avla på en sjuk hund

Sv: avla på en sjuk hund

Nej inte på renrasiga hundar igenom SKK:s avtal.

Fodervärd på hund och häst har olika innebörd.
 
Sv: avla på en sjuk hund

hon har nog inte dolda fel. enligt skk så ska hon faktiskt stå för dom kostnaderna. och ja antar dom har rätt eftersom ja har avtal efter dom

Om hunden är köpt, är uppfödaren tvingad enligt konsumentköplagen att ersätt ett dolt fel oavsett om man har en försäkring eller ej.
Detta är en LAG och har inget värken med SKK eller försäkringar att göra.

Dolda fel försäkringen tecknas av uppfödaren för att skydda sig mot detta, som ju kan bli väldigt dyrbart för uppfödaren om flera valpar skulle få dolt fel.

Men i det här fallet har du inte betalt något för hunden och du ÄGER den inte…
Har väldigt svårt för att förstå varför man skulle bli ersättnings skyldig för egen ägandes hund

Men har SKK sagt det så är det säkert riktigt enligt deras regler, fast å andra sidan beror det lite på hur frågan är ställd, var SKK medveten om att det är en foderhund?

Börja med att prata med uppfödaren, det känns som det mest väsäntliga i detta fall.
Försök att undvika att ni blir ovänner, det känar ingen av er på….
Jag skulle nog inte dra in SKK i samtalet eftersom jag kan tänka mig att uppfödaren kan bli sur för att du ringt dom först istället för henne….
I så fall inget märkligt med det, många uppfödare skulle reagera likadant som om du ”gått bakom ryggen” man börjar alltid tycker i vart fall jag med att prata med uppfödaren aldelse speciellt när det gäller en foderhund!
Först därefter om man tycker att man inte har fått den hjälp/svar man anser att man vill ha, kontaktar man SKK.

Orsaken är att en prick från SKK`s disciplin nämnd är en väldigt alvarlig sak för en uppfödare som i värsta fall kan resultera i uteslutning ur SKK = går ej att reg valpar…
Ett väldigt svår situation för en uppfödare, det kan jag lova.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Jag kopierade texten direkt från SJV´s föreskrifter som kommer att börja gälla från 1 maj. Jag kan inte tänka mig att andra regler skulle gälla för SKK´s medlemmar, de lyder ju under Jordbruksverket de också :smirk:
 
Sv: avla på en sjuk hund

Oj, kom du på det i efterhand att du var tvungen att lägga till det ;)

Jag tror inte du vet vad du pratar om.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Långhårig Schäfer får inte gå i avel alls, så vill uppfödaren kunna regga valparna får hon avla på annan hund.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Om hunden är köpt, är uppfödaren tvingad enligt konsumentköplagen att ersätt ett dolt fel oavsett om man har en försäkring eller ej.
Detta är en LAG och har inget värken med SKK eller försäkringar att göra.

Dolda fel försäkringen tecknas av uppfödaren för att skydda sig mot detta, som ju kan bli väldigt dyrbart för uppfödaren om flera valpar skulle få dolt fel.

Men i det här fallet har du inte betalt något för hunden och du ÄGER den inte…
Har väldigt svårt för att förstå varför man skulle bli ersättnings skyldig för egen ägandes hund

Men har SKK sagt det så är det säkert riktigt enligt deras regler, fast å andra sidan beror det lite på hur frågan är ställd, var SKK medveten om att det är en foderhund?

Börja med att prata med uppfödaren, det känns som det mest väsäntliga i detta fall.
Försök att undvika att ni blir ovänner, det känar ingen av er på….
Jag skulle nog inte dra in SKK i samtalet eftersom jag kan tänka mig att uppfödaren kan bli sur för att du ringt dom först istället för henne….
I så fall inget märkligt med det, många uppfödare skulle reagera likadant som om du ”gått bakom ryggen” man börjar alltid tycker i vart fall jag med att prata med uppfödaren aldelse speciellt när det gäller en foderhund!
Först därefter om man tycker att man inte har fått den hjälp/svar man anser att man vill ha, kontaktar man SKK.

Orsaken är att en prick från SKK`s disciplin nämnd är en väldigt alvarlig sak för en uppfödare som i värsta fall kan resultera i uteslutning ur SKK = går ej att reg valpar…
Ett väldigt svår situation för en uppfödare, det kan jag lova.

ja börja faktiskt fundrera på om dom fatta att de va foderavtal, lika så med försäkringen så ja ska kolla om det där, men det är att vi kolla med skk först så man inte kom till uppfödaren å inte visste ett skit, men nu kan man diskutera lite. vi kommer ju inte hoppa på uppfödaren å säga så å så är det. men förhppningsvis går allt bra utan bråk. å ja får behålla hunden. men är det nån som vet om dom ska ta valpar på henne endå, va händer med dom?
 
Sv: avla på en sjuk hund

Det finns ju vissa uppfödare som gör "egna fodervärdsavtal"... Om det är fallet är det nog inte uppfödaren som saknar koll utan ditt eget fel som skrev på ett avtal utan att kolla vad som stod i det.

Om uppfödaren tar valpar på hunden du har så är det uppfödarens valpar. Hon gör vad hon vill med dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 238
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 841
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp