avla på en sjuk hund

Sv: avla på en sjuk hund

Jag förutsätter att skrapprover tagits på hunden??

Även om du får uppfödaren att betala upp till valppriset, så kommer du själv under hundens restrerande liv ta de kostnader som uppkommer därefter för demodexen om det nu är den allvarligare formen.
 
Sv: avla på en sjuk hund

.
Medicinen som används vid behandling heter Interceptor. Demodex smittar inte från hund till hund vanligtvis, däremot kan valpar smittas av sin mamma under fosterstadiet eller i diåldern. Mamman behöver inte själv ha symptom

antagligen har vi missuppfattat varandra. det är så vet. har sagt, och det är det ja försökt sagt. att de kommer från hennes föräldrar men att det är inte säkert de har visat symptom. sen har vetrinären sagt och ja kan säga att han inte är okunnig. men han säger att man ska inte avla på en sån hund och ja håller med till hundra procent, men enligt skk så har inte jag med den saken att göra, vill överlåtaren ha valpar får hon ta valpar. ja har provat googlat men antagligen har ja sökt på fel namn men tack för de du skrev. :)
 
Sv: avla på en sjuk hund

Jag förutsätter att skrapprover tagits på hunden??

Även om du får uppfödaren att betala upp till valppriset, så kommer du själv under hundens restrerande liv ta de kostnader som uppkommer därefter för demodexen om det nu är den allvarligare formen.
japp skapprov så hon är diagnoserad allvarlig Demodex, men får medecin och ska bli frisk, men är bärare på det om ja hängt med rätt. enligt vetrinär kommer Demodexen inte komma tillbaka vi ska tillbaka i april och förhoppningsvis blir hon friskförklarad
 
Sv: avla på en sjuk hund

måste bara berätta, jag har en tik på foder, på avtalet efter skk står det att överlåtaren har rätt till 2 kullar sen är hunden min. det lät ju bra tyckte ja, men nu har hon Demodex (ärftligt och VÄLDIGT allvarligt) vi ska tvinga ägaren att betala dyra sjukvården. men enligt skk ska avtalet fortsätta som vanligt och hon ska gå i avel och sprida Demodex vidare och ja kan inget göra. men vem skulle vilja köpa en valp som ev kan vara sjuk med en ganska allvarlig och dyr sjukdom? nu har ni hört min historia

Vill bara fråga vad Demodex är för sjukdom & är det verkligen en sjukdom om den går att behandla? Vad kostade behandlingen ( även efter försäkringens reducering ) & vad är det för behandling? Står det i kontraktet att ägaren skall betala om hunden behöver vård?
Viste ägaren & du att hunden hade denna sjukdom innan du tog över den? Många frågor men tacksam för svar om jag ska kunna råda dig med något. Catiz
 
Sv: avla på en sjuk hund

varför är det märkligt? jag personligen har ingen aning om vad Demodex är mer än att det är avlivnings fall om inte en viss medecin fanns och att det är genetiskt. så om du vet vart man hittar med info om Demodex så säg till =) sen är det inte BARA lämna tillbaka sin hund.

Blir lite förvånad att du inte har tagit reda på vad sjukdomen på din hund innebär. Det går ju faktiskt att fråga veterinären, hundböker, internet etc. Hade det varit min hade jag läst på exakt vad det gör på hunden.!
 
Sv: avla på en sjuk hund

Vill bara fråga vad Demodex är för sjukdom & är det verkligen en sjukdom om den går att behandla? Vad kostade behandlingen ( även efter försäkringens reducering ) & vad är det för behandling? Står det i kontraktet att ägaren skall betala om hunden behöver vård?
Viste ägaren & du att hunden hade denna sjukdom innan du tog över den? Många frågor men tacksam för svar om jag ska kunna råda dig med något. Catiz

det är vad ja vet en kronisk sjukdom, om kommer alltid ha den men ingen symptom längre. det går att behandla. behandlingen är ännu inte klar, en så länge över 5000kr då ja inte vet vad det går efter försäkringen då de vägrar betalat. men vad ja läst och fått fram SKA uppfödaren betala detta och ta deras avelsdjur ur aveln. enda gången kommer undan är om det står i kontraktet. vi har fodervärds avtal från skk och ja ska stå för alla kostnader om det inte kommer genetiskt det står inte i själva kontraktet men enligt skk så ska det vara så. ja vet inte om dom vet om det faktiskt, men de sa då inget till mig, ja har informerat henne men inget svar. det är vad ja själv vet om allt detta. ser man att sin hund tappar päls på huvudet, fort intill vet. då det blir värre och kan bli avlivningsfall. hoppas ingen fler drabbas av detta. förhoppningsvis får hon inte gå i aveln då ja inte vill att nån fler ska drabbas av detta men som det ser ut nu kan ja inget göra.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Blir lite förvånad att du inte har tagit reda på vad sjukdomen på din hund innebär. Det går ju faktiskt att fråga veterinären, hundböker, internet etc. Hade det varit min hade jag läst på exakt vad det gör på hunden.!

ja har pratat med vetrinären om allt detta, dock vet ja inte ALLT. men ja vet det är en fruktansvärd sjukdom. då ja precis fått reda på det riktiga namnet så hittade ja aldrig det på internet. (felsvavning) men naturligtvis har ja pratat med vetrinären
 
Sv: avla på en sjuk hund

Om ingen av föräldrarna visar symptom, så har de heller inte avlat på detta medvetet.

Oavsett, så ska ju inte din hund avlas på om uppfödaren är seriös, men den lär ändå behålla avelsrätten fram tills hunden fyller 5 år kan jag tänka mig.

Alternativen är att du lämnar tillbaka hunden eller erbjuder dig att köpa lös den.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Om ingen av föräldrarna visar symptom, så har de heller inte avlat på detta medvetet.

Oavsett, så ska ju inte din hund avlas på om uppfödaren är seriös, men den lär ändå behålla avelsrätten fram tills hunden fyller 5 år kan jag tänka mig.

Alternativen är att du lämnar tillbaka hunden eller erbjuder dig att köpa lös den.

ja hoppas verkligen inte att hon vet om det att hennes hundar har det då ja sagt att min hund fått det. ja har funderat på å köpa loss henne men det värsta e att hon tar mkt pengar för hunden som hon inte ens e värd. men om en hund har höftledsproblem så får man ju inte avla, va e de för skillnad på Demodex å höftledsproblem asså med ärftligheten. då ja läste på internet att man inte ska avla på en hund med demodex men nu skriver skk att man får. har dom gjort om eller vadå?
 
Sv: avla på en sjuk hund

Frågan här blir väll, får man avla på en hund med en alvarlig sjukdom?

Citerat från SJV´s föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt:

"24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel
uppsättning för sjukdom,

3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för
sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från
motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för
sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller
aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer,
eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt."
 
Sv: avla på en sjuk hund

Du har redan fått många bra svar här.
Vill bara tillägga att det faktiskt står i SKK`s uppfödar regler att man INTE FÅR avla på sjuk hund. (se villis svar)
Så jag blev verkligen häpen över att SKK sa till dig att avelsrätten gäller?
Kan det vara något missförstånd?

Och som redan är skrivit dolda fel försäkringen täcker endast upp till inköpspriset, i det här fallet då det värde som hunden är liv försäkrad i.

Om jag förstår dig rätt så har inte uppfödaren någon dolda fel försäkring?
Normalt om hunden hade varit såld, hade uppfödaren varit skyldig under alla omständigheter att betala dig upp till inköpspriset enligt konsumentköplagen.
Men nu äger hon hunden och hon kan inte vara skyldig att ersätta sig själv…
Så som jag ser det så har hon ingen försäkring = med ingen skyldighet att ersätta sin egen ägandes hund.

Du står också för försäkringen = att du står för ev. veterinär kostnader.

Egentligen är det två val här:
Du lämnar tillbaks hunden.

Uppfödaren avstår sin avelsrätt och hunden är din, därmed får du stå för alla kostnader själv.
För är det ju så att om hon avstår avelsrätten, ja då är hunden din med allt vad det innebär av kostnader.
Vilket hon troligen gör, det skulle nog alla göra i sånt här fall, med avels förbud på tiken.
Tiken är dessutom långhårig och det är inte tillåtet inom Schäfer, räknas som diskvalificerande fel.

Det tredje alternativit utgår jag ifrån inte kommer att bli aktuelt, att uppfödaren bestämmer sig att trots allt ta sina två kullar...

Jättetrist att det har blivit så här, synd om dig och inte minst hunden..
 
Senast ändrad:
Sv: avla på en sjuk hund

det är vad ja vet en kronisk sjukdom, om kommer alltid ha den men ingen symptom längre. det går att behandla. behandlingen är ännu inte klar, en så länge över 5000kr då ja inte vet vad det går efter försäkringen då de vägrar betalat. men vad ja läst och fått fram SKA uppfödaren betala detta och ta deras avelsdjur ur aveln. enda gången kommer undan är om det står i kontraktet. vi har fodervärds avtal från skk och ja ska stå för alla kostnader om det inte kommer genetiskt det står inte i själva kontraktet men enligt skk så ska det vara så. ja vet inte om dom vet om det faktiskt, men de sa då inget till mig, ja har informerat henne men inget svar. det är vad ja själv vet om allt detta. ser man att sin hund tappar päls på huvudet, fort intill vet. då det blir värre och kan bli avlivningsfall. hoppas ingen fler drabbas av detta. förhoppningsvis får hon inte gå i aveln då ja inte vill att nån fler ska drabbas av detta men som det ser ut nu kan ja inget göra.

Hur kan den kallas kronisk om det kanske går att behandla. Kroniskt betyder ju att man alltid lider av symtomerna. Jag läste sen lite mer i din tråd- någon skrev förklaring. Mina hundar har haft liknande, fast då rävskabb- fick samma behandling som din hund har.
Önskar dig dock lycka till att hunden blir bra. Förstår problemet med pengar, men samtidigt är det sådant man får räknar med när djuren blir sjuka. Hur gammal är hunden nu, fattade jag rätt att du haft den sen valp? Tycker inte du ska lämna tillbaka hunden av kostnadskäl. Du är ju dens matte. Hur mycket ska hon ha för hunden? Man kan ju vara fodervärd i hundens hela liv. Tycker du ska fatta beslut NÄR du pratat med ägaren- & var vänlig mot denne person, om du även måste lossas vara vänlig. Så ni ej hamnar i svår konflickt & hon sätter sig emot dig, & tar tillbaka hunden mot din vilja. Om det nu visar sig att hon är en svår person att ha & göra med.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Märkligt uttalande från en veterinär att göra.

Jag kan nästan inget om detta. Men precis så sa en veterinär till mig också när jag hade en hund med demodex för många år sedan
.
Han sa att det smittar från mamman vid födseln men att mamman inte behöver visa symtom.
 
Sv: avla på en sjuk hund

nja kroniskt vad ja har förstått rätt på mina hästlektioner,(dock säger ja inte att ja har rätt) är att hon inte visar symtom hela tiden men har det alltid i sej och kommer aldrig bli helt bra. tillbaka till försäkringen, ja har all rätt att betala min foder hund (har ja naturligtvis räknat med) MEN när det är nått fel som inte är mitt eller vad man säger som e uppfödarens fel så ska de betala inte jag, har pratat med försäkringsbolaget och skks regler. sen tänker ja inte lämna tillbaka hunden det första ja gör. men aveln har ja som sagt ingen aning om, håller på å diskuterar med skk. hon är nu 1 år gammal för den som undrade.
 
Sv: avla på en sjuk hund

nja kroniskt vad ja har förstått rätt på mina hästlektioner,(dock säger ja inte att ja har rätt) är att hon inte visar symtom hela tiden men har det alltid i sej och kommer aldrig bli helt bra. tillbaka till försäkringen, ja har all rätt att betala min foder hund (har ja naturligtvis räknat med) MEN när det är nått fel som inte är mitt eller vad man säger som e uppfödarens fel så ska de betala inte jag, har pratat med försäkringsbolaget och skks regler. sen tänker ja inte lämna tillbaka hunden det första ja gör. men aveln har ja som sagt ingen aning om, håller på å diskuterar med skk. hon är nu 1 år gammal för den som undrade.

Läs igenom mitt svar igen.
Om uppfödaren har en dolda fel försäkring då går det på den.
Men om hon inte har det så är hon inte skyldig att ersätta på sin egen hund, däremot om du hade köpt henne.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Hur kan den kallas kronisk om det kanske går att behandla. Kroniskt betyder ju att man alltid lider av symtomerna. Jag läste sen lite mer i din tråd- någon skrev förklaring. Mina hundar har haft liknande, fast då rävskabb- fick samma behandling som din hund har.
Önskar dig dock lycka till att hunden blir bra. Förstår problemet med pengar, men samtidigt är det sådant man får räknar med när djuren blir sjuka. Hur gammal är hunden nu, fattade jag rätt att du haft den sen valp? Tycker inte du ska lämna tillbaka hunden av kostnadskäl. Du är ju dens matte. Hur mycket ska hon ha för hunden? Man kan ju vara fodervärd i hundens hela liv. Tycker du ska fatta beslut NÄR du pratat med ägaren- & var vänlig mot denne person, om du även måste lossas vara vänlig. Så ni ej hamnar i svår konflickt & hon sätter sig emot dig, & tar tillbaka hunden mot din vilja. Om det nu visar sig att hon är en svår person att ha & göra med.

Hur kan du ens jämföra rävskabb med demodex? Demodex är enkelt förklarat något hunden föds med, en nedsättning i imunförsvaret som gör att hunden inte själv kan hålla demodexkvalstren i schack. Detta är en ärftlig sjukdom som både mamman och pappan måste vara bärare till. Viktigt att komma ihåg är att föräldradjuren kan vara bärare utan att själv vara drabbade då det är en recessiv sjukdom.

Hunden kan bli frisk från det, men det är ofta en lång procedr. De flesta hundarna förblir friska när de en gång blivit riktigt friska, men kan insjukna igen vid löp och skendräktighet (ovanligt) samt vid medicinering med kortison.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Läs igenom mitt svar igen.
Om uppfödaren har en dolda fel försäkring då går det på den.
Men om hon inte har det så är hon inte skyldig att ersätta på sin egen hund, däremot om du hade köpt henne.

hon har nog inte dolda fel. enligt skk så ska hon faktiskt stå för dom kostnaderna. och ja antar dom har rätt eftersom ja har avtal efter dom
 
Sv: avla på en sjuk hund

Citerat från SJV´s föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt:

"24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel
uppsättning för sjukdom,

3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för
sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från
motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för
sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller
aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer,
eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt."

ja hoppas detta stämmer, ja blev nästan arg på skk. för dom säger att det går å säger dom så så kan man ju inte göra så mkt men ja tycker det e sjukt att de skulle vara okej. då ja me läst något liknande. men men,
 
Sv: avla på en sjuk hund

Hur kan du ens jämföra rävskabb med demodex? Demodex är enkelt förklarat något hunden föds med, en nedsättning i imunförsvaret som gör att hunden inte själv kan hålla demodexkvalstren i schack. Detta är en ärftlig sjukdom som både mamman och pappan måste vara bärare till. Viktigt att komma ihåg är att föräldradjuren kan vara bärare utan att själv vara drabbade då det är en recessiv sjukdom.

Hunden kan bli frisk från det, men det är ofta en lång procedr. De flesta hundarna förblir friska när de en gång blivit riktigt friska, men kan insjukna igen vid löp och skendräktighet (ovanligt) samt vid medicinering med kortison.

Obs! Jag har ej jämfört, skrev att de hade liknande när jag läste symtomerna, men jag förstår skillnaden såklart:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 248
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 842
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp