Bakterier i färskfoder

Om hunden har smittan kan den föra den vidare precis som människor kan göra. Via direkt eller indirekt smitta. Det står kanske inte att man ska akta sig för hunden, men smittar gör det på samma sätt som hos människa. Inte så man behöver vara rädd för hundar. Men lever du nära din smittade hund så är sannolikheten stor att du och övriga som lever nära hunden också bär på smittan.
Smittan sprids också med avföring.
Jag har aldrig hört talas om någon som blivit smittad av sin hund dock. De flesta verkar bli smittade på sjukhus? Det avråds inte från att ge hunden rå kyckling och det hade det nog gjort om det var en risk för människors hälsa.
 
Jag har aldrig hört talas om någon som blivit smittad av sin hund dock. De flesta verkar bli smittade på sjukhus? Det avråds inte från att ge hunden rå kyckling och det hade det nog gjort om det var en risk för människors hälsa.
Det kan jag inte uttala mig om. Risken finns naturligtvis men hur stor den är tror jag inte någon vet. Du avråds inte från att äta kyckling själv heller. Här finns info om multiresistenta bakterier från veterinär
http://www.veterinarkliniken.net/in...9-multiresistenta-bakterier-hos-hund-och-katt
 
Jag anser mig inte vara nyreligiös avseende något när det gäller att ta in fakta. Däremot har jag med egna ögon sett BARFhundar som blivit rejält sjuka. Det blir också hundar som äter torrfoder men av helt andra anledningar.

Och jag har sett katter bli rejält sjuka av torrfoder, som faktiskt inte blir friska förrän man kastar eländet åt skogen. Där inte ens de de dyra veterinärfodren har någon som helst effekt och veterinärerna endast står kvar med livslång behandling med kortison och antibiotika av och till som alternativ. På hundsidan har jag inte lika mycket erfarenhet eftersom det var länge sedan jag hade hund, men jag tycker mig läsa en hel del liknande erfarenheter även där. Och jag vill nog påstå att om ett djur (oavsett art) inte kan bli besvärsfri så länge de får torrfoder (eller rå mat) så finns det ett grundläggande problem med kosten som sådan.

Jag förhåller mig tveksam till att ge hund kyckling eller för den delen somliga andra sorters kött också som är rått.

Du får gärna vara tveksam till rå mat. Jag är tveksam till torrfoder.

Det beror i stora delar på att jag haft en hund som blivit mycket sjuk av rått foder. I övrigt är det få människor som har den reella kunskap som behövs för att sätta samman foderstater. Det gäller f.ö. inte bara hund.

Och många andra har andra erfarenheter. Vad gäller kunskap om att sätta samman foderstater är det tråkig att den kunskapen helt och hållet saknas även på de största djurklinikerna i Sverige. Där om någonstans borde kunskapen finnas, men det gör den inte. Det gör att djurägare som av olika anledningar vill eller måste göra egen mat till sina hundar/katter blir oerhört utelämnade.

Samtidigt är det inte hjärnkirurgi att sätta samman en bra foderstat till ett friskt djur, men där har vi ju fått lära oss att det är fullständigt omöjligt. Något som djurfoderindustrin inte minst har bidragit till. Hundar och katter har inte bara olika näringsbehov beroende på ålder utan även beroende på om de är kastrerade, på ålder, ras, om de är ute eller inne, om de har lång eller kort päls, om de bor i staden eller på landet mm. Vissa påståenden är mer valida än andra...:grin:

Jag kan inte heller se något som helst samband mellan hundars utfodring och semesterresor.
Menar du att eftersom människor åker på semester (eller köper danskt fläsk) så blir det mindre risk med rått hundfoder?

Den gemensamma nämnaren är antibiotikaresistenta bakterier. Man kan fråga sig var man egentligen bör lägga krutet. Vad är det som medför störst risker? Att låta hunden äta rå mat (som mest sannolikt innehåller andra stammar av antibiotikaresistenta bakterier än de människor faktiskt förefaller åka på om den nu innehåller sådana bakterier) än att åka utomlands ett par veckor per år och moffa dansk fläskfilé varje lördag. Sila mygg och svälja kameler?

I min värld så ökar risken för att multiresistenta bakterier sprids.
Notera också kommentaren om UVI (en mycket vanlig sjukdom hos kvinnor i alla åldrar som ofta orsakas av E.coli, dvs vanlig tarmbakterie).
Om ESBL sprids mer så ökar också risken för att drabbas av ESBLorsakad UVI. Det är mycket allvarligt.

Innan vi drar på sådana växlar vill jag ha vetenskapliga belägg på att antibiotikaresistenta bakterier som vi finner hos våra sällskapsdjur och som i sin tur sannolikt kommer från deras foder faktiskt orsakar UVI hos kvinnor...
 
Jag vill ha bättre underlag innan jag fattar några beslut.
"ESBL: ESBL står för ”extended spectrum betalactamase” och är en form av enzymer som har utvecklats hos vissa tarmbakterier. Enzymen kan bryta ner viss typ av antibiotika vilket då gör bakterierna resistenta mot antibiotikan.

Bakterier med enzymet har hittats hos både djur och människor och sprider sig liksom andra tarmbakterier via kontakt med smittad avföringen."

Någon har gjort ett tankefel ESBL är inte en bakterie, det är ett enzym som bildas av "smittade" bakterier. Enzymet bryter ner antibiotika, vilket gör att antibiotikan inte kan döda den smittade bakterien, det är inte samma sak som att bakterien blir resistent.

Citatet är från Christensen 1 s länk. (min fetning).
Själv är jag betydligt mer oroad för MRSA.

Red. vad jag förstått är det två specifika hönsraser som är drabbade, inte alla andra hönsraser.
 
Det kan jag inte uttala mig om. Risken finns naturligtvis men hur stor den är tror jag inte någon vet. Du avråds inte från att äta kyckling själv heller. Här finns info om multiresistenta bakterier från veterinär
http://www.veterinarkliniken.net/in...9-multiresistenta-bakterier-hos-hund-och-katt
Men att möjligheten finns betyder inte att risken är särskilt stor. Risk är en sammanslagning av sannolikhet och konsekvens, och att konsekvensen är allvarlig innebär inte att risken är stor om sannolikheten är pytteliten. Jag tycker nog ändå att det lutar åt att sannolikheten inte är särskilt stor. Annars hade man väl åtminstone kunnat hitta ETT fall där en människa smittats av sin hund?
 
Redan 2011 stod det i Aftonbladet om att varannan svensk kyckling var smittade med denna bakterie och då var det inget samma mediadrev som nu. Undra vad skillnaden är ?
 
Redan 2011 stod det i Aftonbladet om att varannan svensk kyckling var smittade med denna bakterie och då var det inget samma mediadrev som nu. Undra vad skillnaden är ?
Jag är rätt cynisk när det gäller sånt så jag skulle säga pengar (det vore ju hemskt dyrt och oekonomiskt om vi slutade äts kyckling)
Men jag antar att vi även har fått bättre kunskaper och större problem med antibiotikaresistens, vilket jag antar gör infon viktigare (eller värdefull, eller alarmerande - vad nu rätt ord är)
 
Jag är rätt cynisk när det gäller sånt så jag skulle säga pengar (det vore ju hemskt dyrt och oekonomiskt om vi slutade äts kyckling)
Men jag antar att vi även har fått bättre kunskaper och större problem med antibiotikaresistens, vilket jag antar gör infon viktigare (eller värdefull, eller alarmerande - vad nu rätt ord är)
Här är den artikeln - lite annorlunda info än vad som anges idag Nu är det visserligen från en tidning, men info måste dom ändå fått från typ SVA eller liknande. http://www.aftonbladet.se/halsa/article14076125.ab
 
Men att möjligheten finns betyder inte att risken är särskilt stor. Risk är en sammanslagning av sannolikhet och konsekvens, och att konsekvensen är allvarlig innebär inte att risken är stor om sannolikheten är pytteliten. Jag tycker nog ändå att det lutar åt att sannolikheten inte är särskilt stor. Annars hade man väl åtminstone kunnat hitta ETT fall där en människa smittats av sin hund?

Skulle expertisen anse att denna typ av bakterier i hundfoder utgör en betydande risk för folkhälsan skulle man (t.ex. SVA) helt avråda från att utfodra med rått foder. Man skulle dessutom sannolikt försöka driva igenom ett förbud mot utfodring av rått kött, det skulle antagligen inte vara särskilt svårt att få igenom.
 
Det hade ju varit intressant att göra en ny analys på resistensen hos mina bakterier. Jag gjorde nämligen det när jag pluggade året innan jag skaffade min första hund och jag hade inte ingen resistens alls mot de antibiotika vi testade för, den enda i klassen. Inte ens mot vanligt penicillin var mina bakterier resistenta. En tjej från Bangladesh hade däremot resistens även mot det mesta inkl. ett antibiotika som man inte brukar ha resistens mot. Jag har inte ätit någon form av antibiotika sen jag var 5 år gammal om man minns rätt så det är säkert därför. Smittar mina hundar mig med resistenta bakterier så borde det ju ha skett nu efter snart 4 år med rått foder.

Jag är rätt övertygad om att det är större risk att åka utomlands (och definitivt att besöka sjukvården i ett annat land) än att ge hunden rått foder. Det senare kan jag fortfarande inte räkna som en risk eftersom jag fortfarande har svårt att se hur smittar sker i praktiken och inte hört om att det skett heller.
 
Det hade ju varit intressant att göra en ny analys på resistensen hos mina bakterier. Jag gjorde nämligen det när jag pluggade året innan jag skaffade min första hund och jag hade inte ingen resistens alls mot de antibiotika vi testade för, den enda i klassen. Inte ens mot vanligt penicillin var mina bakterier resistenta. En tjej från Bangladesh hade däremot resistens även mot det mesta inkl. ett antibiotika som man inte brukar ha resistens mot. Jag har inte ätit någon form av antibiotika sen jag var 5 år gammal om man minns rätt så det är säkert därför. Smittar mina hundar mig med resistenta bakterier så borde det ju ha skett nu efter snart 4 år med rått foder.

Jag är rätt övertygad om att det är större risk att åka utomlands (och definitivt att besöka sjukvården i ett annat land) än att ge hunden rått foder. Det senare kan jag fortfarande inte räkna som en risk eftersom jag fortfarande har svårt att se hur smittar sker i praktiken och inte hört om att det skett heller.
Smitta sker i praktiken som mellan människor i samma hushåll.
 
Skulle expertisen anse att denna typ av bakterier i hundfoder utgör en betydande risk för folkhälsan skulle man (t.ex. SVA) helt avråda från att utfodra med rått foder. Man skulle dessutom sannolikt försöka driva igenom ett förbud mot utfodring av rått kött, det skulle antagligen inte vara särskilt svårt att få igenom.

Detta var den första riktiga studien, så även om resultaten är allvarliga kan man inte skapa ett förbud grundar på en enda studie. Så det går inte riktigt att dra slutsatsen att de inte anser att detta är något att ta fasta på.
Denna studie kommer med säkerhet leda till fler studier och forskning.
 
Men hur smittar hunden dessa personer? Den smittar ju inte genom att man tittar på den liksom.

Finns det fall dokumenterade där personer blivit smittade av multiresistenta bakterier från hundar som äter färskt kött?
Man har sett att bakterier kan överföras mellan hund och ägare.
Finns idag inga studier gällande just esbl.
 
Det finns ju också en skillnad om vi själva äter kyckling och ger den rå till hunden. Räck upp handen den som ens skulle tänka tanken på att äta kycklingen ens lite rosa?
 
Jag tycker att det är bra att varningen går ut så att folk blir medvetna om att deras hundar faktiskt kan bli bärare av det enzym som ger antibiotikaresistens.

Jag hoppas att uppmärksamheten innebär att det blir hårdare press på svensk kycklinguppfödning att ta itu med ESBL. Det spelar mindre roll att vi har hård reglering om antibiotikaanvändning här så länge man använder utländska avelsdjur som bär på ESBL.

Jag kommer att fortsätta ge färskfoder som innehåller kyckling eftersom jag för närvarande inte har något bra alternativ. Däremot kommer jag faktiskt att se om jag inte kan hitta något torrfoder som inte innehåller kycklingmjöl. Inte för att torrfoder är en smittkälla utan för jag inte vill stödja den industri som är orsaken till att vi har den här situationen och det kycklingmjöl som används i torrfoder i princip alltid är importerat.
 
Nordic skriver så här på Facebook idag:

"Med anledning av de senaste dagarnas varning om eventuell förekomst av ESBL-bakterier i färskfoder skickar vi nu detta brev/mail för att stilla oron hos våra kunder.
Larmet som utfärdats avser foder som innehåller kycklingprodukter, med andra ord berörs inte Nordic Hundfoders produkter av detta.
Nordic Hundfoder använder inte kyckling och/eller biprodukter från kyckling i sin tillverkning av färskfoder. Vi blandar inte foder från olika proteinkällor och vårt färskfoder innehåller rent oxkött och vom från svenska veterinärkontrollerade slakterier.
Mats Björkskär, ägare av Nordic Hundfoder, har idag torsdag den 7 januari varit i kontakt med artikelförfattare Malvina Britts på Aftonbladet med anledning av den ESBL-relaterade artikeln.
Malvina menar att det klart och tydligt framgår i texten att det endast gäller foder som innehåller kycklingprodukter. Mats Björkeskär har bjudit in Malvina för att ta del av Nordic Hundfoders produktion och dokument gällande de kött- och insatsvaror som används.
Angående våra Kycklingprodukter (som vi aldrig blandar med något annat) så använder vi bara kött och skinn från svensk livsmedelskyckling. Vi använder EJ mage och tarmpaket där smittan eventuellt kan finnas.

Hälsningar Nordic Hundfoder"

Känns bra att ge Nordic och fortsätter nog med det, även om det är dyrt.
 
Nordic skriver så här på Facebook idag:

"Med anledning av de senaste dagarnas varning om eventuell förekomst av ESBL-bakterier i färskfoder skickar vi nu detta brev/mail för att stilla oron hos våra kunder.
Larmet som utfärdats avser foder som innehåller kycklingprodukter, med andra ord berörs inte Nordic Hundfoders produkter av detta.
Nordic Hundfoder använder inte kyckling och/eller biprodukter från kyckling i sin tillverkning av färskfoder. Vi blandar inte foder från olika proteinkällor och vårt färskfoder innehåller rent oxkött och vom från svenska veterinärkontrollerade slakterier.
Mats Björkskär, ägare av Nordic Hundfoder, har idag torsdag den 7 januari varit i kontakt med artikelförfattare Malvina Britts på Aftonbladet med anledning av den ESBL-relaterade artikeln.
Malvina menar att det klart och tydligt framgår i texten att det endast gäller foder som innehåller kycklingprodukter. Mats Björkeskär har bjudit in Malvina för att ta del av Nordic Hundfoders produktion och dokument gällande de kött- och insatsvaror som används.
Angående våra Kycklingprodukter (som vi aldrig blandar med något annat) så använder vi bara kött och skinn från svensk livsmedelskyckling. Vi använder EJ mage och tarmpaket där smittan eventuellt kan finnas.

Hälsningar Nordic Hundfoder"

Känns bra att ge Nordic och fortsätter nog med det, även om det är dyrt.

Fast smittan har ju hittats även i kött(livsmedelsgodkänt) från kyckling, så det stämmer inte att den bara finns i biprodukterna.

Vet du om Nordic säljer foder på storblock på pall? Känns inte aktuellt att börja med småkorvar, vill ha minst 15-kg förpackningar...
 
Äh, vad sjutton, en massa potatis och morot vill jag ju inte ha i maten. Trist att de inte har 100% animaliskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 463
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 174
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp