Avmaskning-gå i samma hage??

Taz

Trådstartare
Hejsan!

har bara en liten undran??

Ha en jättestor hage (på 8 tunnland ung) som hästarna går i nu, det är egentligen sommarbeteshage men där är fortf mycket gräs så dom går där på dagarna och inne på nätterna.

Vi tänkte avmaska mot synflugan nu om några dagar eftersom alla hästarna har ägg på sig.

Nu till frågan: Kan hästarna gå kvar i samma hage i ca 2 mån till efter vi har avmaskat dom eller dom smittar ner betet??

Vi har vinterhagar också men tänkte att dom kan gå kvar i sommarhagarna sålänge där är gräs så har dom något att göra om dagarna.

Tacksam för svar :bump:
 
Sv: Avmaskning-gå i samma hage??

Man bör inte låta hästar hårdbeta långt in på hösten. Detta gör så ni får sämre bete nästa år...och det är väl inte så bra. Varför inte maska och sedan slänga över dom i vinterhagarna och ge grovfoder istället ? För ni menar väl inte ni ska ha hästarna kvar i sommarhagen ända tills December ? Du skrev 2 mån till ?!
 
Sv: Avmaskning-gå i samma hage??

Eftersom du avmaskar tar du ju bort den eventuella smittan, så ur det hänseendet är det ju lugnt.
 
Sv: Avmaskning-gå i samma hage??

Har man bra beteshygien...städar upp och helst slår eller låter kor eller får beta mellan hästarnas bete i hagen...och helst ett uppehåll på ett år så håller man parasiterna i schack...dock är styngflugan en fluga som inte påverkas av själva beteshygienen. Således kan du avmaska mot styngflugelarverna utan att behöva ta undan hästarna från hagen.

Jag har mina hagar delade (nu är jag också oerhört bortskämd med mark;))...den dom går i nu får dom ha till i vår...då släpps dom ut i ny hage som ej betats på över ett år utan bara slagits. Sen får dom gå över till ett annat bete i augusti 1,5 mil härifrån som syrran har...därefter går dom in i ytterligare en ny hage som blir höst och vinter hage. Så den dom har nu ser dom inte förrän våren 2007.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 091
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 756
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp