Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om en användare har ett sliskigt beteende och det rapporterades för fem år sedan, vi reagerade på rapporterna genom att dela ut varningar för båda rapporterna, samt också informerade användaren om att det var synnerligen olämpligt, samtidigt som vi lät inlägg som pekade på det ligga kvar, tycker jag vi gjorde vad vi kunde.

Sedan dess har vad jag vet inte det upprepats, vi har inte fått några rapporter om det.

Då för fem år sedan kan vi ha fått något eller några DM om annat sliskigt beteende, men inte vad jag kan komma ihåg med några detaljer som på något sätt pekade på något olagligt beteende.

Att fem år senare återkommande hävda att en användare är en predator känns synnerligen olämpligt, att också upprepat felköna är kanske ett mindre övertramp, tillsammans anser jag dock det bör kunna rendera i mer än en dags banning.

Att säga att någon har ett sliskigt beteende, kanske även ett predator-liknande beteende när det ser ut så kan jag tycka är ok. Att kalla någon predator när det inte finns någon information som vi sett som tyder på det känns synnerlige olämpligt.

Om en användare har ett sliskigt beteende och det rapporterades för fem år sedan, vi reagerade på rapporterna genom att dela ut varningar för båda rapporterna, samt också informerade användaren om att det var synnerligen olämpligt, samtidigt som vi lät inlägg som pekade på det ligga kvar, tycker jag vi gjorde vad vi kunde.

Sedan dess har vad jag vet inte det upprepats, vi har inte fått några rapporter om det.

Då för fem år sedan kan vi ha fått något eller några DM om annat sliskigt beteende, men inte vad jag kan komma ihåg med några detaljer som på något sätt pekade på något olagligt beteende.

Att fem år senare återkommande hävda att en användare är en predator känns synnerligen olämpligt, att också upprepat felköna är kanske ett mindre övertramp, tillsammans anser jag dock det bör kunna rendera i mer än en dags banning.

Att säga att någon har ett sliskigt beteende, kanske även ett predator-liknande beteende när det ser ut så kan jag tycka är ok. Att kalla någon predator när det inte finns någon information som vi sett som tyder på det känns synnerlige olämpligt.
Tycker det är tillräckligt att en minst? 20 år äldre man tjatar om fotografering på en yngre kvinna samtidigt som han öppet skriver *mums* *damn thats hot* (och blir sur när andra användare sa ifrån...) för att anses vara en så kallad predator. Kombinerat med alla andra otroligt märkliga beteenden så blir det väldigt obehagligt när det slätas över med en liten varning.

Att tjata om fotografering när man uppenbart varken är proffsfotograf (även om vissa tycker det så har vi alla olika standarder I guess) eller har ett professionellt beteende. Speciellt när det visar sig att personen tjatat om fotografering på andra här på forumet via PM och då antytt att man ska vara 18 för att det inte kommer vara rumsrent.

Är det NÅGON här som skulle skicka iväg sin dotter på en sådan fotografering och inte vara orolig över att hon skulle bli överfallen och våldtagen? Eller skulle ni "Ja men visst älskade dotter, åk iväg och bli fotad!". Fattar ni inte att det är såhär predatorer agerar online? Har ni aldrig läst något om hur illa unga kvinnor och tonåringar råkar ut - just när det gäller äldre män som tjatar till sig icke rumsrena fotograferingar? Bukefalos borde inte vara en hunting ground för kåta män. Varning räcker inte när man öppet visar att man predatoriskt letar efter offer.

Anledningen till att det åter ventileras är för att

1. Många av oss tycker verkligen inte att en varning är tillräckligt för den här typen av beteenden.
2. Personen byter kön och har nu mage att sitta och klaga över hur man blir antastad som kvinna till personer den själv betett sig illa mot. Personen har ingen som helst insikt i sitt beteende, ingen ånger. Men sitter ändå och klagar på hur synd det är om den. Det är inte konstigt att det blir kommentarer och frustrerade känslor hos alla som rapporterat eller upplevt det olämpliga beteendet.
3. Och nej, vi kanske inte har rapporterat så mycket som vi borde, kanske för att det inte finns förtroende för att något ska göras, eller för att man blir så otroligt van att ingenting görs. Det kan alla absolut bli bättre på. Men när användare öppet kör med victim blaming och moderator bara "ja det var väl inget konstigt med det" så blir förtroendet för att det ska göras något ännu lägre. Tyvärr.

Senast ändrad:
Att tjata om fotografering när man uppenbart varken är proffsfotograf (även om vissa tycker det så har vi alla olika standarder I guess)
Jag har inte gjort någon bedömning av kvalitet eller standard.
Men om man jobbar som fotograf, och får betalt för det, så är man proffs i min värld.

Tycker det är tillräckligt att en minst? 20 år äldre man tjatar om fotografering på en yngre kvinna samtidigt som han öppet skriver *mums* *damn thats hot* (och blir sur när andra användare sa ifrån...) för att anses vara en så kallad predator. Kombinerat med alla andra otroligt märkliga beteenden så blir det väldigt obehagligt när det slätas över med en liten varning.

Att tjata om fotografering när man uppenbart varken är proffsfotograf (även om vissa tycker det så har vi alla olika standarder I guess) eller har ett professionellt beteende. Speciellt när det visar sig att personen tjatat om fotografering på andra här på forumet via PM och då antytt att man ska vara 18 för att det inte kommer vara rumsrent.

Är det NÅGON här som skulle skicka iväg sin dotter på en sådan fotografering och inte vara orolig över att hon skulle bli överfallen och våldtagen? Eller skulle ni "Ja men visst älskade dotter, åk iväg och bli fotad!". Fattar ni inte att det är såhär predatorer agerar online? Har ni aldrig läst något om hur illa unga kvinnor och tonåringar råkar ut - just när det gäller äldre män som tjatar till sig icke rumsrena fotograferingar? Bukefalos borde inte vara en hunting ground för kåta män. Varning räcker inte när man öppet visar att man predatoriskt letar efter offer.

Exakt. Och det inlägget finns ju kvar, sist jag kollade.

I de grupper jag ansvarat för har sånt beteende lett till omedelbar banning. Tillgång till forum är inte en mänsklig rättighet. Som mod har man ansvar för att skydda sina "invånare". Det finns ingen anledning att låta ett sådant EXTREMT KLASSISKT rovdjursbeteende pågå.

Jag undrar om ett av problemen här är att du @Gunnar inte själv var med om att värna dig från rovdjuren som ung?

För en del av oss var det en alltför verklig verklighet. Dom var många. Dom snackade exakt sådär. Väldigt vanligt med just fotograf-ragget.

Vi känner igen det. Vi har sett det förr. Vi vet vad som händer under fotograferingen.

Och det finns ingen som helst anledning att låta personer som försöker med sånt vistas på flick- och kvinnodominerade forum (eller något forum överhuvudtaget, men speciellt på såna här, där det finns alltför många potentiella offer).

I min värld är det inte samma sak. Därav - olika standarder. För mig är det amatörbilder. Man kan få betalt för det med.
Jag ser det dock som både farligare och värre när någon fotograf med en portfolio och publicerade bilder jagar foto-objekt.
Den kan lättare luras med de meriterna.

Och jag skulle aldrig släppa iväg min dotter på något sådant. Inte ens nu när hon är över 30.

Exakt. Och det inlägget finns ju kvar, sist jag kollade.

I de grupper jag ansvarat för har sånt beteende lett till omedelbar banning. Tillgång till forum är inte en mänsklig rättighet. Som mod har man ansvar för att skydda sina "invånare". Det finns ingen anledning att låta ett sådant EXTREMT KLASSISKT rovdjursbeteende pågå.

Jag undrar om ett av problemen här är att du @Gunnar inte själv var med om att värna dig från rovdjuren som ung?

För en del av oss var det en alltför verklig verklighet. Dom var många. Dom snackade exakt sådär. Väldigt vanligt med just fotograf-ragget.

Vi känner igen det. Vi har sett det förr. Vi vet vad som händer under fotograferingen.

Och det finns ingen som helst anledning att låta personer som försöker med sånt vistas på flick- och kvinnodominerade forum (eller något forum överhuvudtaget, men speciellt på såna här, där det finns alltför många potentiella offer).

I min discord och min fb grupp bannar jag också dom användarna direkt.

Jag ser det dock som både farligare och värre när någon fotograf med en portfolio och publicerade bilder jagar foto-objekt.
Den kan lättare luras med de meriterna.

Och jag skulle aldrig släppa iväg min dotter på något sådant. Inte ens nu när hon är över 30.

Tror ingen vettig människa skulle tro att det var goda avsikter om dom hörde att deras dotter skulle iväg på den typen av fotografering.

Jag har inte gjort någon bedömning av kvalitet eller standard.
Men om man jobbar som fotograf, och får betalt för det, så är man proffs i min värld.
Men jag har faktiskt sett en del av bilderna och säkert skrivit nån gång att det va fint men det va på basis att jag tog för givet att det var amatörmässiga bilder, i min värd va det inte sådan kvalité att jag trodde det va en proffesionell fotograf bakom.

Vad vill ni ska göras nu? Personen har ju lämnat? Moderator har bett om rapportering om nåt sker.

Jag fick ett sliskigt pm (efter att jag lagt upp bild) för längesen från en annan användare som inte heller är kvar här. Ändå tycker jag buke är mer förskonat än andra ställen. Jag rapporterade aldrig det pm:et för det var liksom bara ett i mängden av den typen som man får som ung tjej på internet. Inte okej men man blir ju ganska avtrubbad.

Är det inte irrelevant hur bra fotograf eller inte nån är? Att medvetet felköna och sen vägra tala om varför anser jag vara fel, även om Tranans fel var större. Jag upplever det som häxjakt, men jag tycker Tranan gjort fel och har också påpekat det innan.
Det kunde hanterats annorlunda men kärnan är ju att man rapporterar inlägg man uppfattar som regelbrytande.

Att det tjatats, samt handlat om ytterst tveksam fotografering var inget som jag kommer ihåg rapporterades då.
Om det hade pekats på för fem år sedan, gärna från flera allra helt med rapporterade DM hade det varit enklare att hantera.
Nu tror jag sådant som framkom var att användaren varit hjälpsam med att hämta något paket eller fixat något avlopp, men helt klart hade en del problem med att uttrycka/bete sig.
Och som sagt de synliga sliskigheterna varnades för flera gånger och min uppfattning var att de sedan upphörde.

Det faktum att det gällde en användare som varit väldigt länge på sidan utan vad jag vet några större problem tidigare jämfört med en person som dyker in och vill diskutera ridstövlar på ett suspekt sätt gör att det hanteras lite annorlunda. Stövelkillen bannades mer eller mindre direkt, flera gånger. Jag antar att det vara samma stövelkille och inte olika.

Att det tjatats, samt handlat om ytterst tveksam fotografering var inget som jag kommer ihåg rapporterades då.
Om det hade pekats på för fem år sedan, gärna från flera allra helt med rapporterade DM hade det varit enklare att hantera.
Nu tror jag sådant som framkom var att användaren varit hjälpsam med att hämta något paket eller fixat något avlopp, men helt klart hade en del problem med att uttrycka/bete sig.
Och som sagt de synliga sliskigheterna varnades för flera gånger och min uppfattning var att de sedan upphörde.

Det faktum att det gällde en användare som varit väldigt länge på sidan utan vad jag vet några större problem tidigare jämfört med en person som dyker in och vill diskutera ridstövlar på ett suspekt sätt gör att det hanteras lite annorlunda. Stövelkillen bannades mer eller mindre direkt, flera gånger. Jag antar att det vara samma stövelkille och inte olika.
Det är implicerat att det är en ytterst tveksam fotografering när användaren skriver *mums* *thats hot*, är minst 20 år äldre, av motsatt kön etc. etc etc. hade du skickat iväg dina barn på sådan fotografering i 20 års åldern? din syster?

Det är implicerat att det är en ytterst tveksam fotografering när användaren skriver *mums* *thats hot*, är minst 20 år äldre, av motsatt kön etc. etc etc. hade du skickat iväg dina barn på sådan fotografering i 20 års åldern? din syster?
Jag håller med dig. För mig ligger även en stor del av obehaget i hur kritiken togs emot offentligt den gången jag och flera andra reagerade på kommentarerna. Det gick liksom inte in att beteendet var fel utan personen verkade se det som sin självklara rättighet att ge "komplimanger" på det sättet:

1777466459476.webp

Det kunde hanterats annorlunda men kärnan är ju att man rapporterar inlägg man uppfattar som regelbrytande.
Det kanske det är men för mig är kärnan i detta att det finns händelser/ inlägg / användare som är mer regelbrytande alltså värre än ex om jag skriver ” du ljuger” ( bannad) än om någon annan sluskar sig och inte ger upp. ( tydligen varnad av det) . Jag bryr mig inte alls om jag blir bannad , men det måste vara oerhört frustrerande , tom kränkande ? att det då fjuttades ut varningar till då en man som uppförde sig sliskigt. Det är så det har gjorts -alltid- ingen kvinna eller ung tjej blir tagen på allvar riktigt och sen blir det vadå det va så länge sedan , släpp o gå vidare o den som gjorde det , tja där rullar livet på utan att det tagits ansvar för sin handling/handlingar.

Förlåt men detta blev lite lustigt 🙈 en ung tjej blev verkligen tagen på allvar: Trollet.
Sant men jag tänkte mer på de / den som framför klagomål. Här ex men även på andra ställen. Lilltrollets historia blev berättad men det hade redan hänt och ingen åtgärd / hjälp önskades från modereringen ex. Med reservation att jag inte är tillräckligt insatt i trollhistorien.

Förlåt men detta blev lite lustigt 🙈 en ung tjej blev verkligen tagen på allvar: Trollet.
Av ett fåtal som höll liv i fatasierna. Jag tror majoriteten av alla användare orkade varken ta sig igenom testmassorna eller den cirkus som drog igång och drevs av ett fåtal.

Av det jag hunnit läsa så hoppades @athena_arabians på som transfob och hon sa ifrån att hon inte ta den diskussionen här. Det hade kunnat stoppa där, tror jag, om det då inte var så att några användare vägrade släppa utan fortsatte jaga och anklaga att hon var transfob. Känns lite skrämmande likt andra drev som förekommit genom åren, med eller utan troll?

Min personliga gissning är att någon av de som vägrade respektera att hon inte ville ta diskussionen där och då istället valde att anmäla henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka