Bakterier i färskfoder

Nordic skriver så här på Facebook idag:

"Med anledning av de senaste dagarnas varning om eventuell förekomst av ESBL-bakterier i färskfoder skickar vi nu detta brev/mail för att stilla oron hos våra kunder.
Larmet som utfärdats avser foder som innehåller kycklingprodukter, med andra ord berörs inte Nordic Hundfoders produkter av detta.
Nordic Hundfoder använder inte kyckling och/eller biprodukter från kyckling i sin tillverkning av färskfoder. Vi blandar inte foder från olika proteinkällor och vårt färskfoder innehåller rent oxkött och vom från svenska veterinärkontrollerade slakterier.
Mats Björkskär, ägare av Nordic Hundfoder, har idag torsdag den 7 januari varit i kontakt med artikelförfattare Malvina Britts på Aftonbladet med anledning av den ESBL-relaterade artikeln.
Malvina menar att det klart och tydligt framgår i texten att det endast gäller foder som innehåller kycklingprodukter. Mats Björkeskär har bjudit in Malvina för att ta del av Nordic Hundfoders produktion och dokument gällande de kött- och insatsvaror som används.
Angående våra Kycklingprodukter (som vi aldrig blandar med något annat) så använder vi bara kött och skinn från svensk livsmedelskyckling. Vi använder EJ mage och tarmpaket där smittan eventuellt kan finnas.

Hälsningar Nordic Hundfoder"

Känns bra att ge Nordic och fortsätter nog med det, även om det är dyrt.

Läste det även jag och fick då funderingen om dom använder samma maskiner till färskfodret som till halvfodret dom säljer - för dom säljer ju även kyckling där. Använder som samma maskin till att mala/förpacka så är det ju värdelöst om dom inte fått maskinen väldigt ren mellan tillfällena ?
 
Känns bra att ge Nordic och fortsätter nog med det, även om det är dyrt.

För mig är det inte ett alternativ med Nordic, jag tänker inte åka 6,5 mil enkel resa för att köpa foder. Det hade kanske varit ett annat läge om vi hade haft mycket frysutrymme men nu är det lagom att fylla på en gång i månaden.
 
Jag har följt spridningen av artikeln i media och på sociala media nu de sista dagarna, kollat folks reaktioner.
Jag tycker, återigen, att det är kanon att det forskas på hundmat, gör det gärna mer!

Men är jag knäpp som tänker att alla som ger torrfoder (som klappar sig själva på bröstet nu), som oftast är av utländskt köttursprung, borde tänka en gång till. För hur många gånger har de inte testat för antibiotikarester i kött av olika härkomst och kommit fram till att Sverige ligger otroligt bra till.? Om man då ger foder där man knappt vet var köttet kommer ifrån, är det verkligen bättre? Det kanske inte sprider smitta, men för antibiotikaresistensen gör det väl inget underverk.?
 
Detta var den första riktiga studien, så även om resultaten är allvarliga kan man inte skapa ett förbud grundar på en enda studie. Så det går inte riktigt att dra slutsatsen att de inte anser att detta är något att ta fasta på.
Denna studie kommer med säkerhet leda till fler studier och forskning.

Absolut, men om de hade funnit det så pass illavarslande som en del vill få det till hade SVA gått ut och avrått djurägare från att utfodra ned rått kött. Det har tex. FDA gjort för flera år sedan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 463
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: ako
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 174
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp