Bukefalos 28 Ă„r!

BalkongtrÄd 2023

Vi bytte golv 😆
InsÄg att vÄr golv Àr för ojÀmnt för att keramik ska bli bra. SÄ det lÀmnades tillbaka och nytt golv köptes pÄ Bauhaus.
Bra med en golvlĂ€ggare som sambo som fixade snygga hörn 😍

IMG_20230406_173903.jpg
 
20230406_203442.jpg


3-5st av dessa tomtatplantor, ska jag behÄlla och ha pÄ balkongen.

@Habina Jag har ocksÄ inglasad balkong och gÄtt bra med vÀxter för mig. VÀrsta vÀrmen sÄ drar upp nÄgra balkongfönster sÄ blir inte för jÀvligt för vÀxterna.
 
Jag ska göra nÄgot sÄ roligt som att köpa nya kuddar till soffan pÄ balkongen. En viss unghund lekte nÀmligen med dem förra sommaren, lite vÀl vildsint visade det sig. Och idiotkuddarna kan man inte bara köpa nytt överdrag till, utan dÄ mÄste man köpa hela kuddarna. Ska leta lite efter en bÀttre lösning dock, för sjÀlva kuddarna som sÄ Àr det nog egentligen inget fel pÄ, bara sjÀlva överdraget...
 
Jag har det alldeles för kallt för att kunna göra nÄgot ute pÄ min blÄsiga balkong, men det ser Ätminstone ut som att nÄgra vÀxter kan ha klarat övervintringen. Jag brukar ha ett tiotal ormbunksarter, fuschior och smÄ tomat-och smultronplantor.

I Är Àr det tÀnkt att det ska gÄ att sitta pÄ balkongen, och helst finnas plats för katt, sÄ det fÄr vÀl bli lite mindre grönt. Det svÄra Àr bara att hitta saker som klarar ett stormigt söderlÀge med rÀtt fÄ soltimmar och ett par skyfall varje sÀsong. :meh: Förra Äret blÄste fuschiorna ur krukorna...
 
Jag ska göra nÄgot sÄ roligt som att köpa nya kuddar till soffan pÄ balkongen. En viss unghund lekte nÀmligen med dem förra sommaren, lite vÀl vildsint visade det sig. Och idiotkuddarna kan man inte bara köpa nytt överdrag till, utan dÄ mÄste man köpa hela kuddarna. Ska leta lite efter en bÀttre lösning dock, för sjÀlva kuddarna som sÄ Àr det nog egentligen inget fel pÄ, bara sjÀlva överdraget...

GÄr det inte med fÀrdiga överdrag frÄn annat mÀrke?
Om det Ă€r svĂ„ra mĂ„tt brukar det gĂ„ att köpa lite stora och modifiera 😊
 
Jag köpte mina första balkongblommor igÄr. Men eftersom det blev snöstorm pÄ vÀgen hem sÄ fÄr de bo inne Àn sÄ lÀnge.
Visa bifogad fil 116135

SĂ„ fina 😊
TÀnkte ocksÄ köpa nÄgra penséer och ha i en skÄl pÄ bordet i vÀntan pÄ att det gÄr att sÀtta upp blomlÄdorna och plantera inför sommaren.
 
GÄr det inte med fÀrdiga överdrag frÄn annat mÀrke?
Om det Ă€r svĂ„ra mĂ„tt brukar det gĂ„ att köpa lite stora och modifiera 😊
Kanske... Det kÀnns som om jag har kollat igenom hela internet utan att hitta... och överdrag pÄ Ikea som har samma yta men Àr till för tjockare kuddar (dvs, skulle gÄ att modifiera) kostar mer Àn om jag köper helt nya kuddar. FÄr se lite hur jag gör. Funderar ocksÄ pÄ hur svÄrt det hade varit att sy nÄgot eget, tÀnker att det borde vara enkelt att köpa en gammal gardin eller nÄgot liknande pÄ second hand och göra egna kuddöverdrag?
 
Kanske... Det kÀnns som om jag har kollat igenom hela internet utan att hitta... och överdrag pÄ Ikea som har samma yta men Àr till för tjockare kuddar (dvs, skulle gÄ att modifiera) kostar mer Àn om jag köper helt nya kuddar. FÄr se lite hur jag gör. Funderar ocksÄ pÄ hur svÄrt det hade varit att sy nÄgot eget, tÀnker att det borde vara enkelt att köpa en gammal gardin eller nÄgot liknande pÄ second hand och göra egna kuddöverdrag?

Ja, du kan ju sÀtta knappar istÀllet för dragkedja. Mycket enklare, mer ekonomiskt och kan dessutom bli riktigt snyggt.
Annars göra veck som pÄ örngott och trÀ i kuddarna.
 
Åh vilken bra trĂ„d! 😍

Jag flyttade till lÀgenhet med balkong för ett och ett halvt Är sen och har hunnit ha en balkongsommar. Det Àr i soligt söderlÀge hela dagen sÄ det blir verkligen varmt om det Àr stilla (som tur Àr flÀktar det ju ofta i Malmö).

Förra Äret förodlade jag massor, mest chili och tomat. Har inte riktigt har plats inne i Är för det sÄ jag satsar mer pÄ köpevÀxter tÀnker jag. En salvia, rosmarin, lavendel och tvÄ jordgubbar har överlevt i balkonglÄdor över vintern.

Satt i veckan ute för första gÄngen och gottade mig i solen!

Ska börja smÄfixa med mer vÀxter nu efterhand. Vill gÀrna ha en frodig och riktigt grön kÀnsla, kruxet Àr ju att det blir sÄ oerhört varmt och utsatt dÀr.

IMG_20230402_152822.jpg
 
Senast Àndrad:
Åh vilken bra trĂ„d! 😍

Jag flyttade till lÀgenhet med balkong för ett och ett halvt Är sen och har hunnit ha en balkongsommar. Det Àr i soligt söderlÀge hela dagen sÄ det blir verkligen varmt om det Àr stilla (som tur Àr flÀktar det ju ofta i Malmö).

Förra Äret förodlade jag massor, mest chili och tomat. Har inte riktigt har plats inne i Är för det sÄ jag satsar mer pÄ köpevÀxter tÀnker jag. En salvia, rosmarin, lavendel och tvÄ jordgubbar har överlevt i balkonglÄdor över vintern.

Satt i veckan ute för första gÄngen och gottade mig i solen!

Ska börja smÄfixa med mer vÀxter nu efterhand. Vill gÀrna ha en frodig och riktigt grön kÀnsla, kruxet Àr ju att det blir sÄ oerhört varmt och utsatt dÀr.

Visa bifogad fil 116152
Vill du ha icke-Àtbara vÀxter, köp palettblad. Bara de fÄr vÀnja sig vid sol nÄgorlunda (sÄ att de inte gÄr frÄn att stÄ lÄngt inne i ett mörkt rum till att hamna direkt i gassande sol frÄn morgon till kvÀll) sÄ finns det ingen grÀns för hur mycket sol de vill ha, och de blir finare ju mer sol de fÄr. Det trÄkiga med dem Àr att nÀr de inte fÄr sjukt mycket sol sÄ blir de lÀtt trÄkiga.
 
Ja, du kan ju sÀtta knappar istÀllet för dragkedja. Mycket enklare, mer ekonomiskt och kan dessutom bli riktigt snyggt.
Annars göra veck som pÄ örngott och trÀ i kuddarna.
Veck som pÄ örngott lÄter enklast :p Ska undersöka lite. Och försöka hitta nÄgon second hand-butik... DET kÀnns skitsvÄrt ocksÄ...
 
Vill du ha icke-Àtbara vÀxter, köp palettblad. Bara de fÄr vÀnja sig vid sol nÄgorlunda (sÄ att de inte gÄr frÄn att stÄ lÄngt inne i ett mörkt rum till att hamna direkt i gassande sol frÄn morgon till kvÀll) sÄ finns det ingen grÀns för hur mycket sol de vill ha, och de blir finare ju mer sol de fÄr. Det trÄkiga med dem Àr att nÀr de inte fÄr sjukt mycket sol sÄ blir de lÀtt trÄkiga.

Tycker tyvĂ€rr de Ă€r lite trista... 😬 Annars bra tips!

Förra Ă„ret köpte jag en superfin passionsblomma som fick slingra sig i ett hörn, den trivdes kanon. TyvĂ€rr var jag lite optimistisk och trodde den skulle överleva vintern ute. Jag köpte ocksĂ„ en humle men den dog nĂ€r jag var ivĂ€g nĂ„n vecka, tidigt pĂ„ sĂ€songen. I Ă„r har jag span pĂ„ trumpetranka - jag ska bara hitta en... đŸ€“
 

Liknande trÄdar

TrÀdgÄrd & VÀxter Jag tÀnkte att istÀllet för att skriva om balkonglÄdor i VGV Àr det dags för en ny balkongtrÄd. Jag struntade fullstÀndigt i min...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 915
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgĂ„ng av 90 dagar. 2024 Ă„rs period strĂ€cker sig mellan 1 januari - 30 mars pĂ„ grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
TrÀdgÄrd & VÀxter KÀnde att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trÀdgÄrdstrÄd? Eller ja balkongtrÄd :D Jag har en ganska sÄ stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 585
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kÀra nÄn, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 639
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp