de såldes billigt. Jag fick ge 15000 inkl moms för en insutten treåring. Han gick western och distans med mig och han tyckte att det var väldigt roligt, dock har han inte de gångarter jag vet krävs för att komma någon vart, men han är glad och trevlig. Han är såld nu och går fortfarande distans.

Som nästa häst var jag mer noggrann... Jag åkte runt till flera uppfödare som föder upp för prestation, bla Ingrid Kindh, Katarina Thörngård och Stuteri Eldorado. Det blen en tvååring efter Red Baron-Eldorado. Han var helt korrekt i exteriören, inte en felvinklad tå här inte! Men han blev lite för skarp för mig och är nu såld till Anna Schuber, och står på galopp-träning hos Åsa Borger.

Sedan skaffade jag mig en treåring efter Garizim-shakespeare. En mycket lugnare och också korrekt individ. Vi har inte kommit så långt ännu, men vi har roligt!

Med detta vill jag säga att det är viktigt att man kollar upp härstammning och prestation i släkten, men att det också är väldigt viktigt att man trivs ihop. Det är ju ändå ett par timmar man ska tillbringa tillsammans.

Att man ska kalla en häst för distanshäst om den har gått CR eller har föräldrar som har tävlat distans är bra, men jag tycker att man även ska lägga till de hästar som har syskon som har gått distans.

Jag har även köpt ett föl e. Gomir-Samurai (avataren) som jag inte vet om jag kommer att sätta in på galoppträning innan en karriär inom distans. Jag tror att de tränare som tränar araber är mycket nogranna och jag har varit ett flertal gånger hos Åsa och hon har hästarna ute mycket i kuperade hagar med träd och de går även ihop om det fungerar. Hingstarna går dock själva. De äter även bra med grovfoder och är lagom i hull. Jag tror mest att det är fullblodstränare som står på Täby och Jägers som inte har hästarna ute i annat än små rutor.

/Karin Almstedt
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tycker också att det är viktigt som du säger att man skiljer på arabavel och distansavel. Själv tycker jag om små hästar eftersom jag inte är stor själv och då passar araben mig. De flesta är ju iaf under 156.

Sen är det ju olika vad vi vill ha hos en distanshäst. Att det inte är bra med sneda ben är vi nog alla överens om, men hur vi vill att hästens hals och rygg ska se ut finns det nog olika åsikter om. Min nuvarande häst har lång rygg vilket är bra då han bara är 148 och då kan man ha en normallång sadel och han står med mycket mark under sig. Men jag vet folk som vill ha mer "höga" hästar.

Det jag såg i frankrike var att det gick lika bra för de lite mindre renrasiga araberna som för de större korsningarna. Det var även mycket intressant att se att avkommorna efter deras 2x*** hingstar (ex vis Djelfor) var riktigt trevliga att se på och att de såg riktigt arabtypiska ut. Den häst som vann ungshästklassen (2-år, de visades för hand och det var alla raser och korsningar som skulle bedömas som framtida distanshästar) var ett litet renrasigt arabsto. Så visst kan de renrasiga araberna med! En bild: http://www.ifm.liu.se/~karal/Frankrike/P8250036.JPG Titta gärna på de andra bilderna med från Frankrike. Nr 3-23 är från dag 1 när de hade tävlingar för 4-6 åringar. Nr 31-82 är tvååringarna, 83-85 treåringar. Sen är det fråm EM... 108-125 är visning av föl för distans, både arabe roch korsningar. (Min favorit på EM:Bild 135, 160, 230, en söt liten arab -hästen alltså! :) ) 137-139 är på den kända korsningen Georgat som vann EM och kom tvåa på VM.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tycker också att det är viktigt som du säger att man skiljer på arabavel och distansavel. Själv tycker jag om små hästar eftersom jag inte är stor själv och då passar araben mig. De flesta är ju iaf under 156.

Sen är det ju olika vad vi vill ha hos en distanshäst. Att det inte är bra med sneda ben är vi nog alla överens om, men hur vi vill att hästens hals och rygg ska se ut finns det nog olika åsikter om. Min nuvarande häst har lång rygg vilket är bra då han bara är 148 och då kan man ha en normallång sadel och han står med mycket mark under sig. Men jag vet folk som vill ha mer "höga" hästar.

Det jag såg i frankrike var att det gick lika bra för de lite mindre renrasiga araberna som för de större korsningarna. Det var även mycket intressant att se att avkommorna efter deras 2x*** hingstar (ex vis Djelfor) var riktigt trevliga att se på och att de såg riktigt arabtypiska ut. Den häst som vann ungshästklassen (2-år, de visades för hand och det var alla raser och korsningar som skulle bedömas som framtida distanshästar) var ett litet renrasigt arabsto. Så visst kan de renrasiga araberna med! En bild: http://www.ifm.liu.se/~karal/Frankrike/P8250036.JPG Titta gärna på de andra bilderna med från Frankrike. Nr 3-23 är från dag 1 när de hade tävlingar för 4-6 åringar. Nr 31-82 är tvååringarna, 83-85 treåringar. Sen är det fråm EM... 108-125 är visning av föl för distans, både arabe roch korsningar. (Min favorit på EM:Bild 135, 160, 230, en söt liten arab -hästen alltså! :) ) 137-139 är på den kända korsningen Georgat som vann EM och kom tvåa på VM.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Euros har faktiskt fått 90 p på utställning, är 3 * unghingstchampion. Han har i år "bara" gått par 80 km men det ska bli mkt spännande att se vad han kan prestera i framtiden! Vi får hålla oss till tåls för att se om dessa "utställningshästar" duger ngt till...
Ägaren har haft honom sen han var 4 år och har sen dess tränats för distans, barock och lite hoppning.
Hon har vad jag hört ínte köpt honom för utseendet utan för hans höga ridbarhet, korrekta exteriör och hans coola temperament.

// M
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Undrar hur ånga av alla arabhästar som egentligen "inte dög" till utställning som finns på våra distansbanor i Sverige. En hel del skulle jag gissa...
Själv har jag två ston som gått upp till 120 och 50 km och de avlades på god exteriör men även arabtyp. De var inga "utställningsämnen" så de hamnade hos mig. :)
Min ston kanske inte tillhör eliten men de duger till den nivån jag idag är näjd med idag.

Många "utställningsgästar" (av den äldre typen av stammar) har ju faktiskt mkt galoppblod i sig...
Varför skulle det ena utesluta det andra. Säger inte att man kan ta vilken häst som helst till distans (gäller utställning som galopp-blod) och sen göra till den "perfekta" distanshästen...
Men oavsett borde aveln gå ut på att man avlar starka, sunda, trevliga och i viss mån arabtypiska (menar inte superdish-uten att det ska gå att se att det är araber)!
Jag tror att man kommer en bra bit om hästen är exteriört korrekt och har en bra mentalitet (tävlingsindivid + opåverkad av nya situationer) och ett lätt vägvinnande steg.

// M
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Här är en till som gillar Euros!

Jag såg honom som ettåring på arabutställning i Linköping och blev förtjust i honom redan där, han vann sin klass och gjorde det med stil. Medan många av de andra åringarna var halvt uppskrämda och showade pga av att blomkrukorna var farliga så var Euros fokuserad på vad hans handlar ville och brydde sig inte nämnvärt om att det var hög musik och stökigt i publiken.

Jag ville köpa honom då, men eftersom jag inte hade möjlighet på den tiden att ha hingst så blev det inte så. Att någon så underbar tjej som Jennie H då köpte honom, låter honom gå kvar som hingst och dessutom tävlar distans är jag tacksam för! Jag tror på honom, definitivt!

Förutom Euros är Jalaam den enda hingsten i svensk distansavel som faller mig i smaken, som jag skulle kunna tänka mig till mina ston.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Varför valde du Notariat som pappa till ditt föl i såfall?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Galadriel skrev:
Varför valde du Notariat som pappa till ditt föl i såfall?

:D

Jag har känt ägaren till Notariat sedan han var fyra år gammal. Han var ingen distanshäst när jag tog honom på foder (har haft honom i lite över ett år på foder) Numera är han hos nya fodervärdar och mest hopphäst, tävlar 1-1.10

Anledningen att jag tog Notariat var för att jag har sett vad han har lämnat, DET tilltalar mig ;) De fölen jag har sett av honom har blivit snygga och korrekta med utstrålning, så han var ett "säkert kort"

Nu finns det säkert någon distanshingst jag glömt, men av dem jag kommer ihåg just nu så är det Jalaam och Euros jag gillar, så jag hoppas och tror att Euros kommer gå långt.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

wearst skrev:
I Sverige finns också flera hingstar med Aswan/ Nazeer blod som jag själv tror mycket på.
...och en avkomma efter en sån hingst köpte jag.. undan ett sto som fortfarande rids och mår bra vid 23 års ålder och efter att ha fått 16 föl och henne tränade jag noggrant långt och långsamt träningen på.. och åkte på distanssymposier och läste de få böcker som finns om distans och verkligen försökte satsa seriöst och vi startade i distans, långsamt och enbart för att fullfölja... och hon höll inte för det. :cry:

Så då blir ju motfrågan för mig som potentiell köpare av de här framavlade distanshästarna vi efterfrågar i den här tråden:

Varför skulle jag vilja lägga mer pengar på att köpa en häst med viss stam när det har lika stor chans att gå åt skogen som med en annan häst med annan eller för all del SAMMA stam?

Det hela känns ju fortfarande som ett lotteri? :confused:

/JES
som som andrahäst köpte ett sto som är linjeavlat på Nazeer och friröntgad i alla leder och vi kommer ingenvart ändå för hon tycker inte om att jobba.. alls. (yey vilken lyckans ost jag är som hittat den enda ??? araben som INTE är träningsnarkoman.. :smirk: )
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gizoba skrev:
...som lite tjej kan man ju välja att gifta sej med en karl med stor plånbok,he he! (tänkte inte på det själv innan jag gifte mej dock!) :D
:rofl:
Nej det brukar ju vara så att man inte tänker på sånt när man går och kärar ner sig i "första bästa". Knepigt det där. Själv har jag en strategi som går ut på att jag helt enkelt meddelar till den tilltänkta maken att "jag SKULLE KUNNA HA gift mig rikt, men nu är det DIG jag vill ha, så då får du banne mig BLI RIK".
Nån gång borde det ju funka tycker jag...?

/JES
konstigt nog ogift fortfarande... :angel: :devil: :angel:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Kassiopeja Varför skulle jag vilja lägga mer pengar på att köpa en häst med viss stam när det har lika stor chans att gå åt skogen som med en annan häst med annan eller för all del SAMMA stam? /JES [/QUOTE skrev:
Men snälla...
Det ju det vi försöker förklara.
Vissa stammar ÄR bättre än andra, procentuellt sett.
Undantag finns ju givetvis åt båda hållen, men genom att köpa rätt häst ökar man sina chanser att få en bra häst med kanske 30-40 %.
Får jag fråga vilken stam det var på din?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gomir skrev:
Efter att ha följt denna tråd ett tag kan jag inte låta bli att lägga mig i, och det som slår mig är bristen på professionalism.
Det verkar som om dom flesta vill ha distanssporten på den nivån vi har idag.
Jag själv vill hela tiden lära mig mer och komma framåt, för mig vore det drömmen om det fanns fler Jondykurser, träningsläger, avelsföreläsningar, träningslära med tester gjorda på distanshästar mm. ja allt som kan föra mig och distansen framåt.
Jag hade en illusion om att alla distansryttare tänker som jag gör ,men nu är det tydligen inte så.
Det är ju vi som är distansen och bara vi som kan göra den proffisionell och inte vara en andra klassens tävlingsryttare med andraklassens hästar.
Är det inte värt att lägga pengar på din tävlingshäst som bär dig mil efter mil, vill du inte att din häst skall ha dom bästa generna för att klara det du begär av den.
Jag tror på framtiden och envisas med att föda upp hästar som med rätt ryttare kan komma hur långt som helst.
Och det är klart att Isolde skall ha ett föl eller fler, det är bara att ställa er i kö och beställa ett av Mia.
Ingela Brinkefeldt

Det är ju klart att det måste finnas olika människor även inom distansen. En del som nöjer sig med att rida distans på en befintlig häst, om det går, och amdra vill allt. Att vara professionell innebär ju att man känar pengar på sina hästar. Det är det ju inte många som gör och därmed är de flesta inte professionella. Sedan kan man ju istället använda begreppet seriös, men vad som är seriöst har ju att göra med vad som är ens seriösa mål.

Det bör väl vara lika ok att ägna sig åt distans på en lägre nivå som det är att vilja satsa allt. Ännu så finns inte tillräckligt många som vill satsa för att det skall vara lätt att ägna sig åt distans professionellt.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 235
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 479
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 285
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp