Bästa sättet sammanföra de här? (äldre valack le på åring)

Alexandra_W

Trådstartare
Inblandade hästar (ponnyer).

L - D-ponnyvalack, 6 år. Bott här sen han var åring. Funkat problemfritt ihop med alla hästar han gått med här (valacker och ston). Tidigt kastrerad, noll intresse av ston/ohingstig.

E - A-ponnyvalack, 12 år. Bott här i snart 3 år. Ranglåg men inte mesig. Sent kastrerad (kan ej gå med ston)/hingstig.

Hopsläppet mellan ovanstående var helt problemfritt då för tre år sen, inte ett pip. D-ponnyn är obestridd flockledare. Kan vara lite tjurig kring mat men är i övrigt synerligen vänlig.

W - ponnyåring, blir liten B-ponny. Hingst, mkt ranglåg. Kom för en vecka sen. Gått själv i hage, står intill E i stallet (E står mellan W och L), men har upprepade gånger hälsat på L över boxen. L är mest vänlighet men den lille kan föltugga överdrivet så L tar det som provokation, speciellet när den lille är väldigt nära. Kan då pipa och vifta med något framben och den lille viker och sen är det vänlig nyfikenhet.

Varit vänlig nyfikenhet på varsin sida stängslet, inget överdrivet intresse från något håll.

Dock gick hopsläppet inte som förväntat idag. E + L gick stilla och 'betade' (de har munkorg och lite gräs bara), och W gick och betade i sin hage. Jag öppnade således bara emellan. W gick lugnt bortåt mot de andra, L lyfte huvudet och började lugnt gå mot W med spetsade öron. I tre steg. Sen förbyttes han! Han frågade inte först, den lilla provocerade inte men L börjar direkt jaga skiten ur åringen. Åringen både flyr och tuggar men till ingen hjälp, L fortsätter förfölja, tränger upp honom i hörn osv.

Jag går in och bryter då den lille inte har en sportkepa att komma undan och det känns onödigt om han ska behöva dra genom ett stängsel för att komma undan.

Under jagandet så E hänger med i perifierin men deltar inte. Visar inte minsta agg mot den lilla, och det känns inte som att L riktar sin ilska mot den lilla för att skydda 'sin E' heller.

Särar ut L, och E och W är inga som helst problem, det är idel vänlighet och kärlek från båda håll. L ställs i egen hade bredvid, och är idel vänlig nyfikenhet. W är också nyfiket vänlig. Så inga sura miner från L på sin sida staketet, eller vid hälsning. Utan öron fram, inte ett pip och som sagt vänlighet. Fast skenbar sådan..

Nu får åringen och A-ponnyvalacken gå ihop och så får D-ponnyvalacken gå själv ett tag. Men hur gör man på bästa sätt för att öka acceptansen vid nästa hopsläpp. Det går tyvärr inte möblera om i boxarna så att W står bredvid L.

Jag är inte speciellt bekymrad över det hela, men däremot ganska förvånad. Det var det sista jag förväntade mig från L faktiskt!
 
Sv: Bästa sättet sammanföra de här? (äldre valack le på åring)

Hur går det om du släpper ihop bara L och W och låter E gå i hage vid sidan om eller rentav stå inne i sin box? L är ju flockledare och känner kanske att han måste beskydda sin "flock" mot inkräktare och sätta sig i respekt så att inte hingstspolingen kommer och försöker ta över. Kanske går det bättre om L inte har sin "flock" där som han känner ansvar för.
Det är i alla fall vad jag fått rekommenderat efter hopsläpp som gått dåligt, att ledaren ska släppas själv med nykomlingen först och därefter introducera resten av flocken.
 
Sv: Bästa sättet sammanföra de här? (äldre valack le på åring)

Jag har ju inte testat det, jag trodde ju i min enfald det skulle gå problemfritt bara öppna stängslet emellan. Jag fick dock inte känslan av att L på något vis ville hålla isär E och åringen, eller 'skydda E'. Utan L var fokuserat på att (av någon anledning) jaga åringen.

Men det är väl vad man får prova, även om jag blev lite tveksam när L vid intaget ikväll gjorde ett rejält utfall över boxväggen mot den lille :S Men kan ju bero på mat, lite allmänt 'upprört' efter hopsläppet som fick avbrytas och så. Är som sagt idel vänlighet på var sida stängslet.

Men närmsta tiden är tanken att W och E får gå ihop och L själv, så får jag försöka igen (och då prova med bara L + W). Men tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
Kanske är det smartare prova släppa ihop 'bara' L och W redan imorgon? Blev som sagt lite fundersam när L för första gången visade 'ilska' över boxkant vid insläpp idag (även om det kan berott på tusen och en tillfälligheter).

Jag har (tur kanske) aldrig under alla år haft problem med ett enda hopsläpp. Och jag brukar 'släppa ihop direkt', släppa in den nya i befintlig grupp. Den 'värsta' situationen hitills var när valack + sto med föl vid sidan fick sällskap av ett ungsto. Fölets mor tyckte INTE ungstoet skulle vara med alls. Valacken jobbade övertid med att hela tiden hålla sig emellan de två och hålla isär dem - men samtidigt sakta lotsa nykomlingen närmare och närmare stoet och fölet. På nån vecka gick de i sammansvetsad flock. (Den valacken finns inte kvar, tyvärr..)

Och då jag verkligen aldrig haft problem med L vid ihopsläpp så hade jag helt ärligt inte ens tanken att HAN skulle 'flippa ur'. Jag trodde ingen skulle det, men OM jag skulle ens i teorin gissat hade jag gissat på A-ponnyn - som då hade fått en under sig i rang att trakassera.
 
Sv: Bästa sättet sammanföra de här? (äldre valack le på åring)

Jag skulle släppa ihop L och W redan imorgon faktiskt och lämna E utom synhåll. Min teori är att så länge de gick på varsin sida staketet fanns ingen anledning till bråk men när W kom och skulle vara med i samma hage kände L att det var bäst att sätta sig i respekt direkt innan W (som dessutom är hingst) fick några ideer om att han skulle bestämma. Att nu bli satt på andra sidan staketet ensam bekräftar ju liksom bara L:s värsta farhågor, W har tagit över L:s flock, inte konstigt att han är lite sur på honom. Lika bra att de får reda ut det så fort som möjligt. Går det käpprätt åt skogen så är det ju bara att återgå till E+W och L själv.
Jag har dessutom varit med om vid två tillfällen att det inte gått bra när åringar släppts in i befintlig flock, men då har det visserligen handlat om ston. Förklaringen jag fått från duktigt hästfolk är att det i naturen är helt onaturligt att så unga hästar kommer själva till en ny flock. I naturen skulle de haft mamma med sig. En så ung häst som kommer själv ses som en belastning för flocken istället för en tillgång och ska därför köras iväg.
Inte säker på om samma gäller för ston och hingstar dock. Hingståringar i naturen lämnar väl flocken för att sedan hålla ihop i grabbgäng tills de vinner en egen flock till skillnad från stoåringar som väl oftast stannar kvar åtminstone nåt år i flocken.
 
Sv: Bästa sättet sammanföra de här? (äldre valack le på åring)

Jo också läst den förklaringen, och den känns fullt rimligt, allrahelst när det handlar om hingstar/valacker. Å andra sidan är det ju inte 'normalt' för två valacker gå ihop heller, och utan ston hade jag inte förväntat mig problem.

Men det beror ju mycket på att jag varit förskonad. När L kom var han ganska precis året han med. Gick rakt in till flock med en 12-årig valack (flockledare, tidigt kastrerad så inget sexuellt beteende, dock full koll på att han skulle ha en flock ston och valla dem etc) samt ett treårssto. Nema problemas. Valacken konstaterade att "jag bestämmer, men sålänge du vet din plats är det lugnt", och ungstoet blev tvärförtjust i åringen. Han var då kastrerad men väldigt nyss. Gjorde nåt klätterförsök på stoet men la ganska snart ner det. Han var heller inte så underdånig som W är. Inte kaxig, men bad inte om ursäkt för att han fanns till.

Sen försvann stoet på hösten, L var fortf åring då. Istället kom en 13-årig valack (sent kastrerad han med, funkade med vissa ston men inte med andra). De två äldre valackerna sa det KLICK mellan direkt. Den äldre satte L på plats (L var lite för häftplåstrig) med ett par kickar som medvetet inte träffade. Sen var det lugna gatan mellan de tre med.

Så, jag har väl haft tur, men med tanke på att L generellt är väldigt snäll mot andra hästar jag haft honom med, när han hamnar bredvid främmande hästar på klinik, tävling etc så trodde jag inte det skulle vara minsta problem med honom (annat än ev vid mat). Allrahelst inte som jag väntat en vecka.

Men förklaringen dels om varför 'småknytt' inte ska komma själv till en flock är ju fullt logisk så, dels kan det ju även förekomma konkurrens även om den för människoögon inte syns, så att L känt sig hotad.

Den lilla vet inte riktigt han är hingst än, väldigt timid och försynt och ber i princip om ursäkt för att han finns. Men Lillen vet säkert ändå.

Bra är dock att W inte tycktes få några 'men' alls av att bli jagad. Ville ju fortfarande hälsa på L över boxvägg osv. Hos tidigare äg misslyckades ett hopsläpp, då var den lille livrädd för den äldre hästen. Så skönt det inte blev så här i alla fall.

Satt och funderade på hur knas det blir om man har L ihop med W del av dag? För jag skulle i så fall kunna utnyttja GRÄSET lite. Ls stora intresse i livet är att ÄTA. Han får egentligen inte gå på gräs, men om jag släpper honom på gräs med munkorg, tillsammans med den lille. Då kanske han har mer fokus på att äta än utrota sin (förhoppningsvis) nya kompis, och så får de vänja sig så nån period genom att kortare stunder gå ihop?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 952
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 885
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Lena J
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 122
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp