Bakterier i färskfoder

Kanske inte varje gång, alt handdiska innan man kör ihop med annat.

Det kan hamna lort-smuts-osv i vinklar o vrår bortikring tänkte jag, men sen vet jag inte riktigt hur vanliga diskmaskiner fungerar:o stora maskiner (kök) har samma diskvatten tills man byter medan sköljvattnet är i flöde. Dvs man kör 'findisk/'ren'disk i början och grovdisk i slutet av en anledning.

Se till att ha rostfria skålar och häll kokande vatten i dem efter fodring. Då dör det mesta!
 
Jag tycker definitivt inte att man ska avfärda de här resultaten. Att ens eget sällskapsdjur kan gå runt och sprida ESBL-bakterier är väldigt allvarligt. Jag ser inte hanteringen av färskfodret som det stora problemet, som sagt om man tillämpar god hygien ska det inte vara någon fara, utan snarare så att hunden kan bli bärare och sprida vidare en resistent bakteriestam som är ett av våra största hot i dagsläget. Tyvärr kommer resistensen hos bakterier bara att öka.

Jag tror tyvärr att det redan är rätt kört. Med tanke på att var tredje kyckling i butiken var/är bärare så sprids det nog alldeles förträffligt även utan hundarna.

Hur noga jag än är med hygien runt foderhanteringen, så händer det ju att de slafsar på varandra och omgivningen direkt efter maten. Torkar näsan på mattan, sitter i knät på mig... Jag skulle behöva sanera hela mitt hem och omgivning, dagligen.
 
Jag har färskfoder i huset och ger det vid behov (då alltid lamm). Jag förhåller mig tveksam till annat kött bla pga av bakterier. Jag förhåller mig också tveksam till rått kött och BARF som undergörande metod vid allehanda kostrelaterade problem hos hund.
Jag har också under min tid som arbetande hos veterinär sett mer än en hund som kommit in med problem relaterat till BARF (det skulle jag ALDRIG ge hundarna).

Och jag har inom bara senaste månaden sett en hund bli av med sin "kroniska" magkatarr, ständiga diaréer, avsaknad av aptit, spyende och allmänna krakighet bara genom att kasta det dyra veterinärfodret åt fanders och helt gå över till VoH. Hunden är som en ny individ! Det är INTE första gången jag ser den förändringen heller.
 
Det verkar vara väldigt varierande kunskaper om mikrobiologi och hygien här, många verkar ha bra kunskap och andra betydligt mindre. Okunskap ger ofta irrationell rädsla.

En god hygien i kök (torka kontaminerade ytor med diskmedelslösning/rengöringsmedel det tar kål på bakterier), av händer (tvätta med tvål och vatten) och utrustning (handdisk med diskmedel och borste/svamp duger bra) räcker för att förhindra spridning av oönskade bakterier. Det man verkligen ska göra är att se till att man får bort alla synliga rester av livsmedel, därför är det bra att se till att utrustningen och bänkytor är hela (täta och släta)så de går lätt att rengöra utan att rester blir kvar. Förvarar man i kylen är viktigt att se till att köttsaft inte kan rinna ur kärlet/förpackningen på andra livsmedel. Gärna täcka över med platsfolie.

Angående de resistenta bakterierna ger de problem först när hunden eller människan behöver äta det antibiotika bakterien är resistent mot. Gynnas inte bakterierna av sina resistensgener kommer de att dö ut då de extra generna blir en nackdel i konkurrera med normalfloran. Men visst har man ett nedsatt immunförsvar eller ofta äter antibiotika så bör man nog undvika att få i sig dessa bakterier.

Jag har läst en hel del mikrobiologi och livsmedelshygien då jag arbetar med livsmedelstillsyn. Jag styckar alla möjliga köttslag (allt från rå kyckling till slaktrester från nöt, delar även färskfoderkorvar ibland) till hundarna hemma i mitt kök med samma utrustning som jag använder när jag lagar mat till mig och min sambo. Självklart diskas allt efter jag gjort detta, men med den "vanliga" diskborsten. Jag kan utifrån min kunskap om mikrobiologi och hygien inte se några stora risker med detta. De finns så klar en viss fara men det är inte samma sak som en risk. Eftersom sannolikheten att faran uppstår är risken i princip obefintlig, eftersom jag håller en god hygien.
Tack för saklighet!
 
Och jag har inom bara senaste månaden sett en hund bli av med sin "kroniska" magkatarr, ständiga diaréer, avsaknad av aptit, spyende och allmänna krakighet bara genom att kasta det dyra veterinärfodret åt fanders och helt gå över till VoH. Hunden är som en ny individ! Det är INTE första gången jag ser den förändringen heller.

Jag ser samma sak på kattsidan. Katter diagnostiseras med IBD, får antibiotika och får höra att katterna måste äta specialfoder (och ändå få skov) och kortison resten av livet. Övergång till hemgjord mat (vad som helst som de för tillfället tål) och en successiv övergång till rå mat så blir de friska. Inte över en natt men de slipper kortison och skov. Många kan börja äta "vanlig kattmat" efter ett tag också.

De gör inte att jag tror att rå mat är en mirakelkur för alla, men jag har genom åren hjälpt åtskilliga katter (och kattägare) att få sina liv tillbaka mha individanpassad kostomläggning.
 
Angående de resistenta bakterierna ger de problem först när hunden eller människan behöver äta det antibiotika bakterien är resistent mot. Gynnas inte bakterierna av sina resistensgener kommer de att dö ut då de extra generna blir en nackdel i konkurrera med normalfloran. Men visst har man ett nedsatt immunförsvar eller ofta äter antibiotika så bör man nog undvika att få i sig dessa bakterier.

Jag har läst en hel del mikrobiologi och livsmedelshygien då jag arbetar med livsmedelstillsyn. Jag styckar alla möjliga köttslag (allt från rå kyckling till slaktrester från nöt, delar även färskfoderkorvar ibland) till hundarna hemma i mitt kök med samma utrustning som jag använder när jag lagar mat till mig och min sambo. Självklart diskas allt efter jag gjort detta, men med den "vanliga" diskborsten. Jag kan utifrån min kunskap om mikrobiologi och hygien inte se några stora risker med detta. De finns så klar en viss fara men det är inte samma sak som en risk. Eftersom sannolikheten att faran uppstår är risken i princip obefintlig, eftersom jag håller en god hygien.
Det är inte helt sant att det endast blir problem om du måste äta antibiotika. Inom sjukvården ser vi mycket problem med dessa bakterier när det gäller människor med nedsatt immunförsvar. det gäller gamla människor, för tidigt födda barn , människor som medicinerar med olika immunhämmande preparat (tex cellgifter eller kortison), människor med olika sjukdomar.
Problemet innefattar inte heller enbart dig själv och din hund då både du själv och hunden riskerar att föra smittan vidare till människor och/eller hundar som finns i någon av ovan nämnda grupper.
Det gäller även MRSA och MRSP som också hittats hos hund.
Båda grupperna bakterier smittar genom både direkt och indirekt kontakt. Även jag har läst mikrobiologi då det ingår i utbildningen till sjuksköterska (av naturliga skäl då det kan vara förenat med stor fara för patient om det finns okunskap om detta).
 
Tänkte på en sak med det här när jag var ute med hundarna nyss :p Vad tänker du om veterinärer som själva säljer färskfoder samt Mush-produkter för att kunderna ska kunna ge färskfoder och barfa sina hundar?
MUSH är ett helfoder. Det är inte samma sak som att själv laborera. Själv såg jag bla en hund som var tvungen att opereras pga förstoppning då den fått ben. Och en som fick avlivas då den hade skadat tarmarna illa.
JAg är väl medveten om att många hundar mår mycket bättre på färskfoder. Det finns också de som blir riktigt dåliga på färskfoder.
 
MUSH är ett helfoder. Det är inte samma sak som att själv laborera. Själv såg jag bla en hund som var tvungen att opereras pga förstoppning då den fått ben. Och en som fick avlivas då den hade skadat tarmarna illa.
JAg är väl medveten om att många hundar mår mycket bättre på färskfoder. Det finns också de som blir riktigt dåliga på färskfoder.

Fast ben får väl ändå de flesta hundar att tugga på, oavsett dagligt foder. Hur vet man att detta berodde på maten?

Givetvis finns det de som blir dåliga på färskfoder. Men antalet som blir dåliga på torrfoder med diverse problem är ju betydligt större, så jag ser inte riktigt det som ett argument.
 
MUSH är ett helfoder. Det är inte samma sak som att själv laborera. Själv såg jag bla en hund som var tvungen att opereras pga förstoppning då den fått ben. Och en som fick avlivas då den hade skadat tarmarna illa.
JAg är väl medveten om att många hundar mår mycket bättre på färskfoder. Det finns också de som blir riktigt dåliga på färskfoder.

Mush vaisto är ett helfoder, vanliga mush-korvarna är det inte, det är i princip krossat kött och ben av olika slag som ska kombineras ihop så att det blir rätt.
 
Fast ben får väl ändå de flesta hundar att tugga på, oavsett dagligt foder. Hur vet man att detta berodde på maten?

Givetvis finns det de som blir dåliga på färskfoder. Men antalet som blir dåliga på torrfoder med diverse problem är ju betydligt större, så jag ser inte riktigt det som ett argument.
Det är snarare så att somliga hundar inte mår bra av kvalstren i torrfoder alt av den sorts torrfoder hunden äter. Jag har själv en hund som fått en rejäl tarminfektion av färskfoder när den var yngre. Vid förfrågan i en annan grupp framkom det att det fanns ganska många hundar bland de som är medlemmar i gruppen, som också hade hundar som blivit sjuka. Men många ville inte skriva om det eftersom det finns en grupp människor som hävdar att färskfoder är bäst oavsett bekymmer. Många kände att de inte ville skriva att deras hund mådde dåligt på färskfoder då de blev anklagade för att antingen ha en hund som är sjuk (dåligt immunförsvar var en av de skrivna anledningarna) eller för att vara dåliga hundägare.
Och vem orkar hålla på att debattera om dåligt ägarskap pga val av foder?

Mina hundar får råhudsben att tugga på istället för märgben. Mina får diarre av märgben. Makens hund spräckte sin ena kindtand på märgben...
Och hur man visste att det berodde på ben att hunden var förstoppad? Hunden opererades och tömdes på delar av tarmens innehåll, så det var rätt tydligt vad innehållet bestod av.
 
MUSH är ett helfoder. Det är inte samma sak som att själv laborera. Själv såg jag bla en hund som var tvungen att opereras pga förstoppning då den fått ben. Och en som fick avlivas då den hade skadat tarmarna illa.
JAg är väl medveten om att många hundar mår mycket bättre på färskfoder. Det finns också de som blir riktigt dåliga på färskfoder.

Och ingen har ju hört talas om magomvridning på grund av torrfoder :angel: På tal om allvarliga foderrelaterade skador då...
 
Det är snarare så att somliga hundar inte mår bra av kvalstren i torrfoder alt av den sorts torrfoder hunden äter. Jag har själv en hund som fått en rejäl tarminfektion av färskfoder när den var yngre. Vid förfrågan i en annan grupp framkom det att det fanns ganska många hundar bland de som är medlemmar i gruppen, som också hade hundar som blivit sjuka. Men många ville inte skriva om det eftersom det finns en grupp människor som hävdar att färskfoder är bäst oavsett bekymmer. Många kände att de inte ville skriva att deras hund mådde dåligt på färskfoder då de blev anklagade för att antingen ha en hund som är sjuk (dåligt immunförsvar var en av de skrivna anledningarna) eller för att vara dåliga hundägare.
Och vem orkar hålla på att debattera om dåligt ägarskap pga val av foder?

Mina hundar får råhudsben att tugga på istället för märgben. Mina får diarre av märgben. Makens hund spräckte sin ena kindtand på märgben...
Och hur man visste att det berodde på ben att hunden var förstoppad? Hunden opererades och tömdes på delar av tarmens innehåll, så det var rätt tydligt vad innehållet bestod av.

Jag råfodrar men skulle aldrig ge mina hundar märgben - det är skillnad på ben och ben! Skulle heller aldrig ge råhudstugg, med tanke på vilken svårighet det innebär att spåra råvaran.

Att påstå att det är råutfodring som är problematisk för att folk gör det utan förkunskap, tycker jag är att lägga skulden på fel punkt. Det är snarare korkade djurägare som inte gör sig mödan att lära sig om sitt husdjurs behov som är problemet. Om de sen matar med pannkakor, vov eller trafikdödade rådjur.
 
Mina hundar får råhudsben att tugga på istället för märgben. Mina får diarre av märgben. Makens hund spräckte sin ena kindtand på märgben...
Och hur man visste att det berodde på ben att hunden var förstoppad? Hunden opererades och tömdes på delar av tarmens innehåll, så det var rätt tydligt vad innehållet bestod av.
Man ska ju dock komma ihåg att det anses som allmänt vetande idag att man inte ska ge märgben om hunden har en tendens att vilja tugga och gnaga på dem (vissa hundar mest slickar ur märgen och sen lämnar det). Precis som att det är allmänbildning bland barfare att för mycket ben orsakar förstoppning. Det går inte att säga att en foderfilosofi är fel eller dålig för att man hört människor som berättar om att deras hundar blivit skadade/sjuka för att de inte utfodrat korrekt. Vissa hundar tål mer ben än andra, man måste göra en individuell anpassning efter hunden det gäller. Tyvärr är det vissa som tycks tro att BARF bara är att köpa random rått kött i butiken och ge hunden på måfå.
 
Mina hundar får råhudsben att tugga på istället för märgben. Mina får diarre av märgben. Makens hund spräckte sin ena kindtand på märgben...
Och hur man visste att det berodde på ben att hunden var förstoppad? Hunden opererades och tömdes på delar av tarmens innehåll, så det var rätt tydligt vad innehållet bestod av.

Jag skulle aldrig våga ge varken råhudsben eller märgben.
Märgben pga de anledningar du nämner, skaderisken är på tok för stor! Råhudsben, samma sak där... Som exempel var det en hundägare i väntrummet när jag skulle höftledsröntga en hund. Hon väntade på att få hämta sin valp som varit inlagd eftersom den tuggat på ett råhudsben. Valpen hade plötsligt svalt en större bit av det (matte hade suttit någon meter ifrån i samma rum) som fastnat i halsen och börjat svälla upp så att hunden fick sämre och sämre med luft.
 
Mina hundar får råhudsben att tugga på istället för märgben. Mina får diarre av märgben. Makens hund spräckte sin ena kindtand på märgben...
Och hur man visste att det berodde på ben att hunden var förstoppad? Hunden opererades och tömdes på delar av tarmens innehåll, så det var rätt tydligt vad innehållet bestod av.
Finns ju andra ben än märgben. Just märgben är väl inte så vanligt att man ger när man barfar..
Råhudsben är det sämsta jag kan ge min hund, han får urinsten. Alla är olika. Min hane kan inte äta färskt, medans tiken funkar allra bäst på färskt. Däremot funkar inte torrfodret heller perfekt på hanen, men han får iallafall inte stenar..
 
Det är snarare så att somliga hundar inte mår bra av kvalstren i torrfoder alt av den sorts torrfoder hunden äter. Jag har själv en hund som fått en rejäl tarminfektion av färskfoder när den var yngre. Vid förfrågan i en annan grupp framkom det att det fanns ganska många hundar bland de som är medlemmar i gruppen, som också hade hundar som blivit sjuka. Men många ville inte skriva om det eftersom det finns en grupp människor som hävdar att färskfoder är bäst oavsett bekymmer. Många kände att de inte ville skriva att deras hund mådde dåligt på färskfoder då de blev anklagade för att antingen ha en hund som är sjuk (dåligt immunförsvar var en av de skrivna anledningarna) eller för att vara dåliga hundägare.
Och vem orkar hålla på att debattera om dåligt ägarskap pga val av foder?

Mina hundar får råhudsben att tugga på istället för märgben. Mina får diarre av märgben. Makens hund spräckte sin ena kindtand på märgben...
Och hur man visste att det berodde på ben att hunden var förstoppad? Hunden opererades och tömdes på delar av tarmens innehåll, så det var rätt tydligt vad innehållet bestod av.

Vad folk vågar skriva eller inte är tämligen ointressant. Vad är det för form av argument mot färskfoder egentligen? Jag kunde inte bry mig mindre om någons hund inte fungerade på VoH eller RC - det finns gott om foderalternativ därute när det gäller såväl färskfoder som torrfoder. Min egna tik blev riktigt, riktigt dålig på VoH, men jag kan räkna upp betydligt fler torrfoder hon blivit dålig på också. Idag äter hon annat färskfoder utan problem. Jag skulle snarare säga att det är tack vare färskfoder som hennes mage numera är stabil och anledning till att hanen kan äta vad som helst utan att magen brakar sönder och samman, så även märgben. Råhudsben köper jag aldrig eftersom kvävningsrisken är för stor och sättet de framställs på är många gånger under all kritik.

Oavsett så går det inte att förneka att fler hundar har problem av torrfoder än vice versa. Antalet hundar vars olika problem försvunnit tack vare byte till färskfoder är ju överväldigande. Jag har inga bekymmer med bra torrfoder men de är i mina ögon försvinnande få.

Du missförstod mig om maten - hur vet man att det var pga hundens dagliga kost? Med det menar jag såklart inte att det inte skulle kunna hända, felutfodring är ett problem oavsett om man väljer att ge torrfoder eller färskfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är inte helt sant att det endast blir problem om du måste äta antibiotika. Inom sjukvården ser vi mycket problem med dessa bakterier när det gäller människor med nedsatt immunförsvar. det gäller gamla människor, för tidigt födda barn , människor som medicinerar med olika immunhämmande preparat (tex cellgifter eller kortison), människor med olika sjukdomar.
Problemet innefattar inte heller enbart dig själv och din hund då både du själv och hunden riskerar att föra smittan vidare till människor och/eller hundar som finns i någon av ovan nämnda grupper.
Det gäller även MRSA och MRSP som också hittats hos hund.
Båda grupperna bakterier smittar genom både direkt och indirekt kontakt. Även jag har läst mikrobiologi då det ingår i utbildningen till sjuksköterska (av naturliga skäl då det kan vara förenat med stor fara för patient om det finns okunskap om detta).

Anledningen till att man har problem med detta inom sjukvården är väl att det är en miljö där det används mycket antibiotika? Den i övrigt sterila miljön gör det även lätt för en infektion att spridas eftersom det saknas en normalflora att konkurrera med. Självklart har många människor som vistas på sjukhus nedsatt immunförsvar. PÅ ett sjukhus är det av nämnda anledningar otroligt viktigt med "perfekt" hygien. Mitt hem är inget sjukhus. Jag vet att sjuksköterskor läser mikrobiologi men det finns nivåer och jag tror att vi som läst biomedicin + livsmedelshygien har ett antal poäng mer på det området (drygt ett år enbart mikrobiologi).

Jag känner men trygg men att varken jag eller min hund sprider några farliga smittor vidare, den risken är så otroligt liten att jag inte kan ta hänsyn till det i mitt val av foder. En hunds mun är betydligt renare än våra så skulle de pussa på någon några timmar efter att det ätit så är risken otroligt liten att de skulle sprida någon farlig bakterier, resistent eller ej. Jag brukar inte gå runt och hångla med andra än min sambo eller pilla i folks sår eller mat. Sen tvättar jag händerna när man bör om inte oftare!

Deras daghusse äter faktiskt kortison men han har hittills inte fått något från dem trots att de både bitit och rivit honom (självförvållat från hans sida).

Personligen oroar jag mig mest för Ehec när det gäller bakterier från kött. Det räcker med några få bakterier för att bli sjuk men av de flesta andra som är humanpatogena behöver du få i dig en ganska stor mängd. Sårinfektioner kan såklart ske men hittills har jag klarat mig otroligt bra trots flera fula bett (:() från min hund som dagligen äter färskt kött, inte ens en liten infektion en enda gång blev det.

Har man inte möjlighet att tvätta ett sår kan det till och med vara bra att låta hunden slicka på det då de har bakteridödande enzymer/ämnen i sin mun :cool:

En fundering jag fick nu är dock hur munhygienen är på en hund men en massa tandsten? Mina har ingen tandsten eftersom de dagligen äter färskt kött och tuggar ben flera gånger i veckan. Många hundar jag träffar som enbart äter torrfoder har mycket tandsten.
 
MUSH är ett helfoder. Det är inte samma sak som att själv laborera. Själv såg jag bla en hund som var tvungen att opereras pga förstoppning då den fått ben. Och en som fick avlivas då den hade skadat tarmarna illa.
JAg är väl medveten om att många hundar mår mycket bättre på färskfoder. Det finns också de som blir riktigt dåliga på färskfoder.

Jag känner till en hund som inte kan äta någon rå mat alls, men det är också den enda. Utöver detta har jag hört om en hund som fick en bit ben på tvären i halsen, den kunde veterinären dock lirka upp utan att söva hunden. Sedan finns det några hundar som inte kan äta vissa märken, men det gäller ju både torra och råa sorter.

Personligen tycker jag nog att en hund ska kunna äta vilken skit som helst utan att bli sjuk och att vi skjuter oss själva i foten om vi avlar på foderkänsliga hundar. Men även på hundar som tål allt så kan man se skillnad beroende på vilken mat de får. 3 av mina 4 har sett MYCKET bättre ut på färskt än torrt (provat olika märken på båda). Den 4:e har ätit färskt sedan start så där har jag inget att jämföra med.

Sedan i somras ger jag enbart barf, tidigare har jag varierat med färskfoder. Men där ser jag ingen skillnad mer än i min plånbok (barf är billigare). De verkar dock tycka att det är roligare att äta när de har något att tugga på.
 
Och ingen har ju hört talas om magomvridning på grund av torrfoder :angel: På tal om allvarliga foderrelaterade skador då...
Magomvridning kan knappast sägas bero på enbart torrfoder. Gamla träningskompisens dobermantik höll på att dö av denna åkomma. Hunden har alltid fodrats med råfoder. Det finns en klar arvbarhet i tillståndet r/t kroppsbyggnad och eventuellt svaga ligament.
 
Jag skulle aldrig våga ge varken råhudsben eller märgben.
Märgben pga de anledningar du nämner, skaderisken är på tok för stor! Råhudsben, samma sak där... Som exempel var det en hundägare i väntrummet när jag skulle höftledsröntga en hund. Hon väntade på att få hämta sin valp som varit inlagd eftersom den tuggat på ett råhudsben. Valpen hade plötsligt svalt en större bit av det (matte hade suttit någon meter ifrån i samma rum) som fastnat i halsen och börjat svälla upp så att hunden fick sämre och sämre med luft.
Ja jag har en kompis som också råkade ut för detta (liksom en vän som hade en hund som kvävdes till döds av en boll). JAg ger inte hundarna råhudstugg mer än när de är under uppsikt (eller låter hundarna belönas med tennisboll).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 476
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 179
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp