Bakterier i färskfoder

I övrigt finner jag det anmärkningsvärt att ingen reagerar på häxjakt i somliga grupper om du nämner att hunden äter torrfoder. Eller att det talas om att det är något fel på hunden om den inte tål färskfoder.. Eller att färskfoder är det råd som ges för i stort sett alla åkommor (inkl de som behöver dietfoder) och ibland utan att ens veta vad det är för fel på hunden...
För mig påminner det mycket nyreligiösa som är helt svartvita och inte förmår att se nyanser.
För egen del ger jag torrfoder. Jag har färskfoder i frysen (enbart lamm) som jag kan ge vid behov. Jag ger inte färskfoder till yngste hunden som blev allvarligt sjuk av det (och inte tål färskt i någon form efter det).
Jag skulle aldrig ge rå kyckling. Vi köper inte kyckling och äter själva heller längre.
Folk får göra som de vill, men de flesta verkar mest tänka på sin egen smitta och hundarna.
Det räcker med att en familjemedlem eller nära vän blir allvarligt sjuka för att multiresitenta bakterier eventuellt kan bli besvärliga och potentiellt även dödliga.
Dessa bakterier dödar flera tusen människor årligen i Europa och är inget att ta alltför lättsinningt på.
 
I övrigt finner jag det anmärkningsvärt att ingen reagerar på häxjakt i somliga grupper om du nämner att hunden äter torrfoder. Eller att det talas om att det är något fel på hunden om den inte tål färskfoder.. Eller att färskfoder är det råd som ges för i stort sett alla åkommor (inkl de som behöver dietfoder) och ibland utan att ens veta vad det är för fel på hunden...
För mig påminner det mycket nyreligiösa som är helt svartvita och inte förmår att se nyanser.
För egen del ger jag torrfoder. Jag har färskfoder i frysen (enbart lamm) som jag kan ge vid behov. Jag ger inte färskfoder till yngste hunden som blev allvarligt sjuk av det (och inte tål färskt i någon form efter det).
Jag skulle aldrig ge rå kyckling. Vi köper inte kyckling och äter själva heller längre.
Folk får göra som de vill, men de flesta verkar mest tänka på sin egen smitta och hundarna.
Det räcker med att en familjemedlem eller nära vän blir allvarligt sjuka för att multiresitenta bakterier eventuellt kan bli besvärliga och potentiellt även dödliga.
Dessa bakterier dödar flera tusen människor årligen i Europa och är inget att ta alltför lättsinningt på.

Experterna är dock eniga om att det räcker med normal kökshygien för att förhindra spridning? Menar du att de har fel och att vi ska lyssna på dig istället?
 
Jag skulle aldrig ge rå kyckling. Vi köper inte kyckling och äter själva heller längre.
Folk får göra som de vill, men de flesta verkar mest tänka på sin egen smitta och hundarna.
Det räcker med att en familjemedlem eller nära vän blir allvarligt sjuka för att multiresitenta bakterier eventuellt kan bli besvärliga och potentiellt även dödliga.
Dessa bakterier dödar flera tusen människor årligen i Europa och är inget att ta alltför lättsinningt på.

Men hur smittar hunden dessa personer? Den smittar ju inte genom att man tittar på den liksom.

Finns det fall dokumenterade där personer blivit smittade av multiresistenta bakterier från hundar som äter färskt kött?
 
Smittar det att hunden slickar på huden? Och isåfall, hur lång tid efter att de ätit?

Har ju gett ganska mycket kyckling till mina hundar. Gör det någon skillnad att byta nu eller finns det alltid kvar i deras kropp?
 
Ingenstans står det att man ska akta sig för själva hunden.
Om hunden har smittan kan den föra den vidare precis som människor kan göra. Via direkt eller indirekt smitta. Det står kanske inte att man ska akta sig för hunden, men smittar gör det på samma sätt som hos människa. Inte så man behöver vara rädd för hundar. Men lever du nära din smittade hund så är sannolikheten stor att du och övriga som lever nära hunden också bär på smittan.
Smittan sprids också med avföring.
 
Stog i någon av kvällsblaskorna häromdagen att man inte skall tungkyssas med sina hundar pga smittorisk.
 
Brukar folk göra sådant? :crazy:

Mina kan då få in en tunga ibland.. Speciellt om de pussar ivrigt och man skrattar samtidigt.

Tänker även att om de slickas på läpparna och man sen själv (senare) slickar sig om läpparna eller något så man får det i munnen.

Jag är helt enkelt smittad med andra ord :p
 
I övrigt kan man ställa sig själv frågan vad som händer om man får en vanlig UVI. Det är mycket vanligt att den orsakas av E.coli. ESBL är som bekant resistent E.coli.
Om den inte kan behandlas står man inför risken att få inflammation i njurbäckenet och/eller blodförgiftning.
 
I övrigt kan man ställa sig själv frågan vad som händer om man får en vanlig UVI. Det är mycket vanligt att den orsakas av E.coli. ESBL är som bekant resistent E.coli.
Om den inte kan behandlas står man inför risken att få inflammation i njurbäckenet och/eller blodförgiftning.

Bäst att sluta äta kyckling alltså.
 
I övrigt finner jag det anmärkningsvärt att ingen reagerar på häxjakt i somliga grupper om du nämner att hunden äter torrfoder.

Eller den häxjakt som i "vissa grupper" pågår mot oss som BARFar våra hundar/katter. Inte nog med att vi förgiftar dem med E. coli, salmonella, campylobacter, toxoplasmos mm. vi ser dessutom till att de får obalanserad kost som på sikt kommer orsaka allvarliga skador på dem... Vi dödar i princip våra djur långsamt.

Eller så kanske det är mer relevant att diskutera det som diskuteras just här? Det är väl rätt irrelevant vad som skrivs i X grupp på FaceBook.

För mig påminner det mycket nyreligiösa som är helt svartvita och inte förmår att se nyanser.

Samma inställning finns bland torrfoderförespråkare.

Dessa bakterier dödar flera tusen människor årligen i Europa och är inget att ta alltför lättsinningt på.

Vem tar lättvindigt på det? Bara för att man inte slutar med råutfodring omedelbums innebär det inte att man tar lätt på saken.

Hur många har slutat resa utomlands pga. risken att smittas med antibiotikaresistenta bakterier utomlands? Jag känner inte till någon. Betyder det att "alla" tar lätt på problematiken? Eller är det kanske så att man anser att problemet först och främst bör hanteras på en högre nivå? Själv tror jag riktigt på konsumentmakt i den här frågan. När folk gladeligen köper billig dansk fläskfilé trots att media gång på gång har belyst att man hittar flera olika stammar antibiotikaresistenta bakterier i danskt fläsk inser man ju att money talks. Samma problem på kycklingsidan. Folk vill ha billigt kött (till sig själva).
 
Eller den häxjakt som i "vissa grupper" pågår mot oss som BARFar våra hundar/katter. Inte nog med att vi förgiftar dem med E. coli, salmonella, campylobacter, toxoplasmos mm. vi ser dessutom till att de får obalanserad kost som på sikt kommer orsaka allvarliga skador på dem... Vi dödar i princip våra djur långsamt.

Eller så kanske det är mer relevant att diskutera det som diskuteras just här? Det är väl rätt irrelevant vad som skrivs i X grupp på FaceBook.



Samma inställning finns bland torrfoderförespråkare.



Vem tar lättvindigt på det? Bara för att man inte slutar med råutfodring omedelbums innebär det inte att man tar lätt på saken.

Hur många har slutat resa utomlands pga. risken att smittas med antibiotikaresistenta bakterier utomlands? Jag känner inte till någon. Betyder det att "alla" tar lätt på problematiken? Eller är det kanske så att man anser att problemet först och främst bör hanteras på en högre nivå? Själv tror jag riktigt på konsumentmakt i den här frågan. När folk gladeligen köper billig dansk fläskfilé trots att media gång på gång har belyst att man hittar flera olika stammar antibiotikaresistenta bakterier i danskt fläsk inser man ju att money talks. Samma problem på kycklingsidan. Folk vill ha billigt kött (till sig själva).
Jag anser mig inte vara nyreligiös avseende något när det gäller att ta in fakta. Däremot har jag med egna ögon sett BARFhundar som blivit rejält sjuka. Det blir också hundar som äter torrfoder men av helt andra anledningar.
Jag förhåller mig tveksam till att ge hund kyckling eller för den delen somliga andra sorters kött också som är rått.
Det beror i stora delar på att jag haft en hund som blivit mycket sjuk av rått foder. I övrigt är det få människor som har den reella kunskap som behövs för att sätta samman foderstater. Det gäller f.ö. inte bara hund.
Jag kan inte heller se något som helst samband mellan hundars utfodring och semesterresor.
Menar du att eftersom människor åker på semester (eller köper danskt fläsk) så blir det mindre risk med rått hundfoder?
I min värld så ökar risken för att multiresistenta bakterier sprids.
Notera också kommentaren om UVI (en mycket vanlig sjukdom hos kvinnor i alla åldrar som ofta orsakas av E.coli, dvs vanlig tarmbakterie).
Om ESBL sprids mer så ökar också risken för att drabbas av ESBLorsakad UVI. Det är mycket allvarligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 463
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 174
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp