Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då drabbades du av hård moderering, som du upplevde orättvis med.
Hur kände du?
Förstår på ditt inlägg att du tog lite illa vid dig, men var det ändå okej?
Du kom tillbaka?

Jag pushar ju lite för tuffare moderering, och att en kort avstängning som kanske är orättvis (för rättssäkerhet på ett anonymt internet forum kan vi nog inte kräva) kan vara bättre än när saker får pågå för länge (trollet och den sista diskussionen här om en annan användare) och det blir för försiktigt. MEN det gör ju att både jag och du orättvist kan bli avstängda från att skriva ett dygn fast vi kanske inte gjort nåt fel.
Kan det skada forumet mer att göra så?
Jag tror inte på hårdare generellt. Det känns inte kul att behöva tassa på tå för annars blir man plötsligt bannad och kan inte fortsätta en diskussion man varit engagerad i. Det skulle iaf få mig att inte engagera mig alls i diskussioner.

Tror mer på hårdare mot de stora problemen och slappare i övrigt. Stora problem = trollinlägg, trakasserier, rasism, transfobi, detaljerade beskrivningar av självskador osv. Inte om nån har otrevlig ton i nåt inlägg.

Jag trodde att det fortfarande var allmänt känt här på Bukefalos.
Det är inget som jag är hemlig med, men inte heller något som jag har behov av att andra tar någon särskild hänsyn till.
Jag kan spela kvinna och dam vid behov, utan att det bekymrar mig något särskilt.

Det blev dock problem i den historiska BH-tråden, där jag definierades som snusk-gubbe tills att det blev klarlagt att mitt biologiska kön är kvinna med bröst som behöver en BH i alla fall ibland.
Och så kan det vara knepigt att handla kläder på Dressmann, men de har blivit betydligt bättre med tiden vad gäller den saken.
För 10 år sedan så blev jag hänvisad till DamButiken mitt emot.
Så jag åkte till en annan Dressmann som utan att blinka sålde mig 3 par jeans, 2 flanellskjortor, en hög t-shirts och ett bälte på 15 minuter.

I dag så hade jag nog rapporterat första butiken till någon chef.
Jag tänker aldrig på vilken läggning någon av användarna på buke har, det passerar mig helt enkelt förbi och är inget som jag lägger på minnet utan jag accepterar att jaha, så är det när någon "kommer ut" eller när de skriver om partner/familj/barn, sen tänker jag inte mer på det.

Jag höjer inte på ögonbrynen om någon har ett androgynt utseende som jag vet att en del kollegor genast börjar fundera över hur de ska köna någon. Jag har haft kollegor som använder mycket smink oavsett vilket kön de föddes med, jag har sett dem i klänning utan att lyfta på ögonbrynen utan mer noterar om de är snyggt klädda, precis som jag gör på kontoret. När jag är på kurser/middagar med gemensamma måltider så sätter jag mig där det finns en ledig plats, pratar med mina stolsgrannar och gör ingen skillnad på dem som person.

Jag lärde känna "min" första bög redan som barn för ~ 50 år sedan, vuxit upp med Boy George och när många killar bar kajal på 80-talet. Vad någon har för sexuell läggning bryr jag inte speciellt mycket om, så länge det inte handlar om barn, djur och under tvång.

Ja precis.
Då blir det till att gissa i en månad i stället för att bearbeta kritiken.
Visserligen så är just jag väldigt bra på att gissa så hittills har jag ju förstått ändå.
Men andra kanske skulle behöva den tiden.
Nja, nog vill jag veta varför jag bannats, oavsett om det är ett dygn eller längre tid. Ibland kan jag komma in och hitta ett meddelande från moderator att jag blivit bannad, men då har jag läst det i gången tid och kanske inte ens loggat in på buke. Är jag bannad så kan jag inte läsa varför förrän tiden är passerad.

Som jag skrev tidigare så önskar jag att det skrivs ut när någon varnas, varför inläggen plockas bort även om jag inser att det blir besvärligt om det är en stor tråd som måste rensas, men även varför någon bannats så slipper vi övriga sitta och spekulerar som vi gör nu.

MEN det gör ju att både jag och du orättvist kan bli avstängda från att skriva ett dygn fast vi kanske inte gjort nåt fel.
Det där är ju väldigt olika från person till person.
Och då blir det lätt att olika användare behandlas olika.

Men personligen tar jag hellre en avstängning eller två för mycket om det skulle hålla undan troll, trakasserier och annat olämpligt.
När Bukefalos blir för fullt av olämpligheter så slutar jag dessutom att bry mig.
Att bli avstängd från ett forum som är fullt med dumheter känns inte så illa faktiskt.

Att vi skall försöka att komma bort från oönskade händelser på Bukefalos.
En sådan oönskad händelse, som i alla fall jag vill slippa, är andra användare som raggar runt efter tjejer på ett kvinnodominerat forum.
Det är något som passar bättre på en Datingsida.
Men det har du gjort nu? Du och flera andra har skrivit om vad Tranan har gjort tidigare. Det har luftats i över 300 inlägg. Jag tror att alla som läst tråden har förstått vad ni vill få fram.
Hur många inlägg behöver du skriva om samma sak innan du är nöjd?

Jag blev varnad och bannad en kort period för hundra år sen. När jag lackade ur på andra användare som upprepat betedde sig väldigt illa mot mig oavsett tråd. Till slut ”gav jag igen” på samma vis och samma nivå. Och blev varnad och bannad.
Det där är även min upplevelse av Bukefalos.
Både för egen del och gällande andra.
Det blir som i skolan där den som är utsatt för trakasserier får skulden för allt när den till slut tappar tålamodet.

Det är inte något bra.

Jag kan också känna att banningar i ett dygn som @JohannaB har som exempel inte skulle påverka användaren så mycket särskilt om alla inblandade bannas. Men frågan är vad som händer sen så?
Ska det bannas för att visa att det här diskuterar vi inte eller så här diskuterar vi inte? Eller för att ”kyla ner” en hetsig diskussion? Jag tänker risken är stor det 24-36-48 h senare är samma sak igen om det inte är tydligt vad som var galet. Dvs hårdare moderering kräver nog mer förklaring. Annars är risken det blir väldigt hackiga diskussioner där folk ”försvinner” ett dygn nu och då och sen lika glatt hoppar in igen. Och övriga i tråden ”ja där försvann Alexandra i ett dygn, jaja hon kommer tillbaka sen”.

Alt är ju även permanent låsa tråden men det har ju historiskt inte förhindrat att samma ämne eller diskussionsklimat har återkommit.

Senast ändrad:
Det blir som i skolan där den som är utsatt för trakasserier får skulden för allt när den till slut tappar tålamodet.

Det är inte något bra.
Jag tycker dock den delen faktiskt blivit bättre. Men jag tror att Buke som forum och många av medlemmarna fortfarande lider av sår och ärr från den tiden. Och att den misstro mot modereringen som många fick då avspeglas nu. Och då fungerar ju inte t ex ”ni måste lita på modereringen”. Och litar man inte på modereringen rapporterar man inte. Särskilt inte om man rapporterat sig trött för 20 år sen utan resultat. Osv. Det blir en ond cirkel.

Som garanterat går att bryta. Och tillåta sådana här trådar är ett steg ditåt. Att tycka att ”kan inte alla bara glömma och förlåta” är det inte..

Jag tänker aldrig på vilken läggning någon av användarna på buke har, det passerar mig helt enkelt förbi och är inget som jag lägger på minnet utan jag accepterar att jaha, så är det när någon "kommer ut" eller när de skriver om partner/familj/barn, sen tänker jag inte mer på det.
Och det är ju så man vill ha det.
Där egenskapen är "människa".

Men jag tycker att det blir jobbigt att få kritik som något som jag inte är.
Ja kan ta kritik för vad jag är och hur jag är men inte för något som jag inte är.
För det kan jag inte riktigt bemöta och försvara.

Nja, nog vill jag veta varför jag bannats, oavsett om det är ett dygn eller längre tid. Ibland kan jag komma in och hitta ett meddelande från moderator att jag blivit bannad, men då har jag läst det i gången tid och kanske inte ens loggat in på buke. Är jag bannad så kan jag inte läsa varför förrän tiden är passerad.
Självklart så vill man ju veta det.
Dagens system blir så väldigt kontraproduktivt.

Ta en paus och lugna ner dig, men du får inte veta varför.
Det om något gör väl snarare att folk hetsar upp sig ännu mera?

Jag uppskattar att du svarar och försöker. Men jag förstår faktiskt inte varför du ”gömmer dig” bakom olika saker hela tiden.

Varningssystemet är krångligt uppbyggt - ja men gör om det då. Är det som det automatiska systemet erbjuder(?) inte bra nog så skrota det. Gör eget. Gör det manuellt. För du kan ju som admin utdela manuella banningar. Och en varning kräver ju ett PM samt en notering någonstans.
Men visst, det kräver du - eller någon/några du sätter i ditt ställe - är mer aktiva.

Medlemmarna måste lita på att admin och moderatorer minsann.. Nej Gunnar. Tillit fungerar tyvärr inte så. Man kan inte ”beordra” någon att lita på. Jag tror absolut att det du skriver är sant. Ni försöker. Men flera trådar den senaste tiden visar ju att det finns stora problem med tilltron till modereringen och flera upplevelser om att den är undermålig. Det går inte att ducka sig ur det. Det hjälper inte att du helst vill glömma, att du tycker medlemmarna måste lita på osv. Det behövs förändring. Och inte nödvändigtvis förändring i modereringen i sak, förändringen kanske är att ha mer öppen moderering. Förändringen kanske är att ha en hårdare moderering. Snällare moderering. Whatever.

Och jag förstår att det inte är roligt. Och ja medlemmar kanske fortsätter lämna forumet osv. Men det går inte att göra alla nöjda.

Min känsla är att du mer tycker att kan inte alla bara vara snälla och glömma det här nu och så kommer allt bli bra, än ser ett reellt behov att faktiskt göra reella, synbara förändringar. Och det är väldigt ledsamt

Jag förstår hur du tänker, samtidigt så ser jag inte att vare sig Gunnar eller moderatorerna skulle kunna svara på något sätt som skulle göra alla här nöjda.

Det som har hänt har hänt, och det går ju inte att spola tillbaka tiden och göra annorlunda. Även om alla i efterhand, när allt som inte framkom då när det hände kommer fram, ser att det var mycket större än det såg ut då.

Några tycker att moderatorerna bör jobba mer och hårdare, men hur ska de ideella krafterna rekryteras? Eller borde Buke bli ett betalforum så att det går att anställa dygnet-runt-bevakare? Jag tror det bara är en tidsfråga innan automatiskt moderering mha AI kommer att bli standard, men personligen är jag inte så övertygad att den kommer att upplevas som mer rättvist även om det då går att få allomfattande genomgång av allt som skrivs.

Några tycker att det är hårt att bannas för att medvetet felköna eller att använda skrattsmilyn till andra situationer än när det är avsett att vara roligt, medan andra ogillar den typen av härskartekniker.

Några vill att folk ska bannas redan vid misstankar, medan andra värnar om risken att oskyldiga drabbas av den hårdare gränsen.

Några tycker att regleringen av tillåtna ämnen måste bli hårdare, medan andra värnar om möjligheten att skriva för dem som inte har någon annanstans plats att lufta sina funderingar och känslor.

Vi tycker väldigt olika helt enkelt. Av naturliga skäl blir det mest tryck från dem som känt sig mest orättfärdigt behandlade tidigare, men det betyder inte att alla som inte skriver lika kraftfullt och mycket håller med om alla krav. Och de är ju också här och en del av communityn.

Så ja, det är möjligt att @Gunnars svar kan tolkas mjäkigt och undanglidande, men jag vet faktiskt inte själv vad som skulle ha stillat kritiken.

Som jag läst kritiken i tråden så består den till stor del av att man tycker att moderatorerna borde agerat på information de inte hade, alternativt borde agerat på en lägre tröskel av enskilda utsagor om andra användare. Jag vet faktiskt inte hur det skulle kunna bemötas på ett sätt som skulle godtas, och jag håller själv inte med om alla krav i kritiken (men fördömer självklart allt olämpligt beteende - vill betona det, eftersom det ofta verkar tolkas som att man försvarar det bara för att man inte ställer sig bakom alla krav på förändringar i modereringen) så jag skulle inte heller uppskatta om moderatorerna la sig helt platt inför alla krav och gjorde enligt dem.

Och till sist: en stor eloge även från mig till @Hedinn för alla välformulerade och uttömmande förklaringar!

Jag blev varnad och bannad en kort period för hundra år sen. När jag lackade ur på andra användare som upprepat betedde sig väldigt illa mot mig oavsett tråd. Till slut ”gav jag igen” på samma vis och samma nivå. Och blev varnad och bannad. Om de blev varnad vet jag inte men de blev inte bannade iaf.

Det är inte något bra.
Det här lägger jag också till på listan med hårdare tag mot. Det är inte lika illa som förut men det förekommer fortfarande några användare som jagar den de inte gillar och hackar i tråd efter tråd. Det görs kanske lite mer diskret än förut. Jag, som endast varit lite drabbad av det, har ju sett det gällande andra. Jag ser det fast jag inte har nån inblandning alls, då det bör ju vara uppenbart vad som pågår även för moderatorer.

Då drabbades du av hård moderering, som du upplevde orättvis med.
Hur kände du?
Förstår på ditt inlägg att du tog lite illa vid dig, men var det ändå okej?
Du kom tillbaka?

Jag pushar ju lite för tuffare moderering, och att en kort avstängning som kanske är orättvis (för rättssäkerhet på ett anonymt internet forum kan vi nog inte kräva) kan vara bättre än när saker får pågå för länge (trollet och den sista diskussionen här om en annan användare) och det blir för försiktigt. MEN det gör ju att både jag och du orättvist kan bli avstängda från att skriva ett dygn fast vi kanske inte gjort nåt fel.

Jag förstår hur du tänker, men utifrån kritiken och känslorna i denna och tidigare trådar i närtid så tror jag att kritiken över orättvis behandling skulle eskalera.

Men det har du gjort nu? Du och flera andra har skrivit om vad Tranan har gjort tidigare. Det har luftats i över 300 inlägg. Jag tror att alla som läst tråden har förstått vad ni vill få fram.
Hur många inlägg behöver du skriva om samma sak innan du är nöjd?
Jag tror inte att det handlar om antal utan om att känna att meddelandet har gått fram.
Så även om det kanske är så att alla har förstått så känns det inte så.

Jag kanske behöver se någon typ av förändring?
Något som blir tydligt och klart.

Jag förstår hur du tänker, samtidigt så ser jag inte att vare sig Gunnar eller moderatorerna skulle kunna svara på något sätt som skulle göra alla här nöjda.

Det som har hänt har hänt, och det går ju inte att spola tillbaka tiden och göra annorlunda. Även om alla i efterhand, när allt som inte framkom då när det hände kommer fram, ser att det var mycket större än det såg ut då.

Några tycker att moderatorerna bör jobba mer och hårdare, men hur ska de ideella krafterna rekryteras? Eller borde Buke bli ett betalforum så att det går att anställa dygnet-runt-bevakare? Jag tror det bara är en tidsfråga innan automatiskt moderering mha AI kommer att bli standard, men personligen är jag inte så övertygad att den kommer att upplevas som mer rättvist även om det då går att få allomfattande genomgång av allt som skrivs.

Några tycker att det är hårt att bannas för att medvetet felköna eller att använda skrattsmilyn till andra situationer än när det är avsett att vara roligt, medan andra ogillar den typen av härskartekniker.

Några vill att folk ska bannas redan vid misstankar, medan andra värnar om risken att oskyldiga drabbas av den hårdare gränsen.

Några tycker att regleringen av tillåtna ämnen måste bli hårdare, medan andra värnar om möjligheten att skriva för dem som inte har någon annanstans plats att lufta sina funderingar och känslor.

Vi tycker väldigt olika helt enkelt. Av naturliga skäl blir det mest tryck från dem som känt sig mest orättfärdigt behandlade tidigare, men det betyder inte att alla som inte skriver lika kraftfullt och mycket håller med om alla krav. Och de är ju också här och en del av communityn.

Så ja, det är möjligt att @Gunnars svar kan tolkas mjäkigt och undanglidande, men jag vet faktiskt inte själv vad som skulle ha stillat kritiken.

Som jag läst kritiken i tråden så består den till stor del av att man tycker att moderatorerna borde agerat på information de inte hade, alternativt borde agerat på en lägre tröskel av enskilda utsagor om andra användare. Jag vet faktiskt inte hur det skulle kunna bemötas på ett sätt som skulle godtas, och jag håller själv inte med om alla krav i kritiken (men fördömer självklart allt olämpligt beteende - vill betona det, eftersom det ofta verkar tolkas som att man försvarar det bara för att man inte ställer sig bakom alla krav på förändringar i modereringen) så jag skulle inte heller uppskatta om moderatorerna la sig helt platt inför alla krav och gjorde enligt dem.

Och till sist: en stor eloge även från mig till @Hedinn för alla välformulerade och uttömmande förklaringar!
Jag pratar inte om en enskild händelse. Utan om framtida moderering/synlighet av moderering osv. Däremot så saker som hänt har hänt ja - men de har också påverkat. Och att ducka för det är det jag anser som problematiskt.

Och nej som jag skrev så går det aldrig göra alla nöjda. Det är inte ens något att sträva efter.

Men jag hade hellre sett ”nu är modereringen såhär och lev med det om ni vill vara på forumet” än ”skulle helst vilja glömma allt/ni måste lita på att vi gör allt vi kan för att alla ska vara glada/osv”. För det gör ingen skillnad i sak.

Även jag är oerhört tacksam mot @Hedinn som faktiskt gör skillnad genom att förklara! ”Bara” en sån sak som öppenhet är att förändra - och gör skillnad.

Flashback har ett helt delforum, "Klagomål och kritik", där medlemmarna protesterar mot moderatorernas beslut. ;)
Ja dom har även avstängningar och bannlysningar feedback men det är ju inte särskilt många upprörda där. Men det är lite overkill för buke att ha det. Det räcker med informationsdelen. Jag minns ju när man kunde skriva som avstängd eller gäst på bukefalosdelen och klaga där. Det ledde ju sällan någonvart dock 😅

Senast ändrad:
Det kanske hade varit rimligt med en egen tråd där medlemmar får skriva hur dom vill moderering ska ändras för att bli bättre utan att man tar upp dom gamla sakerna? Tycker det kommit upp flera bra synpunkter i tråden på vad som kan ändras med det försvinner i historier om vad som hänt eller inte hänt och hur människor känt. Tycker det är viktigt och bra att det kunnat ventileras i denna tråden men det blir svårt att plocka ur vad som hade kunnat bli bättre, en "ren" tråd om bara förändringar på modering och åsikter om det kanske hade varit lättare?

Ja dom har avstängningar och bannlysningar feedback men det är ju inte särskilt många upprörda där. Men det är lite overkill för buke att ha det. Det räcker med informationsdelen. Jag minns ju när man kunde skriva som avstängd eller gäst på bukefalosdelen och klaga där. Det ledde ju sällan någonvart dock 😅
Om jag inte minns galet har (hade?) de dock väldigt låg tolerans mot minsta antydan till kommentar om modereringen i trådar. Typ ”visst har det försvunnit svar i den här tråden, den måste rensats av moderator” ger dig en varning för du ska inte diskutera moderering i tråden. Ens som ett konstaterande. Och det gör det väldigt knepigt när det känns som delar av en diskussion försvunnit och man undrar om man börjat hallucinera eller om det tagits bort 😅 Där är det ju bra om det kan få framgå att ja tråden har rensats. Och det görs ju föredömligt på Buke - det talas i ett inlägg om att nu har tråden rensats

Det kanske hade varit rimligt med en egen tråd där medlemmar får skriva hur dom vill moderering ska ändras för att bli bättre utan att man tar upp dom gamla sakerna? Tycker det kommit upp flera bra synpunkter i tråden på vad som kan ändras med det försvinner i historier om vad som hänt eller inte hänt och hur människor känt. Tycker det är viktigt och bra att det kunnat ventileras i denna tråden men det blir svårt att plocka ur vad som hade kunnat bli bättre, en "ren" tråd om bara förändringar på modering och åsikter om det kanske hade varit lättare?

Tydligheten tror jag saknas. Det är väl mest det som gör folk upprörda. Nu har @Hedinn förklarat jättebra i denna tråden men det hör ju till ovanligheterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat