Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det skulle underlätta om du är tydligare i vem/vilka du menar och vad i inläggen du tycker går över gränsen. Att svepande skriva att en del användare försvarar Tranans beteende och att några borde lämna tråden är inte särskilt konstruktivt och är svårt att bemöta.

Om du varken vill skriva ut det i tråden eller kontakta moderatorerna så kan du inte heller förvänta dig att något kommer att hända eller att någon kan bemöta dig. Och det är ju upplagt för att skapa den känslan som beskrivts i tråden, "att ingenting händer".
Då blir jag bannad ;)

Varför skulle du bli det, hade du tänkt vara otrevlig eller hånfull? Det där svaret känns för mig rätt barnsligt faktiskt. Försök förklara med ord hur du menar istället, så blir det lättare för mig att förstå vad du menar och risken att du blir bannad minskar.
Bättre fly än illa fäkta. Det är verkligen inte rätt personer att skriva något till och en del av hela problemet.

Nej, vill du inte ens försöka kommunicera så kan jag inte tvinga dig. Då får du ju fortsätta sitta på din kant och tycka att andra är dumma och att inget händer, för andra människor är ju inte tankeläsare liksom.
Jag bryr mig egentligen inte. För mig är det helt ovidkommande vad du skriver med härskartekniker. Jag konstaterar bara att om man råkar skriva något som de användare som faktiskt hålls om ryggen tycker är fel så är man snabbt bannad. Men det finns de som är jäkligt snabba på att dra in andra saker som inte ens har med tråden att göra, samtidigt kan de klaga på andra att saker som faktiskt har med ämnet att göra, till exempel namnbyte från man till kvinna, ska det startas en egen tråd om, precis som de/ni bestämmer över det liksom.

Och det är så klart en stor del av problemet, det finns flera användare som får härja precis som de vill och deras lag gäller för moderatorer. Nepotism skulle det också kunna kallas.

Jag bryr mig egentligen inte. För mig är det helt ovidkommande vad du skriver med härskartekniker. Jag konstaterar bara att om man råkar skriva något som de användare som faktiskt hålls om ryggen tycker är fel så är man snabbt bannad. Men det finns de som är jäkligt snabba på att dra in andra saker som inte ens har med tråden att göra, samtidigt kan de klaga på andra att saker som faktiskt har med ämnet att göra, till exempel namnbyte från man till kvinna, ska det startas en egen tråd om, precis som de/ni bestämmer över det liksom.

Och det är så klart en stor del av problemet, det finns flera användare som får härja precis som de vill och deras lag gäller för moderatorer. Nepotism skulle det också kunna kallas.
Vilka användare är det du pratar om? Den sk bukemaffian?
Förr om åren tycker jag att det har funnits tendenser till det men jag har svårt att förstå vilka du syftar till nu. Vore intressant att få höra vad du ser som jag missar.

Då drabbades du av hård moderering, som du upplevde orättvis med.
Hur kände du?
Förstår på ditt inlägg att du tog lite illa vid dig, men var det ändå okej?
Du kom tillbaka?
Alltså jag hade ju aldrig ens fått en varning (inte efter heller) så jag tog det rätt hårt. Och det kändes extremt överdrivet plus att det osade lite mansgrisigt beteende över hela grejen utifrån diskussionen som föranledde banningen och vilka andra som också blev bannade. Förra användare lämnade buke i den vevan, de fick längre banningar än jag.
Uppenbarligen kom jag tillbaka men mer än så minns jag inte. Det var länge sedan. Tror det tog ett tag innan jag ville diskutera feminism/jämställdhet på buke, framförallt för att det då fanns en hel del grisiga män här..
Jag pushar ju lite för tuffare moderering, och att en kort avstängning som kanske är orättvis (för rättssäkerhet på ett anonymt internet forum kan vi nog inte kräva) kan vara bättre än när saker får pågå för länge (trollet och den sista diskussionen här om en annan användare) och det blir för försiktigt. MEN det gör ju att både jag och du orättvist kan bli avstängda från att skriva ett dygn fast vi kanske inte gjort nåt fel.
Kan det skada forumet mer att göra så?

Det är tråkigt att du kallar det härskartekniker när jag bara försöker få till en kommunikation mellan två parter som verkar stå en bit ifrån varandra. Även om det är svårt att kommunicera och man inte alltid blir förstådd som man avsåg och ibland får mothugg, så ser jag liksom ingen annan lösning. Då blir det två parter som sitter i varsin ringhörna och kollar snett på varandra och bygger upp föreställningar om "hur den andre är".

Efter litet ytterligare eftertanke så tror jag så här.

Det blir provocerande när andra användare hoppar på dem som påpekar missförhållanden och sträcker upp dem för deras ton eller för något annat som de inte gillar, så som du gör med mig just nu.

Det tror jag om något skapar konflikter.

Varför kan du inte bekräfta att du förstår reaktionerna på det olämpliga beteendet i stället?
Det är ju den bekräftelsen som behövs.
Jag förstår absolut reaktionerna på olämpliga beteenden. Däremot förstår jag inte riktigt vad mer du vill ha?
En garanti att det aldrig kommer att hända igen? En bekräftelse från samtliga moderatorer att de kommer att agera om något liknande händer igen och att de förstått?

För övrigt var inte mitt syfte att sträcka upp dig. Jag kände spontant att herregud hur länge ska det fortsätta? Jag tror de flesta har förstått vad som hände utifrån den information du och andra har delat.
Jag vet inte, det kanske är jag som är trög :cool:

Fråga någon du tror dig veta i PM.
Om ett nick är bannat kan du se det om du går in på nickets profil.
Att personer försvunnit från bukefalos händer och det har inte alltid med banningar att göra. En del har ju lämnat självmant.
Sen verkar det ovanligt med permanentbanningar utan de flesta blir väl ändå bara bannade en viss tid.
Detta handlar om banningar, det ser jag ju på deras nick.

Däremot förstår jag inte riktigt vad mer du vill ha?
Att du innan du kommer med något annat bekräftar att du förstår problemet och att det påverkar andra människor.

När du väl har bekräftat det så kan du komma med resten som du vill förmedla.

Och det är nog vad som behövs från var och en som vill lägga sig i diskussionen.

Vi kommer försöka göra olika förbättringar när det gäller modereringen och jag kommer snart stänga den här diskussionen.

Planen är att framöver alltid informera om att en rapport har hanterats, även om det tyvärr kan leda till en högre arbetsbelastning för moderatorerna.

Jag fick precis in en rapport om detta inlägg:
https://www.bukefalos.se/threads/man-blev-nyss-annu-ackligare.1540444/#post-20996671

Rapporten löd:
"Är det ok att skriva om en grupp människor att världen hade varit bättre utan dem? Det hade inte accepterats om det gällde andra grupper. Byt ut män till muslimer, transpersoner eller annan grupp och det hade blivit ramaskri."

Vi kan skriva ett kort meddelande när vi hanterar rapporten, jag avvisade den och skrev:
"Män ingår inte i en folkgrupp som det kan bli hets mot"

Inlägget rapporterades då igen av samma användare som inte var nöjd med detta.

Rapporten löd:
"Är det ok att skriva om en grupp människor att världen hade varit bättre utan dem? Det hade inte accepterats om det gällde andra grupper. Byt ut män till muslimer, transpersoner eller annan grupp och det hade blivit ramaskri."

Vi kan skriva ett kort meddelande när vi hanterar rapporten, jag avvisade den och skrev:

:eek: 😂

Nu var ju detta komiskt, men om jag rapporterar inlägg så vill jag kunna räkna med att det inte citeras öppet vad jag skrivit. Alltså exakt citat.

https://www.bukefalos.se/threads/man-blev-nyss-annu-ackligare.1540444/#post-20996671

Rapporten löd:

Tack Gunnar. Då hoppas jag att @vilde blir nöjd med svaret en gång för alla 😊

Att du innan du kommer med något annat bekräftar att du förstår problemet och att det påverkar andra människor.

När du väl har bekräftat det så kan du komma med resten som du vill förmedla.

Och det är nog vad som behövs från var och en som vill lägga sig i diskussionen.

Att oönskade sexuella närmanden och allmänt sliskigt beteende påverkar andra människor har jag inte sett någon förneka. Inte heller att någon skulle ha ifrågasatt om Tranan skulle betett sig så eller ursäktat hennes beteende.

Däremot vore det bra om folk insåg att felkönande av en transperson också påverkar fler än den som felkönas, framför allt andra transpersoner.
Detsamma gäller diskussioner om någon, i det här fallet en privatperson vars namn är känt, som inte handlar om något specifikt personen gjort utan mer om personen som sådan.

Vi kommer försöka göra olika förbättringar när det gäller modereringen och jag kommer snart stänga den här diskussionen.

Planen är att framöver alltid informera om att en rapport har hanterats, även om det tyvärr kan leda till en högre arbetsbelastning för moderatorerna.

Rapporten löd:

Jag tänker att det är skillnad på juridiska brott och moraliska brott och brott mot forumregler.

Personligen så tycker jag att den typen av skrivningar som rapporterades är trista, och jag kan hålla med om att det är tråkigt att sådana uttalanden ofta får mycket stöd här på Buke. Samtidigt så tycker jag också att det är en skillnad på att uttala sig om större grupper generellt som vare sig är minoriteter eller utsatta som grupp i samhället, så i mina ögon skulle det bli alltför hårt reglerat att varna eller banna för det. Det är bättre tycker jag att sådant blir bemött av andra i tråden, än att moderatorer ska agera poliser i allt som skrivs. Det hade varit skillnad om det hade riktats direkt mot någon enskild "det hade varit bättre om ni män inte fanns", det hade jag nog tyckt varit gränsen.

Gällande återrapporteringen så tänker jag att du pekar på en för trådens ämne pekar på en viktig poäng, att även med mer förklaringar så skulle det inte nödvändigtvis leda till mindre missnöje eller acceptans för modereringen. (Och tänker att det är det som är ett av budskapen med ditt inlägg, även om jag kan hålla med om att det inte känns så schysst att outa någons rapportering när det är så uppenbart från tråden vem som gjort den. Det hade varit bättre om du beskrivit situationen med egna ord så att det inte blev så identifierbart.)

Att oönskade sexuella närmanden och allmänt sliskigt beteende påverkar andra människor har jag inte sett någon förneka. Inte heller att någon skulle ha ifrågasatt om Tranan skulle betett sig så eller ursäktat hennes beteende.

Däremot vore det bra om folk insåg att felkönande av en transperson också påverkar fler än den som felkönas, framför allt andra transpersoner.
Detsamma gäller diskussioner om någon, i det här fallet en privatperson vars namn är känt, som inte handlar om något specifikt personen gjort utan mer om personen som sådan.
Exakt detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar