Jag förstår hur du tänker, samtidigt så ser jag inte att vare sig Gunnar eller moderatorerna skulle kunna svara på något sätt som skulle göra alla här nöjda.
Det som har hänt har hänt, och det går ju inte att spola tillbaka tiden och göra annorlunda. Även om alla i efterhand, när allt som inte framkom då när det hände kommer fram, ser att det var mycket större än det såg ut då.
Några tycker att moderatorerna bör jobba mer och hårdare, men hur ska de ideella krafterna rekryteras? Eller borde Buke bli ett betalforum så att det går att anställa dygnet-runt-bevakare? Jag tror det bara är en tidsfråga innan automatiskt moderering mha AI kommer att bli standard, men personligen är jag inte så övertygad att den kommer att upplevas som mer rättvist även om det då går att få allomfattande genomgång av allt som skrivs.
Några tycker att det är hårt att bannas för att medvetet felköna eller att använda skrattsmilyn till andra situationer än när det är avsett att vara roligt, medan andra ogillar den typen av härskartekniker.
Några vill att folk ska bannas redan vid misstankar, medan andra värnar om risken att oskyldiga drabbas av den hårdare gränsen.
Några tycker att regleringen av tillåtna ämnen måste bli hårdare, medan andra värnar om möjligheten att skriva för dem som inte har någon annanstans plats att lufta sina funderingar och känslor.
Vi tycker väldigt olika helt enkelt. Av naturliga skäl blir det mest tryck från dem som känt sig mest orättfärdigt behandlade tidigare, men det betyder inte att alla som inte skriver lika kraftfullt och mycket håller med om alla krav. Och de är ju också här och en del av communityn.
Så ja, det är möjligt att
@Gunnars svar kan tolkas mjäkigt och undanglidande, men jag vet faktiskt inte själv vad som skulle ha stillat kritiken.
Som jag läst kritiken i tråden så består den till stor del av att man tycker att moderatorerna borde agerat på information de inte hade, alternativt borde agerat på en lägre tröskel av enskilda utsagor om andra användare. Jag vet faktiskt inte hur det skulle kunna bemötas på ett sätt som skulle godtas, och jag håller själv inte med om alla krav i kritiken (men fördömer självklart allt olämpligt beteende - vill betona det, eftersom det ofta verkar tolkas som att man försvarar det bara för att man inte ställer sig bakom alla krav på förändringar i modereringen) så jag skulle inte heller uppskatta om moderatorerna la sig helt platt inför alla krav och gjorde enligt dem.
Och till sist: en stor eloge även från mig till
@Hedinn för alla välformulerade och uttömmande förklaringar!