bästa foder till föl

Rotterö

Trådstartare
Hur mycket ska ett föl äta
Hur många kg hösilage
hur många kg pellets o havre
fölet 51/2mån diar fortfarande
Han är rund och fin växer lagom fort.
Vill ha mat smakar på allt :banana:
 
Ett föl ska ha fri tillgång till hösilage.

Hur mycket kraftfoder det behövs beror på hur mycket näring den får i sig genom hösilaget. Man får ta reda på hur mycket hösilage den orkar äta, och sedan räkna ut en foderstat baserad på det och de analysvärden man har på hösilaget.
 
Problemet är att han och mamman äter ur samma hög
Jag fyller på när det är slut, Hon har fritt också.
Han äter hippo alfa ,havre , lite lusern hack,mineraler
hosilage. Han äter med god aptit. Lagom hull.
När han ätit upp i sin skål går han till mamma och tigger mera . :banana:
 
Har du inte analys på grovfodret? :confused: Det var väl vi som mailade om ditt sto med föl på bete i somras? Som fallit ur..? Jag har inte världens bästa minne, men jag tror nog att jag poängtera vikten av analys då, för framtida behov.

Så, har du analys eller inte? Och har du inte det, ska du skaffa det? :smirk:
 
Jo bra värden på protein mm
Hö och hösilage
Han får båda sorterna. Han ser mycket bra ut i hullet och kroppen. mamman går kvar på det vi pratade om i sommras.
Hon ser bättre ut. Får bra med mat fortfarande.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
L
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 757
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp