Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att det tjatats, samt handlat om ytterst tveksam fotografering var inget som jag kommer ihåg rapporterades då.
Om det hade pekats på för fem år sedan, gärna från flera allra helt med rapporterade DM hade det varit enklare att hantera.
Nu tror jag sådant som framkom var att användaren varit hjälpsam med att hämta något paket eller fixat något avlopp, men helt klart hade en del problem med att uttrycka/bete sig.
Och som sagt de synliga sliskigheterna varnades för flera gånger och min uppfattning var att de sedan upphörde.

Det faktum att det gällde en användare som varit väldigt länge på sidan utan vad jag vet några större problem tidigare jämfört med en person som dyker in och vill diskutera ridstövlar på ett suspekt sätt gör att det hanteras lite annorlunda. Stövelkillen bannades mer eller mindre direkt, flera gånger. Jag antar att det vara samma stövelkille och inte olika.
Men hur många gånger varnades Tranan då? Om man nu behöver varna flera gånger innan beteendet upphör (läs: ingen ny anmälan inkommer) så är det ju ändå intressant att veta om det gällde tre varningar eller åtta. Redan efter två anmälningar som berör samma problematik bör man ju se ett mönster som är klart oroväckande på ett forum där majoriteten är kvinnor.

Det är implicerat att det är en ytterst tveksam fotografering när användaren skriver *mums* *thats hot*, är minst 20 år äldre, av motsatt kön etc. etc etc. hade du skickat iväg dina barn på sådan fotografering i 20 års åldern? din syster?
Om mina barn som idag är dryga 20 år hade fått sådana kommentarer på bilder hade jag ogillat det skarpt (underdrift).

Hade jag sett ett DM från den som kommenterade där hen ville fotografera så vet jag inte riktigt vad jag hade gjort, kanske meddelat mig med personen på ett ytterst skarpt sätt, kanske funderat på polisanmälan beroende av hur det verkade.

Jag hoppas och tror att mina barn hade insett vad det kunde handla om, om jag inte fått reda på det.

Samtidigt som jag kan tänka mig att, som andra har skrivit här, de skulle kunna avfärda det som ytterligare en idiot här i världen och inte gå vidare med det genom att informera någon.

Men det här blir rätt hypotetiskt, här på forumet vill jag inte ha sådant här sliskigt beteende, om det inte hjälper med varningar och/eller att ni säger till i tråden, behöver ni rapportera så vi uppmärksammas på det och kan stänga av användare med sådant beteende.

Av ett fåtal som höll liv i fatasierna. Jag tror majoriteten av alla användare orkade varken ta sig igenom testmassorna eller den cirkus som drog igång och drevs av ett fåtal.

Av det jag hunnit läsa så hoppades @athena_arabians på som transfob och hon sa ifrån att hon inte ta den diskussionen här. Det hade kunnat stoppa där, tror jag, om det då inte var så att några användare vägrade släppa utan fortsatte jaga och anklaga att hon var transfob. Känns lite skrämmande likt andra drev som förekommit genom åren, med eller utan troll?

Min personliga gissning är att någon av de som vägrade respektera att hon inte ville ta diskussionen där och då istället valde att anmäla henne.
Mig veterligen sa ingen att hon var transfob utan vi kommenterade att upplevdes transfobiskt - vilket var förvånande eftersom jag inte upplevt henne som det innan. När hon då fortsatte felköna men vägrade förklara varför så var det faktiskt väldigt svårt att släppa det.
Felkönar man något medvetet så får man faktiskt ta att nån rapporterar med.

athena_arabians är liksom ingen offer i den här frågan.

Av det jag hunnit läsa så hoppades @athena_arabians på som transfob och hon sa ifrån att hon inte ta den diskussionen här. Det hade kunnat stoppa där, tror jag, om det då inte var så att några användare vägrade släppa utan fortsatte jaga och anklaga att hon var transfob. Känns lite skrämmande likt andra drev som förekommit genom åren, med eller utan troll?
Jag var nog den första som kommenterade, och jag har t.o.m skärmdumpar men lägger inte in dem eftersom det är raderade inlägg. Men jag vet vad som skrevs, och det var att hon uttryckte sig transfobiskt. Inte att hon är transfob, vilket jag särskilt påpekade. Gör inte om detta till något det inte var.

Mig veterligen sa ingen att hon var transfob utan vi kommenterade att upplevdes transfobiskt - vilket var förvånande eftersom jag inte upplevt henne som det innan. När hon då fortsatte felköna men vägrade förklara varför så var det faktiskt väldigt svårt att släppa det.

Då har jag missat inlägg för vad jag kommer ihåg från tråden så skrev hon visserligen vad han hade gjort i gången tid, det kommenterades och hon svarade att hon inte ville ta diskussionen i tråden. Sen har jag tydligen missat att det upprepats flera gånger men jag hann iaf läsa att några användare inte tänkte släppa utan fortsatte krävde svar varför hon skrivit han. När jag senare kom in och läste efter nån timme var hon bannad.

Jag tänkte som förmodligen många andra att när det förekom så var det en han. Ingen har väl kallat Tranan för han sedan det blev Jessica?

@Mia_R
Nu klippte jag ett inlägg där man ser vad jag skrev, vilket borde vara ok annars får väl @Gunnar eller @Hedinn eller nån annan radera. Det här var vad som trycktes på i de inlägg som skrevs.

Bifogade filer

• Screenshot_20260429_155604_Gallery.webp
    Screenshot_20260429_155604_Gallery.webp
    20,1 KB · Visningar: 2 479
@Mia_R
Nu klippte jag ett inlägg där man ser vad jag skrev, vilket borde vara ok annars får väl @Gunnar eller @Hedinn eller nån annan radera. Det här var vad som trycktes på i de inlägg som skrevs.
Ja? Har du sedan fortsatt att kräva svar i flera inlägg där hon sagt ifrån, eller var det ditt enda inlägg och sedan blev hon anmäld för att hon inte svarade?

Inga anklagelser, jag har bara inte läst alla inlägg tror jag så jag försöker förstå om man kan bli bannad trots att man inte svarar mer?

Okej.
Här har vi en individ som har uppfört sig riktigt illa och det som du koncentrerar dig på är att någon har felkönat den som uppfört sig illa med personens tidigare kön?

Vad är huvudsaken och vad är bisaken här?
Vilket tycker du är viktigast?

Okej.
Här har vi en individ som har uppfört sig riktigt illa och det som du koncentrerar dig på är att någon har felkönat den som uppfört sig illa med personens tidigare kön?

Vad är huvudsaken och vad är bisaken här?
Vilket tycker du är viktigast?
Jag tycker som sagt att man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Öppnar vi upp för att det är okej att uttrycka sig transfobiskt om vissa så är det ju fritt fram att göra det mot andra med, det är ju knappast som att Tranan är den enda transpersonen på forumet.

Det gör inte hennes tidigare beteende ok på något vis men två fel gör inte ett rätt. Tranan betedde sig dessutom illa för 5 år sedan om jag förstått det rätt, det kan jag inte göra något åt idag - men jag kan kommentera att någon uttrycker sig transfobiskt nu.

Tycker du jag får uttrycka mig rasistiskt mot en annan medlem om den betett sig illa? För det verkar vara den logiken flera av er här har.

Ja? Har du sedan fortsatt att kräva svar i flera inlägg där hon sagt ifrån, eller var det ditt enda inlägg och sedan blev hon anmäld för att hon inte svarade?

Inga anklagelser, jag har bara inte läst alla inlägg tror jag så jag försöker förstå om man kan bli bannad trots att man inte svarar mer?
Jag skrev något om att hon väljer vad hon diskuterar. Hon tyckte jag var respektlös, jag svarade att det är respektlöst att medvetet felköna.

Jag påpekar när nån uttrycker sig transfobiskt och det handlar om mer än Tranan.

När hon blev anmäld vet jag inte och banningen har väl både Hedinn och Gunnar förklarat.

Tycker du jag får uttrycka mig rasistiskt mot en annan medlem om den betett sig illa? För det verkar vara den logiken flera av er här har.
Jag tycker att egenskaper som hör ihop med det övertramp som har gjorts hör ihop med beskrivningen.

Tranan gjorde sina övertramp som man.

Vi kan ta en parallell.
En kvinna som inte har sin hijab på plats blir misshandlad av män som utför handlingen i Islams namn.
Då är det relevant att beskriva männen som muslimer.

Jag tycker att egenskaper som hör ihop med det övertramp som har gjorts hör ihop med beskrivningen.

Tranan gjorde sina övertramp som man.

Vi kan ta en parallell.
En kvinna som inte har sin hijab på plats blir misshandlad av män som utför handlingen i Islams namn.
Då är det relevant att beskriva männen som muslimer.
Som jag skrivit så går det ju jättebra att påpeka att händelserna skedde innan könskorrigering, om man tycker det är viktigt. Utan att envist upprepa "han".

I samma diskussion, dock inte i just de inläggen, togs det upp bilder som Tranan postat i nutid.

En sak som jag har reagerat på angående Tranans inlägg på Bukefalos, är att de handlar mycket om kön, gender och genitalier.
Det har faktiskt varit ett himla tjat.
Jag tänker inte särskilt ofta på sådant, gör ni andra det?

Det kanske vore bra att begränsa det ämnet på ett häst-forum?
Det finns andra platser på nätet som antagligen passar bättre för sådana tankar.

Eller ha en särskild plats för det så att resten av forumet, typ bildtrådar för mode, blir fredat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur