Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker du att det är svårt att diskutera det fallet utan att vara transfobisk?
Ja delvis faktiskt.

Vi vet ju inte vad som är drivkraften eller hur personen känner sig gällande gender (könstillhörighet).
Hur det egentligen sitter ihop är det kanske bara personen själv som vet, om ens det.

Jag missade diskussionen men den rörde alltså, som jag förstått det, vad användaren gjorde som man - det är fakta. Och jag kan ändå tycka att sexuella trakasserier är minst lika allvarligt. Något som många lade märke till i en röd tråd där det begav sig men moderatorerna bara lät slippra förbi... Har för övrigt svårt att tro att vederbörande blockad person som är en av de som i alla fall jag hyser stor respekt för helt plötsligt vaknat upp en dag men helkassa människovärderingar. Men jag väljer sällan att ens läsa sådana trådar så vad vet jag?
I den diskussionen, dock ej just de aktuella inläggen, diskuterades även bilder personen postat nyligen. Så det blandades dåtid och nutid. Om det är viktigt för diskussionen att påtala att händelser skett innan könskorrigeringen så kan man ju påtala just det, istället för att upprepa "han".

Flera uppfattade inläggen som transfobiska, då kan jag ju känna att det är läge att backa och förklara hur man menade, om man inte vill uppfattas som transfobisk.

Jag tror ingen i tråden ansett att sexuella trakasserier inte är allvarligt? @Hedinn har uppmanat gång på gång att rapportera.

Tycker du att det är svårt att diskutera det fallet utan att vara transfobisk?
Just det här fallet tycker jag är svårt faktiskt. Jag skulle berätta om det för min man och min hjärna hakade verkligen upp sig. Beteendet som är så typiskt manligt gick inte ihop sig med "hon". Det hela slutade med att jag sa "personen" istället. Jag har aldrig sagt fel pronomen om personen tidigare. Utan det är just den här händelsen som gjorde att min hjärna slog knut på sig själv.

I text är det givetvis enklare, där kan jag redigera i efterhand även om fingrarna slinter. Men samtidigt så blir det knepigt om man i samma inlägg pratar om dåtid, och använder det pronomen som personen hade då, och relaterar det till nutid och då ska ha det pronomen personen har nu. Om man inte är insatt så blir det svårt att förstå att man pratar om samma person i hela inlägget då, kanske?

Samtidigt så respekterar jag fullt ut att den här personen har pronomet hon nu och skulle aldrig säga något annat än hon i vanliga fall. Och egentligen så exponerar väl detta min personliga bias - "så här kan inte en hon bete sig". När vi alla vet mycket väl att det faktiskt finns kvinnor som beter sig så, även om de givetvis är väldigt mycket färre än antalet män.

I den diskussionen, dock ej just de aktuella inläggen, diskuterades även bilder personen postat nyligen. Så det blandades dåtid och nutid. Om det är viktigt för diskussionen att påtala att händelser skett innan könskorrigeringen så kan man ju påtala just det, istället för att upprepa "han".

Flera uppfattade inläggen som transfobiska, då kan jag ju känna att det är läge att backa och förklara hur man menade, om man inte vill uppfattas som transfobisk.

Jag tror ingen i tråden ansett att sexuella trakasserier inte är allvarligt? @Hedinn har uppmanat gång på gång att rapportera.
Men vet du vad? Det här borde inte ens ha behövts rapporterats så det där är faktiskt bara bullshit. Jag har full förståelse att man inte läser varenda tråd ens som moderator, men vi är MÅNGA användare som inte läser varenda tråd och ÄNDÅ kunde se den röda tråden i flera trådar hur personen höll på. Själv håller jag mig dock utanför sådana levnadsöden just för att inte få en stämpel på mig som jag inte vill ha (transfobisk) av sådana som till exempel dig och uppenbarligen moderatorerna. Och jag tvivlar på att jag är den enda som inte tycker det är värt att få stämplar som inte ens skulle stämma.

Ja delvis faktiskt.

Vi vet ju inte vad som är drivkraften eller hur personen känner sig gällande gender (könstillhörighet).
Hur det egentligen sitter ihop är det kanske bara personen själv som vet, om ens det.
Ok, jag kan förstå att det kan hända att man väljer olämpliga uttryck när man diskuterar det. Jag kanske själv skulle göra det, men jag tänker att det finns mer kunniga att lyssna på.

Men vet du vad? Det här borde inte ens ha behövts rapporterats så det där är faktiskt bara bullshit. Jag har full förståelse att man inte läser varenda tråd ens som moderator, men vi är MÅNGA användare som inte läser varenda tråd och ÄNDÅ kunde se den röda tråden i flera trådar hur personen höll på. Själv håller jag mig dock utanför sådana levnadsöden just för att inte få en stämpel på mig som jag inte vill ha (transfobisk) av sådana som till exempel dig och uppenbarligen moderatorerna. Och jag tvivlar på att jag är den enda som inte tycker det är värt att få stämplar som inte ens skulle stämma.
Jag är inte moderator här och har aldrig varit. Jag har tvärtom haft ganska mycket synpunkter på modereringen så vet inte varför du skriver det till mig.

Men jisses, vill man inte uppfattas som transfobisk så är det inte jättesvårt att undvika.

Jag är inte moderator här och har aldrig varit. Jag har tvärtom haft ganska mycket synpunkter på modereringen så vet inte varför du skriver det till mig.

Men jisses, vill man inte uppfattas som transfobisk så är det inte jättesvårt att undvika.
Nej precis, man håller sig utanför trådar sådana trådar. Denna rörde dock sexuella trakasserier av en man när det hände. Och användaren som är avstängd är inte känd för att vara varken en bråkmakare, trollaktig eller ha kassa människovärderingar över lag.

Ok, jag kan förstå att det kan hända att man väljer olämpliga uttryck när man diskuterar det. Jag kanske själv skulle göra det, men jag tänker att det finns mer kunniga att lyssna på.
Det svåra tror jag är att avgöra när det är olämpligt eller inte.
Och där kan man ju tycka olika.

Om vi återgår till "Wilma Andersson" så är ju en sak som man kan fundera på, om det är på riktigt eller ett sätt att gömma sig för att komma undan lättare?
Och just den frågeställningen kan man ha olika åsikter om.

Det svåra tror jag är att avgöra när det är olämpligt eller inte.
Och där kan man ju tycka olika.

Om vi återgår till "Wilma Andersson" så är ju en sak som man kan fundera på, om det är på riktigt eller ett sätt att gömma sig för att komma undan lättare?
Och just den frågeställningen kan man ha olika åsikter om.
Jag tycker inte det fallet har med tråden att göra. Skapa en ny tråd om det i allmänt kanske? 😊

Oj. Tack för den :)

Det var så jag uppfattade de som hänt med @athena_arabians. Då ska jag inte uttala mig mer
Fast det har ju skrivits i den här tråden av @Hedinn vad som föranledde banningen?

Och det har även av andra användare om hur felkönandet skedde.

Men var min slutsats fel och du missat det så:
Utan att värdera om det faktiskt var legitimt att felköna i detta läge så var det upprepade felköningar. Annan användare ifrågasatte det och varför Athena medvetet felkönade. Athena förklarade att hon inte tänkte och ville diskutera det. Och så loopade det ett antal gånger. (Dvs felköning - ifrågasättande - tänker inte diskutera det).
Och tydligen fanns det tidigare varningar så när det kom varning för felköning så satte systemet automatiskt en ban.

Dvs att vara orolig ett misstags-felkönande ska leda till banning är inget man behöver vara.

Det har hanterats så.
Typ allt är förlåtet, för nu är du en av oss och dessutom ännu mera utsatt.

Efter ett tag blir det ganska så påfrestande att se på hur det gullas med en tidigare (eller pågående, vad vet jag) predator.
När/var har det hanterats så? I den här frågan eller någon annan?
Jag har alltså noll koll, jag har medvetet undvikit att läsa vad personen skrivit både pre- och post könsbyte.

Men är det inte väldigt lätt att felköna någon på ett forum?
Om nu det kommer resultera i avstängning menar jag..

Jag tänker att det är ganska stor skillnad på att råka felköna någon och på att göra det som ett sätt att "komma åt någon" i en konflikt? I det här fallet blir det såklart klurigt, men jag kan inte se att det skulle vara omöjligt att hålla diskussionen till sakfrågan istället för att trycka hårt på "när du var man", som helt klart är ett transfobiskt/hatiskt sätt att uttrycka sig utanför den här kontexten.

(Jag har inte sett själva inläggen som ledde fram till det här, utan reflekterar över det jag sett från andra användare tidigare i den tråden. Vilket helt klart hade uppfattats som generaliserat transfobiskt i mina kretsar, och drabbat fler personer än den tråden berörde.)

I vissa enstaka fall kan det säkert vara svårt att avgöra om det är en klumpig felköning för att man inte vet hur man ska beskriva läget eller om det används som maktmedel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka